[FreeBSD] partitie resizen om win98-dual boot t maken

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik heb een 40 GiG disk met hierop FreeBSD 4.7

nu wil ik graag +/- 3 gig vrij maken om win98 te kunnen installeren (dan kan ik ook nog van tijd tot tijd een game spelen)

kan iemand mij vertellen of ik die bsd partities nog kan resizen ? en hoe ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Volgens mij kan dat niet zomaar met FreeBSD, misschien dat Partition Magic dat kan ... In FreeBSD kun je wel je partities on the fly groter maken met growfs maar volgens mij kan die niet de partities kleiner maken (al is kleiner maken theoretisch natuurlijk 1/groter maken, maar goed)

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Ja, wat willblack zegt klopt. Met Partition Magic kun je dat inderdaad doen, maar met FreeBSD kun je alleen partities groter maken.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Zelfs in de FreeBSD manual verwijzen ze naar Partition magic voor het shrinken van slices :)

http://www.freebsd.org/do...k/install-pre.html#AEN977

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Use one of the tools such as Partition Magic, described above, to shrink your Windows partition.
hierbij geven ze aan dat je Patrition magic moet gebruiken om je WINDOWS partitie te shrinken.
Ik heb Part. magic 4.0 disks en deze kunnen niet mijn bsd partities rezisen.

weet iemand of nieuwere versies dit wel kunnen ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Dit gaat niet werken. Het filesystem type van FreeBSD = ufs. Als je in de tabel had
gekeken, dan had je gezien dat ufs alleen herkent word resizen is niet mogelijk.
sorry om deze help poging zo de grond in te boren

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Nieuwere versies van Partition Magic herkennen de partitie in ieder geval wel, of je ze ook kleiner kan maken weet ik niet.

Madcow: Je sig is cool. :)

[ Voor 12% gewijzigd door AVL op 20-12-2002 14:51 ]

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb het net vanochtend gedaan :) Nu heb ik 20gb voor windows 98se. Dit heb ik geresised naar 17gb windows en 3 gb unallocated space, wat debian straks kan gebruiken om te vullen :)

Dit uiteraard met Partition Magic, in mijn geval versie 7. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door hereweare67893 op 20-12-2002 12:43 . Reden: additie ]

Verwijderd

JvH, heb je de ufs (freeBSD) filesystem kunnen resizen? of was het een ext2 van mandrake 9.0?
xychix, heb je 1ufs partitie van 40 GB of meerdere kleine, ik denk dat je opniew moet aanmaken omdat er geen prog is die freebsd partities resized.

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 02:12:
JvH, heb je de ufs (freeBSD) filesystem kunnen resizen? of was het een ext2 van mandrake 9.0?
xychix, heb je 1ufs partitie van 40 GB of meerdere kleine, ik denk dat je opniew moet aanmaken omdat er geen prog is die freebsd partities resized.
Even voor alle duidelijkheid: ik heb dus niet een UFS filesystem geresized, maar een NFS filesystem.
Hardeschijf van 20gb, was eerst 20gb voor windows98 (se dus), daarvan met PM7 3 gb vrijgemaakt (unallocated space), en dat vervolgens gebruikt voor de debian installatie. :) Dit was om aan te tonen hoe je ruimte van een windows partitie kan afsnoepen, zoals gevraagd werd in topic.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JvH schreef op 21 December 2002 @ 12:14:
[...]

Even voor alle duidelijkheid: ik heb dus niet een UFS filesystem geresized, maar een NFS filesystem.
Ik vermoed ntfs? Aan nfs valt voor een client weinig te resizen vermoed ik..
Dit was om aan te tonen hoe je ruimte van een windows partitie kan afsnoepen, zoals gevraagd werd in topic.
Volgens mij, werd dat niet gevraagd, maar hoe je dat van freebsd kunt afhalen, om het aan windows te geven..

Verwijderd

Je zou natuurlijk ook even /home of een andere grote slice kunnen moven naar een andere. Vervolgens gewoon ff in je fstab die slice commenten, symlinks in orde maken, daarna met een DOS-flop die slice msdos maken. Dan zal Windows 'em als het goed is zien. Daarna kun je win installeren en naderhand altijd nog met Partition Magic de boel resizen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 12:48 ]

Pagina: 1