Toon posts:

[scsi] 80 pins SCA Scsi > 68 pins UW

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 9.1 gig Scsi 80 pins SCA schijf gekregen uit een oude server, Deze wil ik met behulp van een converter aansluiten op een 68pins UW Controller (AHA-2940uw)

Maar dit wil niet lukken, de schijf krijgt wel stroom (wordt warm) maar gaat niet draaien,

De 68 Uw kabel is active Terminated.

Heef iemand hier ervaring mee??

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:15

vanDaal

-ismeereentje

Zit er iets van een lampje op de schijf? Zo ja, welke kleur is die?

Verwijderd

Topicstarter
Er zit wel een ledje op, maar deze heb ik nooit zien branden.. Defect ledje denk ik.

Hij komt uit een werkend systeem... maja, alles gaat in principe een keer defect.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Nee, ledje is volgens mij niet defect, maar wordt pas gebruikt als er een (SCA) bracket om de schijf heenzit.

Komt de schijf inclusief kabel en convertor uit een werkend systeem? Met andere woorden, heeft deze setup in zijn geheel voorheen wel gewerkt?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ziet de controller de schijf wel bij het booten ???

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Topicstarter
De Schijf komt uit een SCA "bracket" de converter heb ik er later bij gedaan, omdat ik thuis 68 pins gebruik

De controller ziet de schijf niet.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Zitten er nog meer schijven op die kabel? Zo ja, welke?
Staan de jumpers op de converter goed?
Is je kabel LVD en je schijf non-LVD?
Heb je eventueel de mogelijkheid om de SCA converter te wisselen of de schijf in een ander systeem te testen?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
het kan ook nog dat de disk HVD is dit is niet compatibel met LVD of een 2940UW, post anders ff het type nummer en merk disk

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, er zit nog een schijf op,
de Western Digital Enterprise 4.5 GB Lvd ULtra2

De jumpers op de converter staan goed, (ID)
Ik heb 2 kabels gebrpobeerd, 1 met een LVD terminator, omdat normaal geproken mij WD schijf de kabel terminated. Ik heb de schijf in zijn eentje aan de adapter gehangen.

Ik neem de schijf zo mee naar mijn werk, en ga kijken of ik daar de juiste setup kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Het is het volgende Type
type: Fujitsu Limited
model: M2949ECP
Serie M2949

Ik weet niet of het een HVD of LVD is, ik ging stom weg uit van een LVD

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 12:25 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 12:19:
Ja, er zit nog een schijf op,
de Western Digital Enterprise 4.5 GB Lvd ULtra2

De jumpers op de converter staan goed, (ID)
Ik heb 2 kabels gebrpobeerd, 1 met een LVD terminator, omdat normaal geproken mij WD schijf de kabel terminated. Ik heb de schijf in zijn eentje aan de adapter gehangen.

Ik neem de schijf zo mee naar mijn werk, en ga kijken of ik daar de juiste setup kan vinden.
LVD en niet-LVD gaat niet echt op 1 kabeltje samen... is je kabel en terminator wel LVD??
Verder zijn er 2 typen convertors: SCA -> normaal 68p (en 50p, beide plugjes) en er is er eentje van SCA -> 68p. (geen 50polig). De laatste is ook LVD geschikt, de 1e niet... Daar heb ik ooit een week over gedaan, en maar afvragen wrom die disk het niet deed ;)

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 19 December 2002 @ 14:17:
[...]

LVD en niet-LVD gaat niet echt op 1 kabeltje samen... is je kabel en terminator wel LVD??
Verder zijn er 2 typen convertors: SCA -> normaal 68p (en 50p, beide plugjes) en er is er eentje van SCA -> 68p. (geen 50polig). De laatste is ook LVD geschikt, de 1e niet... Daar heb ik ooit een week over gedaan, en maar afvragen wrom die disk het niet deed ;)
Sh**t Dit is een 68/50..... zie onder
Hoeveel % kans dat dat dus niet gaat werken ?
Waar kan ik die ander goedkoop halen ?

Afbeeldingslocatie: http://www.hps.ath.cx/images/scsi.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 15:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vandaag weer wat proberen op mijn werk
Als iemand nog een idee heeft,

Iig al bedankt voor de alvast gegeven Info ....
Ik ga even kijken naar converters, voor lvd

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 09:26 ]

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Is het niet gewoon dat de schijf overleden is. Na tijden aan te hebben gestaan kan het makkelijk voor komen dat als ie even uit is geweest simpel weg niet meer opspint. :?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 06:47
ik heb toevallig toen straks ene 20gb scsi schijf gekregen, met 80 polige u-scsi II aansluiting, ben langs de lokale electroboer gegaan, en kreeg ook te horen dat ik een SCA adapter nodig heb, ik er bij conrad eentje besteld voor 15,35E, deze is 80pins naar 50 en 68 pins, en verzorgt ook de voeding naar de schijf, maar over lvd stond er niks bij?

Verwijderd

Topicstarter
LiquidSmoke schreef op 20 december 2002 @ 18:33:
ik heb toevallig toen straks ene 20gb scsi schijf gekregen, met 80 polige u-scsi II aansluiting, ben langs de lokale electroboer gegaan, en kreeg ook te horen dat ik een SCA adapter nodig heb, ik er bij conrad eentje besteld voor 15,35E, deze is 80pins naar 50 en 68 pins, en verzorgt ook de voeding naar de schijf, maar over lvd stond er niks bij?
Zit er op die van jou electronica (veel dus meer dan 1 weerstandje ??) meer dan die van mij ?
zie mijn fototje boven...

voeding heb ik ook

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 19:48

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je een 2940UW hebt maakt dit niet uit, je schijf zal sowiezo in 40Mb/s mode gaan en dus geen LVD mode gebruiken, omdat je kaart dit niet ondersteund... Waarschijnlijk spint je schijf niet op omdat de motor start uitstaat... Dit is heel normaal in RAID opstelleing in servers, dan worden de schijfen tijdens het initialiseren door de controller pas gestart... Zet voor de aardigheid een "Send start unit command" ofzo aan voor het ID van die schijf in je AHA2940UW BIOS, dit zou dat op moeten lossen, waarna je effe op kunt zoken met welke jumper je de motor start kunt enablen

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Kippenijzer schreef op 20 december 2002 @ 20:19:
Als je een 2940UW hebt maakt dit niet uit, je schijf zal sowiezo in 40Mb/s mode gaan en dus geen LVD mode gebruiken, omdat je kaart dit niet ondersteund... Waarschijnlijk spint je schijf niet op omdat de motor start uitstaat... Dit is heel normaal in RAID opstelleing in servers, dan worden de schijfen tijdens het initialiseren door de controller pas gestart... Zet voor de aardigheid een "Send start unit command" ofzo aan voor het ID van die schijf in je AHA2940UW BIOS, dit zou dat op moeten lossen, waarna je effe op kunt zoken met welke jumper je de motor start kunt enablen
Linkje naar de jumperinstellingen :D

Succes let us know :D
1)Motor start mode

Set how to control the starting of the HDD spindle motor according to the Table
1.3. This setting only determines the operation mode when the power supply is turned on or the microcode is downloaded.

In both modes, stopping or restarting the spindle motor can be controlled by specifying the START/STOP UNIT command.
This setting is not provided for SCA type 16-bit SCSI model (M294xE, M295xE).
Refer to Figures 1.1 and 1.7 for M294xS, Figures 1.4 and 1.8 for M295xS, Figure 1.3, and 1.9 for M294xQ, and Figures 1.6 and 1.10 for M295xQ.

Table 1.3 Motor start mode setting Start timing of the spindle motor CN6 1-2
Starting of the motor is controlled with the START/STOP UNIT command. OPEN
The motor is started immediately after the power supply is turned on or the microcode is downloaded. SHORT*

[ Voor 35% gewijzigd door Vidra op 20-12-2002 20:33 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 27-03 06:47
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 20:00:
[...]

Zit er op die van jou electronica (veel dus meer dan 1 weerstandje ??) meer dan die van mij ?
zie mijn fototje boven...

voeding heb ik ook
ik geloof het niet, ik heb hem besteld en verwacht hem dus maandag ook. Ik heb deze online besteld via Conrad, maar de foto die jij laat zien lijkt verd8 vele op degene die ik gezien heb in een boek bij de eletroboer (1 weerstandje)

maar kan iemand mij uitleggen wat LVD is?

Verwijderd

low voltige difireniol (let niet op de spelling) voor het u2w en u160 protol, laage voltage kenelijk hebben ze dit gedaan zodat ze makkelijker die snelheiden kunnen halen.
het oude (uw, SCSI-II) is dus HVD -> high je-weet-wel
het zijn dus wel 68 pins aansluitingen, maar kabels en dus ook converters moeten LVD wel ondersteunen.
veel converters hebben die ondersteuning niet, zonde van je snelheid het kan dan maar max. 40 mb per seconde lopen en met veel harde schijven op je SCSI bus merk je dat wel want je andere hdd's gaan ook die snelheid lopen.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 19:48

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 21:24:
low voltige difireniol (let niet op de spelling) voor het u2w en u160 protol, laage voltage kenelijk hebben ze dit gedaan zodat ze makkelijker die snelheiden kunnen halen.
het zijn dus wel 68 pins aansluitingen, maar kabels en dus ook converters moeten LVD wel ondersteunen.
veel converters hebben die ondersteuning niet, zonde van je snelheid het kan dan maar max. 40 mb per seconde lopen en met veel harde schijven op je SCSI bus merk je dat wel want je andere hdd's gaan ook die snelheid lopen.
Nou zag ik ook in een ander topic al dat iemand je adviseerde die subtitle weg te halen, nu doe ik dat graag ook... Als je differential al niet kunt spellen??? Daarnaast klopt het niet, je bent aan het over generaliseren... Een 2940 is nog altijd een Fast-SCSI-II ondersteunende kaart die teven WIDE kan (UW -> 40MB/s). Deze staat los van de 2944 variant, welke inderdaad een HVD kaart is (En hiermee ook geen oude stijl 50 pins aan kan) Convertors tussen LVD en HVD zijn niet te betalen, maar is in dit voorbeeld dus ook niet relevant (tenzij zijn schijf toevallig een HVD zou zijn, maar dat blijkt zo niet uit _en_ het verhaal _en_ het typenummer (tevens zou zijn controller flink naar de klote zijn als je daar een HVD schijf op aansluit).
Dat hoge voltage had voornamelijk als reden en voordeel dat ermee veel hogere kabellengtes mogelijk waren (25Meter)

Verwijderd

Kippenijzer schreef op 21 december 2002 @ 22:21:
[...]

Nou zag ik ook in een ander topic al dat iemand je adviseerde die subtitle weg te halen, nu doe ik dat graag ook... Als je differential al niet kunt spellen??? Daarnaast klopt het niet, je bent aan het over generaliseren... Een 2940 is nog altijd een Fast-SCSI-II ondersteunende kaart die teven WIDE kan (UW -> 40MB/s). Deze staat los van de 2944 variant, welke inderdaad een HVD kaart is (En hiermee ook geen oude stijl 50 pins aan kan) Convertors tussen LVD en HVD zijn niet te betalen, maar is in dit voorbeeld dus ook niet relevant (tenzij zijn schijf toevallig een HVD zou zijn, maar dat blijkt zo niet uit _en_ het verhaal _en_ het typenummer (tevens zou zijn controller flink naar de klote zijn als je daar een HVD schijf op aansluit).
Dat hoge voltage had voornamelijk als reden en voordeel dat ermee veel hogere kabellengtes mogelijk waren (25Meter)
ik ben dyslexties dus heb problemen met woord opbouw, zins opbouw en spelling e.d.
niet echt om iemand op af te zijken vindt ik, iemand die doof is zeg ik toch ook niet tegen "go wat ben jij slecht in luisteren zeg!"
En verder ik leg allen maar uit wat LVD een beetje inhoud en dan kom jij weer aan dat ik aan het "generaliseren" ben. Ik heb niks gezegt over wat een bepaalt type kaart kan of wat i niet kan en ook had ik het over converters tussen HVD en LVD aleen converters tussen SCA en WIDE en dat ze LVD moeten ondersteunen.

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 20 December 2002 @ 20:19:
De schijf staat op een direct start, en de controller op zowel "reset bus"als op "send unit start cmd"
Dus dat is het probleem niet (helaas)

Verwijderd

Topicstarter
LiquidSmoke schreef op 21 december 2002 @ 13:13:
[...]

ik geloof het niet, ik heb hem besteld en verwacht hem dus maandag ook. Ik heb deze online besteld via Conrad, maar de foto die jij laat zien lijkt verd8 vele op degene die ik gezien heb in een boek bij de eletroboer (1 weerstandje)

maar kan iemand mij uitleggen wat LVD is?
Zou je mij willen laten weten of hij bij jou werkt ??

Verwijderd

Topicstarter
Rudie_V schreef op 20 december 2002 @ 11:54:
Is het niet gewoon dat de schijf overleden is. Na tijden aan te hebben gestaan kan het makkelijk voor komen dat als ie even uit is geweest simpel weg niet meer opspint. :?
DAT wil ik nou net niet horen :/

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 21:24:
Niet helemaal correct , de normale scsi is Single Ended (SE)

HVD vind je normaal alleen in professionele servers

LVD schijven vallen terug op S.E. indien op een 2940UW aangesloten.
(40 MB/sec)

Misschien heeft de schijf "percusive maintanance" nodig, m.a.w. zachtjes
tikken met een schroevedraaier o.i.d. terwijl de controller de schijven initialiseert,
het lager kan een beetje vast zitten.....

Maar als de controller de schijf helemaal niet detecteert lijkt het toch in de
bekabeling te zitten . Een (passieve) SCA80 - 68 pin converter zou geen probleem
moeten zijn.

Misschien is de schijf HVD (is niet compatible) :?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 23 December 2002 @ 12:24:
[...]

Niet helemaal correct , de normale scsi is Single Ended (SE)

HVD vind je normaal alleen in professionele servers

LVD schijven vallen terug op S.E. indien op een 2940UW aangesloten.
(40 MB/sec)

Misschien heeft de schijf "percusive maintanance" nodig, m.a.w. zachtjes
tikken met een schroevedraaier o.i.d. terwijl de controller de schijven initialiseert,
het lager kan een beetje vast zitten.....

Maar als de controller de schijf helemaal niet detecteert lijkt het toch in de
bekabeling te zitten . Een (passieve) SCA80 - 68 pin converter zou geen probleem
moeten zijn.

Misschien is de schijf HVD (is niet compatible) :?
Ja, kan ook, ik heb i.i.g een Active converter besteld, kijken wat die doet.
Met HVD had ik toch mijn SCSI kaart opgeblazen ?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 16:08:
[...]

Ja, kan ook, ik heb i.i.g een Active converter besteld, kijken wat die doet.
Met HVD had ik toch mijn SCSI kaart opgeblazen ?
Niet per definitie :) maar dat kan wel ......
Ik heb trouwens eens gekeken bij fujitsu en het lijkt erop dat die schijf
LVD/SE is , type "2949E" , dus dat zou moeten werken.

Ik las ook nog dat je normaal je WD gebruikt als laatste device met termination
dus, en dat je een LVD terminater wilt gebruiken.

Als je een adaptec 2940UW en dus geen U2W hebt, kan die alleen S.E. en
zul je waarschijnlijk een SE terminator moeten hebben, of een die LVD/SE kan.

Misschien is het het beste om het te proberen met de WD als laatste schijf,
zodat die weer termination doet. :>

edit:
active / passive converter , ik weet niet precies waar dat verschil dan in zit,
voor zover ik weet dient dat alleen om de signalen van de jumpers , 68 pins connector
en de voeding in een SCA80 aansluiting om te zetten zonder dat daar "actieve"
componenten voor nodig zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door u_nix_we_all op 23-12-2002 16:30 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 23 december 2002 @ 16:25:
[...]

Niet per definitie :) maar dat kan wel ......
Ik heb trouwens eens gekeken bij fujitsu en het lijkt erop dat die schijf
LVD/SE is , type "2949E" , dus dat zou moeten werken.

Ik las ook nog dat je normaal je WD gebruikt als laatste device met termination
dus, en dat je een LVD terminater wilt gebruiken.

Als je een adaptec 2940UW en dus geen U2W hebt, kan die alleen S.E. en
zul je waarschijnlijk een SE terminator moeten hebben, of een die LVD/SE kan.

Misschien is het het beste om het te proberen met de WD als laatste schijf,
zodat die weer termination doet. :>

edit:

active / passive converter , ik weet niet precies waar dat verschil dan in zit,
voor zover ik weet dient dat alleen om de signalen van de jumpers , 68 pins connector
en de voeding in een SCA80 aansluiting om te zetten zonder dat daar "actieve"
componenten voor nodig zijn...
Ik heb allebei geprobeerd, zowel een kabel met terminator, als een kabel zonder terminator en de WD schijf als terminator. beide werken niet...

Op de kabel terminator staat:
LVD/SE
ULTRA2/ULTRA 160/ULTRA 3

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 18:02 ]

• Vizorium-5
  • Laatst online: 26-03 12:10

Vizorium-5

Framerate = Life

Weet je zeker dat de schijf nog werkt. Ik heb ook zo'n 80-pins SCSI schijfje, maar deze heb ik aangesloten op een SCSI-paneel uit een server. Dit werkte wel. Laat maar ff weten als je hem wilt laten testen.

Verwijderd

Topicstarter
Vizorium-5 schreef op 24 december 2002 @ 12:16:
Weet je zeker dat de schijf nog werkt. Ik heb ook zo'n 80-pins SCSI schijfje, maar deze heb ik aangesloten op een SCSI-paneel uit een server. Dit werkte wel. Laat maar ff weten als je hem wilt laten testen.
Hij komt uit een werkende server, heeft natuurlijk wel een tijdje niets gedaan, maar dat hij kapot is is vrijwel onwaarschijnlijk,

Ik wacht momenteel op een active lvd converter, als deze niet werkt, wil ik de schijf wel testen in een werkend systeem.

• Vizorium-5
  • Laatst online: 26-03 12:10

Vizorium-5

Framerate = Life

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 13:07:
[...]

Ik wacht momenteel op een active lvd converter, als deze niet werkt, wil ik de schijf wel testen in een werkend systeem.
Ok, dan hoor ik het wel.
Pagina: 1