Toon posts:

[BOEK] Gödel, Escher, Bach van Hofstadter

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zeven jaar geleden ben ik aan het boek "Gödel, Escher, Bach. Een gouden band." begonnen en tot ongeveer éénderde gekomen. Daarna moest ik het weer inleveren bij de bieb en sindsdien ben ik het niet meer tegengekomen helaas. Totdat ik vorige week tot mijn grote vreugde zag dat dit boek in Paperback (opnieuw?) is uitgegeven en voor 12,50 EUR te verkrijgen is bij de V&D!

Zo, dat was de TIP en nu de vraag/discussie:

Ik neem aan dat er veel meer mensen zijn die dit boek hebben gelezen of er nog mee bezig zijn (het is niet zo'n boek dat je in één ruk uit leest). Ik zou het leuk vinden als er wat mensen wat meningen zouden kunnen geven over dit boek. Bijvoorbeeld:
Heeft dit boek jouw kijk op het leven veranderd?
Wat voor impact heeft dit boek gehad op je visie op de wetenschap en filosofie?
maar ook inhoudelijk: Wat vind je van de combinatie Gödel - Escher - Bach? Had misschien (bijv.) Bach achterwege gelaten moeten worden en daarvoor in de plaats een filosoof bijvoorbeeld?

Ps. ik heb de search bekeken en zag daar het boek wel genoemd worden, en zelfs beschreven worden, maar er werd niet inhoudelijk over gediscussieerd.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik vond het wel grappig dat Godel in het boek alleen maar 'Godel' of 'K. Godel' wordt genoemd. Verder wist de auteur niets van deze mysterieuze wiskundige af. Na het overlijden van Godel is diens archief uitgeruimd, en pas toen ontdekte men dat hij 'Kurt' heette, een hypochonder was en nogal paranoide begon te worden tegen het einde van zijn leven.

Wat je stelling betreft. Nee, het heeft niet mijn kijk op het leven veranderd. Ik zie ook niet helemaal waarom dat zo zou moeten zijn. Kun je dat zelf wat meer toelichten?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben voor het eerst in zeven jaar weer op bladzijde 40 beland dus zo heel ver ben ik nú nog niet, maar voor mij was het toendertijd mijn eerste kennismaking met bepaalde filosofische gedachten.
Dit boek vertaald min of meer het leven naar de wiskunde, maar confronteert je ook met dat niet alles waar of onwaar kan zijn (dualiteit).
Ook het gegeven lussen, merkwaardige lussen en meta-structuren in combinatie met AI zet je erg aan het denken. Als je dan beseft dat dit niet alleen op ártificiele intelligentie van toepassing hoeft te zijn, maar ook op onze intelligentie, dan ga je toch anders over dingen denken.

(moeilijk om uit te leggen btw.)

• Marialice
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12-2023

Marialice

beetje gek en is er trots op

Bedankt voor de tip, dat wordt vanmiddag dus even langs de V&D :)

Ik heb het boek dus nog niet gelezen. Het is me ooit aangeraden door mijn pianoleraar. Bach hoort denk ik zeker in het rijtje thuis, als je wat dieper op zijn muziek ingaat, zie je een hele hoop verbanden met Godel en Escher. In zijn muziek zitten veel verwijzingen naar wiskunde, taalkunde en godsdienst.
Maar goed, ik ga eerst het boek maar eens halen.

"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see."

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Ik heb het boek vanochtend cadeau gehad, en heb vanmiddag de inleiding met korte samenvattingen van ieder hoofdstuk doorgelezen. Dit is precies een boek dat goed aansluit bij de discussies die ik op dit moment meemaak hier op GoT. Ik zal me er de komende tijd toe dwingen om het helemaal door te worstelen. Aangezien ik vrij bekend ben met programmeren, en interesse heb op het vlak van AI, moet dit een niet al te moeilijke taak zijn... (alhoewel [slik], bijna 900 blz.)

Maargoed, ik zal er ongetwijfeld op terugkomen in toekomstige threads!

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Ik heb 'm gelezen, enkele weken over gedaan. Zeker de puzzeltjes vergen veel tijd.

En het boek heeft toch wel een bepaalde invloed op mijn leven gehad, ik ben nu veel meer geïnteresseerd in paradoxen, contradicties en onbeslisbare proposities - en herken ze ook veel makkelijker.

Aanrader voor iedereen die zich interesseert voor wiskunde, logica en/of filosofie.
Pagina: 1