Ik snap helemaal wat je bedoelt, op zo'n manier dreigen gaat idd heel erg ver en is zo 'makkelijk' (niet helemaal het goede woord). Je weet dan ook niet meer wanneer je het serieus moet nemen... het niet serieus nemen is helemaal eng, want wat als....?
Tegelijk geloof ik nog steeds echt dat iemand die dreigt met zelfmoord het
op dat moment vrijwel altijd echt meent. Iemand kan dan wel wanhopig, radeloos en panisch zijn, het is juist in zo'n situatie dat je niet meer kunt relativeren, dat de hoop ontbreekt, dat je geen overzicht meer hebt, het gevoel hebt dat je de controle verliest... Dit komt trouwens bij jongens net zo goed voor (in mijn omgeving tenminste), al brengen die het vaak anders. Ergens is het zeker machtsmisbruik, maar in hoeverre kun je dat iemand op zo'n moment kwalijk nemen? (Later heeft die persoon er sowieso vaak genoeg spijt van).
Daartegenover staat de niet-wanhopige zelfmoordgedachte... dat je gedachten telkens weer terugkeren naar de vraag 'wat als...?'. Er over nadenken, afwegen, en dan tot de conclusie komen dat het misschien wel beter is. Langzaam gaan denken over methodes, steeds concreter. Spelen met de gedachte.... het rustig voorbereiden... En als iemand daar eenmaal mee bezig is, moet je dat zeker serieus nemen. Dan is het geen aandacht vragen, al heeft die persoon nog zo'n behoefte aan aandacht.
En voor mij persoonlijk... waarom ik het zou overwegen... omdat ik steeds maar weer de mensen van wie ik houd pijn doe, teleurstel, en zorgen geef... omdat ik voor de mensen van wie ik houd niet kan zijn wie ik zou willen zijn... omdat ik zo graag een klein beetje rust wil... een keer weer echt lekker slapen, en echt lekker wakker worden zonder me steeds weer schuldig te voelen... zonder druk en verwachtingen...
omdat het misschien wel beter zou zijn... ik wil zo graag wat betekenen voor deze wereld maar het lukt maar niet... en de dood betekent rust...
Maar nee, ik zou het niet kunnen. Vooral omdat ik me verantwoordelijk voel voor mijn leven. Ik heb dit leven gekregen, dan mag ik er ook dankbaar voor zijn en er het beste van maken. En ik geef teveel om momenten, glimlachen, momentjes van geluk. En ik zou het mezelf nooit vergeven als ik het mijn omgeving aandoe (lekker dubbel he?).
Tot slot: ThaMan, heel veel sterkte! Ben je al bij de huisarts geweest?