lees- en schrijfrechten

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 10:16

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
Ik heb een vraagje cq opmerking over het ban-beleid. Nu is het zo als een user zich misdraagt wordt hij uiteindelijk in het ergste geval met een perm-ban voor of een gedeelte of het gehele forum bestraft.
Maar nou vraag ik me af, waarvoor dient in feite een ban? Is het om de foute user te straffen en ervoor te zorgen dat hij geen fouten meer kan maken door zijn rechten af te pakken? Of om de andere users te beschermen tegen zijn foute postings? Het lijkt mij meer het laatste.
Veel gebannede users hebben echt spijt van hun fouten en enige coulance zou dan voor hun ook wel op z'n plaats zijn. Is het niet beter om met lees- en schrijfrechten te werken? Dat je een foute user alleen zijn schrijfrechten op t forum ontneemt in plaats van ook zijn leesrechten? Want op die manier bescherm je de andere users, wat mij toch het hoofddoel van een ban lijkt, maar de user kan nog wel plezier beleven aan het forum omdat hij gewoon kan meelezen wat er allemaal gebeurt.
Nogmaals, bij veel gebannede users was het echt niet hun bedoeling en op deze manier gun je ze toch nog het plezier van GoT zonder dat ze schade kunnen toebrengen.

Connaisseur des femmes

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Maar nou vraag ik me af, waarvoor dient in feite een ban? Is het om de foute user te straffen en ervoor te zorgen dat hij geen fouten meer kan maken door zijn rechten af te pakken? Of om de andere users te beschermen tegen zijn foute postings
ik denk alle 2, als je je misdraagt heb je het forum misbruikt, en moet je gewoon gestraft worden, en niet voor de helft

dit is mijn mening natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door mystic op 19-12-2002 10:52 ]

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 22:14

Arno

PF5A

Lezen kan ook als je niet bent ingelogd :P

Voor zover ik weet is de status fullban hetzelfde als niet ingelogd zijn qua rechten :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:35

Jaymz

Keep on moving !

Bij een ban heb je gewoon nog leesrechten hoor, je zult alleen zelf de "je bent gebanned" melding zien weg te krijgen, maar een beetje tweaker komt daar wel uit I guess ;)

Traag: Effectief wel, maar je bent gewoon nog lid van de groepen waar je inzat :)

[ Voor 20% gewijzigd door Jaymz op 19-12-2002 10:54 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als een geband persoon z'n cookie weggooit kan er gewoon weer worden meegelezen in de techfora - de belangrijkste fora op GoT dus.

En spijt hebben: in de regel krijgt men diverse waarschuwingen (in topic, per pushmessage, per mail) en vaak een tijdelijke ban, voordat het helemaal over is. Dus tegen de tijd dat een ban permanent is zijn er al heel veel kansen geweest om spijt te hebben en het gedrag te verbeteren...

edit:
Hey waar komen al die reacties nu opeens vandaan. Ik type langzaam :+

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 19-12-2002 10:55 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Jaymz schreef op 19 December 2002 @ 10:52:
Bij een ban heb je gewoon nog leesrechten hoor, je zult alleen zelf de "je bent gebanned" melding zien weg te krijgen. . .
vergeet niet "until sint juttemis" . . . :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 11:27 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 23:26

chem

Reist de wereld rond

Daarnaast zijn er verschillende soorten 'bans'. De HK ban (je verliest rechten), tempbans voor user (je kan een tijdje niet op het forum), permbans (vergeet het maar met die user :P), IPbans zowel tijdelijk als permanent, en bans van acties voor bepaalde ip's.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 11:27:
[...]

vergeet niet "until sint juttemis" . . . :+[/quote]
Zullen we niet doen, maar weet jij nog wanneer sint Juttemis is?

Antwoord:
Ergens rond half augustus (vervallen heilige, staat volgens mij niet meer op de kalender).

Verklaring:
De oorspronkelijke uitdrukking was: "Als met St. Juttemis de kalveren op het ijs dansen."

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Jaymz schreef op 19 December 2002 @ 10:52:
Bij een ban heb je gewoon nog leesrechten hoor, je zult alleen zelf de "je bent gebanned" melding zien weg te krijgen, maar een beetje tweaker komt daar wel uit I guess
Hoe doe je dat met een ip-ban ;)

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 11:57:
[...]
Die gelden toch ook alleen als je ingelogd bent?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 11:57:

Ik vraag me af in hoeverre dit stukje van de openingspost geldt voor een persoon met een IP ban:
Gulli schreef op 19 December 2002 @ 10:24:
maar de user kan nog wel plezier beleven aan het forum omdat hij gewoon kan meelezen wat er allemaal gebeurt.
[knip] op deze manier gun je ze toch nog het plezier van GoT zonder dat ze schade kunnen toebrengen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Alfredt schreef op 19 december 2002 @ 12:07:
[...]

Dat lijkt me sterk. Als je dan met een ander account inlogt ben je ineens niet meer ge-ipbant ;)
Een IP ban zorgt ervoor dat je niks meer kan. Niet lezen én niet posten.

The devil is in the details.

• chem

chem

Reist de wereld rond

IP bans staan los van users. Wel kunnen ze aan acties gekoppeld worden.

Verwijderd

Alfredt schreef op 19 december 2002 @ 12:07:
[...]

Het heet niet voor niets een IP-ban ? :) Anders zou je onder een ander account gewoon lekker verder kunnen gaan...

[edit]
/me is traag :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 12:30 . Reden: ik = traag ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 11:27:
[...]

vergeet niet "until sint juttemis" . . . :+

Dat is inmiddels veranderd in "forever" :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ArthurMorgan
  • Niet online
wat ik bedoel met "ingelogd zijn" is dat er bij het inloggen gekeken wordt naar het IP en niet bij het simpelweg opvragen van de pagina.

Maar aan welke actie zitten ze dan gekoppeld chem?

• chem

chem

Reist de wereld rond

een IP ban KAN aan specifieke acties gekoppeld worden, standaard geldt hij voor alle acties.
Het koppelen aan een actie houdt in, dat je van een specifiek IP bv niet kan registreren, de faq niet kan bekijken, geen berichten kan quoten etc.
Het gaat om de actie die achter /forum/ staat in de url - die acties kunnen verboden worden vanaf een specifieke IP (of range)

Verwijderd

Heeft een IP ban niet als gevolg dat helemaal NIEMAND meer via dat IP adres in kan loggen? Dat is knap lullig als je achter een firewall zit! Dat zou dus betekenen dat ik niet meer op Tweakers kan komen als een van mijn 7000 collega's zich zou misdragen?

• ArthurMorgan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 18:15:
Heeft een IP ban niet als gevolg dat helemaal NIEMAND meer via dat IP adres in kan loggen? Dat is knap lullig als je achter een firewall zit! Dat zou dus betekenen dat ik niet meer op Tweakers kan komen als een van mijn 7000 collega's zich zou misdragen?
Laat ik je dan maar een klein beetje gerust stellen :)
Je krijgt echt niet zo maar een IP-ban. Dan moet je heel erg lopen te kloten, en dat vervolgens met een aantal kloontjes nog eens dunnetjes over doen....
En als je spreekt over 'collega's' dan heb je het toch neem ik aan over mensen die de puberale (niet als in puber maar als in kinderachtig) fase enigsinds ontgroeid zijn.....
Dus ja in principe is het waar wat je stelt maar practisch gezien hoef je je niet zo veel zorgen te maken.

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 21:38
Alfredt schreef op 19 december 2002 @ 18:21:
[...]

Laat ik je dan maar een klein beetje gerust stellen :)
Je krijgt echt niet zo maar een IP-ban. Dan moet je heel erg lopen te kloten, en dat vervolgens met een aantal kloontjes nog eens dunnetjes over doen....
En als je spreekt over 'collega's' dan heb je het toch neem ik aan over mensen die de puberale (niet als in puber maar als in kinderachtig) fase enigsinds ontgroeid zijn.....
Dus ja in principe is het waar wat je stelt maar practisch gezien hoef je je niet zo veel zorgen te maken.
Jij hebt wel lef om zoiets te zeggen als je ondertitel 'tweakers-hooligan' is :+

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

prog-konijn schreef op 19 December 2002 @ 18:34:
[...]

Jij hebt wel lef om zoiets te zeggen als je ondertitel 'tweakers-hooligan' is :+
hoezo lef?

edit:
Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 18:15:
btw een firewall betekent niet dat iedereen hetzelfde ip heeft, waarschijnlijk bedoel je een proxy server ;)

daarnaast is het wel waar ja, maar ja daar kunnen ze hier @ tweakers geen rekening mee gaan houden

"de goede lijden altijd onder de kwade" ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Erkens op 19-12-2002 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 19 December 2002 @ 18:49:
[...]

hoezo lef?

edit:

[...]

btw een firewall betekent niet dat iedereen hetzelfde ip heeft, waarschijnlijk bedoel je een proxy server ;)

daarnaast is het wel waar ja, maar ja daar kunnen ze hier @ tweakers geen rekening mee gaan houden

btw, een hardware matige nattende firewall betekent wel dat iedereen het zelfde [public] ip heeft. In 98% van de zakelijke markt is dat zo.

Staat los van proxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 08:57:
[...]
btw, een hardware matige nattende firewall betekent wel dat iedereen het zelfde [public] ip heeft. In 98% van de zakelijke markt is dat zo.

Staat los van proxy
offtopic:
:?
een firewall heeft NIETS met NAT te maken, wat jij bedoelt is zo'n kastje/bak die NAT doet en daarbij een firewall iets heeft ;)
en dan heb je idd 1 ip ;)

en btw de zakelijke markt heeft meestal een proxyserver hoor ;)

edit: oeps, dit is erg offtopic :X

[ Voor 7% gewijzigd door Erkens op 20-12-2002 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 19 december 2002 @ 18:49:

Daar zouden ze juist wel rekening mee moeten houden.

Vanaf mij werk hebben er nog 15000 gebruikers internet toegang die maar op 2 verschillende IPs naar buiten gaan. Daar hoeft maar één pestventje het te verpesten voor alle andere tweakers die hier werken.

Gelukkig is het nog niet gebeurt, maar ik hoop dat ik er vanuit mag gaan dat als er zoiets gebeurt, De IP ban opgeheven kan worden als ik kan aantonen dat het IP adres door veel mensen worden gebruikt.

En dan heb ik nog thuis op me kabelmodem een dynamisch adres. Als dus iemand anders bij mij provider een ip ban oploopt en ik krijg vervolgens het ip adres wat gebanned is, dan ben ik de dupe.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 09:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 09:09:
En dan heb ik nog thuis op me kabelmodem een dynamisch adres. Als dus iemand anders bij mij provider een ip ban oploopt en ik krijg vervolgens het ip adres wat gebanned is, dan ben ik de dupe.
Neen, je krijgt alleen een IP-ban als je een statisch ip hebt.
En nogmaals er moet echt heel veel gebeuren voordat je een ip-ban krijgt hoor,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

IP-bans worden inderdaad niet zomaar ingezet. Er wordt achter de schermen echt wel goed naar gekeken en over nagedacht :)

Overigens geldt een IP-ban "server-wide". De gebruiker kan dus ook niet meer op T.net, Fok! en Fokforum komen. Dan moet je het echt wel bont gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 19 December 2002 @ 18:49:

Ja, sorry, ik bedoel inderdaad een proxy. Hier bij ons (Atos Origin) heeft iedereen voor de "buitenwereld" hetzelfde IP address. Komt inderdaad door de proxy. :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 14:44:
[...]

Ja, sorry, ik bedoel inderdaad een proxy. Hier bij ons (Atos Origin) heeft iedereen voor de "buitenwereld" hetzelfde IP address. Komt inderdaad door de proxy. :-P
mja, dat is vaak zo, en daarbij komt dat de meeste proxy server ook het interne ip mee kunnen geven, alleen die is niet te gebruiken in de firewall (als die voor ip ban gebruikt wordt dan) van tweakers, enkel in bijvoorbeeld de forumsoftware, echter niet elke proxy geeft het door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 14:44:

Als een van je collega's het zo enorm bont zou maken dat we een IP ban overwegen, kunnen we in plaats daarvan ook een abuse mailtje sturen naar Atos Origin met wat URL's van de posts via de baas z'n machines en onder werktijd. Ik gok dat dat effectiever is dan een IP ban >:)

Maar zoals al is gezegd denken we wel even na voordat een IP ban wordt gezet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

BalusC schreef op 20 december 2002 @ 10:11:
IP-bans worden inderdaad niet zomaar ingezet. Er wordt achter de schermen echt wel goed naar gekeken en over nagedacht :)

Overigens geldt een IP-ban "server-wide". De gebruiker kan dus ook niet meer op T.net, Fok! en Fokforum komen. Dan moet je het echt wel bont gemaakt hebben.

Nee, dat is niet waar.
Een IP ban op React telt enkel voor React en wordt ook door React afgehandeld.

Er zijn ook IP bans via de loadbalancers, maar voordat je DAT voor elkaar krijgt moet je goed hardnekkig bezig zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mij werd anders verteld..? Of stamt dat nog uit de Topix-tijd :?

In ieder geval bedankt voor deze info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een beetje tweaker kan ook een ip ban omzeilen met een proxy in z'n IE te doen maargoed dat wisten jullie wel dus daar verzinnen jullie wel wat op ;)
Pagina: 1