[ADSL] Usb modem + Linux + NAT

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55
Hoi,

USB modems geven ze overal gratis weg. Ik wil ADSL voor thuis (Waarschijnlijk naast chello), en eigenlijk met een USB-modem (Ik weet niet hoe lang ik het heb, en als 't werkt is 't ook prima). Ik weet zeker dat ik het USB-modem onder Linux aan de praat krijg, dat is heel makkelijk.. maar kan iemand mij vertellen of ik dit fatsoenlijk kan NAT'en, en op welke manier? Is het 'gewoon' een PPP verbinding en kan ik deze ook zo behandelen met iptables? Of.. is het gewoon een soort ethernet verbinding, in Linux.

Vroeg ik me even af, bedankt :)

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

jep schreef op 19 December 2002 @ 00:54:
Hoi,

USB modems geven ze overal gratis weg. Ik wil ADSL voor thuis (Waarschijnlijk naast chello), en eigenlijk met een USB-modem (Ik weet niet hoe lang ik het heb, en als 't werkt is 't ook prima). Ik weet zeker dat ik het USB-modem onder Linux aan de praat krijg, dat is heel makkelijk.. maar kan iemand mij vertellen of ik dit fatsoenlijk kan NAT'en, en op welke manier? Is het 'gewoon' een PPP verbinding en kan ik deze ook zo behandelen met iptables? Of.. is het gewoon een soort ethernet verbinding, in Linux.

Vroeg ik me even af, bedankt :)
Ik heb zelf een Linux bakje met een USB kaart erin gedrukt. Vervolgens de Alcatel USB modem eraan gehangen, opstartscript geschreven. Paar iptables rules aangemaakt en het werkt prima.

Hij ziet de USB modem als een PPP device, dus je kan gewoon van PPP -> Ethernet routeren. Werkt echt super met mijn XS4All verbindinkje.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• jep
  • Laatst online: 29-07 16:55
Yes! Dat was precies wat ik wou horen.

Bedankt dude, ik ga XS4ALL bellen :).

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

jep schreef op 19 December 2002 @ 12:09:
Yes! Dat was precies wat ik wou horen.

Bedankt dude, ik ga XS4ALL bellen :).
sure thing. Op de helpdesk page van XS4All staan wel beschrijvingen. Daarnaast wil ik je wel even mijn files toemailen. Suc6 ermee.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 12:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

Let overigens wel op dat ze tegenwoordig de Alcatel (Thompson) speedtouch 330 leveren. Deze werken niet zomaar met de howto's die voor de groene (oude) modem werken. Hiervoor heb je de CVS-versie van de drivers nodig. Het is overigens wel aan de praat te krijgen, heb hem zelf ook namelijk.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

Werkt hier ook prima (boven verwachting zelfs). ECHTER, ik heb op twee verschillende mobo's problemen gehad met de onboard USB controllers onder Linux. Op het ene mobo werkte het slecht (MSI k7t), op de andere niet (Soyo 7vem). Allebei de mobo's hebben een VIA chipset, ik weet niet of het echt daar aan ligt maar ik heb mijn vermoedens. Heb er nu een of ander witmerk USB kaartje ingestopt daarna geen problemen meer gehad.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DGTL_Magician schreef op 19 december 2002 @ 12:51:
[...]

sure thing. Op de helpdesk page van XS4All staan wel beschrijvingen. Daarnaast wil ik je wel even mijn files toemailen. Suc6 ermee.
Mail die mij ook ff als je wilt :)

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1