Toon posts:

[xp] Nieuw moederbord --> Nu ook nieuwe Windows installatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Heb een nieuw moedebord aangeschaft.
Het bestaande is een aopen ak 73 pro(a) en de nieuwe een Gigabyte 7dxr.
Kan ik nu gewoon mijn moederbord omruilen of moet Windows XP opnieuw
worden geinstalleerd?

B.v.d

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-03 14:09
Windows wil vaak daarna nog wel opstarten en zal een hele reute me teut instaleren, maar het is niet aan te raden. Je computer zal er iig niet stabieler van worden.

Het beste is gewoon een schone installatie.

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Idd kan je het beste even Windows opnieuw installeren. Met WinXP heb ik het nog niet gedaan, maar met Win98 moest het echt wel, liep echt niet lekker.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
Ligt er maar net aan welke chipset je moederbord heeft.
Heeft de oude bv. Via chipset en de nieuwe Intel, dan is het in principe zo dat het moet.
Zijn bij de beide moederborden chipset gelijk dan mag het wel maar het moet kunne werken.
Ik zelf zou het wel doen (frisse start is toch beter)

Verwijderd

Ik had een Windows XP installatie die op mijn oude plankje werkte (MSI K7T266-PRO RU) en toen ik dat bord heb vervangen door een ander bord (MSI K3T Ultra) werkte Windows XP niet meer. Op mijn werk idem dito. Volgens mij komt het omdat je maar enkele hardware wisselingen mag doen binnen XP en daarna start het niet meer op. Een nieuw moederbord van een ander type betekend vaak ook een andere 'ide controller', 'fdd controller', 'usb controller', 'system timer' eigenlijk alles wat je in je 'system devices' tabblad in je windows controlpanel kunt terugvinden. Ik denk dan ook dat Windows niet alleen de chipset ziet als een nieuw item maar elk onderdeel appart en dat daardoor de problemen ontstaan.

Ga je je mobo vervangen, mijn advies, maak een bacuk van je belangrijkste zooi en installeer XP opnieuw op je nieuwe bord.

Ik heb op mijn werk een corporate versie en thuis een normale versie en beide starten niet meer op als het mobo wordt vervangen.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03 12:49

gvdh81

To got or not to got..

Heb hetzelfde gedaan afgelopen donderdag, maak een image met Ghost, pleur het op een andere drive, reformat je systeem en herinstalleer XP, op mijn nieuwe pc duurde dit maar een half uurtje, + een uurtje alle zooi terug installeren, erachter komen dat je toch wat bent vergeten te backuppen etc etc.. Loop ALLES goed na voor de zekerheid.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor het advies. Heb overigens 3 hdd, ga waarschijnlijk vandaag Windows XP op een andere schijf installeren.

Verwijderd

Er was heir ergens nog een topicje over hoe je een mobo kon vervangen in win2000, winXP of win98SE...
als ik me niet vergis was het ongeveer als volgt:
-niet herstarten!!!
-pleur je hardware settings weg uit apparaatbeheer (ales wat op je mobo zit -> IDE controllers, chipset, onboard video en sound, etcetera)
-niet herstarten!!!
de \inf directory moest leeg, maar het was geloof ik een map onder windows\drivers\etc of iets dergelijks. niet ALLE install files dus maar alleen degene die in gebruik zijn.
-niet herstarten!!!
-drivers naar je HDD kopieren vanaf je mobo CD
-herstarten
-pray.

• made28
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 00:28

made28

Brandnew machine :)

??
gewoon al je hardware deinstalleren (rmb my computer=> hardware)
en alslaatste je muis anders stuurt t zo moeilijk en reboot maar.
werk alleen als de prosessorsnelheid het zelfde blijf trouwens (marge van 100 mhz)
Beste blijf alles kaal en installeren maar

Technet Gold

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Precies deze vraag is al heel wat keertjes langsgekomen.
Het makkelijkste is om gewoon ff een reinstall te doen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.