CD-Rom Lade LCD

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi there!

Ik heb eens een vraagje,
Nu heb ik een oude cd-rom speler waarvan ik aleen de lade wil gebruiken, deze word aangestuurd door een motertje volgens mij 5v en deze stopt bij open/dicht DMV een "maak" schakelaar.
Dit hele spel word aangestuurd door de printplaat.
Maar ik wil die printplaat niet gebuiken en de schakeling voor de lade open/dicht maken op een nieuwe print zonder al die andere poespas die nog op die originele printplaat zit.
Deze lade wil ik gebruiken om een LCD te monteren die uit de zijkant van mijn kast komt.

Nu kan ik wel 5v op het motertje zetten dan gaat de lade open maar stopt niet hoe zorg ik er voor dat:

0. bij een druk op de knop
1. het motertje aan gaat tot de "maak"shakelaar kontact maakt
2. dan bij een druk op de knop het moterje de andere kant op laat gaan en dan door dezelfde "maak"schakelaar stopt
3. een druk op de knop het moterje de andere kant op laat gaan en dan weer 1.

Dit alles dmv dezelfde knop.

Nu heb ik wel iets gevonden op
[rml][ EL] Hulp nodig bij ontwerp van schema[/rml]
Maar dit is nogal onvolledig en mijn kennis van electronika is niet zo groot

Iemand misschien enig idee :?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

heheheh, ik had het zelfde probleem, ik heb alleen de laser eruit gesloopt, als ik nu op open druk, gaat ie na pas 8 seconden open en automatisch dan na 5 seconden weer dicht, kan handig zijn ,maar toch,
ben wel benieuwd naar een oplosssing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

DMV een flipflop kan je alles aan/uitschakelen.. maar zonder electronica kennis is het denk ik te moeilijk

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok een flipflop, heb even gekeken op google en vond iets over aan sturen van LED's.
Is wel ongeveer wat ik bedoel maar dan voor de cd lade.
Met een schema kom ik al een heel eind.

Verwijderd

Het grote probleem hier (zie ook mijn topic wat je al gevonden had :) )is dat je niet zo gemakkelijk automatisch kan ompolen. Dit zul je dus handmatig moeten doen.
Als je die schakeling maakt met de 555 en een 2 polige schakelaar neemt voor het ompolen, moet het lukken.

Verwijderd

neem dan in ieder geval een relaisje met twee keer maak en twee keer breek voor het ompolen, die je gewoon om laat zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Afbeeldingslocatie: http://elmowww.duxy.net/tweakers/cdopenen.gif

R1 = bistabiel

stand 1 is laatje dicht
motor + = + Laatje dichtdoen
- = -

S1 = maak kontakt (voor bediening)
S2 = breek kontakt (IN de CD drive (verbreekt als la OPEN is)
S3 = breek kontakt (IN de CD drive (verbreekt als la DICHT is)

R1 = Bistabiel relais,minimaal 4x OM
R2 = Monostabiel relais, minimaal 3 x AAN

D = Diode die de stuurspanning en stroom aankan vd relais, bv. N4001

Werking: (beginstand is 1, la DICHT)

1 druk op de bedieningsknop
--> R1 schakelt EN poolt motor om
--> R2 schakelt EN houd zich zelf stabiel via S2 EN geeft stroom aan de motor VIA R1

2 Motor draait laatje OPEN, S1 VERBREEKT stroom R2
--> motor stopt

3 druk op de bedieningsknop (stand 2, la OPEN)
--> R1 schakelt EN poolt motor om
--> R2 schakelt EN houd zich zelf stabiel via S2 EN geeft stroom aan de motor VIA R1

4 Motor draait laatje DICHT, S2 VERBREEKT stroom R2
--> motor stopt

Goto 1

een bistabiel relais heeft drie aansluitingen:
- 1 massa
- 1 voor stand 1 (door mij gedefineerd als la dicht)
- 1 voor stand 2 (idem)

hij heeft 2 stabiele standen, hij blijft dus staan in de laatste stand waar stroom op staat/stond

het grootste probleem is om de kontaktjes die std. in je cdrom zitten ombouwen naar breek... (verbreken de stroom zodra ze ingedrukt zijn)

Dit is het bericht van mij uit dat andere topique, andere pics zijn al opgeruimt...

Mijn id is om dit keer een schema met z`n allen GOED uit te werken, omdat er nogal vaak zo`n vraag komt...

vertel me de onduidelijkheden (stel dat je deze wilt gebruiken) ;)

[ Voor 13% gewijzigd door 3lmowww op 20-12-2002 13:09 ]

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet het ook wel met 1 relais kunnen. Ik heb al een schematje gemaakt, maar die moet ik nog ff in de compu zetten. Ik zal hem zo hier posten.
Ik denk dat de contactjes in de cdrom speler het beste gedaan kunnen worden met reeds contacten en magneten op het laadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

da`s natuurlijk een goed idee, je moet ze alleen wel op de goede plaats vastkrijgen...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ik heb in paint ff een schema in elkaar geknoeid:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/relais%20schema.JPG

Kan iemand vertellen of dit gaat werken ?

Het relais waar ik aan zat te denken is een Plat subminiatuur relais Monostabiel gepoold.Conrad bestel nummer : 504700-44

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

dit gaat niet werken (denkik), dat 555je zorgt voor een nette puls ofzo?

maja, als het laatje bij 1 van je reedkontaktjes vertrokken is, krijgt je stuurtor geen spanning meer...

je zou ook nog een tor weg kunnen laten mbv een diode...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Afbeeldingslocatie: http://elmowww.duxy.net/tweakers/relaisschema2.gif

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het probleem ook gezien idd. en ff een nieuw schema gemaakt wat praktischer is ivm de reedcontacten die uit gaan als het magneetje erboven weg is. Het gevolg is dat je nu wel een extra timer (NE555) hebt, maar dat is handiger dan geklooi met magneten (of magneetstrippen) in de cdrom la.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/relaisschema%202.JPG
Je kunt idd die tor nog kunnen vervangen door een diode (1N4001 ofzo) dat maakt niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

mm, nu heb je dus weer een timer erin... iets waar ik niet zo gek op ben aangezien ik hier een cd la heb liggen die zichzelf kapot draait als er te lang spanning op staat...

die stuurschakeling is zeker een stuk netter dan de mijne, ik ga es kijken of ik iets kan doen dat met kontaktjes werkt...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3lmowww schreef op 20 December 2002 @ 23:01:
mm, nu heb je dus weer een timer erin... iets waar ik niet zo gek op ben aangezien ik hier een cd la heb liggen die zichzelf kapot draait als er te lang spanning op staat...

die stuurschakeling is zeker een stuk netter dan de mijne, ik ga es kijken of ik iets kan doen dat met kontaktjes werkt...
Mijn motortje blijft gewoon heel als ik er ff spanning op laat. Maar met de instellingen hier zal de motor slechts 3 seconden spanning krijgen, kan weinig mis gaan dus. Ik ga deze schakeling iig. uitvoeren, I'll keep you in touch !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Afbeeldingslocatie: http://elmowww.duxy.net/tweakers/relaisschema4.gif

zitten nog onnodig veel componenten in en ik geloof dat het gedeelte om de stroompuls zo lang te laten duren tot er een ander contact ingedrukt word niet klopt...

ohwja, S1 en S2 zijn interne kontakten

S3 is de bediening...

[ Voor 13% gewijzigd door 3lmowww op 21-12-2002 00:12 ]

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn die U1 - U5 ? En wat doen ze ?

Overigens is het bij mijn schema niet zo handig om die 'middelste' transistor te vervangen door een diode. Dan zal het motortje namelijk langzamer draaien, omdat er spanning staat op pin 3. Die transistor schakelt afhankelijk van die spanning 0V.
Het zal op zich niet zo heel veel uitmaken, maar je timing die je net ingesteld hebt met de timer klopt van geen kante meer :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Afbeeldingslocatie: http://elmowww.duxy.net/tweakers/relaisschema4+.gif

Ik heb even de aparte onderdelen gemarkeerd...

U1...U4 NOR poortjes
U4 AND
U5 Invertor

het stukje van U1 & U2 is een NOR flipflopje, deze schakelt het omkeerrelais... een NOR flipflop "onthoud" de laatste pool die hoog was, bij deze dus welke schakelaar (reedswitch, S1, S2) het laatste hoog was.

Dus:
Als S1 als laatste hoog was, is de uitgang van U1 hoog (relais aangetrokken), dan is het laatje dicht, (geeft S2 een puls), flipt et flopje om en is de uitgang van U1 laag, en het relais uit.

de diodes zijn nodig om van de 2 schakelaars 1 puls te maken (puls is nodig om de motor te stoppen)

Als S3 (bediening) niet ingedrukt is, is de uitgang van U5 hoog (inverteerd hem).

om de uitgang van U4 hoog te houden, moeten beide ingangen hoog zijn (dus het laatje moet in een "stabiele" stand zijn (bij een reedje) EN S3 moet NIET ingedrukt worden

Op het moment dat je S3 indrukt, word de uitgang van U5 laag, daardoor de uitgang van U3 ook, en door het drukken op S3 schakeld flipflop U3 - U4 om en geeft de motor stroom TOTDAT S3 losgelaten word EN er een puls van S1 OF S2 komt.

Nu kan er nog 1 probleem in zitten (wat ik nu zie tenminste, er zal nog wel meer fouten inzitten, als iemand die er veel verstand van heeft ff wil kijken) en dat is dat S3 niet lang genoeg ingedrukt word, dus dat S1 of S2 nog niet laag is als S3 losgelaten word...

just my 2 cents ;)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammoth
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

3lmowww schreef op 21 december 2002 @ 14:44:
Nu kan er nog 1 probleem in zitten (wat ik nu zie tenminste, er zal nog wel meer fouten inzitten, als iemand die er veel verstand van heeft ff wil kijken) en dat is dat S3 niet lang genoeg ingedrukt word, dus dat S1 of S2 nog niet laag is als S3 losgelaten word...
Ik ben absoluut geen electro kenner, maat bestaan daar geen relais voor, om een vooraf ingestelde tijd contact te maken. Zo zorg je er dan voor dat S3 niet te lang wordt ingedrukt.

Dus roep ik nu samen met 3lmowww of iemand ons op onze mogelijke fouten kan wijzen, want ik wil dit ook graag opgelost zien, zodat we het allemaal kunnen gaan gebruiken.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor degene die ons verlost !

There could be only one, too bad it wasn't me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Het zou juist een probleem zijn als S3 niet lang genoeg ingedrukt blijft, hetgeen voorkomen kan worden door je mechanische kontakten zo precies te maken dat ze meteen loslaten...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Shitzooi, zijn m`n AND poortjes op... hele chipsdoos door mkaar gezocht :|

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3lmowww schreef op 21 December 2002 @ 15:56:
Het zou juist een probleem zijn als S3 niet lang genoeg ingedrukt blijft, hetgeen voorkomen kan worden door je mechanische kontakten zo precies te maken dat ze meteen loslaten...
Ik denk inderdaad dat je daar een probleem hebt.
Maar dat zou je dan weer kunnen oplossen door er een timertje tussen te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

zie jij voor de rest nog problemen in het schema?
er zijn bij mij namelijk ALTIJD dingen waar ik niet aan denk...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, volgens mij niet. Waar vind je die gates in de conrad gids ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

die gates zijn standaard poortjes:

5402, 7402 NOR
5409, 7409 AND
5407, 7407 INVERTOR

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik heb ze gevonden. Maar ik denk dat ik toch maar voor de oplossing ga met de 2 timers. Heeft iets meer componenten, maar is wel iets goedkoper (poortjes zijn duur) en is makkelijker in te bouwen, aangezien je maar 1 reed omschakelcontact nodig hebt ipv. 2

Wat is eigenlijk het verschil bij relais in:
-bistabiel
-monostabiel gepoold
-monostabiel neutraal ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

poortjes zijn helemaal niet zo duur hoor, een paar jaar terug waren ze iets van 0,70 gulden per IC (4 stuks ofzo)

bistabiele relais hebben 2 "stabiele" standen, ze springen niet gewoon terug naar de andere stand als de stroom eraf gaat...

monostabiele relais doen dat wel (meeste relais zijn monostabiel), het verschil tussen gepoolde en neutraal snap ik niet helemaal...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3lmowww schreef op 21 december 2002 @ 23:20:
poortjes zijn helemaal niet zo duur hoor, een paar jaar terug waren ze iets van 0,70 gulden per IC (4 stuks ofzo)
De conrad gids denkt hier anders over :P Bijvoorbeeld de SN 7402 N is € 1.06
Of moet het de 74HCT02 zijn ?
3lmowww schreef op 21 december 2002 @ 23:20:
bistabiele relais hebben 2 "stabiele" standen, ze springen niet gewoon terug naar de andere stand als de stroom eraf gaat...

monostabiele relais doen dat wel (meeste relais zijn monostabiel), het verschil tussen gepoolde en neutraal snap ik niet helemaal...
Ik kan dus gewoon een monostabiel relais gebruiken voor mijn schema... scheelt ook weer in de kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

L= Low Power
Standaard TTL = normaal
LS = Low Power Schotky (low power en toch snel)
ALS = Extreme low power schotky (en extreem snel)
S = schotky (snel)
AS = Advanced Schotky extreem snel

Dit maakt dus alleen uit in snelheden en dissipaties, neem de goedkoopste, je hebt hier absoluut geen snelheid nodig

Daarnaast kan je alle dingen uit de 54LSXX, 74LSXX, 7HCXX en 7HCTXX families gebruiken (XX is jou typenummer)

Enne, radio centrum is goedkoper met die standaardpoortjes (conrad is duur)...

[ Voor 9% gewijzigd door 3lmowww op 22-12-2002 11:58 ]

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

geen commentaar???

(stiekeme schop...)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zullen wel denken , dat ik als topic starter maar weinig van mijn eigen laat horen maar onder het moto "als je er geen verstand van heb, hou dan je kop!" hou ik mij wijs op de achtergrond. O-)
Dit wil niet zeggen dat ik het niet volg of dat ik het niet waardeer wat jullie doen ! _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 December 2002 @ 22:42:
Jullie zullen wel denken , dat ik als topic starter maar weinig van mijn eigen laat horen maar onder het moto "als je er geen verstand van heb, hou dan je kop!" hou ik mij wijs op de achtergrond. O-)
Dit wil niet zeggen dat ik het niet volg of dat ik het niet waardeer wat jullie doen ! _/-\o_ _/-\o_
Je hebt toch juist een topic geopent om ergens meer van te weten te komen ? :P
Dus als je ergens vragen over hebt : Gewoon stellen hoor !
Ik ga binnenkort bij Conrad mijn spul bestellen en dan zal ik wel ff posten of het werkt.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

als je een schemma maakt.. leer de mensen het dan goed aan :P ... er moet nog een terugslag diode over het relais.. anders ben ik bang dat je eindtorren snel overleiden :)
het schema heb ik verder nog niet goed doorgekeken.. tis nog vroeg in de ochtend.. k lig nog op bed :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Looki schreef op 26 december 2002 @ 09:40:
als je een schemma maakt.. leer de mensen het dan goed aan :P ... er moet nog een terugslag diode over het relais.. anders ben ik bang dat je eindtorren snel overleiden :)
het schema heb ik verder nog niet goed doorgekeken.. tis nog vroeg in de ochtend.. k lig nog op bed :)
Zo'n terugslag diode heb je toch alleen nodig als je heel vaak en heel snel het relais omschakelt ? Dat doe je hier iig niet.

Verwijderd

Ik heb nog eens wat rond zitten neuzen in de conrad gids en kwam daar het volgende tegen wat wel handig is denk ik:
NE 556 ipv de NE555 . Dit is gewoon een dubbele 555 timer. Scheelt weer qua ruimte / aantal aansluitingen.
Ik neem meteen maar een SMD variantje ervan :)
Pagina: 1