Harde schijf kapot - en dan weer niet?

Pagina: 1
Acties:

• Nick|IA
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03-2018
Uiteraard ben ik op de hoogte van jullie FAQ en heb ik de search veelvuldig gebruikt, voor ik besloot mijn probleem aan jullie voor te leggen. Ik heb helaas niets kunnen vinden over een vergelijkbare situatie, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Op een MSI K7T Pro 2-A (sorry... :o) heb ik een tijd geleden een Maxtor DiamondMax 20GB 5200 RPM geïnstalleerd. Omdat ik de computer niet zelf gebruik, kan ik niet goed zeggen over een directe aanleiding is, maar opeens hield hij er mee op. Hij maakte geluiden die te omschrijven zijn met een 'harde kreun - redelijk hard HD-geratel - harde kreun', en dat in 'loop=infinity'. Tevens hoorde ik dat hij een 'DISK BOOT FAILURE' gaf, maar dat is niet zo verwonderlijk als het BIOS hem niet herkent.

De eerste keer dat ik hem hier aansloot, gaf hij het geluid niet en startte hij gewoon op. De tweede keer gaf hij het geluid wel ( :? ) en heb ik hem snel in mijn eigen PC geïnstalleerd. Daar bleef hij de geluiden willekeurig geven, maar had ik wél af en toe de mogelijkheid om een complete back-up te maken. Met PowerMax geeft hij geen fouten, drie keer benchmarken met Sisoft Sandra levert ook geen problemen op en hij slaagt voor IBM's stress test.

Nadat ik de schijf gedrefragmenteerd heb en een paar keer opnieuw heb opgestart, geeft hij het geluid nooit meer - ook niet in de oorspronkelijke pc.

Heeft iemand dit probleem ooit gehad? Moet ik hem terugsturen naar de winkel - die 30 euro durft te rekenen voor een niet-reproduceerbaar probleem?

Verwijderd

Indien je nog garantie hebt, kan je m terugbrengen en een nieuwe vragen. Als je garantie al verlopen is, zou ik alles maar eens veilig stellen. Klinkt als een niet al te betrouwbare disk. Op eenzelfde manier ben ik een 18 en een 40 gieg verloren. Begon met een beetje gereutel, toen een tijdje prima gedraaid en opeens

... *POEF* ...

einde oefening.

• Nick|IA
Verwijderd schreef op 18 December 2002 @ 20:45:
Indien je nog garantie hebt, kan je m terugbrengen en een nieuwe vragen. Als je garantie al verlopen is, zou ik alles maar eens veilig stellen. Klinkt als een niet al te betrouwbare disk. Op eenzelfde manier ben ik een 18 en een 40 gieg verloren. Begon met een beetje gereutel, toen een tijdje prima gedraaid en opeens

... *POEF* ...

einde oefening.
Daar ben ik ook bang voor, maar de 30 euro (zegge dertig euro!) 'boete' die Gistron rekent als ze je probleem niet kunnen reproduceren, schrikt mij ook behoorlijk af. Uiteraard stuurt Gistron 'm door naar Maxtor; zullen ze daar het probleem kunnen zien?

Overigens heb ik al een Ghost gemaakt, dus de gegevens zijn veilig.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

dan stuur je hem toch zelf terug naar maxtor :)
ff invullen op de website en sturen ff wachten en weer een gemaakte of nieuwe ontvangen :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Als een harde schijf eenmaal problemen geeft bij het opstarten, is deze in feite al verloren. Grote kans dat hij er na een maand ofzo uitknalt. Opsturen wordt het dus in ieder geval.
Om er zeker van te zijn dat men dezelfde schijf niet terugstuurt (al dan niet met "boete"), zou je de schijf definitief kunnen mollen. Doe dit dus alleen als je nog garantie hebt :)
Als je het risico te groot vind, kun je de schijf ook gewoon houden. Doe dan een paar keer een goede "low-level" format met het tooltje van Maxtor.
suc6!

"It certainly appears so..."

• Nick|IA
chucky666 schreef op 18 December 2002 @ 20:54:
dan stuur je hem toch zelf terug naar maxtor :)
ff invullen op de website en sturen ff wachten en weer een gemaakte of nieuwe ontvangen :)
Goed idee, maar ze zitten in Ierland. Als arme scholier natuurlijk weer een iets grotere stap.
Snipisnap schreef op 18 December 2002 @ 21:13:
Als een harde schijf eenmaal problemen geeft bij het opstarten, is deze in feite al verloren. Grote kans dat hij er na een maand ofzo uitknalt. Opsturen wordt het dus in ieder geval.
Om er zeker van te zijn dat men dezelfde schijf niet terugstuurt (al dan niet met "boete"), zou je de schijf definitief kunnen mollen. Doe dit dus alleen als je nog garantie hebt :)
Als je het risico te groot vind, kun je de schijf ook gewoon houden. Doe dan een paar keer een goede "low-level" format met het tooltje van Maxtor.
suc6!
Dankje.
Beetje sneaky, maar misschien is het wel de beste manier.

'Low level' formatten gebeurt met PowerMax en is de gegarandeerde methode om een harde schijf naar de klote te helpen?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Nick|IA schreef op 18 december 2002 @ 21:38:

Goed idee, maar ze zitten in Ierland. Als arme scholier natuurlijk weer een iets grotere stap.

?
goedkoper dan die 30 euro :)
iets van 10 euro

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Nick|IA schreef op 18 december 2002 @ 21:38:
[...]

'Low level' formatten gebeurt met PowerMax en is de gegarandeerde methode om een harde schijf naar de klote te helpen?
lo level format die bij PowerMax zit maakt harddisk niet kapot !
lo level format was vroeger wel een behoorlijk risico en het laatste redmiddel.
tegenwoordig kan je zelfs geen echte lo level format meer uitvoeren ,tenminste niet met de tool van Maxtor.
harddisk binnen garantie gewoon claimen en anders weg gooien .

Verwijderd

chucky666 schreef op 18 December 2002 @ 21:40:
[...]

goedkoper dan die 30 euro :)
iets van 10 euro
Neuh, niet echt.

Maxtor doet alleen aan RMA als je 'm opstuurt op een door Maxtor geauthoriseerde manier.
Dus in een doosje, aangetekend, met bubbeltjesfolie, antistatische meuk etc.

Zo'n doosje internationaal opsturen en weer terugkrijgen is best wel een dure bezigheid.

Weet niet meer precies hoeveel, maar wel iets meer dan 22 gulden / 10 euro voor zover ik me kan herinneren.

Edit:
Oh, en je harde schijf 'even' mollen is moeilijker dan je denkt, als je 'm even hard op een betonnen plaat gooit kunnen ze zien (niet alleen aan de buitenkant, ook aan de binnenkant) dat 't komt door shock-damage... not their problem.
Je zou 't kunnen proberen door een chipje op te blazen ofzo..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 22:00 ]

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Tis al eens vaker genoemd, maar hier weer een handleiding in het kort:
1. je pakt een theedoek oid en wikkelt dit om de harde schijf.
2. je sluit de powerconnector aan.
3. geeft de hard-disk power
4. je pakt de hard-disk op
5. je ramt de harde schijf met de gehele zijkant tegen een hard opject (vlakke betonnen vloer ofzo) TERWIJL de harde schijf aan het upspinnen/downspinnen is.

Als het goed is schuurt de kop dan over de fysieke schijf ipv "glijden". Dit resulteert dus in permanente schade :)

Correct me if I'm wrong plz

"It certainly appears so..."

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:32

Jaymz

Keep on moving !

OH -> OM :)
Pagina: 1