Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:23

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik heb voor mijn FujiFinepix F-601Z een tweetal LiIon batterijen zodat ik
altijd een volle achter de hand kan hebben. Nou gebruik ik momenteel mijn
camera wat minder vaak en omdat ik de camera altijd op een dockingstation terugzet na gebruik is de batterij in de camera altijd vol.

Wat is nu het beste dat ik de 2e batterij doe: leegmaken en leeg bewaren, vol bewaren of afwisselend (soms de 1 soms de ander) gebruik van maken in de camera? In het geval van de laatste optie zullen ze echter (vrijwel nooit) leeg zijn ivm de dockingstation.

Uit de search vind ik in een paar posts dat de Li-Ion tegenwoordig het minst last hebben van geheugen-effect en dat ze zelfs halfvol bewaard kunnen worden. Vol/halfvol/leeg, het maakt ze niets uit. Klopt dat inderdaad?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
het is in ieder geval niet goed om steeds je accu weer te herladen.. vooral bij Lithium batt's gaat de kwaliteit dan snel achteruit, het werkt precies hetzelfde als bij gsmmetjes.
ik bewaar mijn accu's altijd leeg en als ik ze een keer nodig heb laad ik ze op..
maar das ook niet handig als je je camera onverwachts moet gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vol bewaren.

En als je ze uit de kast of wat dan ook tovert eerst ff in de lader dat kan en mag met Li-ion accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Kijk eens: 1x vol en 1x leeg. Da's informatief.

Ik hoef er toch geen poll van te maken he. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Haha ik denk dat het niets uitmaakt maar ik bewaar ze leeg :D dat vantevoren opladen kost me te veel tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil Li-ion accu's niet met loodaccu's verwarren maar daar moet je ze opgeladen opbergen.

Tevens geld voor ni-cd en ni-mh batterijen dat ze "liever" ook opgeladen worden bewaart omdat de kristallen cq. de ionen het niet zo tof vinden zonder electron rond te zwerven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Ik denk dat het geen bal uitmaakt hoe je ze bewaard. Maar als je ze vol bewaard en je bewaard ze lang krijg je dat ze leeglopen. Dus je denk snel ik heb de camera nodig shit batterij leeg. Nou ik had nog ergens een volle sjit die is ook leeg hoe kan dat nou??

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
_Mithrandir schreef op 18 december 2002 @ 20:47:
Ik denk dat het geen bal uitmaakt hoe je ze bewaard. Maar als je ze vol bewaard en je bewaard ze lang krijg je dat ze leeglopen. Dus je denk snel ik heb de camera nodig shit batterij leeg. Nou ik had nog ergens een volle sjit die is ook leeg hoe kan dat nou??
Mja, ik schrijf dus dat ik 2 batterijen heb. Bovendien wordt elders ook verkondigd dat je Lithium Ion batterijen (vrijwel) zonder verlies van energie kan bewaren. Zelfs wanneer deze 2 jaar op de plank ligt kan deze probleemloos ingezet worden. Dat zou best fijn zijn.

Anoniem: 64539

LI-ion in tegenstelling tot nimh kan je leeg opbergen zonder dat ze schade oplopen ... maar ik zou ze toch maar wel opladen :P is toch wel handig en verder natuurlijk droog opbergen ...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een Li-ion loopt in 10 jaar tot 85% terug, heb ik wel 's gelezen, dus vol bewaren is geen probleem en als jij je cam 10 jaar niet gebruikt had je hem beter kunnen verkopen :)

Boeit geen fuck dus, je krijgt ze nml ook halfvol opgestuurd vanuit de winkel :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Het ziet er dus naar uit dat ik ze gewoon weg kan leggen, da's mooi. Vol dan wel leeg. Wanneer ze leeg zijn ze met de snellader in 2 uur weer tot de rand gevuld dus lang zonder lege batterijen zit ik nooit.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Volgens mij moet je alle accu's behalve loodaccu's leeg bewaren......
Door de verschillende interne weerstanden (van de cellen onderling) lopen ze namelijk niet allemaal even snel leeg. Bij het opladen daarna zitten er dus soms halfvolle cellen tussen. Dit is slecht voor zowel het laadproces alsmede het opvolgende ontlaadproces.
Bij loodaccu's is het anders: in ontladen toestand kristalliseert er een substantie op de loodplaten die de platen volledig afsluiten van het electroliet.

"man is not truly one, but truly two,"

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ok en volgens mij moet je alle accu's vol bewaren...
Wanneer je accu's leeg bewaard kan het zo zijn dat je luie cellen krijgt, deze kun je daarna niet meer laden. Je krijgt ze dan weer aan de praat met zo'n stroomschok op de batterijen.

-

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Arie Kanarie schreef op 19 december 2002 @ 21:30:
Wanneer je accu's leeg bewaard kan het zo zijn dat je luie cellen krijgt, deze kun je daarna niet meer laden. Je krijgt ze dan weer aan de praat met zo'n stroomschok op de batterijen.
volgens mij is dit alleen met loodaccu's zo (die stroomschok moet dat residu van de platen afhalen)

luie cellen krijg je voornamelijk als je ze halverwege laadt (memory effect; ja het bestaat ook bij nimh en li-ion) of als je ze altijd heel langzaam ontlaad (in een klok ofzo). ze kunnen dan de vereiste stroom niet meer leveren (hoge interne weerstand)

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 11:02
-Stef- schreef op 18 December 2002 @ 21:16:
[...]

Mja, ik schrijf dus dat ik 2 batterijen heb. Bovendien wordt elders ook verkondigd dat je Lithium Ion batterijen (vrijwel) zonder verlies van energie kan bewaren. Zelfs wanneer deze 2 jaar op de plank ligt kan deze probleemloos ingezet worden. Dat zou best fijn zijn.
Dat is niet waar, ik heb bij m'n digicam ook Li-ion batterijen en die lopen gewoon leeg, staat ook in de gebruiksaanwijzing. Je moet ze pas voordat je ze denkt te gaan gebruiken weer opladen.

Ik denk dat het dus weinig uitmaakt of je ze leeg of "vol" bewaart.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Azrael schreef op 19 december 2002 @ 21:37:
[...]

Dat is niet waar, ik heb bij m'n digicam ook Li-ion batterijen en die lopen gewoon leeg, staat ook in de gebruiksaanwijzing. Je moet ze pas voordat je ze denkt te gaan gebruiken weer opladen.

Ze lopen in ieder geval stukken minder snel leeg dan bijvoorbeeld mijn NiMH 1800mAh batterijen die ik in mijn iRiver gebruik. Als ik die een maand vol weg leg kan ik nog 15 minuten naar mp3's luisteren voordat ze leeg zijn. Ik merk bij deze LiIon's dat ze op de plank nauwelijks merkbaar leeglopen.

Het gaat mij geneens om het wel of niet leeglopen maar meer hoe een LiIon het beste bewaard kan blijven. Ik lees bv ook dat deze batterijen maar een beperkt aantal ladingen aankunnen (500 of zo). Daarna geven ze de geest. Ach, ik merk dat de meesten het hier ook niet precies weten dus ik gebruik beide maar gewoon wisselend. Dat komt mij het beste voor.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 10:52
-Stef- schreef op 19 December 2002 @ 22:01:
[...]

Ze lopen in ieder geval stukken minder snel leeg dan bijvoorbeeld mijn NiMH 1800mAh batterijen die ik in mijn iRiver gebruik. Als ik die een maand vol weg leg kan ik nog 15 minuten naar mp3's luisteren voordat ze leeg zijn. Ik merk bij deze LiIon's dat ze op de plank nauwelijks merkbaar leeglopen.

Het gaat mij geneens om het wel of niet leeglopen maar meer hoe een LiIon het beste bewaard kan blijven. Ik lees bv ook dat deze batterijen maar een beperkt aantal ladingen aankunnen (500 of zo). Daarna geven ze de geest. Ach, ik merk dat de meesten het hier ook niet precies weten dus ik gebruik beide maar gewoon wisselend. Dat komt mij het beste voor.
Dat van die +-500 ladingen is juist!
Verder kan je Li-Ion wel steeds kleine beetje bijladen, maar dan zit je echt in no-time aan die+- 500, en nee! het is geen bullshit.
Voorbeeld:
Op m'n werk hebben we een toughbook (stevige laptop) die steeds in stukjes is opgeladen door een zonnepaneel en die accu is na 1 trip (onderzoek in buitenland) zo goed als dood.

Li-Ion heeft trouwens wel last van Shelf-Life :(
Die 10 jaar zoals hierboven zie ik niet gebeuren.
Hou het op 3 jaar.
Accu's kopen bij een stoffige fotozaak zou ik dus niet snel doen.

Voor mijn gsm wissel ik de accu's wel eens om om ze aan de gang te houden.
Dit is niet zozeer nodig, maar het kan zeker geen kwaad.

Ni-Mh kan je na een hele poos (+1 jaar) 2x achter elkaar laden om ze op te peppen.
Dit heb ik van collega's die al jaren ervaring hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Gman op 19-12-2002 23:43 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Vol bewaren.
ik bewaar mijn accu's altijd leeg en als ik ze een keer nodig heb laad ik ze op..
Haha ik denk dat het niets uitmaakt maar ik bewaar ze leeg
Ik wil Li-ion accu's niet met loodaccu's verwarren maar daar moet je ze opgeladen opbergen.
Ik denk dat het geen bal uitmaakt hoe je ze bewaard
Boeit geen fuck dus, je krijgt ze nml ook halfvol opgestuurd vanuit de winkel
Volgens mij moet je alle accu's behalve loodaccu's leeg bewaren......
Hmmm, de meningen lopen dus inderdaad nogal uiteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60359

:D :D :D

Heb er ook een keer een topic over geopend, werd er ook geen scheet wijzer van.
Je zou er een poll voor kunnen starten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Anoniem: 60359 schreef op 20 december 2002 @ 01:44:
:D :D :D

Heb er ook een keer een topic over geopend, werd er ook geen scheet wijzer van.
Je zou er een poll voor kunnen starten ;)
Alle accu's VOL bewaren

Ik werk op het Max Planck Instituut en m'n directe collega doet alle field equipment, dus camera's en laptops, die heeft 20 jaar ervaring ofzo, denk dat je er dus wel van kunt uitgaan dat het klopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 20-12-2002 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjePluis
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 20:57
Als de meningen zo verdeeld zijn, dan zullen beide manieren wel niet al te veel fout kunnen :)

Als je denkt dat onderwijs duur is, moet je onwetendheid eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
NijntjePluis schreef op 20 December 2002 @ 09:37:
Als de meningen zo verdeeld zijn, dan zullen beide manieren wel niet al te veel fout kunnen :)
Gewone gebruikers doen geen onderzoek...Dat doe je ook niet zomaar even.
Er gaat een paar jaar overheen voordat je een accu versleten hebt, tenzij je 'm sterk mishandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gman schreef op 20 December 2002 @ 09:34:
[...]

Alle accu's VOL bewaren

Ik werk op het Max Planck Instituut en m'n directe collega doet alle field equipment, dus camera's en laptops, die heeft 20 jaar ervaring ofzo, denk dat je er dus wel van kunt uitgaan dat het klopt.
Mij is ooit verteld dat Li-Ion accu's nooit leeg mogen raken. Bij een Li-Ion accu is altijd een heel laadcircuit ingebouwd welke de stroom afsluit wanneer deze bijna leeg is omdat dit de accu zou kunnen beschadigen. Een Li-Ion accu mag je dus nooit leeg opslaan omdat door zelfontlading de accu helemaal leeg zou raken wat dus slecht is voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 04-07 19:44
nou, mijn mening dan ook maar ff om de poll toch een beetje een kant op te trekken ;)
Deze laatste opmerking van Feeble wil ik me bij aansluiten.
LiION accu's zijn wat dat betreft vrij teer (niet zo zwaar belastbaar als NiCD of NiMH, mogen niet te warm worden, moeten vrij precies opgeladen worden, niet te ver ontladen, vrij constante laadspanning, etc)

Verder heeft Gman ook al aangegeven dat LiIon accu's last hebben van shelf-life. Oftewel na productie kunnen ze nog zo'n 3 jaar gebruikt worden. Da's dus balen als de accu zo'n 2 jaar op de plank heeft gelegen bij de leverancier of in de winkel.
Ik zou ze dus afwisselend gebruiken, dan heb je per accu minder laadcycli en heb je er ook nog wat aan ;) (dat heb je dus niet als 'ie nog 2 jaar in de kast komt te liggen)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Absoluut mee eens :) NiCd accu's ontladen niet zo heel snel maar NiMH bijvoorbeeld weer wel. Als je accu's niet gebruikt dan is het het beste om ze 1 keer in de zoveel weken/maanden te ontladen en weer helemaal op te laden. In een lege accu's vinden bepaalde chemische reacties plaats die de oplaadreacties niet ten goede komen. Een Li-polymeer accu heeft totaal geen geheugeneffect, maar mag absoluut NIET helemaal ontladen worden.

edit:
Een Li-polymeer accu beveiligt zichzelf overigens tegen helemaal ontladen

[ Voor 10% gewijzigd door Exirion op 20-12-2002 13:19 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op 20 december 2002 @ 13:16:
edit:
Een Li-polymeer accu beveiligt zichzelf overigens tegen helemaal ontladen
Doet zo'n batterij dat dankzij zijn laadcircuit welke de stroom onderbreekt als de accu toch beneden een bepaald voltageniveau komt? Misschien als je de accu een jaar lang "leeg" zou neerleggen dan zou deze door zelfontlading helemaal leegraken -> onbruikbaar (zou dat kunnen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 14:27:
Doet zo'n batterij dat dankzij zijn laadcircuit welke de stroom onderbreekt als de accu toch beneden een bepaald voltageniveau komt? Misschien als je de accu een jaar lang "leeg" zou neerleggen dan zou deze door zelfontlading helemaal leegraken -> onbruikbaar (zou dat kunnen?)
Goeie vraag... Onbruikbaar zal ie waarschijnlijk niet worden, maar ik denk dat het ook niet echt bevordelijk voor de conditie van je accu is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59
Wat ik uit het topic opmaak is:
Leeg bewaren KAN slecht zijn.
Vol bewaren is in ieder geval niet slecht.
Nou dan is mijn keuze al snel gemaakt ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ach, hecht niet teveel waarde aan de reacties hier, de meeste reacties zijn zo van "ik doe altijd dat" of "volgens mij..." en zijn dus geen feiten :)

Ik bewaar ze zelf altijd opgeladen, maar ik gebruik ze dan ook heel vaak :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen: pak je handleiding erbij. In de handleiding van mijn Canon Powershot S30 staat:

"Wanneer u een volledig opgeladen batterij langere tijd (ongeveer een jaar) weglegt, kan dit de levensduur beperken of de prestaties doen afnemen. Het is daarom raadzaam om de batterij in de camera te gebruiken totdat de batterij volledig leeg is en deze vervolgens bij kamertemperatuur (maximaal 30 graden C) te bewaren. Als u de batterij langere perioden niet gebruikt, moet u de batterij minimaal eenmaal per jaar volledig opladen en ontladen voordat u de batterij weer opbergt."

Dit betekent dus leeg opbergen... In de praktijk kun je de batterijen beter niet ongebruikt laten liggen. Als je meerdere batterijen hebt, zou ik, gezien het bovenstaande uit mijn handleiding de batterijen afwisselen en bij het afwisselen zorgen dat de batterij die je weglegt LEEG is.

Ben benieuwd naar andere handleidingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 15:19:
Ik zou zeggen: pak je handleiding erbij. In de handleiding van mijn Canon Powershot S30 staat:

...
En wat voor een type akku? Li-ion is vaak voorgeschreven om vol te bewaren integenstelling tot NI-cd welke leeg gemaakt moeten worden voor opslag.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De s30 heeft standaard een Li-ion accu:

NB-2L
7.4V 570mAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 22:25
http://www.buchmann.ca/

ga daar maar kijken, geloof 2/3 vol, en koel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Het kamp "vol" heeft momenteel het overwicht. Met daarin zelfs een Max Plancker vertegenwoordigd. Ik houd het (gezien de wetenschappelijke uitleg) dan maar op vol. :)

Heren, u heeft mij overtuigd. Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Stef- schreef op 20 december 2002 @ 20:09:
Het kamp "vol" heeft momenteel het overwicht. Met daarin zelfs een Max Plancker vertegenwoordigd. Ik houd het (gezien de wetenschappelijke uitleg) dan maar op vol. :)

Wat zegt je handleiding hierover? Zie ook de uitleg van mijn handleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

-Stef- schreef op 20 December 2002 @ 20:09:

mja.... ik denk dat field equipment bij het max planck inst. 'vol' wordt bewaard omdat batterijen leeg bewaren nogal onpraktisch is.... als je het nodig hebt moet je het eerst opladen 8)7

Ik vond ook nog een hoop info op de site van Huanyu (grote aziatische accufabrikant... pas op->zeer langzame site).
Daar staat:
(3) Long-term storage
A higher battery voltage during storage will accelerate the deterioration of capacity. When storing the lithium ion batteries for an extended period, it is recommended to keep them at a lower voltage (about 3.8V/cell) throughout the period of storage.
When storaging the battery for a period longer than one year, charge it at least once a year (to about 3.8V/cell) so as to prevent the battery from being over-discharged.
Storage for a very long period may result in over-discharge, due to self-discharge of the battery.

ook kan je daar een hoop laad, ontlaad en levensduurkarakteristieken van li-ion,nicd,nimh en loodaccus vinden (als je dus veel geduld hebt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 23:52:
[...]

Wat zegt je handleiding hierover? Zie ook de uitleg van mijn handleiding...
If the battery will not be used for some time, run the battery flat before storing it.
:)

Verwijderd

I rest my case...
Pagina: 1