Toon posts:

IBM drive is soms stuk

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee IBM 75gxp 30 gig schijven. 1 daarvan laat om de zoveel weken een raar geluid horen, dat anders klinkt dan wat ik hier op GoT heb gevonden. Ik kan het niet opnemen, maar het is iets van gggghuuit...gggggghuit....ggggghuit. :)

Het probleem is dat dan dus de computer hangt, en ook niet meer wil opstarten. Pas als ik de computer open maak en even de connectors van de hd haal en vaak aan en uit doe, dan doet i het weer. Verder doet de schijf het prima (DFT goed, SMART goed)

Maar ik wil absoluut niet op een dag hebben dat ik al m'n data kwijt ben, dus dat hij het geluid blijft geven en dus echt dood is i.p.v. alleen maar in coma.

Komt iemand dit bekend voor?

Kan ik de schijf op RMA sturen? terwijl die dus meestal niet stuk is? Moet dat naar IBM nl of naar Gistron waar ik ze twee jaar geleden heb gekocht?

specs:
2x IBM DTLA 307030 (op secondary IDE controller)
maxtor 20 gig
HP cd-r
ECS K7S5A
Athlon 800
384 Mb SDRAM
pinnacle DV500 video
asus v7700 deluxe
300 Watt target voeding
Terratec DMX fire 1024

Verwijderd

Terug naar Gistron. Geluid komt me niet bekend voor, maar ik zou de schijf gewoon terug brengen naar Gistron. Als je te lang wacht is straks de garantie voorbij (std. 3jr dacht ik).

Verwijderd

Gewoon naar Gistron brengen en zeggen dat ie kapot is. Eventueel sla je er even mee op een tafel zonder dat je het aan de buitenkant beschadigd ;)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Backup maken, wegsturen.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Mailtje van IBM:
Voor het nakijken van de garantie van de harddisk kunt u de volgende website raadplegen: http://www.storage.ibm.com/warranty/jsp/arma31.jsp?ibmer=0
Op deze pagina kunt u ook links vinden die u helpen met b.v. het vinden van het type- en serienummer, of met het uitvoeren van een drive fitness test. Hiermee kunt u nagaan of de harddisk daadwerkelijk stuk is.

Mocht de harddisk daadwerkelijk stuk zijn raad ik u aan de harde schijf te retourneren. Hieronder volgen de instructies voor het aanmaken van een RMA (Return Material Autorization) en het retourneren van de harde schijf.

Voor het retourneren van de schijf dient u een RMA nummer aan te maken. Voor het aanmaken van een RMA nummer kunt u terecht op de volgende website: http://www.storage.ibm.com/hdd/support/pre_rma.htm

U zult na het invullen van alle gegevens op de website binnen 24 uur een email terugkrijgen met een (RMA)nummer en dan kunt u de harde schijf ingepakt opsturen naar Herkenbosch. Het adres zal in de email staan. U krijgt dan een nieuwe harde schijf terug gestuurd.

Mocht u nog vragen hebben over de harddisk, raad ik u aan telefonisch contact op te nemen met het Technology Group Support Centre via het
telefoonnummer: 020 - 513 2440. (Alleen Engelstalige support). Ze zijn geopend van 09.00 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 17.00 uur (maandag tot en met vrijdag). Of u kunt een email sturen naar: drive@uk.ibm.com (...) Mocht u nog vragen hebben, aarzel niet om contact met ons op te nemen via IBM_4you@nl.ibm.com.
Heb alleen een probleempje met het aanvragen van een RMA (wtf is een "IBM RMA coordinator e-mail value"? Status: [edit:]IBM heeft nieuw linkje gestuurd, quote hierboven is aangepast.[/edit]

Maar die drive fitness test is grondig en herkent defecten op schijven die het nog doen. Succes :)

edit:
Als DFT zegt dat de schijf goed is, wordt het lastig. Probeer het te draaien als je schijf gggghuuit doet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Rataplan op 21-12-2002 20:08 . Reden: Ik moet leren lezen. ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

gistron en garantie = no go :/

mij adviseerde gistron me ibm schijf ( die ik gelukkig niet meer heb :Y) ) maar zelf naar ibm te sturen

von ik dus slechte services

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

vraag HlpDsK maar eens over IBM schijven

Verwijderd

Je hebt 3 jaar garantie op die schijven. Ze gaan helaas allemaal kapot. Ik zou hem naar IBM sturen ergens in s'Hertogenbosch. Eerst even RMA aanvragen. Je vind alle informatie op de IBM-website. Zelf had ik binnen 10 dagen zo weer een nieuwe. Helaas ook van IBM.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
Garantie moet je bij IBM halen, natuurlijk niet bij Gistron, daar heb je namelijk de standaard 1 jaar winkelgarantie, bij IBM heb je 3 jaar fabrieksgarantie.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx! ik ga hem naar ibm opsturen,

maar nu heb ik het probleem dat i ook 5 sec deze rare geluidjes maakt en dan weer gewoon doorwerkt. dus het wordt erger, met DFT heb ik nu wel bad sectors gevonden ( code 0x70).
die ook niet geheel te repareren zijn met w2k scandisk. tot overmaat van ramp krijgt de 2e ibm schijf die precies hetzelfde is nu ook deze bad sectors en geluiden! help!

Backuppen wordt moeilijk als ik 2 schijven tegelijkertijd moet terugsturen...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:33
Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 17:49:
Backuppen wordt moeilijk als ik 2 schijven tegelijkertijd moet terugsturen...
Cd-r?
Tijdelijk andere hardeschijf?
Backup tape?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
ja dat weet ik ook wel, maar die heb ik niet. alleen een 4x brander voor 60 gig....wordt een beetje vervelend.

heeft iemand die bad sectors die door DFT worden aangegeven kunnen repareren?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Dat geluid wat jij zegt heb ik wel gehad met mijn oude IBM 75GXP 30 gig, die ging ook ineens raar doen en er kwamen allemaal bad-clusters ineens op de schijf, ik was al wat bestanden kwijt omdat die bad-clusters niet meer gelezen konden worden, was erg jammer, maar heb inmiddels al weer een tijdje een 80 gb Maxtor in mijn pc gehad (zit nu in server) en nu een Seagate Barracuda V 120 GB die net nieuw is en betrouwbaar ;)

tacokermit ik denk dat je het beste gewoon een HD erbij kan kopen om alles te backuppen als er echt niets anders op zit ;) en dit is ook het beste omdat je je schijven een tijdje kwijt bent en dus niet meer kan computeren, dus dan heb je gelijk wat meer ruimte zodra je ze weer terug krijgt ;)

Verwijderd

Topicstarter
kopen is altijd de makkelijkste oplossing. maarja ik heb het geld niet voor. ik lever wel eerst de ene in, als ik dan een nieuwe heb de ander.

Die bad sectors kunnen toch niet komen door een bios update lijkt me.., want ik heb nu zo'n overklok bios van honeyX op mn k7s5a draaien. daarna begon het gezeik. Don't fix it if it ain't broken..

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Let wel dat er nu in steeds sneller tempo bad-sectors bij komen, en ja geld speelt wel een rol natuurlijk, maar ik hoefde nieteens een nieuwe schijf van hun, ik heb m uit elkaar gehaald en in mn HD museum neergelegd ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is ook waar, maar ik wil evt. de volgende ibm wel actief koelen

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het zij vermeld dat het voorkomt dat de gegevenssynchronisatie van je HD na een overklok wel eens uit de pas gaat lopen. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar je kunt proberen om een schijf even helemaal schoon te partitioneren.

Ook heb ik mijn IBM eerder met DFC getest, en met dat programma vervolgens de hele harde schijf gewist en opnieuw geinitialiseerd. De problemen waren "even" weg, maar kwamen met versterking terug. Ga er maar vanuit dat een "reparatie" erop neerkomt dat de daarna benodigde format de bad clusters apart zet, maar van reparatie is geen sprake. Als je een schijf helemaal opnieuw "opbouwt", let dan bij de format op de bad cluster count. Is die niet nul, dan ligt het niet aan je overklok.

Zo snel mogelijk (1) schijf A formatteren (2) schijf B op schijf A backuppen (3) schijf B voor RMA aanbieden en tegelijkertijd (4) de schijf A in de kast leggen totdat je B vervangen is.
(5) Schijf A voor RMA aanbieden. De helft had je zelf al bedacht, geloof ik ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Rataplan op 22-12-2002 22:50 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 19:25:
Ik heb twee IBM 75gxp 30 gig schijven. 1 daarvan laat om de zoveel weken een raar geluid horen, dat anders klinkt dan wat ik hier op GoT heb gevonden. Ik kan het niet opnemen, maar het is iets van gggghuuit...gggggghuit....ggggghuit. :)

Komt iemand dit bekend voor?
Ja, mij. Ik heb 2 75dtla 45gb schijven, en al redelijk vaak dit geluid gehoord. Echter sinds ik de schijven aktief ben gaan koelen, hoor ik het nog maar 1x per 6 maanden. De drivetest gaaf 98% oke aan op beide schijven, en ze doen het verder nog prima.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-03 11:02

delorean7

Let's take the Aston toni

nadat ik dit allemaal gelezen heb wil ik toch even mijn ervaring met een soortgelijk probleem hier neerzetten.
Mijn broertje heeft zo'n 30 GB (ikzelf trouwens ook een 30 en een 60 GB IBM 60/75 GXP beiden geen problemen) en een 60 GB Maxtor.
Beide schijven begonnen TEGELIJK vreemde geluiden te maken die klonken alsof ze zwaar aan het overleiden waren. Aangezien ik dat toch niet echt wou geloven heb ik de schijven in een andere configuratie gehangen (beide schijven waren master voor een DVD of CD-writer) namelijk de IBM de master en de Maxtor de slave. Daarna hebben ze nooit meer dat geluid gemaakt terwijl dat eerst nagenoeg constant was.

Nou ben ik al vele jaren een trouwe tweakert maar dit was echt iets geheel nieuws voor me...

• Martijn02
  • Laatst online: 21:07

Martijn02

/* No Comment */

Mij ook overkomen, geprobeerd om een RMA Request in te dienen, maar ik miste een van de nummers die daarvoor nodig zijn. Ik een foto gemaakt van het label op de HD bleek dat ik een OEM harddisk had (ja wist ik veel, 2e handsje) en dus geen garantie :'(

Maareuh, de HD hangt bij mij als 2e HD, als ik boot wordt hij niet door het bios ontdekt en in windows doet hij ook niets, Het geluid blijft aanhouden. Echter ik had het alleen vaak toen ik mijn PC vaak in standby zette. Nu hij het weer doet zet ik hem netjes uit en aan, en nu komt het niet meer terug... Beetje vaag, zou het toch een bios issue zijn?

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
je schrijfpen die in je hdd zit die hoor je dan heel duidelijk over die rondje schijfjes heen krassen en dat is dat geluid wat je hoort...
hierdoor loopt windows vaak vast en krijg je veel foutmeldingen...
het kan soms ook zijn dat windows een protection error geeft met het opstarten en dus dat hij windows niet verder opstart. (op te voorkomen dat hij echt mol is en dus geen backup meer gemaakt kan worden)...

even een andere hdd als master hangen en die gare schijf als slave hangen en alles even backup en terug brengen die hap!

• Martijn02
  • Laatst online: 21:07

Martijn02

/* No Comment */

DaVaRiOuS schreef op 23 december 2002 @ 13:54:
je schrijfpen die in je hdd zit die hoor je dan heel duidelijk over die rondje schijfjes heen krassen en dat is dat geluid wat je hoort...
Nee dat is het niet denk ik. Bij mij klinkt het geluid niet zo in ieder geval. De harddisk wil initialiseren of iets dergelijks, maar dat lukt niet op een of andere manier. en dat hij het dan blijft proberen.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Martijn02 schreef op 23 December 2002 @ 13:59:
Nee dat is het niet denk ik. Bij mij klinkt het geluid niet zo in ieder geval.
Ik weet wel zeker dat het dat niet is. Davarious beschrijft hier zo'n beetje de meest extreme vorm van headcrash, en als wat hij zegt echt gebeurt, ben je binnen een seconde van een kwart tot de helft van je data af, en de schijf zal daarna niet meer werken. Nooit meer. Als die koppen de schijf raken zijn ze aan gort, en goed ook. "Schrijfpen"... :D

• Wouter
  • Niet online
search?

[ Voor 17% gewijzigd door Wouter op 23-12-2002 17:49 ]

Pagina: 1