@home en linux gateway + route toevoegen

Pagina: 1
Acties:

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
Hoe moet ik op linux een route toevoegen, het gaat om RedHat 8.0 waarop Firestarter is geinstalleerd voor t internet verkeer. Ik heb een @home abbonement en ik wil dus iemand bereiken op hetzelfde subnet. Daarvoor moet een route toegevoegd worden, ik weet alleen niet hoe dat onder linux moet.

Verwijderd

begin es met 'man route' :p

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
de route wordt ingesteld via dhcp. Zie ook de site van troublesathome.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• rvm
  • Niet online

rvm

Ja, de standaard route wordt middels dhcp ingesteld, maar dan kun je, zoals de topicopener meldt, niemand in hetzelfde subnet bereiken. Voor Windows staat daarvoor al een oplossing in de Troublesathome.nl FAQ, maar nog niet voor Linux:

Dat kun je op twee manieren doen:
1. twee routes toevoegen
2. een route verwijderen

Stel je heb IPnr 213.51.33.15 en netmask 255.255.254.0, dan kun je twee routes toevoegen (2x de helft van het subnet naar de gateway routeren):
route add -net 213.51.32.0 netmask 255.255.255.0 gw 213.51.32.1
route add -net 213.51.33.0 netmask 255.255.255.0 gw 213.51.32.1

Of je kun de huidige route voor het @Home subnet verwijderen (kun je in rc.local zetten):
route del -net 213.51.32.0 netmask 255.255.254.0

Het toevoegen van routes kan wellicht in /etc/sysconfig/static-routes, verwijderen niet, voorzover mij bekend.

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
zoals aangegeven wordt de standaard route opgegeven door @home, dus optie 2 kan niet tenzij een andere standaard route wordt ingesteld.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• rvm
  • Niet online

rvm

Optie 2 werkt prima bij mij. Het IPnr en de standaard route veranderd zo zelden, dat ik nog nooit gemerkt heb dat die standaard route weer terug ingesteld werd (en ja, ik heb het IPnr dynamisch ingesteld). Op 1 of andere manier zal die DHCP client die route moeten aanpassen als die veranderd. Aangenomen dat dit via een scriptje gaat, dan zou het mogelijk moeten zijn om meteen daarna weer die route te verwijderen.
Pagina: 1