Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waardeloze airflow

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de kast waar mijn 1Ghz Athlon inzit een waardeloze airflow. Als ik de kast open laat is de CPU goed aan te raken; zodra hij een tijdje dicht is doet ie best pijn, en wordt de bovenkant van de kast ook vrij heet...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/psdekkers/airf1.jpg
Een van de oorzaken is volgens mij zoals je op deze foto ziet dat de fan van de voeding rechtstreeks tegen de CPU in blaast, en volgens mij blaast de CPU vervolgens ook weer naar buiten. Hij zuigt dus niet echt koude lucht aan: uit de voeding komt ook vrij warme lucht in elk geval.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/psdekkers/airf2.jpg
Daarnaast is de kast ook een troep; voorin zit nog wel een vakje waar ik een los fannetje in kan stoppen volgens mij, maar ik vraag me af of dat iets aan de flow verbeterd: er zitten zat kabels in de weg...

Heeft iemand een idee hoe ik dit wat kan verbeteren, of moet ik de kast gewoon maar nooit dicht maken :P

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-11 18:37
Misschien slim om een gewone goedkope atx kast aan te schaffen of je voeding ergens op de kast te leggen dat zal al heel wat schelen ;)

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

ventilator maken, der boven
die de lucht er uitzuigt

[ Voor 33% gewijzigd door mimic op 18-12-2002 18:35 ]

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
Meestal zuigt de voeding lucht van binnen naar buiten(outtake) :)

De kabels zou ik al ik jou was wel even netjes wegwerken, dat belemmert de airflow namelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dit was op zich al een goedkope kast... voeding doet alleen raar met ventilator denk ik... Kan ik daarvan niet gewoon de ventilator omdraaien anders? Blaast ie ook naar buiten, kan de CPU ook zijn warmte kwijt...
Misschien kan ik dan nog een intake-FAN aan de voorkant erbij prakken ofzo...

Kabels zijn een HEL, vraag me af of ik die wel netjes weg krijg (2 IDE's, flop en SCSI... claustrofobisch ;-))

Als ik het zo zie kan die fan als ie de andere kant op blaast ook juist de lucht naar het roostertje aan de binnenkant blazen... misschien gewoon een andere voeding zoeken - geloof alleen niet dat ik nog 300 watt had liggen... in mijn spare-parts heb ik volgens mij nog een ~200

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 18:38 ]

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik begrijp dat de fan uit je voeding richting je cpu blaast? :?

Ik zou zeggen; koop bijvoorbeeld een Q-Tec voeding voor weinig, deze hebben 2 fans die een aardige airflow verzorgen. Deze zuigt dan ook je processor af, dat is veel gunstiger. Ik had voor 30 euro mijn 400Watt Q-Tec. :) Zo los je het redelijk goedkoop op en heb je gelijk een vrij sterke voeding, mocht je die nog niet hebben. :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
DenniZ-X schreef op 18 december 2002 @ 18:38:
Ik begrijp dat de fan uit je voeding richting je cpu blaast? :?

Ik zou zeggen; koop bijvoorbeeld een Q-Tec voeding voor weinig, deze hebben 2 fans die een aardige airflow verzorgen. Deze zuigt dan ook je processor af, dat is veel gunstiger. Ik had voor 30 euro mijn 400Watt Q-Tec. :) Zo los je het redelijk goedkoop op en heb je gelijk een vrij sterke voeding, mocht je die nog niet hebben. :)
Ik neem aan dat de voeding 2 fans heeft :)

Voor die kabels: miscchien rounden?

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

Andere kast kopen!! Ik had ook zo'n soort kast. :X Echt een k*tkast!! :( Je kunt er weinig aan veranderen. Aan de achterkant kun je geen extra fan zetten voor de outtake, en bovenop de kast is ook niet echt een optie. Alleen voorin de kast kan. Maarja, dan wordt er alleen lucht ingeblazen. Dus heb je nog een waardeloze airflow. En je cpu-fan blaast de warme lucht direkt naar je voeding, en die kan het ook niet aan om alle lucht de kast uit te blazen. Gewoon een andere leuke kast. Waar je ruimte in hebt voor fans! 8)

(Toevallig kast van Paradigit?)

Verwijderd

Topicstarter
die voeding van mij heeft maar 1 fan
misschien ronde ide-kabels kopen... maarja, daar los ik scsi nog niet mee op...
misschien moet ik die er maar gewoon uit gooien, scheelt herrie en warmte, en is toch maar 6 gieg samen

paradigit-kast inderdaad, vond het op zich wel een aardige kast... was ook over (uiteraard ander bord er in), is maar een 2e doos

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 18:44 ]

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
begin eens met die teringbende op te ruimen

Verwijderd

Als je elke flatcable nou eens met tiewraps een beetje bundeld, dat je hem een beetje strak trekt, als de 2 connectoren vast zitten en wat je dan overhoud in het midden, dat vouw je over de kabel heen en vervolgens maak je dat met tiewraps vast, dat scheelt al een hoop in je airflow denk ik en het ziet er een stuk netter uit.
Of je propt wat je over houdt tussen je cdromspelers en je harddisken, net zoals ik :)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Koop een andere kast, met die voeding zo naast de proc... Nee dat wordt nooit niks. Simpelweg geen ruimte, sry.

Use the Search Luke...

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik zou ff al die IDE-kabels rounden (kost niks) en bijv een blowhole maken in het dak.
Ik snap niet helemaal hoe je voeding zit, blaast die nou naar binnen? veetje vaag iig.

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Welke kant ook, zo dicht op de cpu is nie prettig.
Of hij zuigt alle lucht weg (ofwel weinig CFM voor de cpu fan), of hij blaast warme lucht erin (en koelen met warme lucht wil ook niet lekker).

XBO: Michaël#3318

• BovenHond
  • Laatst online: 30-11 14:01
Toen ik mijn voedingsventilator omkeerde naar Outtake daalde de temperatuur in mijn case met 10 graden!!!!

Zorg er dus voor dat je voeding naar buiten de kast blaast (dit kan betekenen dat hij de voeding in blaast)

Kabels rouden is niet moeilijk. Ik heb zelf de kabels in 4 stukken gesneden (in de lengte duh) en daarna tape er om heen gedraaid.

[img]=http://home.student.utwente.nl/j.f.w.otten/Intel_Celeron_1000_klein.jpg[/img]

en in het groot !!!
http://home.student.utwen...en/Intel_Celeron_1000.jpg

[img]=http://home.student.utwente.nl/j.f.w.otten/dashboard.gif[/img]

Er draait in dit systeem alleen de voedingsfan en de cpufan (beiden @5volt)
edit:

Ja die onderste HDD ligt op de kop

[ Voor 58% gewijzigd door BovenHond op 18-12-2002 20:24 ]

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

Silentpuma schreef op 18 December 2002 @ 19:29:
Koop een andere kast, met die voeding zo naast de proc... Nee dat wordt nooit niks. Simpelweg geen ruimte, sry.
Precies!! Geen ruimte. Je moet een lekkere ruime kast kopen! 8)

Verwijderd

Er zijn ook rounded SCSI kabels, heb ik net gekocht voor mijn SCSI UW. (Recom, bij Essers)

Verwijderd

Zal gewoon de fan naar buiten laten blazen, dat is veeel beter.. dus gewoon effe je fan omdraaien in je voeding. Zal je zien dat je probleem is opgelost

• Anus Cocainus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10-2024

Anus Cocainus

Wrong hole fool!!!

Mja, dat zou HEEEEEL slim zijn ja, lekker je voeding de warme lucht van je CPU laten opsucken. die voeding blaast t niet voor nix naar buiten |:(

• BovenHond
Anus Cocainus schreef op 18 december 2002 @ 20:19:
Mja, dat zou HEEEEEL slim zijn ja, lekker je voeding de warme lucht van je CPU laten opsucken. die voeding blaast t niet voor nix naar buiten |:(
Ja... dat is inderdaad slim. Laat de voedingsfan lekker de warme lucht van je CPU opsucken. Daar is hij voor gemaakt. Je zult merken dat de temp in je voeding maar 1 of 2 graden zal stijgen, terwijl de overige componenten meer dan 5 graden in temp dalen

|:( @ Anus Cocainus

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kaasie: 6037 posts
Anus Cocainus: 3 posts

wie heeft er nou meer verstand van |:(

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Matsu_matsu schreef op 18 December 2002 @ 20:23:
[...]

Ja... dat is inderdaad slim. Laat de voedingsfan lekker de warme lucht van je CPU opsucken. Daar is hij voor gemaakt. Je zult merken dat de temp in je voeding maar 1 of 2 graden zal stijgen, terwijl de overige componenten meer dan 5 graden in temp dalen

|:( @ Anus Cocainus
ff lezen .. hij bedoeld andersom ;)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

kast open laten staan werkt ideaal :P mijn proc gaat dan ineens van 40 a 50 graden naar een comfortabele handwarme temperatuur ...

Verwijderd

of je kan misschien de koeler van je voeding omdraaien dat ie naar je voeding naar binnen blaast... ben je ook een hoop gezijk kwijt neem ik aan... try it

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

DaRoot

Some say...

Ik zou die processorfan andersom zetten. Die blaast nu tegen het koelblok aan, terwijl de voeding juist aanzuigt. Er proberen dus 2 fans dezelfde lucht de tegenovergestelde richting in te krijgen. Dat werkt niet. Een voeding zuigt normaal lucht naar buiten, ook ivm. de airflow.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 21:51

VisionMaster

Security!

Ik heb met een tie-wrap of 3 per ide/scsi kabel een kabeltje geround en een rounded ide-kabel gekocht (lange).
Koop korte rounded kabels. Ziet er funky uit en het ruimt enorm op als je korte, nette en aantrekkelijke rounded kabels koopt.
Goedkoper is zelf rounden. Ik heb de kabel over de lengte opgerolt (niet gevouwen zeg maar).
Die fan ... erg ugly ding als dat gevalletje een intake fan is. Die voeding is mijn warmste outtake fan en dat is zonder enig andere apparatuur die deze lucht significant in warmte laat toe nemen.
Ik zou alsnog een fan boven op je kast proberen te bouwen of iig ergens boven in je kast plaatsen, zodat de warme opgestegen lucht niet kan blijven hangen in de kast.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot: CPU fan omdraaien klinkt misschien niet zo gek... alleen blaast 't ding dan ook warme lucht tegen de CPU aan, ik weet niet wat slimmer is - die of de PSU-fan?
Zitten jammergenoeg geen temp. sensors op dit bord :-( (baby-AT msi-6340)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
andere kast kopen.... en jullie noemen jullie tweakers :P

Tweak oplossing (zoals ik ook in iets andere kast heb gedaan bla bla bla binnenkort pics dus ik was eerst :) ):
Zet de voeding vooraan onderin je kast. Zorg dat die lucht naar binnen zuigt (fan omdraaien) en maak gat in je kast aan voorkant ook voor de fan van de voeding met een dremel. Zet een vette outtake fan op de plaats waar de voeding eerst zat, en maak eventuele gaten dicht met hout/ijzer of makkelijker gewoon karton en dubbelzijdig tape.

Werkt prima! [ en van mij krijgen jullie pics, mijn voeding zat wel anders op m'n 1800+ enz enz bla bla er komt snel een topic nog ff een gat dremelen en digicam lenen :d

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• BovenHond
Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 09:39:
DaRoot: CPU fan omdraaien klinkt misschien niet zo gek... alleen blaast 't ding dan ook warme lucht tegen de CPU aan, ik weet niet wat slimmer is - die of de PSU-fan?
Zitten jammergenoeg geen temp. sensors op dit bord :-( (baby-AT msi-6340)
De tipicstarter geeft aan dat zijn PSUfan tegen de CPU aan blaast. En de enige juiste actie is om deze om te draaien zodat de PSUfan tegen de PSU aan blaast en zuigt vanaf de CPU...!!!

Verder zou ik de kast nooit openlaten staan.
[1] Heel veel meer herrie
[2] Stel dat je voet een keer een nare dag heeft en zo tussen de videokaart en netwerkkaart steekt

Verwijderd

Topicstarter
mja, enige is dat als de PSU fan omgedraaid wordt de lucht van volgens mij als eerste uit het roostertje dat binnenin de kast zit kruipt, en niet achter de kast uit... misschien moet ik voor dat roostertje iets plakken ofzo...
vind iets bakken altijd beter dan een nieuwe kast kopen...

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Ik vind het wel een rare plaatsing van de voeding, zo verticaal ... :/ Maar inderdaad : een andere kast doet meestal wonderen ! En je IDE kabels opruimen is zowiezo slim :)

Als je een goeie kast koopt, kan ie zeker wel een paar generaties computer mee ! Dus voor het geld hoef je het niet te laten : Liever 1 goede kast voor 5 jaar, dan 3 slechte kasten in 3 jaar ...

Maar dat is mijn mening ... ;)
Pagina: 1