[HDD] Late spin-up -> geen detectie!

Pagina: 1
Acties:

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 20:54
Een paar dagen geleden zette ik de pc aan, liep even de kamer uit en toen ik terug kwam, stond er de welbekende mededeling dat er geen bootable schijf gevonden was.

Ik ging er van uit dat er een diskette in de diskdrive zat, Ctrl-Alt-Del'de en wilde de diskette uitwerpen. Helaas, er zat dus helemaal geen disk in de drive! :) Vaag, want in de herkansing kwam ik wel keurig in Windows terecht.

Nou goed, vreemd, maar: "kan gebeuren".

Vandaag zette ik PC nummer 2 aan, die er naast staat, en bingo: Primary Master fails! Pas bij de reboot hoorde ik de drive opspinnen. Toen gelijk PC nummer 1 geprobeerd en ja hoor: zelfde probleem.

PC nummer 2 staat al ca. twee jaar te werken zonder problemen, en nu dit??
Ik vind het vaag... :?

Specs:

PC 1

ASUS CUSL2 met tualatin-mod
Celeron-T 1200 @ 1200 :(

Pri-Mas: Maxtor DM-plus 60, 30 GB 7200 rpm

Sec-Mas: 48x A-Open

PC 2

ASUS CUSL2-C
P-III 866 @ 975

Pri-Mas: Maxtor DM-Plus 60, 30 GB 7200 rpm (schijven zijn dus identiek)

Sec-Mas: Plextor 24/10/40A
Sec-Sla: Kenwood 72x

Heeft iemand wel eens van dergelijke problemen gehoord, of zelf iets dergelijks gehad? Ik kon niks vinden, en maak me zorgen om de schijfjes... :'(

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
stroompiek of andere storing?

*//Goedleesmodus/
Cool, heb jij zon 72x cdrom? Werkt ie lekker of maakt ie heel veel lawaai?

[ Voor 63% gewijzigd door wagenveld op 18-12-2002 16:31 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:33
Kun je in je bios geen Harddisk Pre delay instellen?
wagenveld schreef op 18 December 2002 @ 16:30:

*//Goedleesmodus/
Cool, heb jij zon 72x cdrom? Werkt ie lekker of maakt ie heel veel lawaai?
offtopic:
Ik heb een 150x virtuele cd-romspeler, maakt bijna geen geluid!!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb dezelfde hd als jouw alleen de 40gb versie, paar maanden geleden had ik da ook eens. De hd werd niet herkend en windows startte niet op dus maar ff op de reset knop geramd. De pc startte vrolijk terug op en geen problemen meer gehad sindsdien. :)

• ESteg
pisart schreef op 18 december 2002 @ 16:59:
Ik heb dezelfde hd als jouw alleen de 40gb versie, paar maanden geleden had ik da ook eens. De hd werd niet herkend en windows startte niet op dus maar ff op de reset knop geramd. De pc startte vrolijk terug op en geen problemen meer gehad sindsdien. :)
Hm... ik geloof dat dat goed nieuws is, maar ik blijf het vreemd vinden.

Een pre-delay lijkt me niet de bedoeling, want de drive spint pas op na een herstart. Heel vreemd, want voor zover ik weet begint de drive met zijn up-spin zodra er alleen al een molex verbonden is.

Stroompieken vanaf het net worden als het goed is door een APC netfilter binnen de perken gehouden. En in de PC hangt een vrij jonge Enermax, 431 watt. Maar op zich is het inderdaad erg vreemd dat beide PC's opeens problemen geven, dat geeft te denken over de kwaliteit van bijvoorbeeld de netstroom.

Enne... om even off-topic te gaan wat betreft de Kenwood: hij is inderdaad briljant! :)
Bijna geen geluid, en hij kan die 24x Plextor on-the-fly makkelijk bijhouden. Bovendien ziet 'ie er nog goed uit ook. Veel van die drives hebben trouwens al lang de geest gegeven, maar ik blijk een betrouwbaar exemplaar te hebben... 8)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb hetzelfde probleem regelmatig met een maxtor 740 op een TUSL2-C; ook nog geen remedie kunnen vinden

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• ESteg
In ieder geval goed om te weten dat het probleem vaker voorkomt.

Gisteravond zette ik PC 1 nog even aan, en dit keer was er helemaal geen up-spin! Ook niet na een reboot. Pas toen ik de computer helemaal uitgezet had en hem daarna weer aanzette, begon de schijf te draaien, zonder vertraging alsof er niets gebeurd was.

En vanochtend wéér, een kleine vertraging bij de up-spin... de BIOS-detectie pakte hem nog nèt. PC 2 ook even geprobeerd: geen vuiltje aan de lucht.

Pisart, wat voor moederbord gebruik jij?

Want tot nu toe zijn het allemaal Maxtor / ASUS 815 combinaties...

Verwijderd

Heb je er toevallig molex splitters of van die harde schijf brackets tussen zitten?
Daar zou het namelijk ook aan kunnen liggen.

• ESteg
Nee, ik hou juist mijn HD molex-lijnen zo "schoon" mogelijk :)
Voor wat het uitmaakt (placebo-effect?? ;)), hangen fans ook aan een andere draad...

Maar goed: spontaan komt dit probleem opzetten. Ik blijf het vreemd vinden. Een mail naar Matrox is de deur al uit, mocht er een reactie komen, dan komt dat uiteraard ook hier terecht :)

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 19:33

The.Force

*Bauer Addict

ik heb dat late opspinnen nog steeds, volgens mij is dat een teken dat m'n harde schijf bijna dood is...

System Specs!

• ESteg
Hm. Dat is opbeurend nieuws... ;)

Kreeg van Maxtor een reply met 5 dingen die ik kon controleren die fout zouden kunnen zijn als het BIOS de drive af en toe niet herkent.

Nee Maxtor, menen jullie dat nu echt?!? Ik geef ze op een presenteerblaadje wat het probleem is: de drive spint niet op, of pas te laat (met als gevolg dat het BIOS de schijf niet detecteert) en zij willen dat ik uit ga zoeken waardoor de drive niet gedetecteerd wordt... |:(

• Sn3akz
  • Laatst online: 31-01 20:37
Heb er ook last van.. en geloof het of niet.. het is alleen als het koud is buiten (0 graden en d'r onder) Mijn CPU-fans gaan dan ook altijd herrie maken. Als ik in Windows zit houden ze op

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ESteg schreef op 19 december 2002 @ 09:39:
In ieder geval goed om te weten dat het probleem vaker voorkomt.

Gisteravond zette ik PC 1 nog even aan, en dit keer was er helemaal geen up-spin! Ook niet na een reboot. Pas toen ik de computer helemaal uitgezet had en hem daarna weer aanzette, begon de schijf te draaien, zonder vertraging alsof er niets gebeurd was.

En vanochtend wéér, een kleine vertraging bij de up-spin... de BIOS-detectie pakte hem nog nèt. PC 2 ook even geprobeerd: geen vuiltje aan de lucht.

Pisart, wat voor moederbord gebruik jij?

Want tot nu toe zijn het allemaal Maxtor / ASUS 815 combinaties...
Ik heb een Msi 850 Pro2 :)

Verwijderd

Volgens mij was er al eerder zo'n topic, maar de search is lekker brak.

Mijn "oude" pc had dat ook wel eens. Zelfs met activesmart leken sommige dingen er heel eng uit te zien (spin up time aardig laag en spinup retry count ook). Het feit is wel dat mijn hdd er mee begon toen hij ongeveer 6 maanden oud was. En nu lijkt het gestopt te zijn (laatste keren geen last van gehad). Het was een maxtor uit de d540x serie en het mobo was een msi k7t pro2.

Verder werkt de hdd nog naar behoren en er zit nog zo'n drie jaar garantie op dus om het sporadisch niet opspinnen maak ik me niet druk.

Heb je laatst vreemde bijgeluiden gehoord of niet? Een backup maken zou iig wel handig zijn.

Je zou eens met activesmart of een ander smart uitleesprogramma ernaar kunnen kijken (vooraal naar de spinup- tijden enzo).

Ik zal hieronder mijn gegevens zetten van activesmart (let op het cirkeltje waar bepaalde waarden wel erg tegen de treshold zitten).

Afbeeldingslocatie: http://loki.cs.utwente.nl/~tukkers/hd1.gif

Afbeeldingslocatie: http://loki.cs.utwente.nl/~tukkers/hd2.gif
Pagina: 1