Hallo lui.
Ik heb al twee jaar geen wiskunde (A of B ) meer, en zit vast met iets.
Ik ben vuurwerk aan het programmeren, en dat ziet er tot nu toe zo uit:
http://217.120.114.193/looskuh/stuff/vuurwerk/fireworks.html
Jullie zien misschien het probleem. Alle bolletje kruipen gezamelijk langzaam naar één gezamelijke top toe. Een logisch gevolg wanneer je de volgende simpele formule gebruikt voor die parabool:
0.2*(0.5*randomNr*(Xval*Xval)) + 4;
Waarbij het duidelijk moge zijn dat Xval de X-waarde is van het bolletje, en dat randomNr ervoor zorgt dat niet elk bolletje exact hetzelfde doet.
Wat ik nu dus eigenlijk heb, en zoals het niet moet, in een assenstelsel, is het volgende:

Maar hoe het eigenlijk WEL zou moeten:

Het rode is het vuurwerkdeeltje.
Zo zouden dus allemaal parabolen door elkaar moeten lopen, maar ze moeten allemaal een gezamelijk punt hebben, waar de "explosie" uit zou moeten ontstaan.
Ik hoop dat het tot zover duidelijk is.
Nu is dus mijn vraag: Hoe vind ik mbv javascript, of welke taal dan ook, een set functies die allen ten minste 1 gezamelijk punt hebben, dat niet de top is, zoals op het tweede plaatje.
Volgens mij een behoorlijk pittige, maar hopelijk weet iemand 't.
Ik heb al twee jaar geen wiskunde (A of B ) meer, en zit vast met iets.
Ik ben vuurwerk aan het programmeren, en dat ziet er tot nu toe zo uit:
http://217.120.114.193/looskuh/stuff/vuurwerk/fireworks.html
Jullie zien misschien het probleem. Alle bolletje kruipen gezamelijk langzaam naar één gezamelijke top toe. Een logisch gevolg wanneer je de volgende simpele formule gebruikt voor die parabool:
0.2*(0.5*randomNr*(Xval*Xval)) + 4;
Waarbij het duidelijk moge zijn dat Xval de X-waarde is van het bolletje, en dat randomNr ervoor zorgt dat niet elk bolletje exact hetzelfde doet.
Wat ik nu dus eigenlijk heb, en zoals het niet moet, in een assenstelsel, is het volgende:

Maar hoe het eigenlijk WEL zou moeten:

Het rode is het vuurwerkdeeltje.
Zo zouden dus allemaal parabolen door elkaar moeten lopen, maar ze moeten allemaal een gezamelijk punt hebben, waar de "explosie" uit zou moeten ontstaan.
Ik hoop dat het tot zover duidelijk is.
Nu is dus mijn vraag: Hoe vind ik mbv javascript, of welke taal dan ook, een set functies die allen ten minste 1 gezamelijk punt hebben, dat niet de top is, zoals op het tweede plaatje.
Volgens mij een behoorlijk pittige, maar hopelijk weet iemand 't.