[EL] Air ionisator (discussie + zelfbouw)

Pagina: 1
Acties:
  • 5.948 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ik wil een air ioniser gaan maken, dit is een hoogspanningsgeneratortje die de lucht ioniseert (O2-). Dit maakt de lucht stofvrij, neutraliseert rook en is goed voor de gezondheid. :)

Het is niet de bedoeling dat ik veel ozon ga produceren, een beetje komt er altijd wel vanaf, maar da's niet erg...

Wat mijn zorgen zijn: De lucht wordt elektrisch geladen! Oppervlakken die statische elektriciteit kunnen vasthouden worden dan langzaam geladen... Dus ook chips en andere onderdelen in de PC. Als de lading dan hoog genoeg is kan er weleens een vonkje van een chip overslaan op een pinnetje van die chip.

Is dit alleen zo in extreme gevallen of kan ik geen ioniser in mijn kamer zetten?

Ik ga deze maken bijdeweg: http://users.otenet.gr/~athsam/air_ionizer.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah dit is wel veilig, heel je PC zit op 1 aarde-lijn en hopelijk zit ie in een stopcontact met aarde waardoor er geen statische lading opgebouwt kan worden.

Je link is interessant...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 17:08 ]

• Benadski
Hmm, helaas heb ik geen aarde in mijn kamer. Moet ik een draad gaan trekken vanuit de meterkast?

Enne voor de rest? Ik heb heel mijn kamer vol met chips en meer onderdelen liggen, kunnen die beschadigd worden?

Voor meer ionisers (o.a. voor in de auto) Kijk hier eens.

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Je kan ook een draadje maken naar je verwarming.

Verwijderd

Je hoeft je geen zorgen te maken, de lading wordt namelijk binnen een cm of 2 al geneutraliseerd en verdeeld door botsingen van de geladen ionen met andere moleculen in de gasfase.

Geladen ionen in de gasfase hebben bij atmosferische druk zoveel botsingen met andere (on-)geladen deeltjes, dat ladingsverschillen zo teniet worden gedaan.

Vergelijk 't maar met een analytisch chemische techniek genaamd Time-of Flight massaspectrometrie. In een zgn TOF-MS worden geioniseerde deeltjes door een electrisch veld versneld in een 'flight-tube' met afmetingen van 1-2,5 meter.

Omdat je alleen geladen deeltjes (en deeltjes die de detector bereiken) kan detecteren, wil je dus niet dat je te detecteren deeltjes tijdens hun vlucht botsen met andere deeltjes in de gasfase.

Daarom is de druk in zo'n flight tube zo rond de 5*10-7 Torr. Zeer hoog vacuum dus. (Heb je dan ook wel een stel turbo-vacuumpompen voor nodig ;) )

Hmmm, beetje afgedwaald zie ik..

Anyway, zolang jij de ioniser niet direct op je gevoelige hardware zet, en geen deeltjesversneller erachter plaatst, is er niets aan hand.

Vergeet ook niet dat vooral grote potentiaalverschillen je hardware vern%^ken, en die kan je op deze manier echt niet opbouwen.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:58

spacy

+++

Hmm intressant stukje uitleg erbij op die site,
maar dit komt vast bij bablefish weg ;) het is een nogal lachwekkend engels.
sommige stukjes zijn me dus ook niet helemaal duidelijk,
maar qua onderdelen is dit niet duur dus dit ga ik ook zeker eens proberen.

Verwijderd

spacy schreef op 19 december 2002 @ 12:06:
Hmm intressant stukje uitleg erbij op die site,
maar dit komt vast bij bablefish weg ;) het is een nogal lachwekkend engels.
sommige stukjes zijn me dus ook niet helemaal duidelijk,
maar qua onderdelen is dit niet duur dus dit ga ik ook zeker eens proberen.
Is idd een simpel ontwerpje, gewoon een serieschakeling van een partij 'voltage doublers'.

Heb 'm zelf een tijd geleden gebouwd op een printje van 25cm*5cm.

(Kijk wel uit.. Nadat hij aan is geweest blijft er in die polycaps best nog wel wat prik zitten :X Pakte dat ding eens verkeerd beet nadat ik 'm uit een testbehuizing haalde :( )

• spacy

spacy

+++

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 12:16:
[...]

Is idd een simpel ontwerpje, gewoon een serieschakeling van een partij 'voltage doublers'.

Heb 'm zelf een tijd geleden gebouwd op een printje van 25cm*5cm.

(Kijk wel uit.. Nadat hij aan is geweest blijft er in die polycaps best nog wel wat prik zitten :X Pakte dat ding eens verkeerd beet nadat ik 'm uit een testbehuizing haalde :( )
in de tekst lees ik iets van een blauwe gloed/straling die rond de stalen pennen hangt, klopt dit?
hoever staan de pennetejs van elkaar af,
en wat voor pennen heb jij gebruikt ?
waar en hoelang gebruik je het apparaat? en hoe bevalt dat ?

ik begrijp dat het het beste is dit veilig in een (kunstof)behuizing weg te stoppen, en doormiddel van een fan deze geioniseerde lucht te laten circuleren,
mag ik 5 RVS spijkers in een blok hout slaan ? en de print daarnaast op dat hout monteren?

normale lucht ionisatoren zijn veel duurder, weet iemand ook waarom?

• Benadski
Ben blij dat het geen kwaad kan, ga em bouwen. Ik ga geen deeltjesversneller maken, da's misschien net iets teveel van het goede. :)

Ik denk dat die blauwe gloed UV licht is. Daarom word er ook een klein beetje ozon geproduceerd. Hoe scherper het puntje, hoe kleiner het blauwe puntje en dus minder ozon. Meer hierover in deze ion cannon kit handleiding.

Ik heb alle onderdelen in huis gehaald. Ik heb een speciaal hoogspannings opbouwprintje gehaald (twee rijen connectoren in een plaat geklikt waar je onderdelen aan kan solderen) en een kastje. Ook wat van dat IC inprik koolstof schuim (= koolstoffilter?) voor op de fan als afscherming (geaard) en stoffilter. Ik hoop het deze week af te krijgen!

[ Voor 10% gewijzigd door Benadski op 19-12-2002 13:38 ]

Verwijderd

zeker lachen man dit .. ga ik ook bouwen .. als je eens wist hoeveel stof er altijd in mijn pc komt :P.........

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 12:49
Je kan ook een draadje maken naar je verwarming
Dit is niet goed. :X In oude huizen kan dit maar in nieuwe huizen zijn andere materialen gebruikt voor o.a. de verwarming. De buizen mogen tegenwoordig van kunstof zijn en er wordt dan ook veel gebruik gemaakt van flexibele buizen. Het is dus zo dat het verwarmingssysteem dan geen aarde meer heeft. B)

Wat wel kan en wat ik heb gedaan is een aarde-pen slaan aan de zijkant van het huis ofzo en een kabel langs het huis naar de plek waar je moet zijn. Dit kan je dan aansluiten in je stopcontacten op de aarde polen. Werkt perfect!! (Ik heb dit gedaan omdat wij in een huis wonen waar het heel erg moeilijk kabels trekken is.) :*)

Neem het risico dus niet!!

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 18:18
RefleCs schreef op 19 December 2002 @ 13:40:
[...]

Dit is niet goed. :X In oude huizen kan dit maar in nieuwe huizen zijn andere materialen gebruikt voor o.a. de verwarming. De buizen mogen tegenwoordig van kunstof zijn en er wordt dan ook veel gebruik gemaakt van flexibele buizen. Het is dus zo dat het verwarmingssysteem dan geen aarde meer heeft. B)

Wat wel kan en wat ik heb gedaan is een aarde-pen slaan aan de zijkant van het huis ofzo en een kabel langs het huis naar de plek waar je moet zijn. Dit kan je dan aansluiten in je stopcontacten op de aarde polen. Werkt perfect!! (Ik heb dit gedaan omdat wij in een huis wonen waar het heel erg moeilijk kabels trekken is.) :*)

Neem het risico dus niet!!
Kan je zo een ioniser ook ergens kopen? Lijkt me wel kewl :) (maar ik ben elektronica n00b)

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

Verwijderd

Ik heb een standaard 30*6*7cm plastic behuizing van de Display gepakt.

Als pennetjes heb ik gewone naalden (jawel, spelden) gepakt. Veldsterkte is 't hoogst aan de punt. De spelden heb ik door de plastic behuizing gesmolten.

Blauwe gloed is idd (near)-UV (emissielijn van argon geloof ik - moet ik effe opzoeken).

Ik heb geen fan gebruikt, je creert namelijk vanzelf een airflow :) -> Ionenwind (Jawel ;) )

De tip van de naald is negatief, de O2 krijgt er een elektron opgeplakt en krijgt ook een negatieve lading -> afstoting door 't veld rondom de naald.
(Hou er maar eens een kaars voor (aangestoken, that is :P )

Benadski:

Als je toch een fan wil gebruiken, neem dan zo'n 40mm fannetje en plaats hem aan de kant waar de AC binnenkomt (klein trafotje 9V) en laat 'm door de behuizing naar de HV kant blazen. hoef je ook geen afscherming te hebben.

Als je toch een stoffilter neemt, neem dan een grof filter, fijn stof (rook, pollen, huisstofmijtuitwerpselen :P ed) wordt door de ionisator zelf wel afgehandeld. (daar zou hij ook voor moeten zijn.)

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-08 00:17

reapher

Z POWER

zo'n kabel langs het huis is helemaal niet slim btw en ik zou het sterk afraden vooral als je boven op zolder zit ofzo. Waarom? bliksem. Als het in slaat is de kans veel groter dat alle apparatuur kapot gaat in je huis :S

[ Voor 5% gewijzigd door reapher op 19-12-2002 13:55 ]

Click hier niet

• Benadski
Naast mijn kamer in de douche is de verwarming geaard. Er lopen alleen metalen buizen in ons huis, dus zou mijn verwarming ook geaard moeten zijn... Maar ergens heb ik gelezen dat dit ook niet mag... Omdat de verwarming niet altijd een goede geleider is (afsluittape tussen verbindingsstukken e.d.). Bij onweer kan aarding via de verwarming zelfs voor grote problemen zorgen.

Ik trek wel een draad naar de meterkast. Ik heb toch al een gat in de vloer daarnaartoe voor mijn adsl.

Maar laten we het niet weer over het aarden van je apparatuur hebben, hier staat vanalles over in verschillende topics en de FAQ ook als het goed is.

Ik zet er trouwens een papst fannetje in, die hoor je toch niet... Maar helpt het fannetje ook tegen elektromagnetische straling dan (dat blaas je toch niet weg)? Of heb je dat niet omdat het DC is?

Waar blijft het geneutraliseerde stof eigenlijk? Lijkt me niet dat het zomaar verdwijnt... En zal het koolstoffilter of de ionen bron schadelijke loodhoudende soldeerdampen ook neutraliseren? Da's in mijn kamer wel belangrijk eigenlijk...

Hier meer info over gezondheid en ionen

[ Voor 44% gewijzigd door Benadski op 19-12-2002 15:10 ]

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 18:28
Moet je daar niet een speciaal koolstoffilter voor aanschaffen wat aktief is om soldeerdampen te neutraliseren? Ik weet niet of zo'n IC inprikmatje daar wel geschikt voor is...

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Benadski schreef op 19 December 2002 @ 14:00:
Naast mijn kamer in de douche is de verwarming geaard. Er lopen alleen metalen buizen in ons huis, dus zou mijn verwarming ook geaard moeten zijn... Maar ergens heb ik gelezen dat dit ook niet mag... Omdat de verwarming niet altijd een goede geleider is (afsluittape tussen verbindingsstukken e.d.). Bij onweer kan aarding via de verwarming zelfs voor grote problemen zorgen.

Ik trek wel een draad naar de meterkast. Ik heb toch al een gat in de vloer daarnaartoe voor mijn adsl.

Maar laten we het niet weer over het aarden van je apparatuur hebben, hier staat vanalles over in verschillende topics en de FAQ ook als het goed is.

Ik zet er trouwens een papst fannetje in, die hoor je toch niet... Maar helpt het fannetje ook tegen elektromagnetische straling dan (dat blaas je toch niet weg)? Of heb je dat niet omdat het DC is?

Waar blijft het geneutraliseerde stof eigenlijk? Lijkt me niet dat het zomaar verdwijnt... En zal het koolstoffilter of de ionen bron schadelijke loodhoudende soldeerdampen ook neutraliseren? Da's in mijn kamer wel belangrijk eigenlijk...

Stel iemand staat lekker te douchen en op dat moment springt de fasedraad in je voeding [230V gedeelte] op miraculeuze wijze los, tegen de kast. De kast is geaard, aan je buizen, die aan de douche vastzitten.
Resultaat: 1 gefrituurd persoon in de douche, want er zit geen aardlek op..
Gevaarlijk....

Verwijderd

Stel iemand staat lekker te douchen en op dat moment springt de fasedraad in je voeding [230V gedeelte] op miraculeuze wijze los, tegen de kast. De kast is geaard, aan je buizen, die aan de douche vastzitten.
Gevaarlijk....
Asjemenou! Zelfs Murphy moet hier zijn best voor doen! 8)7

Verwijderd

insan1ty schreef op 19 december 2002 @ 20:05:
[...]

Gevaarlijk....
Nice try, but no go ;) -> weg minste weerstand is niet via douchekop, dan altijd nog via ('t water desnoods) de leidingen richting geiser/boiler/cv -> waterleidingbedrijf/aarde

Ik heb zelf eens onder de douche gestaan, terwijl een stel vrienden een 'sparktester' op de leidingen richtten... Zij veel lol, omdat ze dachten dat ik onder de douche vandaan zou springen, maareh geen centje pijn. Electronen zijn gewoonweg te lui om een omweg te nemen. :P
Benadski schreef op 19 december 2002 @ 14:00:
..
Elektromagnetische straling is met deze schakeling niet echt aan de orde. Dus snap ik niet waar je op doelt?

Overigens, EMR blaas je niet weg nee, of jij moet een 'blackhole-driven papst' hebben ofzo :P (Of een magnetisch veld van een dikke 20Tesla ofzo..)

De (verbrande) stofdeeltjes bleven bij mij vaak deels op de behuizing kleven :D Veel deeltjes worden letterlijk tot CO2 verbrand.

Een koolstoffilter werkt dmv van adsorptie (géén absorptie dus) van deeltjes, en heeft daardoor een beperkte capaciteit. Vergeet ook niet dat alleen actieve kool effectief is in adsorptie van (schadelijke) stoffen.

Soldeerdampen of eigenlijk -dampen en -gassen bestaan uit de verbrandingsproducten(aceton en CO) en gasvorm van de gebruikte vloeimiddelen, en een hoeveelheid loodoxide in aerosol-vorm

Alleen neutrale (erg kort door de bocht..) organische verbindingen worden aan kool geadsorbeerd. De gassen ed afkomstig van de harskern worden dus door een koolfilter eruit gefiltert.

Loodoxide is anorganisch en als deeltjes van ong. 1 micron als aerosol door de lucht verspreid. Dit wordt niet aan 't kool geadsorbeerd, 't blijft hooguit 'hangen' in de mechanische zin van 't woord.

Dus als ik 't goed begrijp wil je een ionisator en koolstoffilter ineen maken, om zo soldeerdampen 'onschadelijk' te maken?

Ik weet denk ik een makkelijkere oplossing, hang die ionisator gewoon in je kamer op, zodat ie ongestoord z'n werk kan doen.

Voor die soldeerdampen: Neem zo'n slang voor een luchtafvoerdroger(ong 110-125mm diam.) van zo'n lengte dat ie vanaf je werkplek/bureau totaan een raampje(of zo'n luikje boven een raam ofzo) komt, plaats op 't einde een 120mm fan, die voldoende sterk is om een zachte flow aan 't begin vd slang te creeren. Flans een houder voor beginstuk in elkaar -> DIY afzuiginstallatie.

Want als je gaat werken met koolstoffilters moet je flink krachtige fans gaan gebruiken ivm tegendruk

Benadski? Maak je je zorgen over je gezondheid ofzo?

• Benadski
insan1ty schreef op 19 December 2002 @ 20:05:
[...]

Gevaarlijk....
Er zit wel een aardlek in onze meterkast... Een aardlek heeft niets met de aardedraad te maken. Die meet alleen het verschil van de stroom tussen fase en nul. Als dat verschil meer dan 30mA is gooit ie em uit!

Dus dat verhaal van de badkamer gaat niet op zolang de verwarming daar geaard is. 't is alleen niet zo'n goede aardverbinding.

Enne wat betreft dat filtergedeelte, moet ik daar speciaal koolstoffilter voor halen als ik soldeerdampen wil neutraliseren? Ja dus...

EDIT: Maar voor stof maakt het natuurlijk niet uit wat voor filter ervoor zit. Ik dacht eerst dat het circuit ook wel ergens positieve ionen zou maken (daarom afscherming), maar dat is natuurlijk niet zo, ik maak alleen een grote negatieve spanning natuurlijk. Zo dun mogelijk filter nemen dus?

Mijn kamer is erg vol, stoffig en ik soldeer er vaak... Slechte lucht dus. Ik heb vaak last van hoofdpijn en ben nooit echt uitgerust, misschien dat zo'n ioniser wel wat helpt.

Oja, is het heel erg slecht om in soldeerdampen te slapen? Of valt het allemaal wel mee? Een heel buizensyteem in mijn kamer komt hier niet door de keuring heen. :P

Raampje open vergeet ik nog weleens en soms is het wat te koud (ik zet geen verwarming aan en raam open tegelijk)

[ Voor 35% gewijzigd door Benadski op 19-12-2002 22:47 ]

Verwijderd

Benadski schreef op 19 december 2002 @ 22:26:
[...]
...
Enne wat betreft dat filtergedeelte, moet ik daar speciaal koolstoffilter voor halen als ik soldeerdampen wil neutraliseren?
Yep, als je 't dan toch goed wil doen, ga dan eens kijken voor een koolstoffilter zoals ze gebruikt worden door wietkwekers (legale uiteraard :P )

Serieus, die filters hebben hoge capaciteit, gaan, volgens een maat van mij zo'n twee oogsten mee(Echt, niet ik O-) , ik word KOTSmisselijk van wiet :r ) -> schijnt zo'n 10maanden continue te zijn (Ga maar eens na, met zo'n sterke lucht)

Anywee, kijk eens op veilingsites ofzo, worden ze nog wel eens te koop aangeboden.

Filters voor professionele recirculerende soldeerrook-afzuigers zijn vééls te duur voor wat ze bieden.

Heb je geen raam dan ofzo? :?

• Benadski
Daar heb ik wat aan! Ik weet dan misschien nog wel iemand met zo'n filtertje. :*)

Het schijnt dat ozon ook stoffen neutraliseerd, wordt veel toegepast om nare luchtjes tegen te gaan of om bacterien te doden... Wat doet het met CO? CO + O3 -> CO2 + O2? En met loodoxide: PbO + O3 -> Pb + 2 O2? Als dat zo gaat werken ben ik ook mijn loodoxide en koolmonoxide kwijt! Die aceton zal misschien ook wel uit elkaar vallen. Weet nog wel een beetje scheikunde alleen dit weet ik toch echt niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ozon wil je liever zo min mogelijk in je longen hebben. :(

Ozon is veel oxidatiever dan zuurstof. Bv: Bacteriën worden gedood omdat ozon de celwand oxideert->bacterie: *pats*

Die gebeurt dus ook met de celwanden van de epidermis in je longen.

Daarnaast kan 't superoxide-radicaal O2+ ontstaan en als die niet als de wiedeweerga door 't enzym 'superoxide dismutase' worden 'gescavenged' worden door dat radicalen -> brengen schade aan DNA -> carcinoma(kanker).

O2 doet dit ook al, zij het in veel mindere mate.

Waarom heb je zoveel stoffen (in je lichaam) met een antioxidante werking denk je?

Overigens: Bij de ionisator word de gevormde ozon direct door de ionisatienaald aangetrokken en weer omgezet naar O2- dus die bron is verwaarloosbaar.

Een laserprinter/kopieermasjien is een ander verhaal.

CO, koolmonoxide, is giftig, omdat 't sterker aan hemoglobine bindt dan O2, en zo dus zuurstof verdringt. 'T laat ook nauwelijks los van hemoglobine.

Als je veel CO binnenkrijgt, door bv een slecht brandende kachel/geiser (gele/rode vlam ipv blauw) neemt de hoeveelheid zuurstof die je bloed nog kan transporteren enorm af -> zuurstoftekort ->weefselsterfte/dood

Let wel, dit CO verhaal gaat dus niet echt op met solderen, de hoeveelheid CO is te laag. Immers, CO zit ook in sigarettenrook, en die gaan ook niet direct over de kop toch?

Je lichaam is behoorlijk goed in compenseren en aanpassen, dus maak je over CO maar niet zo'n zorgen.

Lood(II)oxide PbO of lood(IV)oxide PbO2 wordt via de longen opgenomen in de bloedbaan.

Lood-ionen schoppen de werking van nogal veel enzymen in de war, vooral enzymen die hun werk in cellen van 't zenuwstelsel uitvoeren. Met alle nare gevolgen van dien..

'T gaat een beetje te ver om alle molec. biologische, toxicologische en chemische achtergronden van dit alles uit te gaan leggen. Je wil _NIET_ weten hoeveel ik nog kan tikken... :7 ben er zelf ook niet altijd zo blij mee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Happy uit jouw verhaal begrijp ik dat de ionisator een lading ozon produceerd maar het ook weer afbreekt/omzet naar zuurstof ?

waarom lees ik dan ergens anders in een tabelletje over ionenverzadiging dat een gemiddeld kantoor een erg lage waarde heeft, terwijl beeldschermen ook ozon produceren.
maw beeldschermen hebben hetzelfde effect als een ionisator, maar het helpt niks ?

ik snap het niet meer hoor...

Ik lees in de PDF iets over een stalen koker, net voor of om de punt, om te zorgen dat je een lucht stroming genereerd. is deze stalen koker voor de rest niet nodig ?

ik heb inmiddels begrepen dat je het beste de punt zo scherp mogelijk kan hebben,
en de stroom beperkt houden,
nu wil ik de print gaan maken van de url waarmee de topic start, deze stroom lijkt me beperkt genoeg,
en ik ben dan van plan 5 spelden te gebruiken, zoals Happy ook al eens gedaan heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door spacy op 21-12-2002 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Als ik het goed heb begrepen levert een monitor / tv meer positieve als negatieve ionen. Positieve ionen zijn niet echt gezond. Waar positieve ionen vrijkomen wordt ook ozon geproduceerd. Ozon produceren is niet de bedoeling van een ionisator. Ozonisers worden eerder gebruikt om bacterien te doden of om geurtjes te neutraliseren.

Ik heb de schakeling gebouwd! Het werkt, maar in mijn ogen nog niet goed genoeg. Ik denk dat er nog 2 - 4 condensatoren en diodes bij moeten. De vier spelden die ik heb gebruikt gloeien nauwelijks aan de puntjes het is alleen in compleet donker te zien als je er niet naar kijkt. De gele vlek in je oog kan het niet waarnemen, het licht moet erbuiten vallen.

Misschien moet de stroom dus wel iets omhoog. Kan ik dan één van de C's in het begin verhogen, of moeten alle C's dan groter?

De lucht wordt wel frisser, tenminste dat lijkt net zo. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spacy schreef op 20 december 2002 @ 23:56:
Happy uit jouw verhaal begrijp ik dat de ionisator een lading ozon produceerd maar het ook weer afbreekt/omzet naar zuurstof ?
Opposite attracts, ozon is positief geladen, de naalden hebben een sterk negatief veld.

2O3+ + 2e- = 3O2

Elektronen kunnen overgedragen worden door O2- of via de naalden.
waarom lees ik dan ergens anders in een tabelletje over ionenverzadiging dat een gemiddeld kantoor een erg lage waarde heeft, terwijl beeldschermen ook ozon produceren.
maw beeldschermen hebben hetzelfde effect als een ionisator, maar het helpt niks ?

ik snap het niet meer hoor...
Heb je een linkje? 'Ionenverzadiging' klinkt mij namelijk heel erg als 'TellSell'-science in de oren. Ik wil namelijk ook wel eens de meetmethode en referenties weten.

Anyway, beeldbuizen hebben een positieve versnelspanning -> vorming positieve ionen.

Daarbij 't feit dat de versnelde elektronen bij impact met 't fosfor, een elektron wegslaan uit de K-schil van fosfor -> vrijkomende energie van instortende elektronenschil -> zichtbaar licht + röntgenstraling.

Röntgenstraling valt onder de ioniserende straling, en is in staat om van een desbetreffend atoom elektronen dmv excitatie te 'verwijderen' -> vorming positieve ionen.
Ik lees in de PDF iets over een stalen koker, net voor of om de punt, om te zorgen dat je een lucht stroming genereerd. is deze stalen koker voor de rest niet nodig ?
Ik gebruik er geen, is m.i. ook niet nodig. Luchtstroming mag unidirectioneel lijkt me. Een stalen koker kan ivm met potentiaalverschillen volgens mij alleen maar meer probs opleveren.
ik heb inmiddels begrepen dat je het beste de punt zo scherp mogelijk kan hebben,
en de stroom beperkt houden,
nu wil ik de print gaan maken van de url waarmee de topic start, deze stroom lijkt me beperkt genoeg,
en ik ben dan van plan 5 spelden te gebruiken, zoals Happy ook al eens gedaan heeft.
Een veld zal de grootste veldsterkte krijgen aan een zo smal mogelijke punt. Een naald is meer dan voldoende.

Je wil de stroom echt wel zo laag mogelijk houden omdat je anders een dikke kans gaat lopen een echt harde *pats* te gaan krijgen als je plots de HV kant aanraakt. En met *pats* doel ik dan op: *pats* -> 'elektrocutie'-*pats* :(
Benadski schreef op 21 december 2002 @ 13:02:
.....

Ik heb de schakeling gebouwd! Het werkt, maar in mijn ogen nog niet goed genoeg. Ik denk dat er nog 2 - 4 condensatoren en diodes bij moeten. De vier spelden die ik heb gebruikt gloeien nauwelijks aan de puntjes het is alleen in compleet donker te zien als je er niet naar kijkt. De gele vlek in je oog kan het niet waarnemen, het licht moet erbuiten vallen.

Misschien moet de stroom dus wel iets omhoog. Kan ik dan één van de C's in het begin verhogen, of moeten alle C's dan groter?

De lucht wordt wel frisser, tenminste dat lijkt net zo. :D
't kan wel kloppen dat je 't nauwelijks ziet, 't is near echt UV, de golflengte is nog lager dan die van UV ledjes (en die hebben al zo'n wazige gloed).

Hou die stroom maar laag voor de (*pats*-)redenen die ik hierboven al genoemd heb.

Ik heb een iets andere opbouw gebruikt voor de ionisator.

Ik heb 22 dioden gebruikt, nog meer wordt lastig voor je polycaps aan de HV-kant.(je kan ze dan vervangen door 2KV keramische mocht je dat willen) Verder heb ik voor alle caps 10nF polycaps gebruikt, 't schema dat jij hebt gegeven, gebruikt verschillende waarden.

Ook heb ik in de AC lijn een 10mOhm draadgewonden weerstand zitten (dus vóór de voltage doublers), en bij de HV-out kant 2 keer een 10mOhm.

Gebruik trouwens wel draad met dikke mantel voor de verbinding tussen de naalden en de HV-kant, en hou dat zo kort mogelijk, anders is 't verlies aan de lucht zo groot.

Heb zelf speciaal HV-draad (meegejat ;) ) kan tot 100KV hebben, zelf getest (op een voeding gebruikt bij capillaire electrophorese). Was alleen in een onbewaakt moment vergeten dat je dan een discharge van zo'n 10cm lengte kan krijgen -> in m'n elleboog :( :( (Stroom was wel gelimited op max 100microAmps maar toch :( :'( )

Ik heb m'n webcam weer teruggevonden, zal kijken of ik 'm aan de praat kan krijgen onder w2k, dan zal ik een paar crappy :'( pics proberen te maken van 't printje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Happy en Benadski bedankt voor de uitleg

ik ben vandaag bij de plaatselijke electroboer langsgeweest,
ze hadden allen de diodes, en ik heb de zekering er voor de veiligheid ook maar bij zitten,
dat hoge voltage spul hadden ze niet eens!!

dat wordt dan helaas bij conrad bestellen en wat geduld hebben

[ Voor 8% gewijzigd door spacy op 21-12-2002 17:07 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
The_Dud3 schreef op 19 december 2002 @ 13:52:
[...]

Kan je zo een ioniser ook ergens kopen? Lijkt me wel kewl :) (maar ik ben elektronica n00b)
gisteren eentje van mijn moeder gehad voor kerst ;)

kant en klare ionisator van het merk 'rhino' bij de lidl ofzo.. het werkt wel.. ik had hem net ff vol open gezet, ging douchen, en toen ik terug op mijn kamer kwam rook het zowaar echt fris!

zit ook sunon fan in.. je krijgt er een stel koolstoffilters bij, en je kan hem ook elke zoveel uur laten draaien met de ingebouwde timer..

het ziet eruit als een goedkoop plastic ding, maar hey, als het werkt!

typisch dat de lucht die eruit komt ook ruikt naar statische electiciteit. Voor zover je dat kan ruiken, maar je weet wel wat ik bedoel.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

axis schreef op 26 December 2002 @ 13:16:
[...]

gisteren eentje van mijn moeder gehad voor kerst ;)

kant en klare ionisator van het merk 'rhino' bij de lidl ofzo.. het werkt wel.. ik had hem net ff vol open gezet, ging douchen, en toen ik terug op mijn kamer kwam rook het zowaar echt fris!

zit ook sunon fan in.. je krijgt er een stel koolstoffilters bij, en je kan hem ook elke zoveel uur laten draaien met de ingebouwde timer..

het ziet eruit als een goedkoop plastic ding, maar hey, als het werkt!

typisch dat de lucht die eruit komt ook ruikt naar statische electiciteit. Voor zover je dat kan ruiken, maar je weet wel wat ik bedoel.
Kan je vragen ( i know, het was een cadeautje, das niet echt gepast) wat het kostte en of ze die nog hebben? Lijkt me wel wat namelijk..

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

m-m schreef op 26 December 2002 @ 13:53:
[...]

Kan je vragen ( i know, het was een cadeautje, das niet echt gepast) wat het kostte en of ze die nog hebben? Lijkt me wel wat namelijk..
ey, dit is tweakers.net wij maken dat zelf :P

ik ga even een simpel kastje ontwerpen en bouwtekening posten, als iemand anders dan even een benodigheden lijst maakt mbt de elektronica onderdelen, dan maak je zo'n ding in no-time :P

nog iets, misschien een idee om dit in je computer te bouwen ? eventueel afschermen ivm eventuele EM emissie. Gezien de meeste tweakers zo'n stofzuiger type computer op hun kamer hebben hoef je dan geen extra geluid en of fan's te hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Arjan op 26-12-2002 14:29 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• m-m
  • Niet online

m-m

true, een beetje matig solderen kan ik ook nog wel, maar met hoogspanning spelen vind ik toch net iets te link eigenlijk...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hoogspanning wil alleen zeggen dat het grotere weerstanden kan doorbreken, zonder lading (ampère) doet dat niks, hierover es zeer veel in de search te vinden, begin hier aub geen discussie over :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=36640&size=512
<erg klikbaar>

• C1: 33nF 1000V polyester
• C2: 68nF 1000V polyester
• etc (wie maakt t af ? ben hier geen held in...)

Ik heb niet erg veel electronica kennis, maar als ik me niet vergis dan is een dergelijke schakeling ook te maken met als ingangs-spanning 12 volt dc, toch ?

in dat geval zou er namelijk erg makkelijk een propellertje, indicator ledje en snelheidsregelaar op te prutsen zijn.

* Arjan post dalijk een kastje :)

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan op 26-12-2002 15:29 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Waar zitten die 1337 electronica professionals ?
als iemand even dat lijstje met onderdelen compleet kan maken, dan kan ik eventueel morgen al de onderdelen gaan halen... hoewel de kans groot is dat de winkels morgen dicht zijn :(

iig, zo wilde ik t ding gaan maken (met de 2 ontbrekende wanden natuurlijk)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=36676

• Benadski
Hier is een schema voor een 12V ioniser (ASCII). Ik weet niet of ie ook positieve ionen maakt. Denk het wel, een transformator maakt altijd wisselspanning.

Dat schema werkt wel (ik heb het nagebouwd). Ik heb er wel twee diodes en condensators extra ingemaakt. Nu beginnen de puntjes ozon af te geven als ik met mijn vingers in de buurt kom. (blauwe gloed) :)

Ik raakte de naalden laatst aan, maar ik voelde niets... Daarom heb ik de 10M ohm weerstand vervangen door een 3.3M weerstand (ik voel nog nix). Misschien dat het beter is?

\/ Sine, helpt dat plasticspray denk je? En werkt een laagje siliconen/teflonspray er ook tegen?

[ Voor 9% gewijzigd door Benadski op 26-12-2002 19:36 ]

• Sine
  • Laatst online: 12:35
Atgast schreef op 26 december 2002 @ 15:29:
hoogspanning wil alleen zeggen dat het grotere weerstanden kan doorbreken, zonder lading (ampère) doet dat niks, hierover es zeer veel in de search te vinden, begin hier aub geen discussie over :)

[afbeelding]
<erg klikbaar>

• etc (wie maakt t af ? ben hier geen held in...)

Ik heb niet erg veel electronica kennis, maar als ik me niet vergis dan is een dergelijke schakeling ook te maken met als ingangs-spanning 12 volt dc, toch ?

in dat geval zou er namelijk erg makkelijk een propellertje, indicator ledje en snelheidsregelaar op te prutsen zijn.

* Sine post dalijk een kastje :)
• C3 tot C20 = 3.3nF 1000V
• D1 tot D20 = 1n4007
• F1 = 0.1A zekering (+houdertje ?)
R1 ror R3 = 3.3Mohm 1W (of 6x 1MOhm 0.5W 3,3 kon wel eens moeilijk te krijgen zijn)
• naalden ?
• stukjeprint
• plasticspray (isoleren tegen sproeien / overslag)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

morgen even naar de electroshop :)
1x 33nF 1000V polyester
1x 68nF 1000V polyester
18x 3.3nF 1000V polyester
20x Diode 1n4007
0.1A zekering (snel of traag ?)
3x Weerstand 3.3M ohm 1W*

* te vervangen door 6x 1M ohm 0.5W
heb ik alleen ngo een vraagje over het bouwen, ivm overspringen neem ik aan dat ik dit niet kan bouwen op een testprintje ?
stukje hout dan maar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Stukje hout, draadbruggetjes. Als je het echt in zo'n kubus (rechthoek, ok) wilt hebben, en je hebt maar zo weinig onderdelen, zou ik het allemaal lekker geisoleerd in een "custom case" plakken / schroeven / watjeerookmeedoet en dan gewoon met wat draadjes aan elkaar hangen. Ben je in een keer klaar, enne, testprintjes zijn een ramp. O-)

Ja, ik spreek uit ervaring. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Je kan juist heel makkelijk een testprintje gebruiken bij deze schakeling. Haal gewoon gaatjesprint ZONDER koper. Dan zitten al je onderdelen netjes op een plaatje en kan je gewoon de draadjes aan elkaar solderen. Veel veiliger en netter. Let wel op dat je kunststof bevestigingsmateriaal gebruikt.

Ik heb er nu een fan inzitten, maar die maakt nog teveel herrie ('t is wel een papst), waarschijnlijk de voeding niet genoeg afgevlakt (brom) of de bevestiging (nog met tie wraps) is slecht. Toch presteert ie aardig volgens mij, de lucht is hier al wat frisser. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

:( de lokale electroboer had de onderdelen niet :(
waar kan ik deze goedkoop online bestellen ? of kan iemand me aan deze onderdelen helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Atgast schreef op 09 januari 2003 @ 18:49:
:( de lokale electroboer had de onderdelen niet :(
waar kan ik deze goedkoop online bestellen ? of kan iemand me aan deze onderdelen helpen ?
ik kan ze nergens vinden, ook niet op conrad.nl :(

Benadski, waar heb jij je onderdelen vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

dat vroeg ik me ook al af, alleen de diodes kon ik maar krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik heb de andere onderdelen bij stuut en bruin in den haag gehaald. Ik geloof dat ze ook een webwinkel hebben... Ik weet ook dat ze er toen niet veel meer hadden, dus het kan zijn dat hun ze niet meer hebben, maar misschien hebben ze juist nieuwe gehaald.

futurlec heeft iig HV keramische condensatoren, maar da's geen polyesther. Ik weet niet of dat veel uit maakt?!

farnell anders misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe niks met lucht... :( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

woei, vandaag me spulletjes gekregen van stuut en bruin _/-\o_

ze haden er een normaal testprintje bijgedaan, kan ik dat gebruiken ?
of krijg ik dan overslag ?

btw, benadski post es een piccie van je creatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Benadski schreef op 19 December 2002 @ 14:00:
Bij onweer kan aarding via de verwarming zelfs voor grote problemen zorgen.
Het is sowieso niet goed om zowel via de verwarming als via het stopcontact te aarden (je kan moeilijk de aardingspin uit het stopcontact gaan trekken :)), want dan krijg je een aardlus.. En daarin kunnen wel eens aardige spanningen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

dan ga ik ook maar eens bij stuut en bruin bestellen, bedankt voor de tip

[ Voor 17% gewijzigd door spacy op 15-01-2003 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

zeg, doet die buitenste lijn in het schema eigenlijk ook nog wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hij zit in elkaar, ff snel gesoldeerd, tis geen beauty :P

maar hoe check ik of ie werkt ?
de zekering is nog intact, dus ik hij maakt geen sluiting :) (onverwacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Hou je hand dicht bij de pinnetjes (niet ertegenaan) voor ongeveer 10s, ruik aan je hand, ruik je ozon dan werkt het! Ruikt naar kopieerapparaten...

De ozon ruik je niet in de kamer, het reageert met O2- als ik het goed heb, dan krijg je dus weer zuurstof. :)

EDIT: Mijn ioniser is nog niet af, ik wacht nog op fanfilters en antishock fasteners voor de papst fan die erin zit (19 dB). Die maakt nog teveel herrie op 12V, op 5V is ie ook nog hoorbaar. Maar komt omdat ie met tie wraps vast zit denk ik...

Ik heb er nu een LM317 regelaar ingezet die van 3V tot 15V regelt, dat moet vanaf 5V worden. Er zit een startfunctie ingebouwd om de fan op te spinnen, maar die helpt niet veel, een Papst fan draait waarschijnlijk niet onder de startspanning.

Pics volgen misschien als ie af is... Ik heb niet echt een digicam, wel een videocamera.

[ Voor 52% gewijzigd door Benadski op 16-01-2003 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

oehooe, hij werkt :P

ik hield de naalden een halve mm boven mijn vensterbank, en ik hoorde en zag t knetteren :)
hoewel ik niks ervan merk qua omgeving (geen firsse lucht oid) ga ik toch proberen om wat meer naalden erop te solderen on de hoop een beter resultaat te krijgen.

ik neem aan dat het om uiteinden gaat, spitse uiteinden ?
anders zou je namelijk ook een balletje staalwol kunne gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 16 January 2003 @ 08:41:
oehooe, hij werkt :P

ik hield de naalden een halve mm boven mijn vensterbank, en ik hoorde en zag t knetteren :)
Kijk je wel uit dat je niet de verkeerde delen van de schakeling aanpakt (50mA door 't hart is voldoende om 't stil te zetten..).
hoewel ik niks ervan merk qua omgeving (geen firsse lucht oid) ga ik toch proberen om wat meer naalden erop te solderen on de hoop een beter resultaat te krijgen.

ik neem aan dat het om uiteinden gaat, spitse uiteinden ?
anders zou je namelijk ook een balletje staalwol kunne gebruiken :)
Gebruik géén staalwol, dat vliegt hoogstwaarschijnlijk in de fik (misschien niet meteen, maar uitgesloten is 't niet - pak maar eens een propje en steek 't met een aansteker aan)

'T gaat idd om de scherpe punten - deste scherper de punt, deste hoger de veldsterkte, deste hoger de ionisatie-graad.

Maak anders een 'matrix' van naalden, ik heb er 5 gebruikt. Maareh: feel free to use a couple of hundred :)

Nog een leuk testje om te kijken of ie 't goed doet: De naald op 1 á 2cm afstand van een kaarsvlam houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 13:41:
[...]

Kijk je wel uit dat je niet de verkeerde delen van de schakeling aanpakt (50mA door 't hart is voldoende om 't stil te zetten..).

[...]

Gebruik géén staalwol, dat vliegt hoogstwaarschijnlijk in de fik (misschien niet meteen, maar uitgesloten is 't niet - pak maar eens een propje en steek 't met een aansteker aan)

'T gaat idd om de scherpe punten - deste scherper de punt, deste hoger de veldsterkte, deste hoger de ionisatie-graad.

Maak anders een 'matrix' van naalden, ik heb er 5 gebruikt. Maareh: feel free to use a couple of hundred :)

Nog een leuk testje om te kijken of ie 't goed doet: De naald op 1 á 2cm afstand van een kaarsvlam houden.
ik ben bekend met de gevaren van t ding, maar idd, veiligheid voorop :)

ik bedenk me ineens dat je met een magnetische bal die je laat vallen in een bakje spelden een heel erg handig spelden geval hebt :P

overigens is het een hele handige tip, dat van die kaarsvlam, meteen even testen zodra ik weer thuiszit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
Maakt dit apparaatje nou ook een leuke hoeveelheid ozon? Zoniet, hoe dan wel? Ik heb een apparaat nodig dat ik in de opslagzolder kan zetten om daar de schimmel dood te maken, en daar is ozon natuurlijk uitermate geschikt voor -- zolang je er zelf maar niet naast gaat zitten.

En verder: Is het niet beter om toch maar een plasticje met gaatjes ook nog *voor* de tips van de naalden te zetten? Uit zo'n diodeladder komt best wel heel veel HV zetten, en die 3 MOhm is nou ook niet echt genoeg om het veilig te maken om aan te raken.. je kunt wel denken van, ja maar, ik ben zo slim, dat gebeurt mij niet, maar uit ervaring weet ik dat het uiteindelijk *toch* gebeurt. Ben je het zelf niet dan is het wel je 5 jarige nieuwgierige neefje die een keer op bezoek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hmm, die aanstekervlam die ik gebruikte deed dus f helemaal niks :(

ik zie sowieso geen blauwe gloed, als ik met mijn hand op zon cm afstand kom van de naalden, dan kan ik em wel zacht horen klikken (ontlading) en af en toe een helelichte tinteling. (kan inbeelding zijn)

ik heb er een magneetje met wat naalden op geprikt, maar ik heb t idee alsof hij niet erg effectief is :(
ik heb em met 3 naalden, 1x 12cm fan op een 4x3x3 kamer, 7 uur laten draaien --> niks van te merken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eeb auto-bobine, en daar kan je vonken van 20 milimeter mij maken met de juiste schakeling (of langer :P), als je die in je vinger krijgt voel je het aardig :)
Je ziet ook een fikse blauwe gloed als je em niet laat vonken naar aarde. Door een goed geisoleerde draad zie je ook een blauwe gloed, of er eigenlijk omheen.
Ik stuur em aan met een zaagtandsspanning op 2 khz, maakt een vreselijke herrie als je vonken laat overslaan. Vroeger ooit eens gebruikt als papier aansteker :), gaat niet echt makelijk branden trouwens, krijgt alleen maar gaatjes in het papier
maar dat ding moet je eigenlijk niet aanzetten, alles stoort (am radio) en monitor, en het stinkt naar ozon, wat niet erg gezond is.
Ik heb ooit eens zo'n electro boek gehad, en heb begrepen dat je met dat cascade schema met diodes en condensators nog veel ergere spanningen en stromen kon opwekken :(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
't maakt de lucht wat minder vuil, je ruikt of merkt verder weinig...

Vaste deeltjes in de lucht nemen de negatieve lading over en slaan neer, zo adem je dus schonere lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

axis schreef op 26 December 2002 @ 13:16:
[...]

[knip]

[knip, the story continues]

dat heb ik dus absoluut niet :)

ik heb er nu ff snel een draadje opgesoldeerd en 1 uiteinde uitgerafeld, krijg je mooie koperpuntjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

Misschien is een titlechange wel gepast nu? Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

[EL] Ionisator [discussie, zelfbouw]

zoiets ?
ik vind t vervelend dat ik geen blauwe gloed kan waarnemen, hoe goed ik ook kijk :(
ik begin te twijfelen of ik em wel goed heb gebouwd...

ik had trouwens nog een ander vraagje, heeft iemand enig idee hoeveel volts dit schema druit spuwt ?
Ik was me namelijk af aant vragen of ik niet beter een simpele constructie met een oude transformator kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 16 januari 2003 @ 15:41:
hmm, die aanstekervlam die ik gebruikte deed dus f helemaal niks :(
Dan heb je waarschijnlijk een te lage spanning aan de tip.

'T zou er zo uit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.b-kainka.de/bast661.jpg

Van de pagina van B. Kainka _/-\o_
ik zie sowieso geen blauwe gloed, als ik met mijn hand op zon cm afstand kom van de naalden, dan kan ik em wel zacht horen klikken (ontlading) en af en toe een helelichte tinteling. (kan inbeelding zijn)

ik heb er een magneetje met wat naalden op geprikt, maar ik heb t idee alsof hij niet erg effectief is :(
ik heb em met 3 naalden, 1x 12cm fan op een 4x3x3 kamer, 7 uur laten draaien --> niks van te merken....
Denk er ook om dat je de schakeling zo goed mogelijk isoleert, zeker aan de HV-kant, anders verlies je namelijk te veel spanning aan de omliggende lucht zonder echt te ioniseren. (En HV gaat overal naar toe, ik kan 't weten, heb met opstellingen gewerkt waarbij ik spanningen tot 100KV moest gebruiken - en dat kan discharges van 10cm lengte opleveren :( )

Die magneet met naalden gaat niet werken zo, dan heb je namelijk wel veel oppervlak waaraan lading kan worden overgedragen, maar de ionisatiegraad is dan te laag omdat de veldsterkte ook veel lager wordt.

Loop trouwens eens na of je wel de negatieve zijde van de voltagedoubler op 't eind hebt gepakt, en niet de positieve (anders krijg je een shitload aan ozon ipv O2-)

Ik zal toch eens kijken of ik (webcam)plaatjes kan maken van mijn ionisator. (Ik had 't al eerder beloofd, ik weet 't, maar ik heb net pas de lens van m'n webcam weer teruggevonden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb het schema exact nagebouwd voor zover ik weet, alhoewel het solderen vrij rampzalig was (foutje met de lay out, lukt me altijd) heb ik em toch redelijk goed geisoleerd, de sporen onderlingen hebben +/- een cm tussen elkaar in, hoewel er af en toe een puntig stukje tin zat. Dat laatste kreeg ik niet gecorrigeerd, maar ik ben ervan uitgegaan dat goede isolatie wel het probleem zou verhelpen. Isolatie heb ik gedaan dmv het geheeld boven en onder te bedekken met Afbeeldingslocatie: http://www.tesatape.com/images/ALL/sol/3243.jpg

zou dat afdoende zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 16 januari 2003 @ 16:23:
[EL] Ionisator [discussie, zelfbouw]
..8<..
ik had trouwens nog een ander vraagje, heeft iemand enig idee hoeveel volts dit schema druit spuwt ?
de spanning die je met dit schema kan maken, ligt überhaupt onder de 1KV (je maakt gebruik van 1n4007 - max spanning 1KV :) - net als de polycaps, of had je keramische tot 2KV gebruikt?)

Ik schat dat de uitgangsspanning rond de 800V ligt. Ik heb hier helaas geen HV-stick om te meten, en ben niet zo happig om m'n Fluke op te blazen door een inschattingsfout :P
Ik was me namelijk af aant vragen of ik niet beter een simpele constructie met een oude transformator kan maken :)
Ja hoor kan makkelijk. Heb geloof ik hier nog wel een schema ergens liggen. Daarmee wek je een gelijkspanning van -3000V op. Gebruikt een 'Meissner-oscilator' en een trafo.
Atgast schreef op 16 januari 2003 @ 16:34:
ik heb het schema exact nagebouwd voor zover ik weet, alhoewel het solderen vrij rampzalig was (foutje met de lay out, lukt me altijd) heb ik em toch redelijk goed geisoleerd, de sporen onderlingen hebben +/- een cm tussen elkaar in, hoewel er af en toe een puntig stukje tin zat. Dat laatste kreeg ik niet gecorrigeerd, maar ik ben ervan uitgegaan dat goede isolatie wel het probleem zou verhelpen. Isolatie heb ik gedaan dmv het geheeld boven en onder te bedekken met [afbeelding]

zou dat afdoende zijn ?
Denk dat de tape bij zulke hoge spanningen de neiging heeft een beetje geleidend te zijn, en misschien zelfs een capacitieve eigenschappen heeft. De zwarte tape bevat waarschijnlijk zelfs koolstof.

Je kan 't beter afschermen door de schakeling in een 'sheet' (voor op een overhead projector) te wikkelen.

Wil je perse tape oid gebruiken, gebruik dan van die heldere inpak-tape (of die bruine waarmee je pakketen dicht-taped)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Zeg Atgast ik ben een luie lezer en kon t niet echt vinden maar wat heb je nou voor alle onderdelen tezamen + verzendkosten bij Stuut* gedokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

crap, die tape krijg ik er van m'n levensdagen niet meer vanaf :o

ik wilde een 230 --> 12volts adapter gebruiken, maar een snelle berekening leerde me dat ik (ervan uitgaande dat de adapter het houd :P 8)7 ) een uitgangs-spanning van 4.4kV zou krijgen :/

dat lijkt me een beetje cattle-prod achtig, zeker voor zon EL newbie als mezelf...

is het een idee om morgen wat onderdelen te gaan halen bij de elektro toko om zelf een trafo te maken met een 1:4 ratio ?
of gaat me dat erg veel centjes kosten ?

( of praat ik zoveel onzin dat je na het lezen van deze post in het ziekenhuis bent opgenomen met buik-kramp van t lachen ?)

edit: reactie @ m-m

zonder testprintje zo'n 21,- (incl. verzendkosten)

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan op 16-01-2003 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 16 januari 2003 @ 17:34:
crap, die tape krijg ik er van m'n levensdagen niet meer vanaf :o
Recommended for kidnapping :+
ik wilde een 230 --> 12volts adapter gebruiken, maar een snelle berekening leerde me dat ik (ervan uitgaande dat de adapter het houd :P 8)7 ) een uitgangs-spanning van 4.4kV zou krijgen :/
Als je alle gelijkricht-diodes (indien aanwezig) eraf sloopt en dan omgekeerd aansluit bedoel je?

Mits de adapter een beetje hoge rating qua ampères heeft, zou 't wel lukken denk ik. 'T is iig belangrijk dat 't koperdraad van de secundaire winding niet te dun is omdat 't anders doorbrand door óf te grote warmteontwikkeling, óf na overslag door te hoge spanning.
dat lijkt me een beetje cattle-prod achtig, zeker voor zon EL newbie als mezelf...
Spanning is niet gevaarlijk, te hoge stroom wel. Spanning is alleen irritant als 't ervoor zorgt dat een lading jou als geleider kiest *knetter* :'(

Je hebt zeker geen broertjes als testsubjects? :P
is het een idee om morgen wat onderdelen te gaan halen bij de elektro toko om zelf een trafo te maken met een 1:4 ratio ?
of gaat me dat erg veel centjes kosten ?

( of praat ik zoveel onzin dat je na het lezen van deze post in het ziekenhuis bent opgenomen met buik-kramp van t lachen ?)
neuh, heb wel over m'n stoel gepist, telt dat ook? :+

Trafo's in die verhouding kan je vaak ook zo kopen hoor, van wikkelen krijg je een lamme arm. :( (1 keer zelf een ringtrafo gewikkeld voor een versterkertje - pfff, koop ze voortaan wel...)

Maar even 2 opmerkingen:

1. Als je die 230->12V trafo eraan wil hangen, maar je bent 't niet eens met de eindspanning, kan je natuurlijk ook een paar van de voltagedoublers verwijderen.

2. Een inverter zoals die door een ccfl wordt gebruikt, is na ombouw (een beetje meer prik geven, trafo aankoppelen) ook goed te gebruiken.

Zo'n inverter bestaat in principe uit niet meer dan een 'astabiele multivibrator' (noooo, you dirty mind :+ ) en een (flyback-)trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

inverter !

die heb ik nog, en volgens mij is het er eentje die op 6 volt loopt (uit laptopscherm)
dus als ik dat ding op 12 volt zet dan is er 'prik' genoeg :)

overigens heb ik daar al eens een aantal maal aangehangen :/
en das geen leuke grap, vooral je eigen schrik is minder

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
               ________
o------(1)----{        ]-----o
~230          { trafo  ] * ~4.4kV
o------(2)----{________]-----o

1: 0.5A zekering
2: weerstand uit andere schakeling
{: normaal gesporken 12 volts kant van trafo
]: normaal gesproken 230 " "      " "
*: gelijkricht diodes (zijn die er voor dergelijke voltages ?)

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan op 16-01-2003 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 16:24:

Loop trouwens eens na of je wel de negatieve zijde van de voltagedoubler op 't eind hebt gepakt, en niet de positieve (anders krijg je een shitload aan ozon ipv O2-)
Dus als ik gewoon de andere kant van die HV aan de naalden hang (de weerstanden aan de andere kant van de laatste diode, neem ik aan dan?), dan heb ik een ozongenerator?

Handig! (En nee, ik ben niet van plan het spul zelf in te ademen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jasper Janssen schreef op 16 January 2003 @ 19:36:
[...]

Dus als ik gewoon de andere kant van die HV aan de naalden hang (de weerstanden aan de andere kant van de laatste diode, neem ik aan dan?), dan heb ik een ozongenerator?
Yep :)
Atgast schreef op 16 January 2003 @ 18:20:
inverter !

die heb ik nog, en volgens mij is het er eentje die op 6 volt loopt (uit laptopscherm)
dus als ik dat ding op 12 volt zet dan is er 'prik' genoeg :)

overigens heb ik daar al eens een aantal maal aangehangen :/
en das geen leuke grap, vooral je eigen schrik is minder
*grinnik* leedvermaak is cool >:)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
               ________
o------(1)----{        ]-----o
~230          { trafo  ] * ~4.4kV
o------(2)----{________]-----o

1: 0.5A zekering
2: weerstand uit andere schakeling
{: normaal gesporken 12 volts kant van trafo
]: normaal gesproken 230 " "      " "
*: gelijkricht diodes (zijn die er voor dergelijke voltages ?)
Zo zou ik 'm zeker niet maken, er zijn veel veiligere manieren. Die 4,4kV is wel wat aan de hoge kant, ik zou niet boven de 3,5kV gaan voor dit soort toepassingen.

Denk dat 2kV meer dan voldoende zou zijn.

Een diode die tot 12kV kan is de 'BY8412' er zijn er meerdere typen, kan ze echter niet zo 1,2,3 opduikelen hier.

Hier nog een linkje naar een 555 gebaseerde-driver waarmee je een trafo kan aansturen om HV op te wekken.

@Atgast: You've got mail btw :)

En hier wat plaatjes die ik beloofd had :)

[disclaimer]
Plaatjes zijn crappy, omdat ze met een webcam gemaakt zijn. Live with it :P Kleuren kloppen niet, want ik heb 't (infra)roodfilter uit de lenshouder gehaald (Nu is ie veel beter als nightvisioncamera >:) )
[/disclaimer]

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ipf.jpg
Overzicht van 't printje (onder een hoek genomen) afmetingen 21*4cm (l*b)
Rechts zitten de aansluitingen voor de 230V, links zit 't soldeerpunt voor de HV-kant.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ipcv.jpg
Closeup van de bovenkant van de print met voltagedoublers

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ipcb.jpg
Closeup van de onderkant van de print met de 'Y'-vormige eilandjes

Sjoo, ben ik daar ook weer van af.

Als ik 'm in elkaar heb, zal ik eens kijken of de webcam de 'near-UV' gloed kan waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

te vet, je hebt de mogelijkheid tot etsen :P

ziet er strak uit ! Ik heb inmiddels dus de inverter gevonden, en nu zit ik met het probleem dat er een 7polig stekkertje in gaat. wel maar 2 uit, dus dat is makkelijk.
even wat combinaties gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

c'est woei,

ik heb de + en de - gelokaliseerd, nu moet ik alleen nog uitvinden wat de plus is aan de HV kant :)

overigens, ik had het printje op een stenen vensterbank gelegd, toen ik 6 volt aan de contacten hield ontstond er een mooi blauw vonkje tussen de vensterbank en t laatste condensatortje :) ik heb er maar ff een stukje isolatie tussen gepropt. Overigens zie ik nog steeds geen blauwe waas aan t eind van de naalden, maar ik ga t voltage es ff opschroeven...

edit: waahh :D
ik trok net met een isoleertangetje een halve centimeter vonk :D

dat lukt (gellukig) niet meer, maar als ik het puntje aanraak (met isoleertang) dan komt er een mooi blauw puntje.

[ Voor 19% gewijzigd door Arjan op 16-01-2003 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 16 januari 2003 @ 21:17:
c'est woei,

ik heb de + en de - gelokaliseerd, nu moet ik alleen nog uitvinden wat de plus is aan de HV kant :)

..8<..

dat lukt (gellukig) niet meer, maar als ik het puntje aanraak (met isoleertang) dan komt er een mooi blauw puntje.
Vergeet niet: een inverter levert wisselspanning. Voor echt goed gebruik als ionisator is gelijkspanning vereist.

Een inverter heeft dus een massa en fase. Je zal er dus een diode tussen moeten prakken.

De fase-kant zit aan de trafo vast. (Heb hier nu een inverter van TDK D160 voor me)Doordat 1 van de outputs van de inverter dus aan de aarde zit zal de spanning aan de output variëren tussen de 0V en -800V (geschat, afhankelijk van de inverter).

Afhankelijk van de outputvoltages van de inverter moet een 1n4007 diode volstaan (is de uitgangspanning hoger, dan slaat ie door, en wordt 't net een draadbrug :( , opletten dus, anders is je inverter zo overbelast.

Probeer 't gewoon eens zou ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

eventjes de diode ertussen gezet... na 10 sec werd hij al redelijk warm, that's a bad thing right ? (koud = ok <-> opwarming = overbelast)

2e test, hij word niet warmer, dus ik denk dat t wel goed zit.
overigens hoor ik 'getintel' als ik mijn oor bij de spoel houd. maar het is niet aan een stuk, maar aan...uit...aan...uit... is dat normaal ???

Wat ik me nog afvraag, ik krijg alleen blauw licht als ik een metalen voorwerp in de buurt van de naald houdt. dan ruik ik overigens ook de ozon. Betekend dit dat hij te weinig spanning heeft voor een ionisator ?

en zo ja, kan ik em doorlussen naar het schema van de topicstarter ? >:)

offtopic:
Happy, welke studie heb je eigenlijk gehad ivm je electronica kennis ?

[ Voor 55% gewijzigd door Arjan op 16-01-2003 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 20:44:
[...]
[afbeelding]
Overzicht van 't printje (onder een hoek genomen) afmetingen 21*4cm (l*b)
Rechts zitten de aansluitingen voor de 230V, links zit 't soldeerpunt voor de HV-kant.
Mooie print. Is het er ook echt een met koper, of heb je alleen gaten geboord in een stukje isoleerprint en de boel met soldeer aan elkaar geklust?

[ Voor 4% gewijzigd door Jasper Janssen op 17-01-2003 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crap, Crap, Crap! Had net een lange reply getikt, bekijk ik 'm, crasht IE6 RÂÂÂÂH.. Sorry, moest er even uit. :P
Atgast schreef op 16 januari 2003 @ 22:31:
overigens hoor ik 'getintel' als ik mijn oor bij de spoel houd. maar het is niet aan een stuk, maar aan...uit...aan...uit... is dat normaal ???
Getintel, of geknisper? 'T kan namelijk gewoon discharge zijn van de trafo, die komt ook onder hoogspanning te staan. Geloof je me niet? Steek je tong maar eens uit naar de trafo >:)

Wat ook kan, is dat je te veel stroom trekt uit de inverter. De multivibrator kan dan niet op 'gang' blijven, en wordt, bij wijze van spreken, even een monostabiele ipv een astabiele multivibrator. Dat kan je opvangen door de schakelfreq. aan te passen (wordt geregeld door een condensatortje)

Welke transistoren zitten er op je inverter?(Waarschijnlijk standaard Si-NPN types) Dan kan je iig aan de specs zien wat je aan stroom kan trekken.
Wat ik me nog afvraag, ik krijg alleen blauw licht als ik een metalen voorwerp in de buurt van de naald houdt. dan ruik ik overigens ook de ozon. Betekend dit dat hij te weinig spanning heeft voor een ionisator ?
'T is trouwens goed mogelijk dat jouw ogen niet zo gevoelig zijn voor near-UV, en dat je 't simpelweg gewoon niet kan zien :P

Je hebt zeker slechts 1 diode gebruikt hè? Sorry da's mijn fout. Met 1 diode krijg je nog steeds een sinus van 0V tot ong. -800V...

Je 't gelijkrichten op eenzelfde manier als 'reguliere' wisselspanning.

Dat kan met de standaard 'full wave rectifier' zoals hieronder(kan nu even niet op de Ned. term komen, heb ik wel vaker last van :( )

Afbeeldingslocatie: http://www.jcphysics.com/toolboximages/elecalt/fullrectcircuit.gif
en zo ja, kan ik em doorlussen naar het schema van de topicstarter ? >:)
Ja dat kan, maar hou er rekening mee dat door 't grote aantal voltagedoublers, je aan 't 'einde' van de schakeling, je boven de max. voltages van de diodes en condensatoren kan komen.
offtopic:
Happy, welke studie heb je eigenlijk gehad ivm je electronica kennis ?
offtopic:
Ik ben opgeleid tot (bio)medisch/farmaceutisch onderzoeker :D . Ik heb géén iig geen opleiding mbt elektronica gehad :P (Ook geen ICT trouwens :P) ik ben gewoon geboren met een schroevendraaier in m'n handen. 8)
Jasper Janssen schreef op 17 January 2003 @ 00:20:
[...]
Mooie print. Is het er ook echt een met koper, of heb je alleen gaten geboord in een stukje isoleerprint en de boel met soldeer aan elkaar geklust?
Thenksj :>

Ik heb 'm gemaakt op een fotoprintje met koperzijde. Heb eilandjes in Y-vorm geetst, en er daarna 4 gaten in geboord. 1 gat op ieder van de punten en 1 gat in 't kruispunt van de 'Y'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 31-08 15:02

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 01:45:Dat kan met de standaard 'full wave rectifier' zoals hieronder(kan nu even niet op de Ned. term komen, heb ik wel vaker last van :( )

Afbeeldingslocatie: http://www.jcphysics.com/toolboximages/elecalt/fullrectcircuit.gif
Das een bruggelijkrichter, ook bekend als Graetzschakeling :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik neem aan dat de R staat als voorbeeld ? dat ik daar neit daadwerkelijk een weerstand hoef te plaatsen ?

en dan zou ik links van de ruit de naald moeten aansluiten ?

(ik ga es ff kijken of ik me niet maar eens moet aboneren op elektuur, je leert toch eigenlijk alleen maar van doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

wehehe, ik was eens wat aan spelen met de inverter, en toen kreeg ik het volgende effect :P

(helaas zijn er 2 transistors doorgebrand, ongeveer een halve seconde nadat ik de laatste foto had genomen :'( ik wilde em net uitzetten)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=45034

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=45035

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=45036

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=45037

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 17 January 2003 @ 16:02:
wehehe, ik was eens wat aan spelen met de inverter, en toen kreeg ik het volgende effect :P

(helaas zijn er 2 transistors doorgebrand, ongeveer een halve seconde nadat ik de laatste foto had genomen :'( ik wilde em net uitzetten)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Twee dingen:

1. Als je dat waterblok zo graag kwijt wil, dat je 'm nu maar besluit te martelen, geef 'm dan aan mij :P Doe ik 't voor je OK? :+ (Socket A gaten?)

2. Da's een inverter uit een laptop hè? Dat je die hebt weten op te blazen :D die heeft namelijk behoorlijke transistoren erop zitten :D

Je kan dan beter een inverter voor een CCFL nemen, die zitten wat simpler in elkaar, en kan je makkelijk repareren, in 't geval dat je 'm wéér opblaast :P

Daarnaast is 't misschien een ideetje om eens op zoek te gaan naar oude geschakelde voedingen (AT-voedingen), daar zitten flyback transistoren in (die 'gele blokken') die je met wat aanpassingen prima op de plaats van die kleine flyback van de inverter van zetten (op een daugtherboard oid).

Ik zat nu ook te denken, nu ik mijn ionisator uit de behuizing heb gehaald(had tegelijkertijd de ionisatienaaldjes afgebroken :( ), dat 't misschien wel eens een goed idee kon zijn, om de lucht die mijn voeding naar buiten blaast, via een (afvoerdroger)slang over de ionisatie naalden te leiden.

Krijg ik naast een vermindering van 't (overigens zachte) geruis, ook nog eens 'frissere' lucht in m'n kamer :) (Is 't gelijk ook meer computergerelateerd :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

jep, socket A :)
maar ik wil em niet kwijt hoor, mijn lieve dangerdanetje II :D ( hij was gewoon stout geweest)

dat ik die laptop transistor heb weten op te blazen heeft te maken met het feit dat ik best handig ben, ook in het mollen van dingen :P en de rest werd verzorgd door een 13.8V 4/6 Amp voeding :)

overigens gaat dat afvoerdroger slang ding niet werken, ik heb zon ing es gekocht voor precies wat jij in gedachte had, maar die werken de airflow echt enorm tegen. beter is je ionisator erges in je computer te verstoppen. (mits goed afgeschermd natuurlijk)

ik ga es even nadenken over hoe ik mijn volgende ionisatertje ga bouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-09 11:37
Waar is trouwens het beste om zo'n ding te plaatsen. (moet hem nog eerst bouwen ; ) hoog boven, of laag aan de grond?

Wat is trouwens de beste lengte voor de naalden? iets afknippen en zeg 1cm lange naalden overhouden of toch liever die lange naalden houden? Als je namelijk zegt het boeltje zo kort mogelijk te houden lijkt me het dus meer dan logish om ook die naalden zo kort mogelijk te houden.
Hoveel naalden is trouwens het meest ideal? en hoe ze te positioneren?
Oh en tot slot, hoeveel watt gaat zo'n schakelingetje in totaal verbruiken?

[ Voor 102% gewijzigd door n0d3 op 21-01-2003 01:48 ]

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heu.. n0d3 ik las je post in 't LEDjes topic, vooruit dan :P
n0d3 schreef op 20 januari 2003 @ 01:30:
Waar is trouwens het beste om zo'n ding te plaatsen. (moet hem nog eerst bouwen ; ) hoog boven, of laag aan de grond?
Dat maakt niet zoveel uit, liefst op een plek waar je van nature een luchtstroom hebt, zodat de geioniseerde lucht zich door de kamer kan verplaatsen.

Passieve ventilatie is altijd stiller dan actieve :P tenzij jij dagelijks een extreem lage drukgebied in je kamer hebt, en El Ninõ regelmatig op bezoek komt :+

Plaats 'm wel op een plek waar mensen/dieren/dingen etc niet zo makkelijk aan de ionisatienaalden kunnen komen... 't gescheld is namelijk niet van de lucht wanneer bv je moeder met een nat schoonmaakdoekje jouw apparaatje wel denkt schoon te maken :P

'T is misschien daarom ook wel een goed idee om een 230V neon lampje in je schakeling op te nemen waaraan je kan zien of de schakeling actief is.
Wat is trouwens de beste lengte voor de naalden? iets afknippen en zeg 1cm lange naalden overhouden of toch liever die lange naalden houden? Als je namelijk zegt het boeltje zo kort mogelijk te houden lijkt me het dus meer dan logish om ook die naalden zo kort mogelijk te houden.
Hoveel naalden is trouwens het meest ideal? en hoe ze te positioneren?
Ik had de naalden door een standaard plastic behuizing (zoals je die bij elektroboeren als Display kan halen) gesmolten, en daarna afgeknipt. Ik denk dat de lengte idd zo'n 1 cm is.

'T gaat er voornamelijk om, de ongeisoleerde gedeelten aan de HV-kant niet zo gek lang te maken.
Oh en tot slot, hoeveel watt gaat zo'n schakelingetje in totaal verbruiken?
Ik zal morgen eens meten als ik tijd heb, maar ik op gevoel zeg ik héél weinig. (Ik schat een Watt of 2, maar da's natte vinger werk)

edit:
typevaut

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 22:08:
Heu.. n0d3 ik las je post in 't LEDjes topic, vooruit dan :P

[...]

Dat maakt niet zoveel uit, liefst op een plek waar je van nature een luchtstroom hebt, zodat de geioniseerde lucht zich door de kamer kan verplaatsen.
Is het niet zo dat O2- deeltjes lichter zijn dan lucht dus het beste laag positionieren zodat het lekker op kan stijgen? maar die natuurlijke stroom moet ik maar ff bij de vensterbank vandaan gaan toveren.
Passieve ventilatie is altijd stiller dan actieve :P tenzij jij dagelijks een extreem lage drukgebied in je kamer hebt, en El Ninõ regelmatig op bezoek komt :+
Je moest is weten ; )
maar fannetje op 7V hoor je niet meer zo : ) maar idd passief is beter dan actief
Plaats 'm wel op een plek waar mensen/dieren/dingen etc niet zo makkelijk aan de ionisatienaalden kunnen komen... 't gescheld is namelijk niet van de lucht wanneer bv je moeder met een nat schoonmaakdoekje jouw apparaatje wel denkt schoon te maken :P

'T is misschien daarom ook wel een goed idee om een 230V neon lampje in je schakeling op te nemen waaraan je kan zien of de schakeling actief is.
dat zie ik niet zo snel gebeuren, voordeel als je op kamers zit : ) maar idd zo'n aan en uitschakelaar met ingebouwd lampje zat ik aan te denken
[...]

Ik had de naalden door een standaard plastic behuizing (zoals je die bij elektroboeren als Display kan halen) gesmolten, en daarna afgeknipt. Ik denk dat de lengte idd zo'n 1 cm is.
ja daar zat ik dus ook aan te denken, 1cm is een mooie lente. Die naalden kunnen toch trouwens in een mooi matrixje geplaats worden, gewoon 'parallel' of moet het echt serieel?
'T gaat er voornamelijk om, de ongeisoleerde gedeelten aan de HV-kant niet zo gek lang te maken.

[...]

Ik zal morgen eens meten als ik tijd heb, maar ik op gevoel zeg ik héél weinig. (Ik schat een Watt of 2, maar da's natte vinger werk)

edit:
typevaut
Ohhh, zeg het zijn er 5, is het nog geen probleem : )

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n0d3 schreef op 23 januari 2003 @ 00:13:
[...]

Is het niet zo dat O2- deeltjes lichter zijn dan lucht dus het beste laag positionieren zodat het lekker op kan stijgen? maar die natuurlijke stroom moet ik maar ff bij de vensterbank vandaan gaan toveren.
Ehm, je maakt een denkfoutje: O2- heeft er vergeleken bij O2 een elektron opgeplakt gekregen. En ook al weegt een elektron maar 5,5E-4u (of gram/mol if you will) hij maakt 'm daardoor wel zwaarder.

Maar dat heeft geen noemenswaardige invloed op de verdeling hoor. Gaat misschien wat te ver om dat uit te leggen, maar misschien dat 't volgende voorbeeldje genoeg zegt..

'Lucht' bestaat voor (ong.) 20% uit zuurstof en 80% uit stikstof. Stikstof, N2, weegt 28,02 gr/mol, zuurstof weegt 32,00 gr/mol, en is dus zwaarder. Stel ik vul een afgesloten kamer met 't plafond op 2 meter hoogte met lucht, en laat jou in de kamer slapen.

Zou lucht uitzakken, dan zou jij alleen nog maar adem kunnen halen indien je neus of mond niet meer dan 40cm van de vloer is verwijderd... Dus zou jij op een hoogslaper liggen.. je snapt 'm wel denk ik :P
dat zie ik niet zo snel gebeuren, voordeel als je op kamers zit : ) maar idd zo'n aan en uitschakelaar met ingebouwd lampje zat ik aan te denken
Is idd een mooie oplossing :)
ja daar zat ik dus ook aan te denken, 1cm is een mooie lente. Die naalden kunnen toch trouwens in een mooi matrixje geplaats worden, gewoon 'parallel' of moet het echt serieel?
't moet parallel.

Maar leg jij mij eens uit hoe jij de naalden in hemelsnaam serieel aan kan sluiten, als je je schakeling slechts met 1 kant van de naald verbindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
nou ---|----|----|----| serieel (-- draad | naald)
-----<=== (=== 2 naalden 'parallel')

iig ik zet hem wel in de venserbank. denk dat 'de tocht' hem aardig weg 'blaast'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.airpur.nl/fotos/Airpur%20ION108%20XL.jpg

Deze heb ik, en het lijkt wel te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07 22:34
Iemand enig idee waar je een eenvoudige ionisator kunt kopen? De dingen die ik tot nu toe vind hebben gelijk allemaal filters en fans en andere zut. Een simpele ionisator zou je toch voor zo'n €20 moeten kunnen vinden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 18:03
conrad heeft er een van 50 euro, maarja dan moet je eerst bestellen. Maar als iemand nog betere tips heeft ??

https://github.com/atoomnetmarc/

Pagina: 1