Opposite attracts, ozon is positief geladen, de naalden hebben een sterk negatief veld.
2O
3+ + 2e
- = 3O
2
Elektronen kunnen overgedragen worden door O
2- of via de naalden.
waarom lees ik dan ergens anders in een tabelletje over ionenverzadiging dat een gemiddeld kantoor een erg lage waarde heeft, terwijl beeldschermen ook ozon produceren.
maw beeldschermen hebben hetzelfde effect als een ionisator, maar het helpt niks ?
ik snap het niet meer hoor...
Heb je een linkje? 'Ionenverzadiging' klinkt mij namelijk heel erg als 'TellSell'-science in de oren. Ik wil namelijk ook wel eens de meetmethode en referenties weten.
Anyway, beeldbuizen hebben een positieve versnelspanning -> vorming positieve ionen.
Daarbij 't feit dat de versnelde elektronen bij impact met 't fosfor, een elektron wegslaan uit de K-schil van fosfor -> vrijkomende energie van instortende elektronenschil -> zichtbaar licht + röntgenstraling.
Röntgenstraling valt onder de ioniserende straling, en is in staat om van een desbetreffend atoom elektronen dmv excitatie te 'verwijderen' -> vorming positieve ionen.
Ik lees in de PDF iets over een stalen koker, net voor of om de punt, om te zorgen dat je een lucht stroming genereerd. is deze stalen koker voor de rest niet nodig ?
Ik gebruik er geen, is m.i. ook niet nodig. Luchtstroming mag unidirectioneel lijkt me. Een stalen koker kan ivm met potentiaalverschillen volgens mij alleen maar meer probs opleveren.
ik heb inmiddels begrepen dat je het beste de punt zo scherp mogelijk kan hebben,
en de stroom beperkt houden,
nu wil ik de print gaan maken van de url waarmee de topic start, deze stroom lijkt me beperkt genoeg,
en ik ben dan van plan 5 spelden te gebruiken, zoals Happy ook al eens gedaan heeft.
Een veld zal de grootste veldsterkte krijgen aan een zo smal mogelijke punt. Een naald is meer dan voldoende.
Je wil de stroom echt wel zo laag mogelijk houden omdat je anders een dikke kans gaat lopen een echt harde *pats* te gaan krijgen als je plots de HV kant aanraakt. En met *pats* doel ik dan op: *pats* -> 'elektrocutie'-*pats*

Benadski schreef op 21 december 2002 @ 13:02:
.....
Ik heb de schakeling gebouwd! Het werkt, maar in mijn ogen nog niet goed genoeg. Ik denk dat er nog 2 - 4 condensatoren en diodes bij moeten. De vier spelden die ik heb gebruikt gloeien nauwelijks aan de puntjes het is alleen in compleet donker te zien als je er niet naar kijkt. De gele vlek in je oog kan het niet waarnemen, het licht moet erbuiten vallen.
Misschien moet de stroom dus wel iets omhoog. Kan ik dan één van de C's in het begin verhogen, of moeten alle C's dan groter?
De lucht wordt wel frisser, tenminste dat lijkt net zo.

't kan wel kloppen dat je 't nauwelijks ziet, 't is near echt UV, de golflengte is nog lager dan die van UV ledjes (en die hebben al zo'n wazige gloed).
Hou die stroom maar laag voor de (*pats*-)redenen die ik hierboven al genoemd heb.
Ik heb een iets andere opbouw gebruikt voor de ionisator.
Ik heb 22 dioden gebruikt, nog meer wordt lastig voor je polycaps aan de HV-kant.(je kan ze dan vervangen door 2KV keramische mocht je dat willen) Verder heb ik voor alle caps 10nF polycaps gebruikt, 't schema dat jij hebt gegeven, gebruikt verschillende waarden.
Ook heb ik in de AC lijn een 10mOhm draadgewonden weerstand zitten (dus vóór de voltage doublers), en bij de HV-out kant 2 keer een 10mOhm.
Gebruik trouwens wel draad met dikke mantel voor de verbinding tussen de naalden en de HV-kant, en hou dat zo kort mogelijk, anders is 't verlies aan de lucht zo groot.
Heb zelf speciaal HV-draad (meegejat

) kan tot 100KV hebben, zelf getest (op een voeding gebruikt bij capillaire electrophorese). Was alleen in een onbewaakt moment vergeten dat je dan een discharge van zo'n 10cm lengte kan krijgen -> in m'n elleboog

(Stroom was wel gelimited op max 100microAmps maar toch

)
Ik heb m'n webcam weer teruggevonden, zal kijken of ik 'm aan de praat kan krijgen onder w2k, dan zal ik een paar crappy

pics proberen te maken van 't printje.