Bestanden kopieren Win98SE naar XP traag

Pagina: 1
Acties:

• CHiLL1972
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 23:28
Onlangs heb ik op 1 van mijn PC's (op een nieuwe HD) Windows XP Pro + SP1 geinstalleerd. Op mijn 100Mbit netwerkje gebruik ik daarnaast nog twee PC's met Windows 98SE.
Mijn probleem is nu, dat het kopieren van bestanden uit een gedeelde directory op 1 van de Win98 machines naar de XP machine vreselijk lang duurt. Het duurde echt uren om enkele gigabytes aan (grote) bestanden op de XP machine te krijgen. Belachelijk natuurlijk, want van 98 naar 98 gaat dat behoorlijk snel, in ieder geval zo snel als je van een dergelijk netwerkje mag verwachten.
Ik heb ditzelfde probleem al eerder gehad en uit frustratie heb ik toen XP maar weer aan de kant gegooid en 98 teruggezet. Het liefst doe ik dat niet opnieuw :/

Nadere info:
Alle 3 de PC's zijn aangesloten op een Linksys BEFSR41 router, waarvan ik de DHCP server gebruik.
Op alle systemen is enkel TCP/IP als netwerkprotocol geinstalleerd.
Internetten gaat op alle drie de PC's prima.
De systemen zijn voldoende snel (tenminste Athlon 1400) met minstens 256MB RAM.

Wie biedt hulp? Nadere informatie kan ik op verzoek geven.

• duronbug
  • Laatst online: 22:29

duronbug

Step on it.....!

Waarschijnlijk de drivers of de driver opties die niet helemaal lekker staan. Kijk eens naar de link snelheid (10/100Mbit) en of ze in full duplex staan.

De snelheid zal niet aan Windows XP zelf liggen, XP en 2K zijn sneller in het kopieren van bestanden over NetBios dan Windows 98.
Ik had eerst zelf ook een lange tijd windows 98se en kwam hierbij nooit hoger dan 4-5 MB /sec over een 100 Mbit netwerk.

Nu na de installatie van windows XP blaast die er gemiddeld 8-9 MB/sec overheen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
xp en 98 vloekt met elkaar in een netwerk. xp bugje. 98 naar xp gaat wel goed en xp naar 98 niet meen ik. waarom zet je niet op beide pc's xp?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

duronbug schreef op 18 December 2002 @ 20:28:
De snelheid zal niet aan Windows XP zelf liggen, XP en 2K zijn sneller in het kopieren van bestanden over NetBios dan Windows 98.
Ik had eerst zelf ook een lange tijd windows 98se en kwam hierbij nooit hoger dan 4-5 MB /sec over een 100 Mbit netwerk.

Nu na de installatie van windows XP blaast die er gemiddeld 8-9 MB/sec overheen.
Je zegt het zelf al, netBIOS...
Die implementatie is in win98 niet optimaal, ga je daarentegen over enkel tcp/ip over een 100Mbit netwerk kopieren zie je dat je 8,9 MB/sec ook kan halen (9MB/sec is ook het max wat je met een 100Mbit netwerk kan halen trouwens, overhead enzo).

Ik heb een paar maanden geleden bij een klant een test laten doen omdat die ervan overtuigd was dat zijn netwerk slecht functioneerde en niet de volledige snelheid kon halen.

Klacht was bijvoorbeeld dat hij 3 a 4 seconden moest wachten voordat hij z'n programma kon gebruiken.

Hij gebruikte een database-georienteerd software pakket, en had de leverancier zover gekregen dat deze het door ons aangelegde netwerk "wel even zou doorlichten".
Een simpele test met een progje als netCPS gaf al aan dat zijn win98 werkstations wel degelijk op een gemiddelde waarde van 8,5MB/sec haalden, en dat de oorzaak van zijn traag werkende pakket toch echt aan het pakket zelf lag (iets wat wij al een aantal keren gezegd hadden).
Zijn Software werkte namelijk op basis van Access-MDB files, en elke keer dat het programma opgestart werd, trok het ding zo'n 30MB aan data over het netwerk naar binnen |:(

Simpel rekensommetje : 30MB gedeeld door 8.5MB/sec = zo'n 3.5 seconden idd....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CHiLL1972
  • Laatst online: 20-07 23:28
Ik had natuurlijk al wat zoekwerk verricht en een aantal suggesties opgevolgd, tot nu toe zonder resultaat. Dat bij veel mensen de combinatie XP en 98 in 1 netwerk problemen geeft werd mij al snel duidelijk.
Het is inderdaad zo, dat het kopieren slechts in 1 richting problemen (traagheid) oplevert. Van de XP-machine naar de 98-machine gaat aanzienlijk beter dan andersom.
En alle machines staan op full duplex ingesteld.

|:( sh*t, nu gaat de koffie over mijn toetsenbord, effe schoonmaken.
Ja, hij doet het nog 8)7

OVerdrachtsnelheden tussen de 98-machines onderling zijn uitstekend, zeker meer dan 5MB/sec, meestal zo'n 8 tot 9 MB/sec. Ik denk niet dat dat met XP echt sneller wordt, maar dat hoeft ook niet. BTW, ik gebruik 3Com 3C905c netwerkkaarten.

Misschien is het inderdaad maar beter om op alle PC's XP te installeren. Hopelijk begint mijn vriendin dan niet te protesteren ;) die speelt soms nog oude DOS-spelletjes. Van de andere kant: dan kan ze eindelijk Spider solitaire spelen.

In ieder geval bedankt voor de suggesties.