[ADSL / ISDN] Vaag probleem met bekabeling

Pagina: 1
Acties:

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-07 17:24
Situatie is als volgt:

De kabel van KPN komt binnen in de huiskamer, die was eerst aangesloten op NT1, uit de NT1 komt een ISDN splitter, 1 voor de telefoons beneden, en 1 gaat via een CAT5 kabel naar zolder toe (straight aangesloten, ader 3, 4, 5 en 6), en op zolder is dat ISDN kanaal aangesloten op ISDN router. Deze situatie heeft altijd goed gewerkt.

Nu heb ik dus ADSL over ISDN. Ik heb de Alcatel splitter voor de NT1 gezet, het ISDN kanaal gaat naar NT1, ADSL kanaal gaat via het bijgeleverde CAT1 kabeltje naar het USB modem (kreeg ik er gratis bij, handig om te testen dus), en ADSL werkt prima op laptop.

Nu wil ik dat ADSL kanaal dus over de CAT5 kabel die nu gebruikt wordt voor het ISDN kanaal gaan gebruiken voor het ADSL kanaal.

Ik heb dus een doodnormaal CAT1 kabeltje met 2 RJ11 plugs door midden geknipt en op de losse einden RJ45 plugs gezet, dus heb ik nu 2 verloopkabels van RJ11 > RJ45, zodat ik de kabel zelf niet hoef te veranderen.

Ik steek dus de ene RJ11 in de ADSL Splitter, naar de CAT5 kabel naar zolder toe (beide zijn straight aangesloten!) en dan gebeurt er iets vreemds.. de LINE OK van de NT1 gaat uit! Blijkbaar maak ik ergens dus contact ofzo met het ADSL kabeltje.

Maar als ik de verloop kabels verwissel voor de ISDN kabels, dan werkt alles prima. Die CAT5 kabel is dus prima. De ISDN plugs waren aangesloten op 3, 4, 5 en 6, de CAT1 is 4 aderig, en heb ik hetzelfde aangesloten dus.

Ik weet dat ADSL maar 2 aders nodig heeft, zal ik anders verloopkabeltjes maken met op RJ11 ader 2 en 3 en op RJ45 ader 4 en 5? Zou dat schelen? Ik kan me ff niet bedenken waar het fout zit.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Welk type is jou NT1 kastje ?
Er zijn namelijk een hoop die niet met adsl samen kunnen.

Dit zijn de wat oudere versies.
Bij S3 is het nog een twijfel geval of het gaat werken, maar alles wat daaronder zit of een andere letter gaat geheid niet werken.

Als ik je omschrijving lees heb je niks verkeerd aangesloten.

• oZy
ADSL werkt prima, maar het gaat fout als ik het ADSL signaal via de CAT 5 kabel naar zolder toe wil doorvoeren :Y)

Het is een S3 for what it's worth. Het lijkt erop dat het ADSL signaal 'kortsluiting' maakt door het aan te sluiten op de CAT5 kabel, maar als ik dezelfde kabel gebruik voor ISDN gaat alles prima. Ik heb toch alle aders gechecked, zie niet waar het fout zit.

• Attilla
Ik zeg toch net waar de fout zit :?

Je NT1 kastje is te oud...
Als je dat dan wil gebruiken op een splitter dan pakt je NT1 geen lijn meer.
Je kan langs de primafoon gaan voor een nieuwe.

• oZy
volgens mij snappen we elkaar niet: ADSL én ISDN (en dus de NT1) werken prima met de 'normale' setup zoalstie in het KPN boekje staat

Het gaat pas fout als ik het (werkende) ADSL kabeltje vervang door een 15 meter lange CAT5, dan werken ADSL én ISDN niet meer.

De NT1 heeft er dus volgens mij niets mee te maken, voor hem veranderd er namelijk niets tussen beide situaties.

• Attilla
Nou "we bregrepen elkaar niet vekeerd", ik begreep jou verkeerd. :P

Ik heb het idee dat het toch ergens in de ader volgorde zit.
Maar waarom knip je niet een rj11 stekkertje op die cat5 kabel dan ?
Is wel niet helemaal zo netjes, maar ik denk dat het veel onduidelijkheid voorkomt.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
En als je het modem nu eens niet aansluit, maar alleen de kabel van boven naar beneden op de ADSL-splitter. Gaat dan het lijn OK lampje ook gelijk uit,

Kortom: probeer het in fasen op te bouwen.

ADSL Splitter - dan de verloop kabel er aan, dan de koppeling, dan vast aan de CAT 5 kabel, dan vast aan de andere koppeling, dan vast aan de verloop kabel, dan vast aan het modem. Steeds ff controleren of het goed gaat.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-08 23:43

E-Vix

Nu met sneeuw!

Waarom wil je eigenlijk een RJ-45 stekker aan je kabel hebben? Zowel op je modem als op je splitter zitten RJ-11 aansluitingen (tenminste, die horen er op te zitten). Of heb je female RJ-45 plugs ergens gevonden? (en zo ja, waar heb je die vandaan?)
Het klinkt trouwens alsof je ergens kortsluiting maakt met je kabel. Als je een miltimeter hebt, of kunt lenen, kijk dan even of de middelste twee aders van je kabel geen sluiting maken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Pagina: 1