Toon posts:

Netwerk werkt opeens niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na weken aan mijn thuisnetwerk hebben gewerkt werkte het eindelijk, zelfs internet werkte enz. Maar sindskort werkt het op de een of andere vreemde manier nu helemaal niet meer. Dit heb ik al een paar keer eerder gehad, ik ben er toen weer uren mee bezig geweest, heb alles gecontroleerd, kabels enz. en toen uiteindelijk wist ik het, de netwerkkaart was er uit gevallen in mijn wat oudere pc. Maar helaas is het deze keer niet zo simpel. Ik heb gekeken of de kaarten bij beide pc's nog goed in de sleuf zitten en of de kabels er goed in zitten, beide is het geval.
Deze keer krijg ik echter te zien bij status van het netwerk dat er 0 pakketjes worden verzonden en 0 worden ontvangen, bij eerdere problemen was het altijd wel zo dat er wat pakketjes werden verstuurd. Het vreemde deze keer is ook dat als ik de guest-computer uitzet ik op de host-computer de vermelding krijg dat het netwerk het niet meer doet.

Hieronder wellicht nuttige informatie over beide PC's.

HOST-computer
===========
IP: 192.168.0.1
Subnetmask: 255.255.255.0
Kaart: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Werkgroep: NETWERK

GUEST-computer
============
IP: 192.168.0.2
Kaart: 3COM Etherlink III Bus-Master PCI

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen of hoe ik kan testen waar de fout ong. zit ? Alvast bedankt voor de (eventuele) antwoorden :)

Verwijderd

Kan je een tekeningetje van je netwerk posten.,.. zit er bijv een switch of hub tussen de hosts etc..

Verwijderd

misschien protocol weg??

• bierdop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-08 18:13
Merkwaardig, die melding waar je het over hebt is echter wel normaal :) Wat je zou kunnen proberen (heeft bij mij weleens geholpen) is om je netwerkprotocollen is eruit te halen en opnieuw te installeren.

Suc6

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Netwerkkaart er uit gevallen...ik neem aan dat ie het nog wel doet?
Als dat het geval is, kan het zijn dat je NIC zichzelf op autodetect heeft gezet. Kijk daar eens naar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
gebruik je op allebei winxp

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik gebruik op de host-computer winxp en op de guest-computer windows 95. Beetje vreemde combinatie, maar het heeft goed gewerkt. Verder is het een directe connectie en er zit dus geen hub of switch tussen.
Als dat het geval is, kan het zijn dat je NIC zichzelf op autodetect heeft gezet. Kijk daar eens naar.
Waar kan ik zien welke NIC die gebruikt ?

Heeft iemand anders misschien nog een oplossing ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog iets een klein beetje kunnen maken, ik keek op mijn host-computer bij Status en zag in het tab-blad Ondersteuning dat IP-adres op 0.0.0.0 en subnetmask op 0.0.0.0 stond, ik heb op de knop Herstellen geklikt, nu staat er dit:
Adrestype: Handmatig geconfigureerd
IP-adres: 192.168.0.1
Standaard-gateway:
En nu zie ik bij status dat er wel pakketjes worden verzonden maar helaas worden er nog geen pakketjes ontvangen :(

Verwijderd

Default gateway van je GUEST moet het ip adres zijn van de host.

dus ik quote en voeg toe in vet:
HOST-computer
===========
IP: 192.168.0.1
Kaart: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

GUEST-computer
============
IP: 192.168.0.2
Default gateway: 192.168.0.1
DNS: 192.168.01 (of je provider)

Kaart: 3COM Etherlink III Bus-Master PCI
En zo moet het werken.

Eigenlijk moet het al werken als je op je WinXP machine ICS aan hebt staan (internet connection sharing). Wellicht even uitzetten en weer aanzetten.

Je ziet dan dat je Internet-NIC automatisch een adres krijgt van je provider (of je inbelverbinding whatever) en je LAN-NIC bovenstaand adres krijgt.

ICS gaat dan vanaf die kaart zelf IP-adressen uitdelen. Misschien dat jouw Win95 bak daar problemen mee heeft dus ik heb hierboven bij GUEST de instellingen neergezet. Maar normaliter krijgt hij deze dus automatisch.

Je kan onder Windows 95 de IP instellingen zien door: START, UITVOEREN, WINIPCFG (Windows IP Configuration). Kies voor VERNIEUWEN en hij "request" een IP adres van je WinXP bak. Werkt natuurlijk alleen als je bovenstaande instellingen er niet op zet, het is maar hoe je netwerk er uit ziet.

Controlleer ook of beide netwerkkaarten op dezelfde snelheid draaien: 10 of 100 Mbit, FULL of Half Duplex. Allebei AUTO is in principe ook okee, tenzij je een geflipte netwerkkaart hebt.

Je hebt er wel netjes een crosscable tussen hangen he? Denk het wel, anders had het nooit gewerkt :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 16:26 . Reden: Typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
ah mooi het werkt weer :) Allemaal bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
aaaaaaargghhh :( :( Het werkte 2 minuten en toen opeens niet meer ? Hoe is dat mogelijk ? Wat kan ik verkeerd hebben gedaan ?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

brakke kabel ?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 18:14:
aaaaaaargghhh :( :( Het werkte 2 minuten en toen opeens niet meer ? Hoe is dat mogelijk ? Wat kan ik verkeerd hebben gedaan ?
Probeer het eens in een andere slot. Een kameraad van me had dat ook.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een soortgelijk iets pas bij mijn eigen netwerkje opgelost.

1) Zorg ervoor dat de ip adressen +netwerknaam goed staan ingesteld.
2) Zoals eerder gezegd:
Stel dit in op GUEST-computer:
Default gateway: 192.168.0.1
DNS: 192.168.01 (of je provider zijn DNS, dubbelklik op de verbinding met internet op je host pc, en zoek naar in de details naar DNS adres)
Op de HOST-computer hoef je geen DNS of gateway in te vullen.

3) Zet beide netwerken op 100mbit full duplex (bij de ethernet kaart eigenschappen).

4) Disable & enable de netwerkkaarten op beide pc's.

5) Voer een ping test uit:
Op de GUEST-computer: ping 192.168.0.1 /t (die /t zorgt ervoor dat ie maar door blijft pingen). Wanneer je geen resultaat krijgt dan is aan punt 1, 2 of 3 niet voldaan, of is er hardware stuk. Probeer eerst opnieuw punt 1, 2 & 3 uit te voeren.

6) Wanneer ping 192.168.0.2 /t af en toe een time out geeft kan (oftewel: packet lost):
a) je netwerkkabel kapot zijn of
b) je netwerkkaart kapot zijn (zoals bij mij).
Probeer in beide gevallen je netwerk op 10 mbit te zetten. Het werkt dan wel, maar er is dus iets brak. Neem beide ethernet controllers + kabel mee naar een vriend (met een netwerk) of een computer winkel en test wat er kapot is.

Suc6 ermee, ik weet hoe vreselijk frustrerend dit is :D.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Wwillem, ik heb het allemaal geprobeerd maar het werkt allemaal niet :( Het vreemdste vindt ik nog wel dat als ik mijn guest-computer uitzet ik wel een melding krijg op de host-computer dat de netwerk-kabel onderbroken is en het netwerk het nu niet doet. Er is dus wel een connectie lijkt het tussen beide pc's. Wat natuurlijk ook vreemd is is dat het netwerk uitstekend functioneerde eerst, en nu het opeens niet meer doet. Wat ik trouwens er nog wel bij moet zeggen is dat het verschillende netwerk-kaarten zijn, de 1 is van Realtec en de ander van 3COM :) De guest-computer is trouwens een oud bakkie met nog windows 95 er op, zou ik er wat aan hebben als ik die upgrade naar windows 98, zou dan misschien helpen ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 23:34 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 23:22:
Hey Wwillem, ik heb het allemaal geprobeerd maar het werkt allemaal niet :( Het vreemdste vindt ik nog wel dat als ik mijn guest-computer uitzet ik wel een melding krijg op de host-computer dat de netwerk-kabel onderbroken is en het netwerk het nu niet doet. Er is dus wel een connectie lijkt het tussen beide pc's. Wat natuurlijk ook vreemd is is dat het netwerk uitstekend functioneerde eerst, en nu het opeens niet meer doet. Wat ik trouwens er nog wel bij moet zeggen is dat het verschillende netwerk-kaarten zijn, de 1 is van Realtec en de ander van 3COM :) De guest-computer is trouwens een oud bakkie met nog windows 95 er op, zou ik er wat aan hebben als ik die upgrade naar windows 98, zou dan misschien helpen ?
Even een paar dingen op een rijtje zetten. Wanneer je je guest-pc uit zet, is het normaal dat je een melding krijgt op de host-pc dat het netwerk onderbroken is. Het netwerk is dan onderbroken.

Het kan dus wel werken, dat weten we, maar er zit iets fout. De fout kan in een verkeerde instelling op de win95 pc liggen, je kan dus ook win98 erop zetten. Deze is in ieder geval nieuwer en wat beter dan win95.

Uninstall daarna alle netwerkkaarten die geinstalleerd zijn op de windows XP pc. Restart windows en laadt alles opnieuw herkend worden. Doe daarna de netwerk setup en maak een netwerkdiskkette. Daarna stop je de disketten in je Guest-pc en zet je hier het netwerk mee op, zodat alles op je Guest-pc in 1 keer goed zou moeten gaan.

Wanneer dit niet in 1 keer goed gaat zul je weer opnieuw het lijstje af moeten gaan wat ik je in een post hierboven al gegeven heb. Een reserve netwerkkaart + kabel is altijd makkelijk om nu te testen of het aan je instellingen ligt, of aan je hardware zelf.
Pagina: 1