Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 14:58:
Mijn vraag was ook niet of het wettelijk allemaal klopt, dat zal best wel.
Mijn vraag was hoe je dit uit moet leggen naar het buitenland, juist in deze tijd ligt het vrijlaten van (vermeende) terroristen nogal gevoelig namelijk.
Als je je als Nederlandse staat gaat afvragen of je je eigen rechtssysteem nogwel kunt hanteren omdat andere landen er wat van zouden zeggen is er fundamenteel iets mis.
Zo'n vaart zal het echter niet lopen met de achterlijkheid van het Nederlandse rechtsstelsel... behalve over het gedoogbeleid kan ik me weinig klachten uit het buitenland herinneren.
Als je als rechter besluit iemand toch vooral te veroordelen omdat je anders kritiek krijgt uit het buitenland, terwijl de rechten van de burgers in kwestie geweld zijn aangedan om bewijs te verzamelen, dan ben je pas echt gevaarlijk bezig...
Daar sta je dan als verdachte: ja, juridisch gesproken moet ik U laten gaan, maar dan wordt Amerika boos, dus U bent schuldig

"vrijgesproken dus onschuldig" is niet juist. Dit moet zijn "Vrijgesproken omdat schuld niet kon worden bewezen" of "niet vervolgd omdat hier geen wettelijke grondslag voor was." Da's heel iets anders dan onschuldig namelijk, zeker omdat er in dit geval voldoende bewijs was om aannemelijk te maken dat de verdachten wel degelijk schuldig waren.
Als schuld niet wettelijk kon worden bewezen zijn ze onschuldig!
Als ik een aanklacht tegen jou indien wegens moord en verkrachting word je ook niet vervolgd omdat hier geen wettelijke grondslag voor is. Logisch dat ik daarna roep: ja, maar onschuldig is ie niet, alleen vrijgesproken?
Voldoende bewijs om schuld aannemelijk te maken is iets heel anders dan voldoende bewijs om schuld vast te stellen. En totdat je dat laatste hebt is iemand onschuldig. Daar hebben ze in sommige landen een andere opvatting over, maar ik moet zeggen dat ik persoonlijk wel blij ben met dit rechtsbeginsel.