Ik ben het ook niet geheel met het thermal pad verhaal eens. OK, het verhaal klopt grotendeels, ik zou nog als toevoeging willen zien dat een thermal pad pas smelt bij ongeveer 50 graden, dus start motherboard monitor, en ruk het stroomkabeltje van je fan even los. Wacht tot je proc lekker warm wordt (graadje of 60-70, bij deze temperaturen op standaard snelheid blijft de proc gewoon werken, mijn celeron blijft prima stabiel op 366@366 bij 85 graden.) Dan weet je dat de pad gesmolten is.
Maar mijn ervaring met de pads is toch dat deze voor elke situatie moeten werken, dus grote afwijkingen moeten ook goed gaan. De pad blijft te dik om in het extreme (tweaker) geval goed te werken. Perfect voor de normale (vobis) situatie, maar als je het onderste uit de kan wil (En dat wil je als je meer dan een standaard koeler koopt) dan is het toch beter om naar een (flinterdunne, maar niet TE dun) koelpasta te gaan.
Het geval wil, dat koelpasta een thermische weerstand heeft, welke meer dan 10 keer hoger ligt dan die van aluminium (waar de meeste koelers van gemaakt zijn.) Uiteraard wel veel hoger dan die van lucht.
Het is dus absoluut zaak de pasta zo dun mogelijk aan te brengen. De laagdikte is dan nog enkele malen dunner dan een gesmolten thermal pad. dit levert dus wellicht 5 graden extra verschil op, en dus iets hogere kloksnelheid.
Zodra ik even gelegenheid heb (over enkele weken) zal ik een vergelijkende test doen met een paar thermische pasta's, op het wateroeling testsysteem.
Herman