Toon posts:

koelerpasta?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi

waar moet ik die koeler pasta op de processor smeren?

ps,dit is mijn eerste keer dat ik een pc in elkaar ga zetten,:)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-09 14:14
Op de core. Dat is het middelste vierkant van de proc. Hoeft maar een heel dun laagje. Evt uitsmeren met creditcard...
Pas op met AMD, als je naast de core smeert heb je kans elektrisch contact te maken. Da's weer nie zo goed.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

De pasta moet alleen op de Core. Als je alles onder smeert maken alle L-bruggetjes (Duron & T-bird) contact en dan gaat je Proc. een beetje vonken.
Dus alleen op je Core!

Verwijderd

Op je core, die rare bobbel die op je processor zit :)

Verwijderd

Topicstarter
hoi

dus op de groene gedeelte waar amd athlon staat?

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32
Gewoon dat vierkantje wat omhoogstaat en ja, daar staat geloof ik Duron of athlon op met allemaal nummertjes. Het glimt ook iets. Als je, je koeler plaatst dan raakt ie alleen dit vierkantje van 1 bij 1 cm. De rest ligt lager en daar smeer je niets op. Duidelijker kan ik het nu niet meer zeggen denk ik suc6

Hop,hop,hop!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Yep en geen dikke laag maar gewoon lekker egaal dun laagje zodat je net het groen er nog doorheen ziet :P

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:27

Spais

The Spais Melange

Ik heb net een MA324-15 gekocht..
Onderop zit al zown laagje smeg..
Kan ik dat het er beste afschrapen met een stukje plastic ofzow ? En dan gewone pasta of arctic silver gebruiken ?

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ja dat moet je er afhalen, dat is slecht warmtegeleidingsspul. Ikzelf heb het met een nat doekje erafgeveegd.

• saigon66
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 03:36
Welke pasta moet ik nemen of zijn ze allemaal goed ??
Gr.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Artic Silver ( www.oc-shop.nl ) is bijzonder goed spul, maar in veel gevallen voldoet gewone witte pasta ook. Dun smeren!!!

Herman

Verwijderd

Ik hoor op deze postings nooit anders dan die koelplakkers van die koelers af te rukken en dan koelpasta te gebruiken.

HIER ZIJN WEL EVEN EEN PAAR MISVATTINGEN BIJ DE MEESTE TWEAKERS ONDER ONS!!!!

Even ter info; Koelplakkers onder geleverde koelplaten/vinnen ed. werken uitstekend en zeker net zo goed als (juist en dun aangebrachte) koelpasta; echter men moet een aantal dingen in de gaten houden bij montage in in bedrijfstelling.

1) Voor je de koeler aanbrengt, moet je altijd eerst die plastic beschermstrip van die koelstrip eraf trekken. Dan pas koeler op de CPU plaatsen.

2) Start je computer op met default settings en default CPU speed. Laat hem ca. 1 - 2 uurtjes lekker draaien en warm worden. Speel maar eens Quake ofzo.... In ieder geval opstoken, maar ook niet gelijk extreem!!!

3) Die koelstrip gaat onder invloed van warmte SMELTEN!!!!! tussen je koelvin en cpu. Je krijgt dan een perfecte verbinding tussen je cpu en koelvin, want :
- de laag wordt dunner
- alle ruimtes tussen koelvin en cpu worden netjes opgevult.
- heft ook oneffenheden tussen cpu en koelvin door montage en tolerantieafwijkingen op. Bijv. licht schuin geplaatste koelers maken dan toch goed contact!

4) Ga na goed insmelten van de koelplakkers overklokken!!!

5) Haal NOOIT een koelvin met versmolten pasta van een CPU af en plaats hem zo weer terug!!! het nadeel van die koeltape is dat het maar eenmalig werkt.

Juist met dat laatse worden vele fouten gemaakt. Met test lekker eerst een cpu uit met die nieuwe koeler. Dan haalt men hem eraf en gaat bijv. potlootstreepjes zetten op de CPU. en hierna denkt men hem weer terug te kunnen plaasten om te overklokken. ja en dit laatste werkt dan niet meer lekker!....

Als je een koeler met tape voor een tweede keer wil monterenheb je wel koelpasta nodig; echter dit is veel moeilijker voor de meesten om juist op de core te brengen, en koelt per defenitie zeker niet beter.

Er worden in praktijk wel iets betere resultaten behaald met koelpasta's, maar dan ga toeters en bellen uithalen; zoals de koelvin eerst polijsten en bijv. zilverkoelprut toepassen!!! In Praktijk helopt dit maar max. 5-10"C; meestal te weinig om echt te helpen voor extra overklokkken. (ja hooguit 50Mhz = netto 1-2% snelheidwinst...)

Verwijderd

:) Ik ben het grotendeels eens met jouw verhaal. Maar dit is Tweakers net. Die 50 Mhz en die paar graden lagere temp, daar gaat het hier nu juist allemaal om :P

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:31

Tjark

DON'T PANIC

John_Hoek: zeker geen [H]ard|OCP fan: thermal pads suck!

Ok, ze zijn handig voor de doorsnee user, maar een tweaker gebruikt pasta.

*insert signature here

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 november 2000 10:50 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
.... een tweaker gebruikt pasta.[/quote]Hee, dat moet je achter op je auto zetten >:)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:28

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Artic Silver Compound is the shit..

Scheelde bij mij ongeveer 8 graden in temperatuur... 8-)

Het gaat om de warmteoverdracht, goedkope pasta's zijn er niet goed in. Artic SC geeft warmte zeer goed af. :)

Whatever.

• php
  • Niet online

php

Ik ben het ook niet geheel met het thermal pad verhaal eens. OK, het verhaal klopt grotendeels, ik zou nog als toevoeging willen zien dat een thermal pad pas smelt bij ongeveer 50 graden, dus start motherboard monitor, en ruk het stroomkabeltje van je fan even los. Wacht tot je proc lekker warm wordt (graadje of 60-70, bij deze temperaturen op standaard snelheid blijft de proc gewoon werken, mijn celeron blijft prima stabiel op 366@366 bij 85 graden.) Dan weet je dat de pad gesmolten is.

Maar mijn ervaring met de pads is toch dat deze voor elke situatie moeten werken, dus grote afwijkingen moeten ook goed gaan. De pad blijft te dik om in het extreme (tweaker) geval goed te werken. Perfect voor de normale (vobis) situatie, maar als je het onderste uit de kan wil (En dat wil je als je meer dan een standaard koeler koopt) dan is het toch beter om naar een (flinterdunne, maar niet TE dun) koelpasta te gaan.

Het geval wil, dat koelpasta een thermische weerstand heeft, welke meer dan 10 keer hoger ligt dan die van aluminium (waar de meeste koelers van gemaakt zijn.) Uiteraard wel veel hoger dan die van lucht.

Het is dus absoluut zaak de pasta zo dun mogelijk aan te brengen. De laagdikte is dan nog enkele malen dunner dan een gesmolten thermal pad. dit levert dus wellicht 5 graden extra verschil op, en dus iets hogere kloksnelheid.

Zodra ik even gelegenheid heb (over enkele weken) zal ik een vergelijkende test doen met een paar thermische pasta's, op het wateroeling testsysteem.

Herman

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zodra ik even gelegenheid heb (over enkele weken) zal ik een vergelijkende test doen met een paar thermische pasta's, op het wateroeling testsysteem.[/quote]Herman,

Laatst las ik ergens in een thread dat jij het had over kopervet.
Ik zou wel eens een verschil willen zien met artic-silver compound.

Tevens spreekt iedereen over heel weinig, niet teveel maar ook niet te weinig pasta gebruiken.
Voor de kenners, hoeveel moet je dan gaan gebruiken ?
Laten we spreken over (water)druppels of speldeknoppen of iemand een beter vergelijk...
En dan wel hoeveel te gebruiken bij welk type core...0,18 heeft weer minder nodig dan 0,25.

Persoonlijk denk ik dat men gemiddeld al snel 3 a 4 keer meer gebruikt als nodig zou zijn.

• GraasGast
  • Laatst online: 03-09 17:11

GraasGast

Analogue Heaven

Aan een druppel heb je wel genoeg...het meest ideale is eigenlijk een heatsink die zo precies op de core past dat er geen pasta nodig is, maar omdat er altijd oneffenheden zijn heb je dat spul nodig om die op te heffen...maar direct contact is het beste...heel weinig gebruiken dus...

Ja ik zou ook wel eens een vergelijking van artic silver en kopervet willen zien...

Weet iemand trouwens of die artic silver soorten voor large en voor small contact areaŽs echt zoveel verschil maken?

• php
  • Niet online

php

We gaan het allemaal proberen. Eerst alleen nog een slachtoffer zien te vinden die voor mij een zilveren coldplate voor me 100% vlak lapt.

En denk dan niet, haal hem effe 4 keer over een schuurpapiertje, want zilver is _VEEL_ harder dan aluminium en koper. Zit meer aan iets machinaals te denken. Hij is ook nog niet zuiver 40x40, maar dat kost minder moeite.

Herman

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

probeer een lintschuurmachine

geleid zilver echt zo veel beter warmte dan koper dan?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dan zou dit de nieuwe link in de PriceWatch moeten worden denk ik

http://www.ruscoforce.com/n_grea.htm

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Jah doe u mij maar een ton met 200 kilo kopervet :P

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 november 2000 10:20 schreef John_Hoek het volgende:
Ik hoor op deze postings nooit anders dan die koelplakkers van die koelers af te rukken en dan koelpasta te gebruiken.

5) Haal NOOIT een koelvin met versmolten pasta van een CPU af en plaats hem zo weer terug!!! het nadeel van die koeltape is dat het maar eenmalig werkt.[/quote]Dit heb ik dus wel gedaan en hij was vast gesmolten maar ik heb hem los gehaald en de resten er grotendeels afgekrabt. resultaat: mijn cpu is 10 graden warmer!!!!!!!!!!!!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dus als ik alles goed begrijp :
Ik ga trouwens voor de Spire orb (Tbird 1GHz)

1. Ik koop prcessor en mobo, ik zet ze (eerst prlood streepjes zetten dus) op elkaar.
2. Ik zet de fan uit, en laat hem flink warm worden en laat dat laagje smelten (huh? of wat moest ik nou erafhalen, plastickje toch?)
3. Ik zet de fan weer aan en ik kan gaan oc'en
4. Dat was het?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat bedrijf heeft ook vet op basis van Lithium. Als ik het goed heb worden menselijke heethoofden daar ERRUGH rustig van. Wie weet helpt het ook bij oververhitte procesoren

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Dat was het, maar ik raad je toch aan de onderkant van je koeler (neem nou een arcticooler!) helemaal schoon te krabbe/vegen, vlak te schuren met FIJN schuurpapier, druppie arctic silver voor small contact areaŽs erop en huppekee!

Verwijderd

Okey, allemaal een beetje wazig hier.

Dan doe ik even mee;
Maak een waterkoeling...
Kun je je koelpasta weer verkopen:)

MzzL

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Nee natuurlijk niet!!!

je wil toch niet zeggen dat je geen artic silver tussen je waterblok en je cpu hebt zitten he? GELDVERSPILLING!! heb je een mooie waterkoeler, gebruik je em niet goed!
c'mon...spul op dat blok!
Pagina: 1