George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
Misschien dat er op http://www.computingmuseum.com/museum/dec300.htm meer informatie te vinden is.
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
In de net-niet-RJ45-poorten (dit stekker-formaat heet MMJ), stop je de uitgangen van seriele terminals, zoals de VT52, VT100, VT220 enz. (good old days), en via dit apparaat kunnen gebruikers aan die terminals dan over het netwerk inloggen op een systeem. Voor DEC wordt hier meestal het LAT-protocol voor gebruikt, maar vaak ondersteunen ze ook wel telnet, dat voor UNIX-omgevingen gebruikelijk is.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
mvdejong is da man! Tell me more, ik ben al een tijdje op zoek naar een Digital DEC2000 AXP bak, enige adviezen over wat voor Alpha te kopen, en vooral waar.[/quote]Goed naar haar luisteren, ze heeft me eens heel erg goed geholpen met mijn vragen over terminalservers (ik was nogal in de war geraakt door M$...)
<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL
Bdw, ik ben nu net thuis en heb natuurlijk meteen dat geval opengehaald, WOW, zit gewoon een dubbele koeler in dat apparaat. Dus mocht er geen leven meer in zitten (er is natuurlijk een reden waarom dat ding in de stortbak lag
"Another day, another piece of equipment..."
Woia! Ik heb hem aangesloten (dwz stroom d'rop), beginnen die twee koelers prachtig te draaien. Alleen daarom ben ik al enorrum in me sas, een er spring op het frontje een ledje prompt op 9. Wauw. Tel daarbij op dat alles in een mooi 19" rack zit en ik heb weer iets voor de snoefkast.
[/erg blij modus]
Er zit aan de voorkant (naast die 16 MMJ-aansluitingen) nog een coax-aansluiting en een AUI-aansluiting. Maar de binnenkant is afgezien van de moederplaat, nogal erhm leeg, ik bedoel geen harde schijven ofzo. Hoort dat zo? Hoe werkt dat ding dan?
1. De zaak wordt in flash-geheugen gezet met een progje vanaf het netwerk. In dat geval is hij vermoedelijk al operationeel, dus probeer eens een terminal of PC met terminal-emulator eraan te knopen en kijk wat er gebeurt.
2. Tijdens het opstarten vraagt de DS300 over het netwerk configuratie-informatie (bijv. via BOOTP of DHCP), waarin naast IP-adres (of DECnet-adres), ook de locatie van de boot-file staat, die dan met een protocol als TFTP (een miniatuur FTP-versie) wordt opgehaald.
3. Zware terminal-servers (zoals de 3Com CS2x00 en CS3x00) doen het vanaf een floppy (eenvoudiger upgraden dan dit bestaat niet).
Vervolgens heb je nog nodig :
A. Een netwerk met aanluiting via de AUI- of BNC-poort (een DS300 snapt echt nog niets van 100 Mbps).
B. Een "domme terminal", of een PC met HyperTerminal (of nog lekker een 286-486 met ProComm), of desnoods een C64 met een terminal-emulator programmaatje (heb ik ooit wel gedaan).
C. Een seriele kabel die aan de ene kant in B. gaat en aan de andere kant een MMJ-plug heeft (die zijn bij de goede handelaren in electronica wel te vinden).
D. Een DEC VMS-systeem dat login via LAT toestaat, of UNIX-systeem waarop de telnet-daemon draait. Dit moet dan ook op netwerk A. zijn aangesloten.
Vervolgens ga je achter je terminal zitten/start HyperTerminal/ProComm op, en dan ben je op dat moment tegen je DS300 aan het babbelen. Die kun je dan opdracht geven een verbinding te maken naar een bepaald systeem, en dan kun je vrolijk inloggen.
Je kunt elke terminal-server die ik ken ook "omdraaien", en dan gebruiken als print-server, zodat je een printer met seriele poort kunt aansturen vanaf meerdere andere systemen op het netwerk.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Er is dus nog aardig wat hoop dat je apparaatje werkt, al zul je zelf moeten weten of het zinnig is in jouw netwerk thuis.
Wel heel erg bedankt (hulde aan mvdejong!!) voor alle informatie.