Unipuma schreef op 18 December 2002 @ 16:02:
<PUT ON: fireproof suit>
Ik krijg bij het lezen van de voordelen van PocketPC (in de vorm van programma's) heel erg het idee dat het een hoog gadget gehalte heeft, terwijl een PDA in mijn ogen voornamelijk nuttig moet zijn (dus, nooit meer afspraken vergeten, telefoonboek bij de hand, etc..)
Het is een PDA met extra toegevoegde waarde

Voor jou is een PDA eentje dat je agenda en telefoons bijhoudt.
Bij mij assisteert ie me meer,
Zij assisteert me in het verkeer en houdt mijn kilometerregistratie bij (nieuw stuk software).
Zij assisteert mijn sporttraining en houdt gelijk m'n gewicht bij.
Zij houdt mijn schoolresultaten bij.
Zij houdt mijn projectvoortgang bij.
Zij heeft een leuke database met bv. alles wat in de BINAS staat.
Tekstverwerken: Op m'n PDA? Met zo'n stiftje?
Ja, heel goede handschriftherkenning. Zelfs m'n informaticastudenthandschrift kan ie lezen. Ik SCHRIJF een compleet e-mail/verslag gewoon op en zij zet het om in wordt. Makkelijk voor als je even wilt uitwisselen.
En hoe moet ik die printen? Als ik een printer heb, heb ik ook een fatsoenlijke desktop, met een toetsenbord.
Printen doe je meestal op kantoor/thuis/op school. In de trein/auto(file)/restaurant/wc( daarom worden sommige verslagen shit-verslagen genoemd) kan je niet printen. En je print pas nadat je iets uitgetikt/geschreven hebt.
En hoe print je, als je een bepaald model HP heb, kan je gewoon even dat geheugenkaartje in de HP stoppen en het bestand laten afdrukken.
Als je via PPC wilt doen: sommige printers kunnen IRDA ontvangen. Of je sluit je PPC aan op een draadloos of bedrade netwerk waar je printer ook aan hangt.
Als je via computer wilt doen, met geheugen kaart, usbverbinding richting PDA, bluetooth, netwerkverbinding, IRDA, noem maar op.
Spelletjes spelen: Kan ook op een Palm, maar veel minder uitgebreid. (Hoewel.. lemmings? Gameboy emulator?) Maar goed, als ik een spelletjes apparaat wilde, kocht ik voor een vierde van het geld wel een gameboy advanced
Het is een toegevoegde waarde. En er is geen Age Of Empires beschikbaar op de gameboy. Momenteel mijn hoorcollegekiller
http://ziosoft.com/product.html?n=28Webbrowsen: Zelfde probleem als tekstverwerken. Klein schermpje waarop je heen en weer moet scrollen om iets te kunnen lezen (Hoewel de Zaurus al wel 640 pixels haalt... maar dan nog. Zet je videokaart voor de grap op 640x480, en ga eens 'lekker' surfen)
Bestaan uitgeklede versies van sites ook nog. Anders is het nog steeds prima te doen als ik even wat wil checken. (via GPRS of draadloos netwerk)
Foto's maken: Uhhmm.. meeste PDA's bezitten geen camera, als ze er al een bezitten, haalt ie dan meer dan 4 megapixel (beetje kwaliteit foto)? Is een gewone digitale kamera niet handiger?
Zelfde effect als die Vodafone live. Een PDA hoor je altijd bij je te hebben, een digicam niet, zelfs ik met m'n ixus heb het niet altijd bij me

Ik stop over het algemeen erg weinig foto's in m'n agenda en telefoonboek.
Wel zo handig als je even een hoop vakantiefoto's hebt gemaakt, en je het wilt laten zien aan kennissen/vrienden die geen internet en je geen zin hebt om een echt fotoalbum met 200 foto's met je mee te sjouwen.
Heb ik nog handig van gebruik gemaakt toen ik op vakantie was. Even alle foto's verkleind en op een geheugenkaartje gepompt zodat m'n vrienden ervan kunnen genieten.
GPS navigatie: (Kan overigens net zo 'goed' met Palm). Let wel dat voor de meeste professionele systemen (lees, ingebouwd in de auto) een CD met data wordt verstrekt voor alleen al de Benelux. Ik weet niet hoe je die 640 MB in een PDA wilt proppen? Of krijg je er gewoon een krakkemikig routeplannertje bij dat meer dan de helft van de straten niet kent?
Haha, zeker nooit van TomTom Navigator gehoord? Wat ik dus heb.
Je krijgt een navigatiesysteem MET FULLCOLOUR kaarten(4 kleurthema's), MET gesproken aanwijzingen, automatische routeberekeningen, MET points of interests (flitspalen, mcdonald's, bios, cafe's, computerwinkels

en dan nog eens snelheidaanduiding, aangeven welke afslag je moet nemen, etc etc
Deze is dus NIET beschikbaar voor de Palm.
Enne... ik heb dus WEL heel Benelux op detailniveau (lees detail als plattegronden van Cito) in m'n PDA zitten. De kaarten zijn uiteraard speciaal voor PPCs gemaakt en heel BENELUX kost maar 50MB aan ruimte.
Voor de vergelijking, een niettopmodel PPC + een GPS-muis + TomTom software kom je uit op zo'n 1200-1500 euro. Van die prijs krijg je (even neiuwe Mediamarkt krantje bijpakken) een GPS-systeem met een klein zwartwitschermpje bij je radio dat alleen een pijltje toont.
Zie
http://www.palmtop.nl/ce/navigator.html voor meer info. De navigatie is dan ook hoofdreden dat ik voor de PPC was gegaan.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp