Director MX uit

Pagina: 1
Acties:

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-08 13:09
Vandaag heeft macromedia Director MX gelanceerd.

Hoewel ik veel met Director 8.5 werk twijfel ik toch zwaar of een upgrade wel de moeite waard is!

Het grootste voordeel is namelijk de Communicatie Tussen Director en Flash MX.
Je kan nu met Lingo je Flash MX file aansturen.

mijn lijstje met verbeteringen:

- Het Complete Flash MX actionscript aansturen met Lingo vanuit Director.
- Vanuit Director MX gelijk naar Flash MX springen, daar de flash aanpassen, waarna deze automatisch geupdate wordt in Director MX.
- Informatie/opdrachten heen en weer sturen tussen Director MX en Flash Communication Server MX en Coldfusion MX
- Speech Extra: hiermee kan je director laten “praten”. Text wordt omgezet naar spraak.
- Verbeterd gebruikers gemak met Lingo
- Debuggen, browsen en editten in zelfde scherm
- Quicktime 6 support (evenals Avi en Real formaten)
- Director kent een kleur toe aan recent gewijzigde variabelen, om makkelijker aangepaste variabelen te herkennen.

en dat is het wel zo'n beetje....

nu heb ik geen Flash MX of Flash Communication Server MX, en zie naast dit lijstje niet echt vernieuwingen.

of zit ik nu naast, en is Director MX zeker de aanschaf waard?

ik twijfel trouwens aan het forum: hier (3d web shockwave, vooral verbeterde flash support), bij software, of bij scripting (lingo)....

[ Voor 6% gewijzigd door Arnold op 18-12-2002 11:00 ]

Verwijderd

Ik werk ook al enkele jaren met Director (vanaf versie 6). Director MX is inderdaad niet een "echte" upgrade, eerder cosmetisch. Je hoeft niet eens een nieuwe Shockwave player te installeren om de nieuwe content te bekijken, de engine is dus helemaal niet veranderd.

Toch is de goede integratie van Flash MX en het communiceren met Flash members erg belangrijk. Het was altijd heel erg houtje-touwtje om Flash goed interactief te gebruiken in Director, dus als je veel met Flash werkt is deze upgrade sowieso al de moeite waard. Ook het feit dat je nu voor OSX kunt ontwikkelen is erg belangrijk voor sommige mensen, getuige alle posts in de nieuwsgroepen.

Verder ben ik nog niet wild van de docking interface. Hoewel het nu zo'n beetje standaard is dat Flash/Director ontwikkelaars met 2 schermen werken, is de ondersteuning voor 2 schermen in MX absoluut waardeloos, namelijk hetzelfde als alle vorige versies.

De cosmetische aanpassingen in de editors voor code zijn wel erg goed. Debuggen in hetzelfde venster als je editor (zoals gebruikelijk in elke andere taal) is heel prettig en ook de nieuwe object-inspector is fantastisch. Dat is alleen al reden om hem te willen, ik weet zeker dat me dit ontwikkeltijd gaat schelen. Je kunt met die object inspector bijvoorbeeld snel klikken tussen locale, property en globale variablen, kunt obejctreferenties als hierarchische structuur openklappen en daar weer en properties van zien, heel handig allemaal. Ook het gesplitte message window is een flinke verbetering. De kleurcodering kan me niet zoveel schelen, die was al bruikbaar en om nou recente wijzigingen te zien interesseert me niet zo veel.

Kortom: kopen deze upgrade als je je code-workflow beter wil zien en kopen als je veel met Flash werkt. Ook kopen als je op OSX werkt, maar let op: je kunt geen systeem 9 compatibele versie maken met de OSX versie, dat is dan weer dom. Niet kopen als je vooral animeert en niet echt met Lingo bezig bent (al zie ik niet waarom je dan uberhaupt Director zou willen gebruiken aangezien Lingo bijna het enige bestaansrecht van het pakket is).