Nieuwe (kale) pc, waarmee HD partitioneren??

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Hallo daar,

Binnekort verschijnen hier een aantal nieuwe pc's die ik mag inrichten. In de pc's zit een harde schijf van ~100GB die in een aantal (3/4) partities verdeeld moeten worden.

Nou maakte ik de partities zelf altijd aan met Fdisk, maar ik heb eigenlijk nog nooit met disks groter dan 40GB gewerkt (in Fdisk). Nou vroeg ik me af of ik die 100GB schijf ook gewoon met Fdisk kan doen, of dat ik dan beter met een ander partitie programma kan werken (zoals PartitionMagic8). Of zal ik gewoon van de WinXP cd booten (maar volgens mij kan dat niet met een volledig ongepartitioneerde HD, toch?)

Ik las in de FAQ dat de Fdisk van Win98 alleen disks van 64GB of minder ondersteunt en daardoor begon in te twijfelen of Fdisk uberhaubt wel de juiste tool voor deze klus is..

PS: Ik wil dus Fat32 gebruiken.

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Fdisk van Windows ME gebruiken...

Verwijderd

Als er XP op komt kan het prima met de optie die XP biedt (deze optie zit overigens ook in W2K. Ik zou echter wel een kleine partitie voor het besturingssysteem maken en de rest voor data gebruiken. Ik houdt altijd 10 GB voor het OS aan. Je kunt er in XP voor kiezen dat je in eerste instantie een partitie van 10 gig aan laat maken om vervolgens XP te installeren, dan kun je de rest later partitioneren. En voor ik het vergeet, gebruik NTFS is wel zo safe.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, rol één bak in trek er een image van en blaas deze op de andere drie bakken. Ben je veel sneller klaar. ;)

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Dus toch gewoon good old Fdisk?

thx, die bevestiging had ik ff nodig ;)

Edit:
Oh, en dat van die image was ik al van plan, maar dan moet ik ze wel eerst zelf partitioneren (toch?).
Zijn die partities die XP (en w2k) aanmaken niet van die "Dynamic Volumes" oid? Daar wil ik namelijk niets mee te maken hebben. Ik wil gewoon echte, harde partities.

enne.. ik wilde eigenlijk Fat32 gebruiken zodat ik later ev iets makkelijker met een DOS diskje erbij kan booten. De pc's zijn namelijk voor thuis gebruik van een aantal werknemers en ik denk/hoop dat ik ze (de pc's) nooit meer terug zie nadat ik ze heb afgegeven.. Fat32 leek me iets makkelijker te begrijpen/gebruiken/troubleshooten door die gasten zelf, ik weet niet of die wel met NTFS "overweg" kunnen :)

[ Voor 83% gewijzigd door Ook op 18-12-2002 07:42 ]

Verwijderd

Waarom zou je FAT32 gebruiken als de beveiliging in NTFS beter geregeld is en de File Alocate Table staat niet op één plaats in de partitie waardoor het minder snel fout kan gaan.

En booten met XP heeft ook een optie om FAT32 aan te maken, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Maar die volumes die XP en w2k aanmaakt zijn toch van die Dynamic Volumes?

Ik heb daar nare dingen over gehoord en wil dus niet te veel risico lopen :)

Edit:
Oh.. en nog 1 dingetje, als ik dan willen booten vanaf een flop, kan ik dan ook nog door de (NTFS) bestandjes bladeren?

[ Voor 30% gewijzigd door Ook op 18-12-2002 07:50 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ook schreef op 18 December 2002 @ 07:47:

Oh.. en nog 1 dingetje, als ik dan willen booten vanaf een flop, kan ik dan ook nog door de (NTFS) bestandjes bladeren?
Nee, dat kan niet. Tenzij je weer een proggie download dat NTFS onder dos kan lezen

[rml][ FAQ] FDISK[/rml] en lees dit eens ;)

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Ja, daar was ik dus al bang voor (thx for the link though), en dat wil ik dus niet.
Ik wil gewoon dat die jongens (mocht het nodig zijn) gewoon met een win98 opstart flopje kunnen booten en klooien. Vandaar mijn keuze voor fat32.

Verwijderd

Je beldoeld dat je later wilt booten vanaf een flop, dit kan niet meer met DOS als je op de HDD wilt rond neuzen. Wat je dan moet doen is boot flops aan laten maken door XP. oF als je van een DOS flop wilt blijven booten dan kun je ook op zoek gaan naat NTFSDOS als je dit progje op flop na het booten van DOS laadt dan kun je weer vrolijk door de dir's heen bladeren.

Ik rol elke PC opnieuw in vanaf de W2K of XP CD en ik kan je melden dat ik er prima ervaring mee heb.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Hmm.. het enige waar ik nog over twijfel is of de partities die Win2k en XP aanmaken (tijdens de install) dynamisch zijn of gewoon 'basic', iemand die me daar uitsluitsel over kan geven??

Wat ik van de Microsoft Dynamic Disk Info site opmaak zijn het gewoon basic partities die je dan eventueel later mag/moet omzetten naar Dynamics, of lees ik dat nou verkeerd?

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Dat lees je goed. Er wordt een basic disc geconfigureerd, die later eventueel om te zetten is naar een dynamic disc. Die dynamic disc is echter niet meer terug te converteren naar een basic disc...

Verwijderd

Ja standaard zijn het basic disks die ja daarna mag omzetten naar dynamic

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
OK, dat is dan beter! Ik dacht dat er standaard al van die dynamische trucs in kwamen, maar dan kan ik dus idd gewoon lekker van het cdtje booten!

Thx for your support men ;)

Verwijderd

beetje noob dit allemaal.... en met 1 minuut zoeken makkelijk zelf te vinden :o)

Verwijderd

De opstartdiskette van Windows XP Professional Edition biedt de mogelijkheid om NTFS partities in een DOS omgeving te lezen, echter zijn beveiligde delen zoals Mijn DOcumenten beveiligd en daardoor ontoegankelijk.

Als je met images werkt, hoef je niet per se die pc's te partioneren, de MBR en FS worden, als je bijvoorbeeld Ghost of Drive Image gebruikt, gewoon meegenomen. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat alle pc's waar je dezelfde image op gooit wel exact dezelfde zijn, anders loopt hij helemaal in de soep. En als je gaat partitioneren, zorg ervoor dat de clustergrootte zo klein mogelijk is, zodat je zoveel mogelijk data op je schijf kan zetten

GoT RULEZ

In God We Trust, All The Others Get Logged

Verwijderd

Als je de beschikking hebt over Ghost kun je het doen met Ghost disk. Hiermee kun je in een batch bestand opdracht geven tot het maken van partities en deze zelfs laten formatteren. M.a.w. flop maken met opstart bestanden batch bestandje erop en klaar is klara

Verwijderd

Doe dit, als je fdisk niet vertrouwd. Draai je systeem setup (WinXP) delete de huidige Partitie. In het volgende scherm create je er eentje. Zo groot als je wilt en hier komt dan het OS op te staan. Als je sys nu helemaal is geinstalleerd. Kan je in WinXP zelf je partities aanpassen in Computer Management

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, er zijn vele mogelijkheden.. Fdisk (met fix ook voor >64GB), gdisk, partition magic..
Overigens kun je via xp ook gewoon partitioneren als er nog helemaal niks op de schijf staat. Alleen kun je dan inderdaad geen partitie >32GB aanmaken voor fat32.

Maar ik denk dat je met het doorlezen van wat topics er wel uit komt..

Succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.