Toon posts:

[CMOS batterij] leeg of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

zat net ff in win 98 en zag dat de datum van mn pc een week achterliep.
Bios ingegaan en inderdaad, in de BIOS liep de datum ook een week achter.
Maar de klok loopt nog goed.
Ik ben wel vaak bezig met BIOS instellingen enzo... Misschien eens een foutje gemaakt ik weet het niet.

Maar als de batterij leeg begint te raken gaat de tijd toch achterlopen en niet de datum? Ik weet het niet zeker, kon met de search geen soortgelijk geval terugvinden.

Het betreft een BX bord uit 1999 of zo.

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 16:45
Het lijkt me heel onlogisch dat dit door een lege batterij komt, dus ik denk toch aan dat foutje :)

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 09:27
als je bat leeg is begint de bios bij de eerste datum die hij kent... en tijd word iedere keer geresseted zodra je de pc even uit hebt geschakeld... dus dit is geen lege batterij :P

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor jullie reacties...
Zal het wel weer een foutje van me geweest zijn :)

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 19:33
ik heb het zelvde probleem met de tijd en zo
Ik draai winxp pro

Wat is dat?
Kijk het is simpel iets maar toch heel iritant.

Ach ja..........

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Simpel: je PC klok is bedoeld om zeer kleine tijdseenheden (in de us/ns reeks) nauwkeurig bij te houden- en daar is het zeer goed in. Maar als je dat 10^x keer vermenigvuldigt om 'menselijke' tijd te krijgen blijkt het vrij onnauwkeurig- een goedkope quartzhorloge kan het stukken beter.

Daarom dat er online NTP servers te vinden zijn waarmee je je tijd kunt synchroniseren. Dat is onder Linux erg makkelijk, of en zo ja hoe onder DOS/WinNT omgeving weet ik niet, maar het zal vast kunnen.

Edit:
Het verschilt ook enorm van mobo tot mobo- m'n K7S5A houdt z'n tijd beter dan mijn Nokia telefoon, terwijl een MSI mobo die ik heb minstens een minuut per dag wandelt...

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 18-12-2002 03:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 17:37
Als je BIOS batterij leeg is zal ie waarschijnlijk bij het opstarten meteen al de melding "BIOS Checksum error" geven ...

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:28

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Je klok verkeerd hebben kan aan een heleboel dingen liggen, ik heb een keer een oud dos-spelletje gehad dat iedere keer de klok terugzette op 0:00 zodra ik het opstartte. (Datum bleef wel goed staan trouwens. Het duurt even voordat je achter zo iets komt, maar probeer na ieder programma dat je gebruikt even te kijken of de klok nog goed staat.
Het zal iig niet aan de BIOS batterij liggen maar dat was al wel duidelijk geloof ik :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00
Het verschuiven van tijd en datum kan liggen aan je regio instelling van windows. Controleer je tijdzone!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik weet wat je bedoelt, ik heb thuis hetzelfde met de PC van pa en ma (een MSI BX-mobo) en ik heb maar zo'n tijd-van-internet-progje geïnstalleerd. Niet echt een super-oplossing maar het werkt.
NOMIS schreef op 18 december 2002 @ 15:35:
Het verschuiven van tijd en datum kan liggen aan je regio instelling van windows. Controleer je tijdzone!
Dat is het niet, het gaat om enkele minuten per week (soms 10 minuten in een dag, een andere keer slechts 2 minuten in een week, het gaat heel onregelmatig :?)

[ Voor 50% gewijzigd door Demo op 18-12-2002 15:43 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Die CMOS batterijtjes kunnen prima zwakker worden en daardoor de klok steeds verder achter gaan laten lopen totdat hij echt leeg is en de tijd & datum op de vroegst mogelijke instellingen komen te staan. De rest van de bioswaarden zijn in dat geval meestal ook terug bij af. Meestal is je mobo inderdaad dan zo aardig om daarvan bij het opstarten melding te maken. Maar dat zal ie dus niet snel doen als de klok alleen *achterloopt*.

edit:
Overigens kan de tijdsinstelling behoorlijk in de war raken van veelvuldig bios-gepiel. Dat is helemaal niet erg, maar je blijft wel aan het herinstellen dan... Mijn ervaring is dat als ik een keer of 10 de bios in en uit ga, vlak achterelkaar, dat er dan meestal ff met de klok gespeeld moet worden.
Ook heb ik diverse mobo's gehad die geen enkel probleem vertoonden zolang de computer maar aan de stroom bleef hangen maar wel direkt "gingen achterlopen" zodra die plug d'ruit ging. En over m'n K7S5A'tjes wil ik het liever *niet* hebben :). Ik heb er twee in gebruik, maar in één ervan kun je nieuwe batterijen prikken wat je wilt, maar hij *moet* aan de stroom blijven om z'n instellingen te behouden. 't Schijnt een zwak punt te zijn bij een batch van die dingen. Met de andere is niks mis...

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 15:55 ]

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 12:18
Daarom dat er online NTP servers te vinden zijn waarmee je je tijd kunt synchroniseren. Dat is onder Linux erg makkelijk, of en zo ja hoe onder DOS/WinNT omgeving weet ik niet, maar het zal vast kunnen.
Iemand een url? Van zo'n NTP server, of hoe ik dat in moet stellen?

I was born intelligent - education ruined me

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mistaoutlaw schreef op 19 December 2002 @ 03:11:
[...]

Iemand een url? Van zo'n NTP server, of hoe ik dat in moet stellen?
ntp.xs4all.nl is er eentje, en zoek maar eens op google naar ntpd voor in linux dit aan de praat te krijgen :) (en gebruik evt. de GoT search, in NOS is dat ook aardig veel langsgekomen)

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Hier kan je gratis die software downloaden (windows).
Dan zet hij je pc klok precies gelijk zodra/zolang je contact met internet hebt.
Wel even de goede tijdzone (Nederland) instellen. :)

http://www.worldtimeserver.com/atomic-clock/

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1