Toon posts:

Optishe zoom ,en digizoom

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt !
maar die search is brak ,of er is niks te vinden

Ik wil dus een digicam van rond de 250/275 euro
met een mp of 2.0

Maarja , ik heb na wat prijsoverzichten enzo geconcludeert dat de modellen met optishe zoom vaak pas bij de 290 euro beginnen , de coolpix 2000 leek me namelijk wel wat ,maar gewoon niet binnen het budget

de vraag is dus , ik ben blijkbaar op een digicam met digitale zoom aangewezen , wat is het grote nadeel ?

Ik wil de cam voor "the ussual" gebruiken , foto's van hobby / uitgaan , ik hoef geen kilometers te kunnen zoomen , maar bijvoorbeeld wel het gezicht van iemand alleen kunnen fotograveren , zonder er ook de hele omgeving bij te moeten hebben

Anyway , wie kan me goed uitleggen wat het verschil is tussen optish en digitaal ? voor en nadelen , enzovoorts ...

Bij voorbaat dank

Verwijderd

Bij digitale zoom wordt een kleiner gedeelte genomen, en dat weer opgeblazen tot het volledige formaat.
Daardoor worden de pixels groffer.

• V i P
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Voor optische zoom wordt een ingewikkelder (=duurder) lenzenstelsel gebruikt. Het resultaat is een stuk beter als een digitale zoom.

Verwijderd

Topicstarter
Hmz

Das in 1 woord gezegd "duidelijk"
Maar betekent dit dat , er eigenlijk geen cam is te vinden die een beetje leuke foto's maakt , ook met zoom , die digitale zoom heeft ? (met 250 euro als limiet)
Wie iemand een model die wel redelijke zoom foto's maakt , of hebbe alle camera's dit probleem

Verwijderd

een beetje offtopic misschien; ik heb een paar weken geleden voor € 250.- een 2ehands casio QV-2800 gekocht, 8x optische zoom en veel gave opties.

Alleen digitale zoom kan je IMHO net zo goed zien als 'geen zoom' ... je maakt dan gewoon een uitsnede zeg maar, dat kan ook op de computer.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Je mag toch echt wel eens de search gaan gebruiken (ik heb het gevoel dat ik in de herhaling val)
:X

met de omegasearch zoeken naar "digitale optische zoom"
:X

wfvn in "Megapixels van Fuji.. echt of nep?"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt kerel , lezen ....
dat die search 9 van de 10 x niet goed werkt is bijzaak

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 00:00:
Ik heb de search gebruikt kerel , lezen ....
dat die search 9 van de 10 x niet goed werkt is bijzaak
Misschien handig om niet op fietsbel te zoeken maar op termen als 'optische digitale zoom'

EN uiteraard momenteel liever met de OMEGASEARCH

Daarmee kom je er ABSOLUUT UIT... check m'n link maar... die zoektermen zijn echt niet ver gezocht lijkt me zo :(

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kom op hé.... zeg nou zelf; dit had je absoluut zelf kunnen bedenken (evenals je vraag uit je vorige topic)

als ik even van de eerste pagina's een paar pakkende topictitels eruit pak:

Digicam, optische zoom vs. digitale zoom
Verschil optische en optische zoom??
Digizoom vs. optische zoom

[ Voor 38% gewijzigd door WFvN op 18-12-2002 00:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die search deed met de zoektermen "digitaal" "zoom " en "optish" niet erg veel
maargoed, genoeg offtopic geblaat , ik zal voortaan handmatig half got afzoeken

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 00:11:
Die search deed met de zoektermen "digitaal" "zoom " en "optish" niet erg veel
Dan vindt de search jou zeker niet liev en mij wel... want als ik met de omegasearch zoek op digitaal optisch e zoom (dus niet op digitale optische zoom) krijg ik alsnog fraaie reslutaten:

http://arethusa.tweakers.net/~acm/omega/omega?P=optisch+digitaal+zoom&poster=&DEFAULTOP=or&starter=&DAYSMINUS=&DATE1=&DATE2=&B=&B=XF33&search=Zoek&DB=default&FMT=query&xDB=default&xFILTERS=--O

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:06

Reinier

\o/

Optish is ook een niet bestaand woord, verklaart een hoop :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Reinier schreef op 18 December 2002 @ 00:18:
Optish is ook een niet bestaand woord, verklaart een hoop :)
hm... ja

'Meneer, ik wil graag een digitale camera met een optishe zoom.'

'Sorry, die verkopen we niet'

Mja... de search houdt geen rekening met taalfouten (tenzij diezelfde taalfout al eerder in topics is geplaatst).... Was me niet opgevallen....

Maar dan nog...

Als je dan zoekt op vereenvoudigde termen:

zoom - levert niet veel zinnigs op
optish - levert geen zak op
digitaal - levert nite veel zinnigs op

dan combinaties

zoom optish - levert geen zak op
digitaal optish - levert geen zak op
zoom digitaal - TADAAAA

[ Voor 53% gewijzigd door WFvN op 18-12-2002 00:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jaja

Wat een mierengeneuk man , na 1 post is het wel duidelijk dat ik de search had moeten gebruiken
waarom 5 posts plaatsen met gezeik over een search en offtopic gaan ... word ik zo moe van man

Maargoed verschil in zoom is me nu duidelijk

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 10:40
_ViP_ schreef op 17 December 2002 @ 23:56:
Voor optische zoom wordt een ingewikkelder (=duurder) lenzenstelsel gebruikt. Het resultaat is een stuk beter als een digitale zoom.
Voor digitale zoom wordt helemáál geen lenzenstelsel gebruikt, dat is gewoon hetzelfde als met photoshop de resolutie van een plaatje verhogen, dat is dus gewoon supernep en je krijgt er alleen maar slechte kwaliteit foto's van.
Je moet dus zeker geen camera kopen omdat die een vette digitale zoom heeft, dat kun je altijd nog met fotosoep als het perse moet.

Wil je een digicam met echte zoom? Dan moet je minimaal een objectief nemen dat vergelijkbaar is met ???-105 mm, die 105 mm dat is namelijk ongeveer 1:1.
Je komt dan automatisch uit bij camera's met een 2x optische zoom (35-75 mm) of 3x optische zoom (35 - 105mm)
Nu werken objectieven van digicams anders (veel kleinere brandpuntafstand) dus vandaar dat er bij camera's meestal een vergelijkbaar normaal bereik staat.

Mijn cam bijv: 3x optische zoom 5,4 - 16,2mm, vergelijkbaar met 35-105 mm van normale cams.

Het verneukeratieve is dat dit feitelijk helemaal geen zoom is, als je namelijk helemaal "inzoomed" (naar 105) dan zie je dus een 1:1 beeld! ga je de andere kant op (naar beneden), dan ga je dus in werkelijkheid UITZOOMEN!! Alle wordt dan kleiner.

Wil je echt kunnen INZOOMEN, dus dingen dichterbij halen dan je ze ziet, dan moet je dus een camera met een objectief hebben met een bereik van MEER dan 105, bijvoorbeeld 250mm, dan heb je 2,5x zoom (ECHTE zoom bedoel ik, dingen worden dan 2,5 keer zo groot).
De cam heeft dan een 5x optische zoom (35-200mm) of een 6x optische zoom (35-250) en zo verder.

Het probleem is dus dat de meeste cams (zeker kleinbeeldcams) over het algemeen slechts een 35-75mm objectief hebben (2x "zoom"), m.a.w. die maken alles minimaal 1x zo klein (nl. op 75mm).

Ik heb 1 geluk met mijn Canon PS A40, die heeft een 3x optische zoom, maar is één van de weinige kleinbeeldcams waarbij je een adapterlens kunt krijgen die je normale zoomobjectief met een factor 2,5 vergroot, waardoor je dus een maximale afstand van 260mm hebt (ongeveer 2,5x echte optische zoom)

Dus...

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 18-12-2002 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk , hier heb ik veel aan :)
Wat mij betreft kan hij dicht , ik heb in ieder geval de info die ik zocht

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Voortaan wel zo handig om zelf even te zoeken..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.