Goede plaatsing rad?

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/radiator.JPG

Rood = rad
Rechthoek = 5.25"-kooi.
Zwart = 120mm fans

Ik wil m'n rad dus plaatsen in de bovenste 5.25"-bay (past er nét in). Erboven 2 120mm fans, die dus tegelijk als outtake casefans en als koeling voor het rad zullen dienen. Ook kan het rad warmte wat kwijt aan de (aluminium) case, doordat het rad aan beide zijkanten contact maakt met de behuizing.

Goede oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 17-12-2002 23:13 ]

Verwijderd

enige oplossing?! of naar achter maar ik neem aan dat daar de voeding zit

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
* Bl@ckbird gaat voor de diepvriezer :P

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 17 december 2002 @ 23:13:
[afbeelding]

Rood = rad
Rechthoek = 5.25"-kooi.
Zwart = 120mm fans

Ik wil m'n rad dus plaatsen in de bovenste 5.25"-bay (past er nét in). Erboven 2 120mm fans, die dus tegelijk als outtake casefans en als koeling voor het rad zullen dienen. Ook kan het rad warmte wat kwijt aan de (aluminium) case, doordat het rad aan beide zijkanten contact maakt met de behuizing.

Goede oplossing?
De beste oplossing is in de kelder :P

Neej serieus waar wou je hem anders kwijt?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Prima oplossing. Zolang er maar lucht door je radiator stroomt (fanductje bouwen dus).

Concrete Loop Watercooling

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 21:03
Jah het kan .....
maar denk je wel aan de ruimte want die 120 mm fans zijn niet zoow dun :P
in mijn Kees ziit er "Links" als je het plaatje vergelijkt een ruimte voor ... Succes
anders Erop een oplossing ???

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
FreeRider schreef op 17 december 2002 @ 23:34:
Prima oplossing. Zolang er maar lucht door je radiator stroomt (fanductje bouwen dus).
2 120mm fans zitten juist erboven :)

O ja, eronder zit geen DVD oid, maar wel een rheobus, dus vanbinnen is het leeg.. Dus de 120mm fan erboven kan lucht trekken.

De verste 120mm fan zit qua positie recht tussen de voeding en 5.25"-kooi.

[ Voor 32% gewijzigd door Steve op 18-12-2002 00:17 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
G4E-PARAD0X schreef op 17 december 2002 @ 23:36:
Jah het kan .....
maar denk je wel aan de ruimte want die 120 mm fans zijn niet zoow dun :P
in mijn Kees ziit er "Links" als je het plaatje vergelijkt een ruimte voor ... Succes
anders Erop een oplossing ???
Normaal gezien is er nét genoeg ruimte voor de fans.. Maar ik kan de 5.25-kooi ook wat modden zodat het rad ietsje lager komt te liggen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Devil schreef op 17 December 2002 @ 23:33:
[...]

De beste oplossing is in de kelder :P

Neej serieus waar wou je hem anders kwijt?
Bodem van m'n case oid, maar dat is niet zo goed ivm luchtstroom ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 23:19:
enige oplossing?! of naar achter maar ik neem aan dat daar de voeding zit
Klopt :)

Damn, volgende keer maar best gebruik maken van het Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif-knopje :X

[ Voor 30% gewijzigd door Steve op 18-12-2002 00:16 ]

Verwijderd

Ik heb em ook in een 5 1/4" bay, werkt perfect. Wat je ook kan doen is boven je videokaart/PCI kaarten tegen de achterkant van je PC. Met de fans aan de achterkant.

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Verwijderd schreef op 18 December 2002 @ 00:20:
Ik heb em ook in een 5 1/4" bay, werkt perfect. Wat je ook kan doen is boven je videokaart/PCI kaarten tegen de achterkant van je PC. Met de fans aan de achterkant.
heb ik ook
aan de buitenkant achter op de pc precies boven de kaarten en naast de ps2/usb/net-stekkers, past precies.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp hebben jullie het zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/rad2.jpg

Dus tussen voeding en AGP kaart?

Edit: of echt aan de buitenkant van de PC?

Verwijderd

Neej je snapt em precies. Je bent wel bezig met je WC he? Het ene topic na het andere ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Is voor mij geen mogelijkheid gezien de grootte van het rad (30x15x4), heb ook maar een miditower.. Dus een 5.25" bay lijkt me ook de beste oplossing.

Ben inderdaad bezig met het verzamelen van (ideeën rond) een goedkope maar performante WC-opstelling. BTW, thanks voor de hulp die je daarbij geboden hebt tot nu toe Thorry :)

[ Voor 19% gewijzigd door Steve op 18-12-2002 00:46 ]

Verwijderd

No prob, mijn WC kostte bij elkaar iets van 50 a 60 euro, en de performance is echt prima (check de specs)

Misschien moet je mij ff toevoegen op MSN, mocht je dan iets willen weten kun je het gelijk vragen.

Wat is je MSN id? want volgens MSN bestaat die in je profiel staat niet...

En tip van Thorry: Gebruik een brommer radiator. Deze hebben standaard 12/10 aansluitingen voor je slangen en passen handig in een 5 1/4 " bay

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 00:57 ]

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
die van mij was iets van 24 x 14 cm ofzo paste precies
en ja, aan de buitenkant op een afstandje (5cm) van de kast gemonteerd zodat de lucht uit de voeding ook weg kan en er 2 fans tussen passen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Mijn WC zal ook zoiets kosten... Handig als je naast een autogarage woont ;)

MSN is intussen gewijzigd.

Dit rad past exact in zo'n bay, waardoor hij ook de warmte wat aan m'n case kwijtkan, echt ideaal. En de m'n slangen passen er perfect op.

[ Voor 12% gewijzigd door Steve op 18-12-2002 01:03 ]

Verwijderd

Kan je dan nog wel slangen en fans kwijt?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 01:05 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Yep, heb het fff uitgemeten, fans passen er juist tussen.. Zelfde verhaal voor de slangen.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:40
je kan e.v. ook je voeding in je 5.25" hangen, en je radiator achter, dan moet je alleen wel een 5.25" rack hebben waar je nog 1mm vanaf kan vijlen (van slede houders af ofzo)

dit ga ik nu doen, maar jouw oplossing lijkt me opzich ook wel ok.

het gaat trouwens wel lekker met jouw topics hè :+ (zijn goede topics hoor, daar niet van :P )

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een voeding neemt 2 5.25" racks in beslag, ik heb een DVD, CDRW en Rheobus, en een case met 4 5.25"-bays, dus reken zelf maar uit ;)

Waarschijnlijk zal ik trouwens goedkoper uit zijn dan jullie met m'n WC :D

[ Voor 27% gewijzigd door Steve op 18-12-2002 13:58 ]

Verwijderd

-JB- schreef op 18 december 2002 @ 09:49:
je kan e.v. ook je voeding in je 5.25" hangen, en je radiator achter, dan moet je alleen wel een 5.25" rack hebben waar je nog 1mm vanaf kan vijlen (van slede houders af ofzo)

dit ga ik nu doen, maar jouw oplossing lijkt me opzich ook wel ok.

het gaat trouwens wel lekker met jouw topics hè :+ (zijn goede topics hoor, daar niet van :P )
Voeding is echt niet slim. Want je hebt niet echt heel veel meer ruimte op de plaats waar je voeding zit en je zit moeilijk te doen met je kabels en met de koeling.

Je moet een 230 V kabel of uit de voorkant laten komen of door je kast heen laten lopen, ook zit je met de koeling. Je verneukt de hele airflow (er is een reden dat die voeding zit waar ie zit) en je moet ook nog eens fans aan de voorkant hebben.

Ook past een voeding niet in 1 bay, een radiator meestal wel.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:40
Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 16:35:
[...]

Voeding is echt niet slim. Want je hebt niet echt heel veel meer ruimte op de plaats waar je voeding zit en je zit moeilijk te doen met je kabels en met de koeling.

Je moet een 230 V kabel of uit de voorkant laten komen of door je kast heen laten lopen, ook zit je met de koeling. Je verneukt de hele airflow (er is een reden dat die voeding zit waar ie zit) en je moet ook nog eens fans aan de voorkant hebben.

Ook past een voeding niet in 1 bay, een radiator meestal wel.
voeding voorin lijkt mij geen probleem als je 2 5.25" sloten over hebt, en de airflow is een kwestie van of wel een roostertje ervoor modden (gewoon mooi wat knutselen), of een kast hebben die daar al zoveel gaten heeft dat er genoeg lucht in kan.

een radiator past waarschijnlijk psies in 1 5.25" bay, maar als daaronder een cd-drive zit, dan kan er geen lucht meer in, met een reobus moet dit wel lukken, omdat die toch niet zover naar achteren komt.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
En hij is open, dus die rheobus zit niet in gesloten metalen behuizing... Dus voeding zal ik lekker laten zitten waar ie is ;)

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/radiator.JPG

kun je de fans beter later zuigen of blazen...?
Ik was altijd in de veronderstellig dat blazen beter ging...

(of zit ik hier gwoon onzin uit te kramen?)

[Specs]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Maakt niet zoveel uit als hij koude intake lucht heeft (120mm intake onderaan). Verder is het gewoon uitproberen wat het best werkt, blazen of zuigen. In mijn geval laat ik ze zeker zuigen, want anders is m'n hele airflow ontregeld.

Verwijderd

Een fan werkt beter als je m de lucht door de rad heen laat blazen, heb ik hier laatst gelezen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Maar kijk eens naar de schets.. Ik kan niet anders.

En er loopt toch aardig frisse lucht door het rad, onderaan een 120mm intake, en bovenaan 2 120mm outtakes die rechtstreeks op het rad zitten.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Zuigen is beter dan blazen (het hele oppervlak wordt gelijkmatig gebruikt). En dus een fanduct gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door FreeRider op 19-12-2002 16:51 ]

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1