Toon posts:

PC upgrade, kom niet in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb van het weekend een AMD XP1800 en een Gigabyte GA-7DXE moederboard gekocht. Vandaag wilde ik alles inbouwen, maar kwam ik erachter dat ik wel DDR geheugen nodig had. Dus dat gekocht.
Volgens het instructieboekje van het moederboard had ik PC2100 geheugen nodig, maar in de winkel hadden ze alleen nog maar PC2700 geheugen. Daar zeiden ze mij dat dat er ook in kon en ik kreeg het voor de zelfde prijs als het PC2100 geheugen.
Vandaag dus eindelijk de stekker erin.
Op het scherm komt alleen maar:

GA-7DXE F4
Check System Health OK
Main Processor: AMD Athlon(tm) XP1800+
<CPUID:0662>

En dat ik Del moet drukken om in het bios te komen. Dat lukt dus niet! Heb al twee toetsenborden geprobeerd en allebij gaan wel even de lichtjes aan, maar daarna doen ze niets.

Wat ik ook vreemd vind is dat het geheugen bij het opstarten niet wordt weergegeven. Het ledje op het moederboard van het geheugen brandt wel, wat goed is volgens de handleiding.

Nu heb ik op alle onderdelen garantie, maar ik vraag me dus af wat er nu stuk is, of niet klopt?

Wie kan me verder helpen?

Verwijderd

Wat doet hij dan nadat je dit te zien krijgt? :

GA-7DXE F4
Check System Health OK
Main Processor: AMD Athlon(tm) XP1800+
<CPUID:0662>

Verwijderd

Topicstarter
Na dat scherm blijft hij gewoon staan. Ik kan op del drukken, maar er gebeurt niets. Ook geen piepje of zo. Moet hem dan weer resetten op de pc-kast.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Start ie anders wel door als je niks doet?

Kun je de numlock van het keyboard nog aandoen op het moment dat ie eigenlijk z'n geheugen zou moeten tellen? Zo nee, dan crasht de pc op dat punt waarschijnlijk..

Probeer het mem eens in een andere bank....

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 17-12-2002 22:55 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
haal alles eens los. toetsenbord en muis, pci kaarten, hdd's. als je een hdd verkeerd aansluit kan een pc hier gaan hangen bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik niets doe start hij niet door.
De numlock kan ik ook niet aandoen.
Verder heb ik ook alles al los gehaald wat er los kon, zonder harde schijf enzo, maar dat helpt ook niet. Heb ook andere kabels gebruikt voor de zekerheid, maar dat helpt dus ook niet. Ik kan nog wel proberen op het geheugen in een andere bank te zetten.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je moet je bios resetten, ik heb dat ook gehad met een pc.

Alles was hetzelfde gebleven, alleen een andere kast. Toen had ik precies hetzelfde probleem. Bios gereset met jumper en alles was weer oke :)

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:42
hij komt niet bij het "geheugen tellen" dus als resetten niet helpt een ander reepje mem proberen of het reepje wat je nu hebt in een ander slot proberen .

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Da_Drake schreef op 18 December 2002 @ 14:21:
hij komt niet bij het "geheugen tellen" dus als resetten niet helpt een ander reepje mem proberen of het reepje wat je nu hebt in een ander slot proberen .
Wach ff ! de Winkel zei dat pc2700 er in past he? Winkels kunnen het ook fout hebben, probeer eens een PC2100 te krijgen en kijk dan of je pc werkt, ik heb het gevoel dat hij gewoon dat reepje niet slikt...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Dat heb ik ook wel es zo'n melding in de bios maar alleen als ik mijn systeem heb OCed. Als je toch in de bios komt draai dan de Fail safe defaults es. Dat moet als het goed is als een plank nieuw is. (zegt ASUS oa in hun manual). Daarna zou ik het nog es opnieuw proberen.

Verwijderd

Modbreak

Laat dat soort dwaze opmerkingen achterwege liefbeertje, wil je :/ Je bent gewaarschuwd iig.

[ Voor 96% gewijzigd door Abbadon op 18-12-2002 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb weer van alles geprobeerd, zoals geheugen in ander slot, zonder toetsenbord etc. Ook batterij er even uit gehaald. Kan hem alleen niet resetten, want er zit geen jumper voor op.

Maar geen resultaat dus. Ik heb ook geen pc2100 reepje om te proberen. Heb wel op internet gezocht of het mogelijk was om pc2700 ddr in een 266 mhz systeem te doen, maar heb nergens gevonden dat dat niet kon (ook niet dat het wel kan).

Voor mijn gevoel ligt het aan het moederboard, maar dat is dus nog helemaal niet zeker.

Wat denken jullie? Zaterdag wil ik met een van de drie onderdelen, dus of het geheugen, de processor of het moederboard terug naar de winkel.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 03:36:
Maar geen resultaat dus. Ik heb ook geen pc2100 reepje om te proberen. Heb wel op internet gezocht of het mogelijk was om pc2700 ddr in een 266 mhz systeem te doen, maar heb nergens gevonden dat dat niet kon (ook niet dat het wel kan).
Schaam je! Het stond in de FAQ >:)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dat had ik dus niet gelezen. Dus met de pc2700 zit het wel goed.
Zou het dan toch het mobo zijn?

• THUNDER-21
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2025
ik denk dat het aan je geheugen licht zie hier wat je moederbord voor geheugen ondersteund.

MEMORY(DDR)
Supports up to 3GB DDR SDRAM
2.5V/2.7V/2.9V DDR memory voltage adjustable
3 DIMMs of 184-pin DDR sockets
Supports either PC1600/DDR200 or PC2100/ DDR266 DDR memory
Supports 72bits ECC type DRAM integrity mode

dus ik zou het nog maar met een reepje van pc2100 proberen.

zoals het in de faq staat klopt wel maar you knever know en anders breng je toch je mobo terug kijken ze zelf wel wat er aan de hand is.

[ Voor 15% gewijzigd door THUNDER-21 op 20-12-2002 05:13 ]

;)

Verwijderd

???????

Verwijderd

Even een vraagje tussendoor, heb je niet soms je gewone harde schijf aangesloten, welke op het andere moederbord is geinstalleerd met het desbetreffend OS.
Of als je het goed gedaan hebt, heb je natuuuurlijk en schone install gedaan op je nieuwe moederbord, met een schone windowsversie...................... 8)7 8)7 8)7 O-) :z

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb de harde schijf wel gewoon op de nieuwe moederplank aangesloten, maar dat moet toch gewoon kunnen? Ik zou dan in elk geval wel gewoon in mijn bios moeten kunnen. Wat me ook opvalt is dat het mobo niet eerst floppy A bezoekt, of komt dat ook omdat ik niet in mijn bios kom?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke CPU koeler heb je? Probeer eens je CPU koeler op een andere FAN connector aan te sluiten of via een verloopje op een Molex connector. Sommige mobo's hebben een ingebouwde beveiliging, waardoor de PC dienst weigert wanneer bijvoorbeeld de toerental van de CPU koeler veel te laag is :)

By the way, speed009, als je niet weet waar dit om gaat, reageer dan ook niet. Die overload aan vraagtekentjes en de post erna zijn beiden namelijk schier overbodig :/ We hebben niks aan vraagtekentjes en een aangesloten HDD is helemaal geen vereiste om in de BIOS te kunnen komen.

[ Voor 34% gewijzigd door BalusC op 20-12-2002 21:05 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 03:36:
..

Wat denken jullie? Zaterdag wil ik met een van de drie onderdelen, dus of het geheugen, de processor of het moederboard terug naar de winkel.
Ik zou liever gewoon de kast met moederbord en processor en geheugen in z'n geheel meenemen, weet je eerder waar je aan toe bent, en de winkel ook.

Verwijderd

Topicstarter
De CPU koeler zal wel goed zijn, die is speciaal voor AMD tot 2000 en draait goed. Inderdaad is het misschien wel een goed idee om de hele kast te brengen naar de shop. Zal ik morgen doen, en dan horen jullie hoe het afloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Hier het resultaat. Mobo, proc en geheugen bleken goed te zijn. Uiteindelijk bleek mijn pci videokaart de oorzaak te zijn dat het geheugen niet gechecked werd en ik het bios niet in kwam. Met een nieuwe AGP kaart was het probleem opgelost.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mooi dat het opgelost is :)

Maar was die PCI videokaart kapot dan? Of was er een of ander conflict met de rest van je systeem? Wat voor een PCI videokaart had je er eerst in zitten?

Verwijderd

Lijkt me sterk dat een pci videokaart meteen de boel laat hangen, waardoor je niet in de bios kan?? Kan dat zoiets?? Nooit meegemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 08:40 ]

Verwijderd

Illegal_Alien schreef op 18 December 2002 @ 18:38:
[...]

Wach ff ! de Winkel zei dat pc2700 er in past he? Winkels kunnen het ook fout hebben, probeer eens een PC2100 te krijgen en kijk dan of je pc werkt, ik heb het gevoel dat hij gewoon dat reepje niet slikt...
PC2700 DDR is compatible met moederboorden die PC2100 nodig hebben. Maar het kan iig zo zijn dat het geheugen niet compatibel is met je mobo, dan heb je gewoon pech.
:(

• Turbo1
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
BalusC schreef op 23 December 2002 @ 07:24:
Mooi dat het opgelost is :)

Maar was die PCI videokaart kapot dan? Of was er een of ander conflict met de rest van je systeem? Wat voor een PCI videokaart had je er eerst in zitten?
Als de bios op PCI staat, en er zit een AGP kaart in,of omgekeerd, dan blijft hij daar wel degelijk hangen. Heb het ooit ook meegemaakt.

K7T Turbo2

Pagina: 1