Toon posts:

USB Harde schijf 30GB extern: hoe aan de praat te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben onlangs in Hong Kong geweest en heb daar een EXTERNE USB HARDE SCHIJF gekocht van het merk Bridata (uit Shenzen, China, gebruikershandleiding in het Chinees) van 30 GB. Er zit een kabel bij, 1 klein stekkertje om in de harde schijf te doen, aan de andere kant zit een stekker voor in de muispoort (met de mogelijkheid om op die stekker de muis weer in te pluggen) EN een USB-stekker voor in mijn computer. Als ik deze 2 stekkers inplug (geprobeerd bij zowel Windows ME (USB 1.1), als XP en bij XP zowel bij USB 1.1 en 2.0) dan herkent de computer de USB-schijf voor massa-opslag en gaat de eerste keer wat installeren. De volgende keren verschijnt een pictogram rechtsonderin waar je de hardware kan 'stoppen' voordat je het verwijdert.

HET PROBLEEM: de schijf wordt in de Windows Verkenner helemaal niet weergegeven. Hoe kan ik er dan mee communiceren? Bij een USB-memory-stick die ik heb verschijnt er namelijk gewoon een extra drive (e:). Ik heb er een installatiediskette bij gekregen, maar die is volgens de label alleen nodig voor Windows 98. Setup.exe runnen lost het probleem niet op.
Voor de duidelijkheid: dit is een externe, portable, USB-disk. Weet je een oplossing, mail die dan aub naar *beep*. Bedankt!!

Remco

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 18-12-2002 11:39 . Reden: dit is een discussieforum en géén advertentieforum oid ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aan antwoorden mailen doen we hier iig niet.
Maar is het wel mogelijk om hem in je diskmanager te bereiken (in XP).
misschien dat er nog even een partitie op gemaakt zou moeten worden.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem.
De IBM laptop hardisk die in de externe USB 2.0 behuizing zit, wordt door Winbl0w$ 2000 pro herkent als een USB mass storage device zonder er verder in de verkenner een drive letter aan toe te kennen.
Partitioneren/formateren helpt niet, kan met 'diskmgmt.msc' verder ook niks, kan ook geen letter toewijzen in een van de tabbladen van het schijfstation in apparatenbeheer.
Ben al een dagje door de search functie aan het ploegen dus daar kom ik ook niet verder mee.

Wie heeft het verlossende antwoord?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Winbl0w$ 2000 pro
Als je zo keihard zit te flamen op Windows, waarom draai je hem überhaupt nog :?
Partitioneren/formateren helpt niet, kan met 'diskmgmt.msc' verder ook niks
Wees eens wat specifieker in de probleembeschrijving, hier kunnen we weinig mee.. Welke stappen had je succesvol kunnen nemen? Wat zie je en wat had je verwacht? Wanneer gaat het mis? Krijg je foutmeldingen? etc..etc..

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:24

E-Vix

Nu met sneeuw!

Heb je al gekeken of de fabrikant toevallig een website heeft die ook in het engels is? Wie weet staat daar wat informatie op. Of anders gewoon met een online vertaler de website in het engels laten vertalen (bijv. Babelfish)
En als je met partition magic, of een ander partitie programma kijkt, zie je dan wel de harde schijf? Als je hem wel ziet, dan zou dat er op kunnen duiden dat het probleem in windows zit.
Als laatste zou je nog kunnen proberen de harde schijf uit zijn behuizing te halen, en rechtstreeks in je laptop te hangen en vervolgens vanaf een diskette of cd te booten om zo te kijken of de hd zo gezien wordt. Eventueel dan te partitioneren en te formateren als dat nog niet gebeurd was. Zie je hem dan niet, dan weet je tenminste dat je hd de vlucht niet heeft overleefd vanuit Hong Kong.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

BalusC schreef op 22 januari 2003 @ 09:21:
Als je zo keihard zit te flamen op Windows, waarom draai je hem überhaupt nog :?
Ik draai de IBM Linux C4EB 2.20.
Aan je avatar te zien zou je het kunnen kennen.

Het beroerde is dat Linux dezelfde symptomenen geeft.
Linux ziet na het dynamisch laden van de module usb-storage.o dat er een /dev/sda is maar zonder een partitie sda1 of sda2 bijvoorbeeld.

Wat extra informatie.
Het ding wat ik gekocht heb is de 2,5 inch externe USB 2.0 hdd behuizing bij Eynstein
Het is een merkloos ding (Target is volgens mij alleen wederverkoper) met een USB 2.0 chipset (volgens mij een In-Design System chipset IDS-300)
Je kunt er makkelijk een 2.5 inch harddisk in en uit halen.

Als ik dus op een 10GB 2.5 inch harddisk 1 partitie zet en als fat32 partitioneer, en ik steek de harddisk direct in m'n laptop (als 2de harddisk) dan krijg ik in in Windows een drive letter toegewezen en kan ik er gewoon mee werken.
Stop ik de schijf (als 2de harddisk) onder Linux in m'n laptop dan kan ik er ook gewoon mee werken.

Stop ik de 2.5 inch harddisk in de externe USB behuizing en plug ik deze in een USB poort onder Windows dan komt in 'apparaatbeheer' er een 'USB apparaat voor massa opslag' bij en bij de schijven zie ik een 'IBM-DJSA-210 USB device' bijkomen.
Er wordt echter in de Windows verkenner geen drive letter toegewezen.
Voor Linux gaat eigenlijk hetzelfde op. /dev/sda (het apparaat) wordt wel herkend maar /dev/sda1 (de partitie) niet.

Als ik onder Windows start -> run -> diskmgmt.msc [enter] doe.
Krijg ik Windows schijfbeheer waar je normaal gesproken driveletters kan veranderen. Met de USB drive erin krijg ik een foutmelding als ik diskmgmt.msc start.

Met partition magic zie ik de USB harddisk niet.

Verwijderd

Ik ga kijken of de jumper van de harddisk niet goed staat, bij deze IDE harddisk die over USB als SCSI gezien wordt :/
Ik sta overigens nog steeds open voor nuttige suggesties e.d.
Pagina: 1