Toon posts:

P3B-F werkt alleen met PII 233

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Onlangs een tweedehands Asus P3b-f (rev. 1.04) aangeschaft. Probleemje: systeem wenst alleen op te starten met een P II 233. Een P II 333 of P III 450 erin en het systeem doet weinig meer...(geen beeld) :'( . Met jumpers gezet of in "jumperless"mode, het maakt niet uit. Geen bliepjes of andere geluiden..Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Groet,
Arno

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47
heb je de laatste firmware naar je mobo geflashed?

Verwijderd

probeer eens je CMOS te clearen (ff batterij eruit halen en van de netspanning af en dat 10 sec. zo laten)

Verwijderd

Topicstarter
Laatste firmware zit erop. CMOS zal ik zo eens proberen.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mooi bord man :) ik had een rev 1.06..
Ik zou hem wel even flashen naar de meest recente bios die er is ,mijn celly coppermine moest 1006 oid hebben toen om de pIII mircocodes op te pikken ..

[ Voor 0% gewijzigd door Speedy-J op 17-12-2002 22:16 . Reden: Ehrm moet es sneller leren typen :+ ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Heb op zolder ook nog een P3BF draaiend met een P3katmai 500@620 mhz erop,Zelfs met de standaart bios moet ie een p3 met katmai core normaal detecteren je hebt idd. een nieuwere bios nodig om met een coppermine te kunnen werken.

IK heb zelf bios 1008 beta 4 erop staan dat is de laatste die ooit uitgebracht is en is op de asus site in de map beta te vinden.Via de normale weg op de asus site kom je bij de 1006 final uit.

adres is ftp://ftp.asuscom.de/pub/ of ftp://ftp.asus.com/pub/

Verwijderd

Topicstarter
CMOS clearen heeft niet geholpen. En ik heb er 1008 beta 4 op staan..

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Boot eens met alleen de processor en grafische kaart, dus verder helemaal niks, ook geen geheugen: krijg je dan ook geen piepjes?

Ik had zelf met een Abit BX6 hetzelfde probleem, het lijkt of hij "zit vastgeroest in 1 versnelling". Die van mij deed het later wel nadat hij een tijdje los op de plank had gelegen :?

[ Voor 43% gewijzigd door Gianni Rombios op 17-12-2002 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zonder geheugen piept het wel...
Verder functioneert ook alles, kan de P II 233 in het BIOS overklokken..maar een snellere processor pikt ie niet..

Verwijderd

zonder geheugen piepen volgens mij alles pc's .

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 23:14:
Zonder geheugen piept het wel...
Verder functioneert ook alles, kan de P II 233 in het BIOS overklokken..maar een snellere processor pikt ie niet..
Weet je echt zeker de DE multiplier alsnog niet vaststaat met jumpers?, ik weet niet eens meer of dat mogelijk is met dit bord(lijkt mij haats van niet), maar iets anders zou ik haast niet kunnen bedenken. Zeker aangezien een p2 333 dezelfde fsb heeft en zeker hekend moet worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Carel op 18-12-2002 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het zeker. Volgens de manual moet je alle jumpers op 'off' zetten als je 'jumperless'mode wil hebben. Maar ook met de jumpers wel ingesteld werkt het niet. En nu is Windows XP best wel snel op een P II 233 met 512 mb Ram :*) , maar het kan natuurlijk beter. Daarvoor ook dit moederbord...

Verwijderd

Erg vreemd werken die cpu's wel in andere mobo's,de jumpers moeten idd allemaal op OF staan om in jumperles mode te kunnen werken.Ik heb ook nog een oud VIA plankie liggen die herkend een slot 1 P3 ook niet als zodanig maar als je die handmatig instelt kan je hem wel op 500mhz laten draaien maar die opties heeft de Award Bios van een P3BF plnk niet.
Draait een p2 233 op 100 of op een 66mhz bussnelheid ? Als dat maar 66 is zal het bordje wel deels naar de klote zijn anders is het zoals eerder geschets toch een multiplier probleem,mijn P3BF bordje draait alleen goed als ik dmv van een jumpertje het voltage van het geheugen verhoog maar dat leek me niet de oorzaak van jouw probleem.Ik zou zeggen selecteer load default settings in de bios reboot en disable dan al het onnodige in je bios en start wederom op.Probeer ook met zo min mogelijk hardware op te starten als je er een voorhanden hebt probeer alleen met een PCI video kaartje te posten en hang dan ook niks aan je IDE poorten.Probeer eventueel te posten met een vooraf ingestelde FSB van 66 ofzo.
Good luck.

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Ik heb zelf ook dit bord, maar zit nu al op me werk en kan niet in de handleiding kijken, maar moest je nog niet een jumper omzetten?
Ik heb even voor je gezocht op asus.com in de handleiding en het staat erin. Om de cpu jumperloos in te stellen zal ook een jumper ingesteld moeten worden. In de handleiding pagina 20 bovenaan(hoofdstuk 3 alinea 4). Zet dit eens op handmatig(disabled [1-2]) en dan via de jumpers de juiste fsb, multiplier en agp instellen.

Edit: tis nog vroeg, die jumper wist je al, maar probeer ut toch eens om alles handmatig in te stellen, loop ook een de andere jumpers na of ze wel goed staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Rudie_V op 19-12-2002 08:02 ]

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 03:35
Ik had ook een p3b-f ref 1.04 ik had er een tualatin op te draaien met de laatste beta bios.
Maar mijn bord was heel hardnekkig om een nieuwe processor te vinden.

Het ging vaaks om snellere processors, wat ik deed was de bios reseten, nieuwe processor erin, en 5 keer aan/uit doen, nog niet gevonden oude processor erin en het proces herhalen totdat hij de processor vind.

dit klinkt misschien vreemd, maar het werkte wel altijd bij mij.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Verwijderd

Topicstarter
De andere CPU's werken prima in een ander moederboard (de PII 333 in een P2l97 en de PIII 450 in een Netserver E60) Ik heb ook alles al via jumpersettings ingesteld, maar noppes.
Ik zal nog wat gaan knutselen, en anders koop ik eens een nieuw :P moederboard...

Verwijderd

Topicstarter
Grrr...Iemand interesse in een P3b-F met PII 233 CPU..?

Verwijderd

en als je nou de juiste instellingen insteld ?

moest ik ook bij mun p3b-f toen die omgedoopt werd naar freebsd server mobo :/

daarvoor gewoon op jumperfree gedraait met de zelfde cpu 8)7
maar loopt nu al maanden vrolijk te knorren niks mis mee

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo'n beetje alle instellingen al doorlopen, maar het bord zou bij "jumperless" instelling gewoon de CPUmoeten oppikken. In plaats daarvan blijft het beelscherm mooi zwart..Ook met de volgens de manual correcte jumpers gezet (en "jumperless" dus uitgeschakeld op de daarvoor in het manual besproken wijze) gebeurt er bar weinig met iedere andere cpu dan de PII 233..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 21:44:
Ik heb zo'n beetje alle instellingen al doorlopen, maar het bord zou bij "jumperless" instelling gewoon de CPUmoeten oppikken. In plaats daarvan blijft het beelscherm mooi zwart..Ook met de volgens de manual correcte jumpers gezet (en "jumperless" dus uitgeschakeld op de daarvoor in het manual besproken wijze) gebeurt er bar weinig met iedere andere cpu dan de PII 233..
ook al een andere videokaart geprikt :?

mijne wou me agp kaart niet eten :(

Verwijderd

Topicstarter
Andere AGP kaart, andere PCI kaart (ISA VGA heb ik niet meer liggen, anders had ik die ook nog geprobeerd.) Ik geef het op :( . In mijn systeem zit nu weer mijn P2L97 en die doet het perfect (al bijna 6 jaar..). Ik heb nog een slotket liggen, dus misschien maar op zoek naar een 66mhz Celeron..
Allen dank voor het medeleven. Binnenkort staat de Asus P3b-F te koop op tweakers (uiteraard met uitleg en een proc. waar die het in ieder geval mee doet, de PII 233...)

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De jumpers voor de multi hoef je niets mee te doen, die worden toch genegeerd door de lock op de cpu. Het enige is de FSB, als die op automatisch(jumperless) staat maar bijv het geheugen kan het niet aan. Dus als je dat op 66 afdwingt werkt het geheel dan wel?

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik tot nu toe heb gezien werkt het alleen met de PII 233 (die tijdens het opstarten, na het default zetten van de bios word gezien als een PII 133 ..)
Ik zal kijken of jou suggestie werkt. Moet ik het bord eerst in een andere kast bouwen en een voeding regelen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 21:10:
Grrr...Iemand interesse in een P3b-F met PII 233 CPU..?
Jawel hoor :X

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat te koop in "vraag en aanbod.." :)
Pagina: 1