zelf koeler op cpu plaatsen??

Pagina: 1
Acties:

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb het dan over een koeler op een proc. op een amd om precies te zijn.
Ik hoor allemaal verhalen dat iedereen zijn core molt enzo.
Is de core van een amd gevoeliger als die van een p3 of p1? en als je nou een complete noob bent met koelertje plaatsen. Je heb wel eens een koeler op die van een p1 geplaatst. Kan je dan een simpele koeler plaatsen op een amd. Met beleid uiteraart. Kan iemand me hier eigenlijk ff wat duidelijk over geven :)

enne moet je een spacer vastplakken ofzo. of wordt die vast geklemt door de koeling??

bedankt iig :)

• TvL2386
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
volgens mij maakt het nix uit of jij die Koeler vastmaakt of iemand die in een winkel werkt....
Ik heb zelf m'n pc gebouwd en gewoon CPU erin, pasta erop, koelblok erop (zalman) klikken, en de fan erboven hangen (bij jou zit de fan waarschijnlijk al op je blok, lijkt me wel handig deze er eerst op te schroeven). Ik heb inderdaad ook gehoord dat de core van een AMD gevoeliger is dan andere CPU's... ik zou niet weten of het ook waar is, maar zolang je voorzichtig bent, zou het goed moeten gaan!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

De core van AMD is idd gevoeliger en ik spreek uit ervaring omdat ik mijn 2100+ na 4 minuten vers uit de doos al gemold had :'(. Heb 'm gewoon teruggestuurd en een nieuwe gekregen :*( (Salland).
Een koeler plaatsen is opzich geen kunst, zolang je maar niet gaat forceren... Ben je echt n00b en je durft er niet aan te beginnen, laat het dan doen....

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 14:38
E-jey schreef op 17 December 2002 @ 22:07:
Ik heb het dan over een koeler op een proc. op een amd om precies te zijn.
Ik hoor allemaal verhalen dat iedereen zijn core molt enzo.
Is de core van een amd gevoeliger als die van een p3 of p1? en als je nou een complete noob bent met koelertje plaatsen. Je heb wel eens een koeler op die van een p1 geplaatst. Kan je dan een simpele koeler plaatsen op een amd. Met beleid uiteraart. Kan iemand me hier eigenlijk ff wat duidelijk over geven :)

enne moet je een spacer vastplakken ofzo. of wordt die vast geklemt door de koeling??

bedankt iig :)
En p1 core crushes zal ontzettend moeilijk zijn. Een p3 is ook stevig. Een amd thunderbird had een kwetsbate core, maar vanaf de XPtjes zijn ze beter geworden. Als je een spacer erop zet, is de kans op een corecrush vele malen lager, maar als je je cooler er met beleid opzet wil het best.

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/59-52G.JPG
Dat is dus een spacer, die leg je op je amdtje en dan cooler erop. Als ik nu een amd cpu zou kopen en zelf monteren, had ik toch een spacer maar gekocht.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

euhm jah dat is dus zeker het geval! De cores van amd zijn Zéér gevoelig voor breuken! dus pas hier mee op!! Je moetje koeler altijd rechthouden als je hem erop zet en er niet te veel mee vrikken.
Je moet eerst een heel dun laagje pasta op de core smeren (*lees heel dun!) dan de koeler eropzetten met eventueel een spacer (*deze zorgd ervoor dat de kans op een gecrushde core kleiner word) die spacer leg je gewoon op je proc. En dan je koeler erop.

klaar is kees! :)

....hmmz net te laat met reageren!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 22:18 ]

• E-jey
  • Niet online
Calitomnication schreef op 17 december 2002 @ 22:14:
De core van AMD is idd gevoeliger en ik spreek uit ervaring omdat ik mijn 2100+ na 4 minuten vers uit de doos al gemold had :'(. Heb 'm gewoon teruggestuurd en een nieuwe gekregen :*( (Salland).
Een koeler plaatsen is opzich geen kunst, zolang je maar niet gaat forceren... Ben je echt n00b en je durft er niet aan te beginnen, laat het dan doen....
wat had jij dan verkeert gedaan????

Ik weet idd dat ik een heel dun laagje koelpasta op de core moet smeren. een rijstkorrel zeggen ze. :)
enne is een vulcano 7+ makkelijk te bevestigen? met 6 clipje natuurlijk ?

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik gebruik geen spacer, hoor, is echt niet nodig :)

plus de huidige cores zijn sterker dan de cores uit de TB 800 tijd (die neergingen als vliegjes :P)

Dus gewoon een bit voorzichtig zijn en j kan die koeler er zoveel vanaf en weer op doen als je maar wil :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Mark309
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Wees alleen heeeeel zuinig met koelpasta, echt veel klanten al gehad die dachten dat ze het zelf wel konden.. en het dan met iets als koelpasta verprutsen.

Verder kan iedereen het, let alleen op het randje onder de heatsink dit moet op de rand komen van de socket (ja er zijn klanten die dat fout doen bij een processor van 300!€) :)

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

Verwijderd

Spacer is wel veel veiliger. Let wel op dat je een andere spacer koopt voor XP's als voor Durons en Thunderbirds. Dit vanwege de andere layout van de processor.

Thunderbird cores waren redelijk stevig maar niet heel erg, de 1e Duron cores waren helemaal niets, de nieuwe Morgans vallen wel mee maar zijn wel de 1 na slechtste van allemaal. De XP cores kunnen best wat hebben, maar als je die crushes en er is maar 1 mini stukje af dan issie ook meteen dood terwijl een Duron met meerdere gaten nog steeds prima kan werken.

• E-jey
  • Niet online
enne is een vulcano 7+ makkelijk te bevestigen? met 6 clipje natuurlijk ?

Verwijderd

Het kan best, wees erg zuinig met koelpasta (de hoeveelste ben ik?), dan gaat het goed.

Ik heb vorige week ook m'n nieuwe pc in elkaar geschroefd, met een XP 2400+ en een Zalman CPNS 6000Cu erop.
Ik was eigenlijk alweer ietsjes te gul met de pasta, het kwam een heel klein beetje naast de core.

Verwijderd

met zon spacer kun je net zo gemakkelijk je core crushen als zonder,er zit toch geen koper op de core,het zit er alleen omheen

Verwijderd

Gewoon met beleid, heb al weet ik hoeveel koelers geplaats en nog nooit problemen gehad. Dus gewoon even voor gaan zitten en niet binnen 10sec willen doen BTW om koelpasta erop te doen zijn wattenstaafjes erg geschikt klein beetje op de punt en wrijven totdat er een klein laagje(filmpje) op zit

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 12:07 ]

Verwijderd

krijg begin januari hoop ik mijn waterblok maar heb mun spacer al wel thuis liggen...
9 pleuro voor een stukkie koper als het al koper is.. van thermaltake hehe ziekelijke prijzen tegen woordig.

een koelertje plaatsen is gewoon even doen niet bij nadenk zo van OH oh nu mol ik mischien wel wat, want dan gaat het juist mis.
ik heb mijn koeler er al heel vaak op en af gehad, niks aan het handje.

edit:

Ohja vast is vast niet aan gaan schuiven enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 12:11 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
en het gebeurt wel eens dat mensen met de schroevendraaien door hun moederbord heen gaan, leg er een stukje plastic zoals een credit card onder, voor als je uitschiet, want niet alle klemmen hebben goed doordachte schroevendraaier gaatjes.

specs

Verwijderd

Een koeler voor een Athlon XP past maar op één manier. Denk aan de verhoging op de socket. Deze moet samenvallen met de inkeping op de koeler.

Verwijderd

gladiool schreef op 18 December 2002 @ 12:13:
en het gebeurt wel eens dat mensen met de schroevendraaien door hun moederbord heen gaan, leg er een stukje plastic zoals een credit card onder, voor als je uitschiet, want niet alle klemmen hebben goed doordachte schroevendraaier gaatjes.
schroeven draaier valt mee. heheh

ik heb een tijdje terug door mijn mobo geboord met accu boormachine...
hij werkt nog wel :)

mooie versiering. :P

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:04
Het is even durven. Zo'n core kan best wel wat hebben. Let op die inkeping in de koeler en zorg dat als je het clipje van de koeler naar beneden buigt dat je hem met bijv. de achterkant van een theelepen nog naar voren kan trekken over het socket clipje heen. En bekijk anders wat strips op de site van de koelers hoe men het doet. Valt allemaal best mee.

Maar zoals altijd. Eerst nadenken, dan doen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• E-jey
  • Niet online
is een tt vulcano 7+ makkelijk te bevestigen. want daar zitten toch van die klemmen op waar je geen schroevendraaier voor nodig heb??

Verwijderd

ik heb het nog nooit gedaan, omdat voor die enkele euro ik ut risico liever niet wil nemen...

dat laat ik liever aan iemand anders over, kan ik die de schuld geven als ut fout is.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 13:58

ZaZ

Tweakers abonnee

Zolang je nergens gaten inprikt oid is er niks aan de hand.
Als er iets stuk daaraan is werkt niets meer IMHO, maar daar zijn al veel meer discussies over hier op GOT.

Ik zeg:
knal het er zelf lekker op, je lijkt voldoende kennis te hebben uit je openingspost.
Mocht je het zelf toch niet aandurven moet je het zeker door iemand anders laten doen, want die paar centen is het niet waard.

Lekker op de bank

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:58

sapphire

Die-hard pruts0r

ik had van me leven nog nooit gezien hoe een proccesor eruit zag en het lukte mij zelfs om er een nieuwe koeler op te zetten :) ;) . Duzzz als ik het kan moet je echt wel een super noob zijn als je dat verprutst O-)

Gabriël AM5

Verwijderd

jezus ik kan je wel vertellen dat zon spacer zeker wel zin heeft.ik heb er net 1 in gezet,en als ik een tijdje mohaa gespeeld hebt is ie 42 graden(dat was ie voor de spacer ook al)maar als ik dan terug in windows ben,dan is ie binnen een paar seconden weer idle (36 graden)ik wist niet wat ik zag!!

Verwijderd

ik jaag dat kreng er vanaaf ook es tussen kijken of het werkt :P voor 9 euro mag je toch wel wat verwachten :?

iemand ervaring met een TT spacer?

• E-jey
  • Niet online
heeft er iemand ervaring met een TT vulcano 7+ En dan heb ik het over het bevestigen??? niet over hoe goed ie koelt :)

• Brent
  • Laatst online: 19-02 19:11
ik heb enkele maanden geleden ook voor het eerste een koeler op en AMD gezet :) zonder spacer trouens. ik zat ook wel een beetje te zweten jah, naar aanleiding van al die verhalen hier, maar tis prima gegaan hoor. het is handig als je er effe een vriend/pa/hulpje bij haald. als 1 de koeler 100% horizontaal op de core houdt en de ander het klemmetje doet kan er niet veel gebeuren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1