Toon posts:

Stroomstoring > PC geroosterd

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Drama: vorige week dinsdag is bij ons (leiderdorp) de stroom uitgevallen. Dit merkte ik 's avonds doordat de klokjes knipperde. PC geprobeerd aan te zetten: niets. De brandlucht in m'n PC bevestigde mijn vermoeden: doorgebrand. PC langs de winkel gebracht voor een 'kijk operatie'. Wat heeft het overleefd? Kingston geheugen, VGA kaart, CPU (AMD Thunderbird 900) en de diskettedrive. De rest (maxtor harde schijf, Plextor brander, dvd drive, moederboard, geluidskaart SB Live, enz) rijp voor de schroothoop. Ik denk dat de oorzaak een stroompiek is geweest toen NUON de stroom weer op het net zette (er zat bij mij een beveiliger voor dit soort dingen tussen van Trust!). Voor de rest geen schade met andere apparatuur. Ik heb NUON al schriftelijk aansprakelijk gesteld maar het blijft natuurlijk moeilijk aantoonbaar. Aan de andere kant is het wel heeeeeel toevallig.

Wie heeft dit eerder meegemaakt? Hoe is het afgelopen (schadevergoeding). Kan ik op de een of andere manier de data op m'n harde schijf nog terughalen (opsturen naar de fabrikant). Helaas wordt de schade niet gedekt door m'n inboedelverzekering: dekt alleen bliksemschade.

Alvast bedankt :'( :(

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:48

Sick Nick

Drop the top!

lekker zo'n beveiliger van trust, weet je zeker dat dat niet een UPS was (zeg maar accutje om zonder stroom verder te kunnen werken) zonder ingebouwde piekspanningsbeveiling?

Data van je hd terug halen kan NIET via de fabrikant, die sturen misschien een nieuwe op maar kleine kans omdat ie niet door fabrieksfout kapot is gegaan. Als je al data wilt laten redden moet dat door gespecialeerd bedrijf, zal niet al te goedkoop gaan.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat de oorzaak een stroompiek is geweest toen NUON de stroom weer op het net zette (er zat bij mij een beveiliger voor dit soort dingen tussen van Trust!).
Trust????

Denk niet dat NUON aansprakelijk gesteld kan worden.
Lees maar eens het contract na die jij of je ouders getekend hebben daarvoor.

Als NUON aansprakelijk gesteld wordt, zijn ze waarschijnlijk direct failliet, omdat jij hoogstwaarschijnlijk niet de enige bent, denk aan bedrijven waar de stroom is weggevallen.

suc6

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is echt een overspanningsbeveiliger. Prettig idee dacht ik toen ik hem kocht......

Verwijderd

Als het een goede overspanningsbeveiliger betreft, is het aangesloten spul dat zoveel euro verzekerd. Dat was bij ons iig wel het geval: garantie-aansprakelijkheid via de fabrikant van de overspanningsbeveiliger gespeeld. Ze adverteren er zelfs mee.

Verwijderd

kan je trust niet aansprakelijk stellen voor het leveren van niet werkende producten ? Lijkt me toch dat die beveiliging heeft gefaald

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 22:02:
Nee, het is echt een overspanningsbeveiliger. Prettig idee dacht ik toen ik hem kocht......
en die had je aangesloten op een ongeaard stopcontact? :?

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Inderdaad lullig :'( De data van je harde schijf kan je vaak niet via de fabrikant terugkrijgen :( Wat je wel zou kunnen doen is proberen een schijf van hetzelfde type te vinden en dan de printplaat over te zetten :) Wil nog wel eens helpen :)

Veel sterkte in ieder geval!

webOS all the way!

Verwijderd

Inderdaad lullig De data van je harde schijf kan je vaak niet via de fabrikant terugkrijgen Wat je wel zou kunnen doen is proberen een schijf van hetzelfde type te vinden en dan de printplaat over te zetten Wil nog wel eens helpen
De data van een hd bevindt zich niet op de printplaat, maar op de platters m8 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag inderdaad dat ze tegenwoordig beveiligers verkopen met garantie. Was er nog niet toen ik de mijne 1 1/2 jaar geleden kocht. Lessons learned: regelmatig backups maken en zo'n overspanningsbeveiliger aansluiten op een GEAARD stopcontact (helaas niet aanwezig op de kamer waar de PC staat (stond....). Misschien is het zoeken naar een (2e hands) harde schijf van hetzelfde type nog een optie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 22:21:
Ik zag inderdaad dat ze tegenwoordig beveiligers verkopen met garantie. Was er nog niet toen ik de mijne 1 1/2 jaar geleden kocht. Lessons learned: regelmatig backups maken en zo'n overspanningsbeveiliger aansluiten op een GEAARD stopcontact (helaas niet aanwezig op de kamer waar de PC staat (stond....). Misschien is het zoeken naar een (2e hands) harde schijf van hetzelfde type nog een optie.
Als je geen geaard stopcontact hebt is zo'n overspanningbeveiliger alleen maar een mooi versiersel op dat ding.
De spanning moet hij toch kwijt, en dat gaat via de korste weg (de weg met het minste weerstand.). Helaas voor jou is dat je pc geweest denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht juist dat er een soort mechanische beveiliging op zat: er zit een pennetje die je moet terugdrukken als er een piekspanning is geweest.

Verwijderd

Ik dacht juist dat er een soort mechanische beveiliging op zat: er zit een pennetje die je moet terugdrukken als er een piekspanning is geweest.
Dat werkt gewoon via een relais. Zodra er stroom doorheen heeft gelopen springt het open (of dicht), en jouw pennetje komt naar buiten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 22:20:
[...]

De data van een hd bevindt zich niet op de printplaat, maar op de platters m8 ;)
En meestal is het de printplaat die defect is m8 ;) :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Aha, maar waarom moet hij dan op een geaard stopcontact zijn aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan zou de fabrikant er toch een nieuwe printplaat in kunnen zetten als ik hem ter reparatie opstuur?

Verwijderd

En meestal is het de printplaat die defect is m8
Moehahahaha, you're so right :). Khad het verkeerd geïnterpreteerd (andersom gedacht of whatever :)). 8)7

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:04

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 22:28:
Aha, maar waarom moet hij dan op een geaard stopcontact zijn aangesloten?
Terw_Dan in "Stroomstoring > PC geroosterd"
Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 22:29:
Maar dan zou de fabrikant er toch een nieuwe printplaat in kunnen zetten als ik hem ter reparatie opstuur?
De job van fabrikanten is zorgen dat ze harde schijven verkopen ;)
Ik vind dat harde schijven in de ogen van fabrikanten meer en meer wegwerp-hardware wordt.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
overbodig, eerst op F5 rammen 8)7

[ Voor 99% gewijzigd door Jake op 17-12-2002 22:37 . Reden: overbodig ]

Verwijderd

Ik heb wel eens geinformeerd bij bedrijven die data van gecrashte hd's kunnen halen. Koste toen iets van 50 gulden per MB. ;(

Verwijderd

Topicstarter
Slik, het was een schijf van 40 gig.......

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 22:35:
Ik heb wel eens geinformeerd bij bedrijven die data van gecrashte hd's kunnen halen. Koste toen iets van 50 gulden per MB. ;(
TERING!

Mag je aangeven dat je swapfile en hibernate niet mee gerestored hoeven worden ?????

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

kutzooi, bij mij is dus vanmiddag de stroom uitgevallen, ik kwam thuis d'net, zet alles weer aan, ga beneden wat eten halen, kom terug .. maar nu ruik ik moeilijke brandlucht uit de richting van me pc!
(hij draait alleen nog wel goed ;) )

Verwijderd

100% dat je hiervoor Nuon aansprakelijk kan stellen, ik heb redelijk goede contacten met Eneco en weet dat ze hier ook schades vergoeden aan televisies e.d. die om dezelfde reden de geest hebben gegeven.

Ik kan me niet voorstellen dat Nuon hier anders mee omgaat, gewoon een nette goede schadevergoeding opstellen, dan moet het lukken.

Verwijderd

Essent doet dit absoluut niet iig, hier hebben wij ook beveiligingen en alles laten aanleggen tegen spanningspieken en hadden voor 10-duizenden euro's schade aan apparatuur, maar ze vergoeden niks omdat het niet aantoonbaar zou zijn dat het door een spanningspiek komt.

Zou als ik jou was een goede advocaat/persoon met verstand van rechten erbij pakken als de schade echt enorm is.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Heb iets dergelijks meegmaakt in Heerhugowaard.
MoBo en Athlon 1200 naar de kloten. De rest gelukkig niet.

Als NUON ergens goed in is, dan is het wel het afwijzen van aansprakelijkheid.
Het zijn ge grootste hufters van alle Nederlandse nutsbedrijven, dus vergeet de mogelijkheid maar dat je schadeloos gesteld zal worden.
Mogelijk (hoewel niet waarschijnlijk) kun je Trust aansprakelijk stellen.
Wellicht is het laten vallen van wat namen van Forums (Fora?) en consumentenorganisaties (consumentenbod, radar, kassa e.d.) een extra stok achter de deur.

Verder zou ik zeggen: koop een piekspanningsbeveiliging van Belkin.
Dan ben je in ieder geval tot een flink bedrag verzekerd. Houd echter wel een ding in je achterhoofd, wanneer het verzekeringen betreft: is de totale waarde van je spullen groter dan de verzekerde waarde, krijg je je schade ook naar rato vergoed!
(Voorbeeld: Waarde = € 20.000,- Verzekerde som = € 15000,- Schade = € 5000,-
Uitkering = 15/20 * 5000 = € 3.750,-) Andersom geldt dat natuurlijk niet.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• made28
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 00:28

made28

Brandnew machine :)

prijzen zijn niet echt reeel vond iets van 0.5 pleuro p/mb
zie http://www.harddisk-recovery.com/indexmain.html?prices.html
suc6

Technet Gold

Pagina: 1