Toon posts:

[MS-DOS] Dos Bootscreen...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ey Mede Tweakers,

Sinds ik teveel heb aan vrije tijd. En me sociaale leven verder op rolletjes loopt liep ik een beetje te kloten met wat ideen. Ik was met dos bezig aan op het moment ben ik dat aan het uitkleden.

Nu leek het me leuk om in DOS een soort Splashscreen te maken. Dit wordt dan weergegeven voordat dos opstart. Weet iemand of dit mogelijk is dus hetzelfde ongeveer als Windows opstart zzo'n bootscreen.

Me 2de idee ging meer naar de linux kant. Zodra je dos opstart dat er links bovenin een plaatje komt en dat je daarna je commando regel pas krijgt. Ik heb nog even geen plaatjes maar die zal ik later deze avond posten hoop ik.

Is dit 2de mogelijk en op welke manier is dit te realiseren is het moeilijk of zijn die alleen rare dromen die nooit hebben kunnen werken..

Bijvoorbaad Dank,
Marvin

Plaatje :

Afbeeldingslocatie: http://www15.big.or.jp/~yamamori/sun/boot/boot-linux.gif
Dus het plaatje linksboven.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 21:10 ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

heb ooit zoiets in pascal gemaakt: switchen naar grafische mode en plaatje dumpen naar het scherm, herstellen met "mode co80" of iets dergelijks.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben verder nog uber nuub hierin maar is het geen wat je hierboven ziet, ook mogelijk in dos? Want dat logo ziet er best high kwal. uit. En hoe moet ik ongeveer te werk gaan.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 21:19:
Ik ben verder nog uber nuub hierin maar is het geen wat je hierboven ziet, ook mogelijk in dos? Want dat logo ziet er best high kwal. uit. En hoe moet ik ongeveer te werk gaan.
Dat plaatje wordt via een Framebuffer-device op je scherm gezet, die mogelijkheid heb je voor zover ik weet niet in DOS, of je zult zelf zoiets moeten programmeren.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
In dos kan je met behulp van assembler van grafische modus switchen. Ik asm nu puur uit herinnering, dus opgepast :
code:
1
2
3
4
5
6
7
xor ax,ax
inc ah
mov al,07  ; video mode zetten, 7=normaal, 10 is 'een' grafische, experiomenteer.
int 10
mov ah,4c
xor al,al
int 21

// Edit
Bovenstaande code is voor dos, en kan bijvoorbeeld met debug gemaakt worden.
Of een echte assembler natuurlijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door XTerm op 17-12-2002 22:25 ]