Subkubus met 4 speakers?

Pagina: 1
Acties:

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Ik zat net ff te fantaseren... stel je bouwt een kubus van ongeveer 50x50x50cm en bouwt daar 4 30cm speakers in, in alle richtingen (behalve beneden en boven zegmaar). In de onderkant een poort van ~20cm doorsnee, het geheel komt op poten te staan (om de lucht uit de poort te kunnen laten ontsnappen). Als je de speakers 2 om 2 serieel, en die 2 series parallel schakelt is je ohm-waarde weer mooi 8 (of 4 hangt natuurlijk van impedantie speakers af)

Zou dit een redelijk geluid kunnen geven of gaan de speakers elkaar tegenwerken ofzo :? (lijkt me niet maar je weet maar nooit)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

w00Dy

Make soap, not war

het lijkt me als die vier speakers tegelijk uitslaan je last gaat hebben van onderdruk in je kast,
Misschien kan je een radiator gebruiken, zo'n nepspeaker zonder spoel. Werkt pur op luchtdruk in de kast.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Daar had ik juist zo'n grote baspoort voor bedacht :) Grotere afmetingen van de kubus kunnen natuurlijk ook (bijvoorbeeld 60 cm ribben ofzo)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
zomaar een zooi luidsprekers in een kast "smijten" is tamelijk kansloos.

Er bestaan wel systemen met push-pull systeem, waarbij tegenoverelkaar geplaatste units in tegenfase worden gezet, waardoor je een grotere slag krijgt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Dat ding van bang en olufsen heeft dat toch?

#StopBurningStuff

Verwijderd

Ik denk dat je grootste probleem is dat je geen stereo ( of meerkanaals) geluidsbeeld meer overhoud, ongeacht de theoretische problemen om het te maken.

Om van weerkaatsingen tegen wanden (echo's) maar niet te spreken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 21:54 ]

Verwijderd

-Dit werkt als 1 zo'n speaker , in een kast met een kwart van de inhoud die jij schetst.
Waarschijnlijk is dit een te kleine kast voor een goede afstemming
-Kubusvormige speakers kom je nooit tegen , ivm staande golven.
Staande golf in zowel hoogte als breedte als diepte treedt op bij zelfde frequentie waardoor effect sterker waarneembaar wordt.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 21:53:
Ik denk dat je grootste probleem is dat je geen stereo ( of meerkanaals) geluidsbeeld meer overhoud, ongeacht de theoretische problemen om het te maken.

Om van weerkaatsingen tegen wanden (echo's) maar niet te spreken.
Het gaat over subwoofers. Wat ik begrepen heb hoor je zowieso geen richting bij deze lage frequenties.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:32
Ik denk dat het wel kan, maar het is belangrijk om de speakers A-symmetrisch op te stellen. Anders is de kans op resonantie-frequenties erg groot. Ik heb begrepen dat je speakers dat niet leuk vinden... Dit geldt met name voor lage tonen.

[ Voor 9% gewijzigd door Knightwolf op 17-12-2002 22:54 ]

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Knightwolf schreef op 17 December 2002 @ 22:53:
Ik denk dat het wel kan, maar het is belangrijk om de speakers A-symmetrisch op te stellen. Anders is de kans op resonantie-frequenties erg groot. Ik heb begrepen dat je speakers dat niet leuk vinden... Dit geldt met name voor lage tonen.
Dus als ik een kast van 50x50x60 (lbh) maak, en 2 speakers 10cm onder het midden ophang en 2 speakers 10cm erboven zou mijn probleem van staande golven/resonantie een stuk minder zijn? Over kubusvormig gesproken, mijn labtec subje voor mijn oude pc speakers is ook gewoon een kubus.

Verwijderd

Het heeft weinig zin om 4 speakers idd zomaar in een kast te steken. Het eigenvolume wordt steeds groter dus heb je een grotere kst nodig. Pushpull ookwel isobaric config. heeft als voordeel dat de VAS halveert. Dus kun je een kleinere kast gebruiken. Een passief radiator wordt gebruikt als vervanger van een baspoort. De PR zorgt ervoor dat de kast lager getuned kan worden dan met een kast met een baspijp. Hij ontlast ook de slag van de aktieve speaker. Dus een PR is een goed alternatief ip een aktieve speaker. Een goede configuratie is bv: 1 x aktieve 12" en 2x 12" PR's of 1 x 15" PR

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 11:38 ]

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
tbusquet schreef op 17 December 2002 @ 21:09:
zomaar een zooi luidsprekers in een kast "smijten" is tamelijk kansloos.

Er bestaan wel systemen met push-pull systeem, waarbij tegenoverelkaar geplaatste units in tegenfase worden gezet, waardoor je een grotere slag krijgt.
Krijg je een werkelijk grotere slag ???? Er zijn sowieso meerdere push-pull varianten, maar de meeste staan juist tegen elkaar..... hierdoor onstaat er een hogere belasting en hogere geluidsdruk bij gelijkblijvende uitslag.

De maximale uitslag blijft beperkt tot de speaker en niet op de manier waarop je hem aansluit (hub lengte wordt niet langer).

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

B&o heeft zo'n sub

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mja... weerkaatsing van het geluid van bv het achterste speaker tegen de muur kan in tegenfase komen met de speaker die naar voren gericht staat.
PushPull is ook een techniek welke veel bij Phonar gebruikt word maar de 2e speaker ergens in de kast verborgen zit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Bij PP blijft de slag ofwel Xmax hetzelfde alleen de VAS halveert.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Jivecar schreef op 18 december 2002 @ 19:57:
[...]

Krijg je een werkelijk grotere slag ???? Er zijn sowieso meerdere push-pull varianten, maar de meeste staan juist tegen elkaar..... hierdoor onstaat er een hogere belasting en hogere geluidsdruk bij gelijkblijvende uitslag.

De maximale uitslag blijft beperkt tot de speaker en niet op de manier waarop je hem aansluit (hub lengte wordt niet langer).
Klopt, maar omdat speakers beide dezelfde richting op bewegen, verplaats je dus meer lucht die kant op, anders zouden ze elkaar uitdoven. Ok, ik zei het verkeerd, de Xmax van de speaker blijft natuurlijk hetzelfde, want dit hangt gewoon af van de ophanging en de groote van de VC.

[ Voor 12% gewijzigd door tbusquet op 19-12-2002 09:46 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

De nieuwe philips subwoofer werken volgens mij ook volgens dit concept. De WooX woofers wel te verstaan :)

Edit : je zou dus eigenlijk 5 speakers nodig hebben. Een kubus heeft 6 vlakken min 1 basspoort = 5 :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 10:01 ]

Pagina: 1