Waterkoeling alleen voor bigtowers???

Pagina: 1
Acties:

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-02 22:33
Ik heb net ff wat zitten searchen voor info over waterkoeling en het is me allemaal vrij duidelijk.Mijn grootste probleem zijn dan nog mijn ouders, woon nog thuis en hebben het er niet zo op verwacht ik als ze combinatie water en pc zien. Ik wil het dus allemaal netjes in de kast wegwerken en er gewoon niks van zeggen. Kleinste wc setup lijkt me inline systeem met een sicce pompje en radiator(Tje) van de sloop. Maar hoe krijg je dat in vredesnaam in je kast. Heb allen plek voor onderin de kast (mooi plek voor pomp lijkt me) maar geen plek voor radiator.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 11:47
welke kast heb je? mijn radiator zitten boven in de kast :P.
Oja, ik heb de Xaser II 6000 Plus.

[ Voor 24% gewijzigd door Intronic op 17-12-2002 19:40 ]

• twit
Dat is het hem dus, ik heb nu nog een noname kastje (als tie van merk is waar zou ik nog kunne zoeken? ) en daar is dus heel weinig plek in. Nu wou ik misschien toch al andere kast gaan halen maar dan wil ik dus zeker weten in welke miditower zonder probs wc past (enigste vereiste is volgens mij boven de voeding plek voor radiator en lucht die weg moet kunnen)

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
fulltower is inderdaad de makkelijkste optie...

ik heb m'n hq-08 fulltower inmiddels weggedaan, en een aluminium midi-tower besteld (enigste alu midi tower op deze aardkloot waar standaard een 12cm fan achterin past, en dus ook een black ice rad :))

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• twit
Aha ja misschien dan toch maar full tower al denk ik niet dat mijn ouders (wederom hun die alles verpesten anders had ik het allang gehad ) dat zo zien zitten. Had zelf meer mijn hoop gevestigd op die chieftec miditowers of een xaser5000 (is die net zo groot als de 6000??)

edit:ok dat laatste was search vraag en volgens de pics op hun site zou er bij allebei geen radiator kunenn of hij moet heel dun zijn (2cm of minder schat ik )

[ Voor 23% gewijzigd door twit op 17-12-2002 19:54 ]

Verwijderd

nou wees maar niet bang jij bent niet de enigste ik ben ook ver plan om wc te installeren maar heb ook een kleine k*t kast nou mijn volgende plan is gewoon een apart kist maken van plexiglas of hout en daar de pomp in rad boven op en reservior ook in de kist maar me reservior woord ongeveer net als een tankje maar je kan het van buiten weer bij vullen en dan 2 slangen naar cpu klaar :)

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 14:40

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 19:58:
nou wees maar niet bang jij bent niet de enigste ik ben ook ver plan om wc te installeren maar heb ook een kleine k*t kast nou mijn volgende plan is gewoon een apart kist maken van plexiglas of hout en daar de pomp in rad boven op en reservior ook in de kist maar me reservior woord ongeveer net als een tankje maar je kan het van buiten weer bij vullen en dan 2 slangen naar cpu klaar :)
lees eerst zijn start text is daarin staat toch duidelijk dat hij het in zijn kast wil hebben zodat zijn ouders er niet achter komen >:)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• twit
Ja maar dat is te opvallend om het verborgen te houden he. Ik zit net te kijken maar volgens mijn berekeningen (mijn kast 42cm hoog) chieftec bigtower 48cm hoog maakt het helemaal niet zoveel verschil dus zou een bigtower wel kunnen. Neem aan dat iedere bigtower aan mijn eisen voldoet ? pompje voorin radiator achterin bovenin en klaar. Iemand die dit zo heeft in een midi/big tower en er pics van heeft?

Verwijderd

oke angels_dragon je heb gelijk maar ik denk als je op niet vallend wilt doen en toch een wc hebben dan kan je toch het beste een aparte kast maken of niet :?

als je met een nieuwe kast komt in huis dan merken zijn ouders toch

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 20:12 ]

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 13:45

Leon

Rise Of The Robots

Beter advies: vraag het voorzichtig aan je ouders... :)

Je denkt toch niet dat je ongemerkt een watercooling systeem in kan bouwen en dan ook nog ongemerkt het systeem onderhouden (wat elk systeem nodig heeft, ook luchtkoeling)

Eeuwige n00b

• twit
Ja leon misschien heb je wel gelijk. Nieuwe kast is niet zo'n punt, heb deze kast zo moeten modden voor airflow dat ik ouders duidelijk had gemaakt dat ik misschien beter voor een nieuwe zou kunnen gaan kijken maar wat jij zegt als je met radiator, slangen en gieter naar boven gaat kom je er waarschijnlijk niet omheen. Ik zal wel zeggen dat het tegenwoordig heel normaal is bla bla bla en dat het toch mijn eigen geld is en dan zien we wel. Maar toch blijft de vraag pics met type kast waar mooi wc in kan gewenst.

• -JB-
  • Laatst online: 23:40
ik heb hier zelf een chieftec miditower staan, daarbij heb ik nog 5cm ruimte boven de voeding.

nou ga ik m'n voeding voorin 2 5.25" sloten plaatsen, (na een beetje bijvijlen van m'n 5.25")
en dan m'n radiator achter tegen de bovenkant aan zetten, met 2 12cm fan's erboven >:)
als je maar 1 12cm wil gebruiken kan je je radiator een heel stuk lager leggen en een mooi fanduct bouwen :D

maar in een big-tower gaat het idd wel wat makelijker :D

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Verwijderd

oh blaat ......... knul je doet Gymnasium denk toch na man (sowwy nofi maar dit alles is nogal useless) toppunt van luiheid dit topic, je bent bijna volwasse mag ik aannemen dus wees eens slim en doe niet van die domme dingen :P waar je je ouders mee op de kast kan jagen, als het verkeerd gaat ben je helemaal zwaar de lul (nee tuurlijk gaat het niet verkeerd)
Kijk eens goed rond op internet, laat wat goede dingen (profesioneel uitziende) watergekoelde pc systemen en dan maar es verder kijken

als je het allemaal echt wilt gaan doen (andere goeie kast en waterkoeling) kijk dan es bij deze : http://www.thermaltake.co...AquariusII/aquariusII.htm
zit wel een focking kleine rad bij :+
opoe uit

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Mischien zo'n setje van klax, die zijn volgens mij vrij klein.

Verwijderd

Ik heb hier ook een WC in een mini-tower zitten, lekker krap allemaal maar gaat wel hoor.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45
Inbouwen van waterkoeling in een miditower is vrij lastig, maar zeker niet onmogelijk. Wat je dan wel moet doen is alleen een radiator gebruiken, en geen ruimtevretend reservoir.
Radiator kun je vervolgens haast altijd op z'n zijkant op de bodem plaatsen, denk aan een gat rechtsonderin je zijpaneel waar je 2x 80mm achter zet. Intake uiteraard, zodat je ook een paar casefans kan lozen :)

Zelf lukte het me om m'n rad op deze manier 'in te bouwen', helaas paste mn reservoir er niet ook nog bij. Aangezien ik geen dure kast wou kopen, om'm vervolgens toch weer te mollen ben'k op zoek gegaan naar de goedkoopste bigtower in town, en kwam uiteindelijk bij Flexpro uit. Even liev aankijken, vragen of je een JNC-B4 zonder voeding mag hebben, en voor drie tientjes heb je ruimte zat :D

plaatje :)(jaja! standaart met zwenkwieltjes! :9~)

[ Voor 5% gewijzigd door FragFrog op 17-12-2002 22:48 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• twit
Ok even voor de duidelijkheid ik weet heus wel waar ik aan begin weet genoeg over wc om zelf een systeem in elkaar te zetten en ga dus niet beginnen aan een standaard setje. Mijn topic is dan ook niet zozeer hoe overtuig ik mijn ouders van wc want dat is idd mijn eigen prolbeem en dat los ik wel op een of andere manier op. Topic draait gewoon om in welke kasten past goed wc opstelling, met eventuele pics van die opstelling. Na het zien van paar bigtower pics lijkt me duidelijk dat dat sowieso kan en het in een miditower altijd flink modden word. Ga dus eerst maar zo'n chiectec bigtower bestellen en dan kan ik aan wc beginnen wanneer ik wil. Als het aan mij ligt dus alleen nog maar post plaatsen zoals die hierboven.

Verwijderd

Ok pics heb ik niet maar ik heb het zo:
Pomp + reservoir (Best groot hoor) onder de hdd'en
Slangetjes naar boven naar een 5 1/4 " bay waar me radiator in ligt (ik heb 3 5 1/4" bays, in de onderste (bovenop de hdd'en) ligt de radiator, daarboven zit de dvd speler en daarboven de writer)
Dan slangetjes naar me waterblok
En dan slangetje weer terug naar reservoir.

Ik gebruik 12/10 slangen. Me reservoir is een vershoud doosje met 2 gaten erin en de dompelpomp ligt in het reservoir.

Het reservoir is net zo breed als me kast 18 cm dus.
10 cm hoog, dus de slangen kunnen net voor de hdd'en langs.
Hij is 20 cm lang, dus hij steekt een heel eind me kast in.

Verwijderd

okay 007 kijk hier dan maar
http://217.172.178.216/cg...on=display;num=1023054711
en hier
http://217.172.178.216/cg...on=display;num=1014494221
zo ga ik het ongeveer doen (zelfde kast)

have fun (waarom nou zo'n groot verhaal om een hoop nix?)

EDIT:we msnen nu vrolijk dus geen gezeik meer :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 23:33 ]

• twit
Daar had ik nog niet aan gedacht goed dat je het zegt. Ik ga inline systeem maken dus reservoir heb ik dan niet nodig. Dan ga ik op de sloop maar eens zoeken naar een radiator van kast breedte en cm of 5-6 hoog (hoger is zo'n 5 1/4 inch bay toch niet ). Is het eigenlijk normaal dat je eerst radiator zoekt en daar slangen bijzoekt of ga je altijd zoeken naar een radiator met bepaalde slang aansluitingen?

• twit
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 23:23:
okay 007 kijk hier dan maar
http://217.172.178.216/cg...on=display;num=1023054711
en hier
http://217.172.178.216/cg...on=display;num=1014494221
zo ga ik het ongeveer doen (zelfde kast)

have fun (waarom nou zo'n groot verhaal om een hoop nix?)
Hoezo een hoop nix???

[ Voor 1% gewijzigd door twit op 17-12-2002 23:35 . Reden: sorry had moeten editten ]

Verwijderd

eliminator007 schreef op 17 December 2002 @ 23:25:
Daar had ik nog niet aan gedacht goed dat je het zegt. Ik ga inline systeem maken dus reservoir heb ik dan niet nodig. Dan ga ik op de sloop maar eens zoeken naar een radiator van kast breedte en cm of 5-6 hoog (hoger is zo'n 5 1/4 inch bay toch niet ). Is het eigenlijk normaal dat je eerst radiator zoekt en daar slangen bijzoekt of ga je altijd zoeken naar een radiator met bepaalde slang aansluitingen?
Een 5 1/4 " bay:

14.5 cm breed
4 cm hoog
19 cm diep

Nou moet je wel opletten, 5-6 cm hoog zal je dus echt nooit redden, je moet ook bedenken dat je slangen er ergens langs moeten en er een fan bij moet en een beetje ruimte voor de airflow. Een radiator van 1.5 a 2 cm is echt de max.

Reservoir heeft wel veel voordelen:

1 - Pomp is goedkoper
2 - Pomp is stiller door demping van water
3 - Makkelijk vullen enz.

Inline is een hoop moeilijk doen zonder echt voordeel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 00:08 ]

• twit
ruimte besparing vind ik een voordeel maar idd in een bigtower misschien niet echt nodig. Radiator van 2 cm hoog word wel lastig ben ik bang. Mijn nieuwe idee is radiator plat bovenvoeding. 2 80mm fans erop en dan boven voeding fan nog een outtake fan die die lucht wegpakt. Joost is het daar niet zo mee eens maar ik wil het toch gaan proberen.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Ik heb die gozer ook maar een mailtje gestuurd, heb dezelfde kast en die van hem is zwaar kwijl :D :9~ gelukkig heb ik geen ouders om rekening mee te houden, alleen mijn eigen systeem })

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 08:00
vandaar dat ik ook geen standaard pc meer koop, ik koop nu alle onderdelen los, en zet ze in elkaar, zo bepaal ik zelf wat ik krijg, en geen stom kantoor pc'tje

• twit
leer eens lezen joh. Ik bouw al jaren mijn eigen pc's en dat vinden mijn ouders heus geen probleem. Ik mag eigenlijk alles van ze, tot laat uit, blowen enz. Vorige kast compleet gemod, gezagen en gedaan ook geen probleem. Vergeet dat stuk over ouders het gaat me om de cases met wc erin. Voor de zoveelste keer!!!

• Swop1200
  • Laatst online: 02-06-2023
Ener-G schreef op 17 December 2002 @ 19:44:
ik heb m'n hq-08 fulltower inmiddels weggedaan, en een aluminium midi-tower besteld (enigste alu midi tower op deze aardkloot waar standaard een 12cm fan achterin past, en dus ook een black ice rad :))
Ik heb een "kleine" Aopen HQ-45 maar ik zet daar binnenkort ook gewoon een 12cm fan in. Aan de voorkant, als intake.
* Swop1200 krijgt 'm er met een Dremel wel in hoor! >:)

• twit
Dremel idd must voor wc in combinatie met miditower maar ik hoop toch eigenlijk wel zonder dremel te kunnen in een goede bigtower, chieftec bijv.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Ik krijg m'n WC ook goed in een miditower... Radiator is net gepast in een 5.25"-bay, pomp + reservoir onder de HDD-kooi.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Heb toevallig van het weekend een Poseidon WC-setje in mijn chieftec midi gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/DCAM0037.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/DCAM0038.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/DCAM0039.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/DCAM0040.jpg

Past dus best.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

netjes, welk set zei je?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Poseidon, staat er toch duidelijk?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 22:15:
waar je je ouders mee op de kast kan jagen
Leuke woordspeling. :)

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
Syzzer schreef op 18 December 2002 @ 17:44:
Heb toevallig van het weekend een Poseidon WC-setje in mijn chieftec midi gebouwd:

[afbeelding]

Past dus best.
Reservoir moet helemaal vol tot er echt niks meer bij past zet je pomp nu maar eens uit >bubbel en allemaal lucht gaat heerlijk je rad en koelblok binnen
(ik heb dezelfde set )
zodra je hem helemaal vol hebt zal er geen lucht meer ontsnappen en kan je pomp gerust uitzetten :)

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn miditower van 44cm hoog.
Dit is de standaardopstelling:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/waterkoeling.gif

Het reservoir komt naast het moederbord op de bodem.
De ventilator kan in het front (voor) of met airduct achter de radiator komen.
Je zult waarschijnlijk de schijf-tray moeten inkorten.
Probleem bij mij is dat ik 2 watergekoelde harde schijven heb, waarvan de onderste pal voor de radiator zou komen hangen. Ik denk dat ik één schijf gewoon ergens anders moet hangen, en beide schijven zonder waterkoeling.

Als de slangen in het reservoir onder het wateroppervlak uitkomen hoeft het reservoir niet helemaal vol. Ik weet niet hoe het bij de Posiedon zit, maar helemaal vol lijkt mij dus niet logisch.
Pagina: 1