raid systemen

Pagina: 1
Acties:

• Beamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 23:31

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Op de zaak heb ik een NT4 server met raid 5 systeem als er dus 1 schijf uit valt heb ik een schijf die invalt. In totaal hebben we nu 4 schijven. Eerst hadden we 3 schijven (alles hot pluggable), toen we gingen uit breiden naar 4 moest alles worden geformateerd en gerestored, anders zou de nieuwe schijf niet in het raid systeem kunnen worden opgenomen.
Ik heb de vraag hoe dit is met win2000 server ik zit te twijfelen om 3 of 4 harde schijven in de nieuwe server te plaatsen. Dat hangt een beetje van af hoe het met het configureren van raid onder win2000 server zit. De 1 zegt dat je bij win2000 server van 3 naar 4 schijven kan upgraden zonder dat je hoeft te formateren en de schijf toch wordt opgenomen in het raid syteem, dit dus in tegenstelling tot NT4. Mijn vraag luid dus hebben jullie hier ervaring en/of weten jullie hoe dit onder win2000 server zit?

25 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 12:49

DarkSide

theres no place like ::1

Je hebt het dus over software raid?
Volgens mij kun je met dynamic disks idd volume toevoegen.
Maar ik zou het eerst even testen.
Veder raid 5 betekend niet dat er 1 schijf invalt als er 1 defect raakt. Daar heb je z.g. hotspares voor. bij raid 5 kan er wel 1 hd defect raken zonder dat dat gevolgen heeft voor je data.
Bij hardware raid ligt het aan je controller of je je configuratie kan uitbreiden. Bij de betere kaarten is het totaal geen probleem om een extra HD op te nemen in te configuratie. Zowel onder NT4 als win2k.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Nou je maakt me eerlijk gezegd een beetje in de war, dat stel je toch gewoon in tijdens de setup dus dat is toch altijd hetzelfde (er van uitgaande dat je een hardwarematige raid controller in de server hebt zitten). Op me werk hebb we nu dus die Nt4 dat is een proliant 1600 lijkt me dat die geen slechte raid controller heeft maar, moesten toch echt alles formatteren voordat we die extra schijf erbij konden plaatsen. Het is dus zo geconfigureerd zodra één van de 4 schijven uit valt kunnen die andere 3 doordraaien zonder verlies van data.

• DarkSide

DarkSide

ok je hebt een hardware raid controller.
Je moet met die compact werken met een online tooltje. Dus vanuit windows zelf.
Daar heb je volgens mij wat meer mogelijkheden.
Ik zelf weet dat raid controllers van Adapctec en AMI (HP en Dell werken hiermee)
Je op de raidcontroller zelf geen hd kunt toevoegen. Maar het het tooltje onder NT is het geen enkel probleem. Misschien dat die proliant dat ook heeft.
Al heeft compaq wat eigenaardigheden waar ik niet blij mee ben maar dat is een ander verhaal.
En je draait dus gewoon een raid 5 oplossing. Je zou dus zelf de HD moeten vervangen om de orginele data weer te laten rebuilden. En of je 3 of 4 hd's moet plaatsen hang natuurlijk ook af van de hoeveelheid data je kwijt moet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ja ik kijk voornamelijk naar de toekomst als ik er nu 3 Hd in den nieuwe server laat zetten van 36,6 Gb heb ik ongeveer 65GB beschikbaar daar kan ik de 1e 1,5 jaar wel mee voor uit. Want er komt dan exchange 2000 op en wordt gebruikt als data server. De compaq wordt dan alleen nog gebruikt als applicatie server. Ik weet nog niet welk merk de nieuwe server wordt, heb wel een mooie aanbieding gehad vaan NEC 5800/12lf. Met 2 x PIII1,4 ghz processor en alles erop en eraan. Maar de belangrijkste vraag is dus van 3 of 4 Hd kkan ik die ene HD er zonder moeite bij plaatsen of zal ik dan toch weer moeten formatteren? Jij zeft volgens mij dat het formatteren ZELFS ONDER NT4 NIET NODIG IS???!!! BTW heb je ervaring met NEC servers?

• DarkSide

DarkSide

Wat ik zeg dat het uitbreiden van je raid config dus afhangt van de controller.
Ik werk voornamelijk met HP servers en Dells Daar zitten dezelfde controllers in.
En die kunnen zonder problemen HD's toevoegen zelfs onder NT4 en zonder te formatteren.
Omdat ze niet een nieuwe config maken maar de huidige uitbreiden.
Dit gebeurt simpelweg met de bijgelverde navigator cd (bij Compaq heet dat smartstart).
Daar kan ik ook raid configuraties aanmaken en dus ook uitbreiden (expanden).
Compaq heb ik daar minder ervaring in. Wel weet ik dat compaq vaak lastig is in dat soort dingen. Zo kunnen er ook nooit 2 hd's uitvallen bij een compaq en toch je data te bewaren.
Bij hp breng ik simpelweg 1 hd online ga ik de defecte rebuilden. En als dat klaar is dan rebuild ik de andere 9 van de 10 keer zijn er 2 hd;s gefailed maar heeft de klant toch al zijn data behouden. Bij compaqs werkt dit niet. Deze willen btw ook altijd initializeren bij het aanmaken van een raidconfig, wat ik ook altijd niet wil (al schijnen sommige nieuwere controllers dit niet meer te hebben).
Maar ik weet dus niet of die controller van jouw dat ondersteund. Je kan het altijd eerst even testen door een test config te maken. En helaas heb ik geen ervaring met NEC. En met welke controllers zij werken.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Oh in ieder geval bedankt voor je hulp maar zal dus zelf moeten uitzoeken of dat die NEC raid controller dat ondersteunt? hoezo gebeurt het meestal dat er 2 harde shijven uitvallen en niet 1 welke oorzaak heeft dit?

• DarkSide

DarkSide

het kan nogwel eens gebeuren dat de controller zegt dat er 2 hd's gefailed zijn.
Mijn ervaring is dat HD's meestal niet zo gauw stuk gaan (tikken, niet meer spinnnen, etc)
maar dat meestal de controller even 'de weg kwijt' is. Ik vervang dan toch altijd de HD. En test de andere of stuur deze gewoon op naar de fabrikant.
Zo kan het dus ook voorkomen dat de controller zegt dat er 2 (of meer) HD's defect zijn.
En dan pas ik bovengenoemd truukje toe.
PS ik heb het dus niet over een bedrijfje wat 1 of 2 servers heeft.
Ik ondersteun de hardware met mijn collega's voor zo'n 500 servers (als het er niet meer zijn).

[ Voor 19% gewijzigd door DarkSide op 17-12-2002 20:35 ]

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 13:06
Alle grote merken hebben op de hardware RAID controlers een progje dat er voor zorgt dat "online" een schijf bij geplaast kan worden en bv een RAID 5 met 3 schijven binnen ongeveer 1 dag uit kan breiden met 1 of meerdere schijven. terwijl je server gewoon online is.

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mag ik Beamer (en DarkSide een beetje) alsjeblieft verzoeken om wat meer enters te gebruiken zodat het geheel iets leesbaarder wordt ?

Op deze manier is het 1 grote borke droge zooi, die moeilijk te behappen is ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Hardware RAID controllers met een beetje Status (Mylex/adapatec) kunnen dit idd (mits de nieuwste firmware.

Het probleem zit hem alleen in NT4.0.
Deze schijnt er erg veel problemen mee te krijgen, dat een HD in eens 36GB groot is ipv. 18.
Dan gaat nt soms over de zeik.

Maar als het goed is staat er alleen maar DATA op de RAID set.
En als het goed is draai je tape's.

Gewoon tapen, en je RAID setup volledig opnieuw opzetten.

Ik heb zelf in de praktijk al hele vreemde dingen mee gemaakt, betreft het "online expanden" van een RAID 5 set.

Verwijderd

en terecht... NT/2000 kunnen hier niet goed mee omgaan ( 2000 alleen met dynamic disks )

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Het lijkt mij beter als ik de server aanschaf er maar gelijk 4 schijven in te laten proppen, weet ik dat ik de komende 2 jaar me niet bezig hoef te houden met het feit, dat ik de server moet gaan formateren als ik wil gaan uitbreiden.

ja ik draai elke dag een full-back-up, maar het restoren is niet altijd een pretje.

Als ik zo jullie reacties eens doorlees kom ik toch wel een beetje tot de conclusie dat ik de kosten niet kan gaan drukken door er 3 schijven in te doen, omdat zowel Nt4.0 als win2000 server hier toch moeilijkheden gaat geven.

edit:

Ik heb zelf in de praktijk al hele vreemde dingen mee gemaakt, betreft het "online expanden" van een RAID 5 set.

Zoals?

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 14:22
bitwizz schreef op 17 december 2002 @ 23:04:
Alle grote merken hebben op de hardware RAID controlers een progje dat er voor zorgt dat "online" een schijf bij geplaast kan worden en bv een RAID 5 met 3 schijven binnen ongeveer 1 dag uit kan breiden met 1 of meerdere schijven. terwijl je server gewoon online is.
Mag ik je even een klein beetje verbeteren. Niet alle Raid controllers van de "grote" merken ondersteunen online expansion. Ik heb namelijk bij een klant een HP LXR 3000 server met de standaard onboard NetRaid staan. Deze heeft geen (write) cache en ondersteund daarom ook geen online expansion.

In dit geval gaan we dit oplossen door een nieuwe NetRaid controller in de server te plaatsen die als het goed is de oude raid configuratie herkend O-)
Daarna pas de twee nieuwe schijven bij plaatsen en de raid uitbreiden en uiteraard hopen dat de tapes in de kluis kunnen blijven liggen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Verwijderd

Wij hebben hier twee Proliant 3000 servers staan. De een ondersteunt het uitbreiden van raid wel en bij de ander moet ik inderdaad een nieuwe raid aanmaken. Het verschil zit inderdaad in de cache van de controler. Je kunt met het tooltje proberen de raid uit te breiden met een schijf, als het niet kan krijg je vanzelf uitleg waarom dit niet kan.

Je kunt ook overwegen nu 3 schijven te nemen en in de toekomst met 3 schijven uit te breiden. Je krijgt dan gewoon een nieuwe raid erbij. Nadeel is dan dat je de capaciteit van 1 schijf verliest.

Ook kan je enkele schijven toevoegen die niet deelnemen in de raid maar wel op dezelfde controler aangesloten zitten. Dit zijn dan dus schijven die geen parity met errorcheck hebben. Minder veilig dus.

Verwijderd

voor het aanschaffen van servers waar je bosjes data op gaat storen geldt "hoe meer schjven, hoe meer vreugd" want om de één of andere reden heb je altijd gebruikers die gigabyte-grote files gaan produceren met een simpel querietje ("select * from * where * is *", denk ik. het kna niet anders)

Volgens mij is de controleer in een "standaard" proliant1600 niet het soort dat live expansion snapt.
Windows snapt live expansion sowieso niet al te best.
Ik zou gaan voor de bergen opslagruimte en proberen expansion zo lang mogelijk te stallen. ik kan nog een NW5.1 server aanwijzen die dacht dat de expansie naar 5 schijven raid-5 goed ging.
Pagina: 1