[router] ADSL + netwerk + DMZ

Pagina: 1
Acties:

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik ben al een tijdje op zoek naar de ideale netwerk setup voor de volgende onderdelen:

- Een simpele ADSL verbinding met 1 IP adres (MXstream ofzo)
- 1 webserver in een DMZ
- Een intern netwerk met 1 DC en een paar werkstations.

Er zijn een aantal mogelijkheden, maar voornamelijk het type router en diens configuratie kom ik niet uit. Zeker wanneer ik zoek naar Cisco spul verzuip je in de mogelijkheden.

Een aantal punten: De webserver in de DMZ moet verbinding kunnen leggen met een database op de DC. Alle verkeer van binnen naar buiten mag doorgelaten worden. Inkomend verkeer wordt op poort 80 naar de webserver gestuurd, de rest mag in principe geblokkeerd worden.

Het Alcaltel modem is te tweaken zodat het een router wordt. Op die manier kan ik er dus rechtstreeks een andere router aan knopen die voor de scheiding van DMZ en het interne netwerk zorgt.

Een andere mogelijkheid is een multipc-modem, maar voor zover ik gevonden heb zijn die niet zo in te stellen dat er een DMZ ontstaat.

Heeft iemand ervaring met deze setup of een idee hoe ik dit het beste op kan lossen?

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ikke niet snappen wat is nou het probleem ? Dit kan je toch met elke eenvoudige router doen. Bijvoorbeeld een Draytek router ofzo ? Hoeft echt niet gelijk een dure (lastig te configgen) cisco te zijn.

• Mephix
Thijs B schreef op 17 december 2002 @ 20:05:
Ikke niet snappen wat is nou het probleem ? Dit kan je toch met elke eenvoudige router doen. Bijvoorbeeld een Draytek router ofzo ? Hoeft echt niet gelijk een dure (lastig te configgen) cisco te zijn.
Is het niet zo dat het op een hoop routers niet mogelijk is een aparte dmz te configureren?

• Thijs B
  • Niet online
dmz zone daar bedoel je dus mee een firewall met 2 ehternet porten 1 hang je aan het lan en de andere aan de servers die je min of meer bloot wilt leggen aan internet. toch?

Maar een dsl routertje met ingebouwde firewall waarmee je het internet kan delen en waarbij je portje 80 kan doorsturen naar je webserver is toch ruim voldoende.

• Mephix
Thijs B schreef op 17 December 2002 @ 20:22:
dmz zone daar bedoel je dus mee een firewall met 2 ehternet porten 1 hang je aan het lan en de andere aan de servers die je min of meer bloot wilt leggen aan internet. toch?

Maar een dsl routertje met ingebouwde firewall waarmee je het internet kan delen en waarbij je portje 80 kan doorsturen naar je webserver is toch ruim voldoende.
jouw 2e uitleg klopt niet met je eerste. Bij je 2e zeg je gewoon dat poort 80 inkomend naar een bepaald IP adres op het LAN moet worden gerouteerd. Daarmee heb je dus niet 2 aparte netwerken...

Verwijderd

Jij wil dus 2 netwerken maken op verschillende subnets ofzo?

Verwijderd

FreeSCO en dan SAMBA installeren en instellen als Domain controller.. Klaar :)

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Kan *o.a.* met Windows 2000 Server Routing and Remote Access Services (RRAS). Die kan je configgen als (NAT-)router met portmapping enz.. Twee van deze apparaten achter elkaar en je hebt een DMZ, indien verschillende subnets uiteraard.

Alternatief: twee routers van willekeurige komaf.. ik begrijp eigenlijk niet waarom het zo'n probleem is. Een DMZ is toch helemaal zo'n punt niet? Gewoon een extra router/firewall neerzetten...

Bloed, zweet & koffie

• Mephix
In reatie op ITsMatthijs en Vilenin:

Natuurlijk is het op te lossen door er een server tussen te drukken en nat entry's te maken. Ook met 2 routers is het probleem goed op te lossen. De vraag is ook niet of het moeilijk is, maar meer wat de mogelijkheden zijn en of het met 1 router kan. Die dus inbelt op ADSL en tegelijk 2 netwerken routeerd. Het gewone en het dmz netwerk

• Thijs B
  • Niet online
Mephix schreef op 17 December 2002 @ 21:53:
[...]

jouw 2e uitleg klopt niet met je eerste. Bij je 2e zeg je gewoon dat poort 80 inkomend naar een bepaald IP adres op het LAN moet worden gerouteerd. Daarmee heb je dus niet 2 aparte netwerken...
Ja oke mijn reactie was een beetje krom, ik vroeg mij alleen af waarom zo'n lastige hardware oplossing voor zo'n klein netwerk. Maar dan kom je dus toch bij cisco's e.d

[ Voor 29% gewijzigd door Thijs B op 17-12-2002 22:32 ]

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Mephix schreef op 17 december 2002 @ 22:21:
In reatie op ITsMatthijs en Vilenin:

Natuurlijk is het op te lossen door er een server tussen te drukken en nat entry's te maken. Ook met 2 routers is het probleem goed op te lossen. De vraag is ook niet of het moeilijk is, maar meer wat de mogelijkheden zijn en of het met 1 router kan. Die dus inbelt op ADSL en tegelijk 2 netwerken routeerd. Het gewone en het dmz netwerk
Kan met Routing en Remote Access Services in Windows 2000 Server. Er zullen ongetwijfeld ook hardware-routers zijn die dit kunnen - volgens mij zelfs die van Draytek.

ff gecheckt - kan met Draytek-routers.

Kan trouwens ook gewoon op een ouwe bak met drie NIC's erin en BSD erop...

[ Voor 14% gewijzigd door CmdrKeen op 18-12-2002 15:11 . Reden: Gecheckt op Draytek ]

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1