Toon posts:

[PIII] reboot = ***cooling?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een PIII 900 Mhz processor, niet overclocked, die het nog goed doet mits ik geen spellen speel.

als ik 'zware' spellen doe (zoals UT, QIII, street legal, nfs6, gta3) dan kan ik soms een half uur achter elkaar spelen, waarna de pc reboot. daarna kan ik tot 10 minuten spelen voor een reboot.
betekent dit dat mn cooling brak is? (is nu ongeveer 2,5 jaar oud)
kan hierdoor ook mn processor naar de eeuwige jachtvelden gaan?

ik zat toch al aan andere cooling te denken, iets met koperkoeling ofzo... kunnen jullie me iets adviseren?

oja, mn OS = XP en ME
GPU = GF4MX440
256 mb sdram 133mhz
voeding = 300 watt

Verwijderd

Als je zelf denkt dat het door de cooling van de cpu komt, controleer dan eens met bijvoorbeeld motherboard monitor hoe hoog de temperatuur is. Maar het is ook goed mogelijk dat je GPU, voeding of geheugen brak is.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen temperatuur sensor op mn moederbord :(

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
check voor de gein eens hoeveel stof er zich in je cpu fan en koelblok heeft verzameld en zet er daarna de stofzuiger op (want als je dat ding 2,5 jaar lang niet heb schoongemaakt zal er onderhand een kleine dierentuin aan stof in zitten)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Dan wordt dat lastig ja, ik ging er van uit dat je wel een sensor zou hebben op een PIII 900.

Verwijderd

Topicstarter
de voeding is pas 3 maanden oud, en de videokaart 2,5 maand, dus die zouden niet brak kunnen zijn :?

Verwijderd

Kinkt idd als een hitte probleem. Je kan eventueel gewoon met je hadjes aan de HS voelen bij zo'n spontane reboot. Merk je vanzelf of hij te heet wordt.

Stofzuigen lijkt mij een gouden tip, vooral als dit probleem recent is en hij het vroeger gewoon deed...

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
Kijk ook eens of je pc wel geaard is. Het niet aansluiten op een geaard wcd geeft bij mijn broer spontane reboots. De spanning is te voelen als je de kast vast pakt en de verwarming.

Verwijderd

Topicstarter
MR_zip schreef op 17 december 2002 @ 20:06:
Kijk ook eens of je pc wel geaard is. Het niet aansluiten op een geaard wcd geeft bij mijn broer spontane reboots. De spanning is te voelen als je de kast vast pakt en de verwarming.
hij is wel geaard, tussen de achterkant en de verwarming.

• -Rombo-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-02 19:54
heb da hier vroeger gehad met p3 550 zat een voodoo 2 12MB in.
is heel lang perfect gegaan, daarna een half uur spelen > reboot, 20 min, ...
riva tnt2 32 MB erin gestoken en probleem opgelost

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 19:31:
ik heb geen temperatuur sensor op mn moederbord :(
well in je p3 zit een internal sensor in
dus als je moederbord die kan aflezen.....
kan je de temp zien misschien in je bios kijken ? misschien staat daar je temp hangt van je bios af.....
anders sisoft sandra of mbm5 idd

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
ik heb een Dragonorb met 80mm fan (geen kutherrie dus) en die hield mij PIII 800 op zo'n graadje of 30 (stressed)

met alle fans uit (dus ook die op mijn dragonorb) werd mijn PIIItje 65 graden, en bleef die lekker draaien

en dan was het ook nog zo dat de koeler er los opstond (pinetjes waarmee je de koeler vastmaakt aan de socket afgebroken (dragonorg is nogal zwaar, 650 gram)) en er geen koelpasta tussenzat.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een kijkje genomen in de bios => niks te zien
sisoft heb k wel ns gehad, geen temp
mbm ook niet

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 21:51 ]

Verwijderd

Kijk ook of de koeling van je Northbridge goed vast zit... Ik had de zelfde simptomen (:?) en dat kwam omdat het koelblokje niet goed tegen de IC-behuizing werd gedrukt...

• Cafe_de_beuk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-11-2023

Cafe_de_beuk

Biertje?

Denk gewoon dat het door de stof komt, mijn neefje had dit probleem nl ook... hij schroeft de kast ope gaat er met een stofzuiger in, en dat ding doet ut weer normaal }:O

Don't go mad, go linux

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Als je toch die kast open maakt om te kijken of er stof in zit vervang dan eventueel je koeler even, dit zijn echt symptomen voor een te warme CPU of systeem. Je huidige koeler trekt het niet meer, dus tijd voor een nieuwe. Als je Northbrige ongekoeld is plak daar dan ook meteen even een koelblokje op, het liefst met fan.

Meh ...

• Cafe_de_beuk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-11-2023

Cafe_de_beuk

Biertje?

Twarp schreef op 18 December 2002 @ 14:57:
Als je toch die kast open maakt om te kijken of er stof in zit vervang dan eventueel je koeler even, dit zijn echt symptomen voor een te warme CPU of systeem. Je huidige koeler trekt het niet meer, dus tijd voor een nieuwe. Als je Northbrige ongekoeld is plak daar dan ook meteen even een koelblokje op, het liefst met fan.
IDD, volg dat advies maar ff op

Don't go mad, go linux

Pagina: 1