• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:37
Sinds kort heb ik ADSL. ADSL werkt prima en de telefoon ook. Alleen het probleem is dat we meerdere telefoons in huis hebben en die niet werken. Deze zitten aangesloten via een soort schakelkastje.

Voor de verduidelijking even wat brakke plaatjes met uitleg:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.p.van.der.willik/adsl/001.gif

Hierboven zien we de situatie zoals die origineel was en dus werkte ook. De kabel van de ptt komt ons huis binnen en word aangesloten. Rood op punt 2a en donkerblauw op punt 2b. De andere kabels zijn ook op dit punt aangesloten en gaan naar de schakelkast.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.p.van.der.willik/adsl/002.gif

Nu zien we de situatie zoals die is op dit moment. De kabel van de ptt komt binnen. De stekker gaat naar de splitter en adsl en de telefoon werkt. Echter moet de kabel van de schakelkast ook nog aangesloten worden. En dit lukt me dus niet. Het gaat om een draad met de volgende kleuren:
- oranje
- wit
- rood
- blauw
- zwarte (aarde????)

De schakelkast zier er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.p.van.der.willik/adsl/003.jpg

En van binnen:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.p.van.der.willik/adsl/004.jpg

Zoals je onderaan kan zien komt daar de kabel binnen. En gaat er ook nog weer 1 uit.
Mijn vraag is nu: Hoe krijg ik mijn schakelkast weer aan de praat?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

ik zou zeggen, prop die kabel die het huis binnenkomt meteen in de splitter.

de uitgangskabels van de splitters sluit je weer aan, zoals op het eerste plaatjes.
dus voor de uitgang voor telefoon doe je alsof het de kabel is van ptt die je huis binnenkomt.

en de uitgang voor naar je modem laat je zo.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 17-12-2002 19:08 ]

• Oesie
Heb ik geprobeerd en dat werkte niet :(

Verwijderd

die schakelkast lijkt wel prehistorisch, dus als ik jou was zou ik maar ff een monteur langs laten komen, die weet waarschijnlijk een stuk beter hoe en wat.
als je zelf gaat lopen klooien aan die schakelkast en je sloopt wat dan ben je nog verder van huis....

greetz Morpheus1982

• Oesie
Moet ik wel aan de schakelkast klooien is de vraag denk.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-02 16:40
Niet aan klooien, als je de splitter tussen de binnekomende lijn en schakelkast knalt en de pots uitgang naar de schakelkast doet is alles ok. Zorg wel dat dit echt je binnenkomende lijn is, je moet namelijk echt een ISRA kastje zien en geen schakelkast.

Verwijderd

Volgens mij is dat ook zo'n kastje wat ik eens gezien heb toen ik daar samen met een vriend adsl hebben aangelegt :) klik deze ook als je de telefoon op neemt of als er gebeld wordt :?

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 22:52

Mark_640

In my memory

Ik denk dat schakelkast ervoor zorgt dat als jij op telefoon A aan 't bellen bent, en iemand anders pakt telefoon B op ergens anders in huis, dat die andere persoon dan niet kan meeluisteren...

Hoe zo'n ding precies heet?? :? Geen flauw idee :P

Vind je dat nog nodig?? Zo nee, eruit met dat ding...

Zoja, zorg dan dat je je splitter voor dat ding aansluit....

Verwijderd

Wij hebben ook zo een huiscentrale, bij de hoofdaansluiting heb je 2 van die telefoon stekkers.
1 is voor de huiscentrale en 1 voor de directe buitenlijn.
Sluit je de directe buitenlijn aan op de line ingang van je router/
dan stop je gewoon een andere telefoon in de huiscentrale ingang.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.p.van.der.willik/adsl/001.gif
Als je goed naar je plaatje kijkt zie je dat de kabel vanaf de ISRA naar de reservecontacten van de wcd gaat. Vanaf de reserve contacten lopen de aders door naar de netlijnschakelkast rood en blauw. Vanuit de schakelkast lopen de aders oranje en wit ( zelfde kabeltje )naar het a en b contact van de wcd.

Naar de schakelkast heb je 2 kabels:
- rood blauw = netlijn naar schakelkast oranje wit terug naar wcd.
- kabel naar 2e wcd

Wat je zou kunnen doen is de kabel vanaf de isra naar de splitter en vanaf de splitter weer naar de reserve contacten.....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 21:19 . Reden: aanvulling ]

• Oesie
Verwijderd schreef op 18 December 2002 @ 17:49:
Volgens mij is dat ook zo'n kastje wat ik eens gezien heb toen ik daar samen met een vriend adsl hebben aangelegt :) klik deze ook als je de telefoon op neemt of als er gebeld wordt :?
Ja klopt helemaal. Als er gebeld word of we bellen zelf hoor je *klik*.

• Oesie
Mark_640 schreef op 18 December 2002 @ 17:52:
Ik denk dat schakelkast ervoor zorgt dat als jij op telefoon A aan 't bellen bent, en iemand anders pakt telefoon B op ergens anders in huis, dat die andere persoon dan niet kan meeluisteren...

Hoe zo'n ding precies heet?? :? Geen flauw idee :P

Vind je dat nog nodig?? Zo nee, eruit met dat ding...

Zoja, zorg dan dat je je splitter voor dat ding aansluit....
Klopt ook helemaal, neem je hem boven op, dan kan er beneden niet worden meegeluisterd. Splitter is ervoor aangesloten, maar weet niet hoe ik de schakelkast aan moet sluiten :(

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.p.van.der.willik/adsl/004.jpg

de bovenste punten van de connector zijn om de netlijn op aan te sluiten..
Daaronder ( op plaatje oranje wit ) is de eerste telefoon en de onderste rood blauw de tweede telefoon.

Lijkt me toch niet zo moeilijk en een stukje naar boven heb ik je al de oplossing gegeven..................;)

Verwijderd

Hebben thuis ook een kastje waaraan de telefoons zitten. De kabel van KPN bestaat uit 2 draadjes. Maak die vast aan de middelste 2 draadjes van een platte telefoonkabel en klik d'r een stekkertje aan, maakt niet uit of je ze verwisseld of niet. Die draad de splitter in. Uit de splitter 1 draad naar je modem, 1 naar je telefoonkastje, daarvan dus weer de middelste 2 draadjes; verwisselen maakt volgens mij ook hier niet uit.

En nog even over de gepainte plaatjes: ik heb hier dus aan dat telefoonstopcontact alleen de draadjes van kpn, daar een stekker in naar de splitter.

• Oesie
Ik geloof niet dat er nog helemaal wijs uit word. Ik ga even photoshop installeren op mijn laptop en dan kan ik het wat beter tekenen :)

Verwijderd

De kabel vanaf de ISRA gaat naar de splitter, vanaf de splitter ga je naar het schakelkastje ( op jou plaatje bovenaan rood blauw ) Waar nu oranje wit zit, ga je met een kabeltje naar het eerste stopcontact. Klaar is kees.....

• Oesie
Nog 1maal een trapje :)

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
buitenlijn ---> ISRA -----> splitter ----> thuiscentrale
voor telefoon/ADSL heb je alleen rood en blauw draadje nodig
en niet anders

[ Voor 35% gewijzigd door SileX op 24-12-2002 15:52 ]

Verwijderd

Is het met de aangeboden oplossingen nog niet gelukt???
Wat is het probleem??

• Oesie
Hee jongens ben nog even aan het klote geweest en nu plots werkt het. Sorry voor het trapje dus. Ik wou iedereen nog ff bedanken voor haar/zijn uitleg. Dank u wel medetweakers.
Pagina: 1