Toon posts:

Moederbord en USB? Wie helpt!

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
Ik heb eerst rondgezocht maar heb geen oplossing gevonden. Vandaar dat ik me tot jullie richt.
Ik wil XP opnieuw installeren vanaf de cd, maar, ik heb op het moment alleen een cd-rom speler op de usb-poort staan. En als ik de computer opnieuw opstart pakt hij deze niet, pas in Windows zelf wordt de cd speler gevonden.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat usbpoorten ook bij opstarten al werken? Ik heb een Medion Laptop en in de (zeer geringe) BIOS is hier nergens een optie voor te vinden.
Misschien iets van 'Bios flashen' ofzo? (ik heb er geen benul van hoe dit werkt dus graag uitleg!)

Alvast bedankt

Verwijderd

als het een kwestie is van BIOS flashen, wat ik betwijfel, verzoek ik je toch om zelf even uit te zoeken hoe dat werkt...
wat ik je aanraad is een boot disk maken/downloaden, met USB CDROM support, dan kan je van daaraf je CDROM benaderen en je setup starten

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wellicht de inhoud van de XP cd op je hardeschijf kopieeren? Dan vanuit daar installeren?

Ik verwacht namelijk niet dat je laptop een bios aankan die dit zou ondersteunen. Je kunt namelijk alleen een bios flashen die ook past bij je moederbord. In jouw geval en als je er zo weinig afvan weet, zou ik dit niet gaan doen. Je loopt een risico dat het fout gaat namelijk. Dan kun je je laptop wel vergeten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Of je zet gewoon een kopie van je installatieCD op je hd *voordat* je opnieuw installeert. OS'en die niet met een SCSI-cdspeler wensen samen te werken installeer ik ook altijd zo. Biosflash gaat hoogstwaarschijnlijk niks opleveren, maar dat weet ik niet zeker.

Wat de tip van Hiro Shima betreft: www.bootdisk.com heeft vast wel wat :)
Cyberpope schreef op 17 December 2002 @ 18:52:
Wellicht de inhoud van de XP cd op je hardeschijf kopieeren? Dan vanuit daar installeren?
Daar waren we het over eens, blijkbaar ;)
Dan kun je je laptop wel vergeten.
deprecated:
Hier zijn we het natuurlijk niet over eens, dit is volgens mij paniekzaaien. Die laptop blijft heus wel werken - in noodgevallen kan je er altijd een (zip?)drive via je parallelle poort aanhangen, of over het netwerk installeren, of... of...

"Oh, hij had het over het flashen van een bios" |:( :)

[ Voor 65% gewijzigd door Rataplan op 18-12-2002 00:37 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 18:50:
wat ik je aanraad is een boot disk maken/downloaden, met USB CDROM support, dan kan je van daaraf je CDROM benaderen en je setup starten
Hoe maak ik zo'n bootdiskette?

Verwijderd

Topicstarter
Maar mijn idee was echt de hele schijf leeg te gooien en dan opnieuw te installeren.
Moet ik dan
eerst een partite maken
daar de cdrom opgooien
dan hele c: deleten
daarna setup aanklikken van die partitie?

• Mentalist
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

DOS USB support bestaat niet, kun je wel vergeten lijkt me (of het moet met een aparte driver zijn, maar dat lijkt me erg sterk).

Zoek eens naar Interlnk en Intersrv. Dan kun je installatiefiles vanuit dos met een nullmodem kabel overzetten van een andere pc naar die laptop... Klein probleempje, werkt alleen maar FAT16 afaik. Zul je dus even een FAT16 disk aan je gewone pc moeten hangen (of met partitionmagic klooien) en een FAT16 partitie op je laptop maken...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

dan kan je geen setup meer aanklikken, aanklikken gaat dan niet meer, je zal via de DOS moeten werken... Rataplan heeft een link gegeven naar een bootdisk site.... ga zelf even zoeken naar wat meer info

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Als ik een PC met eigenaardigheden heb is een aparte partitie met OS-bestanden meestal ERG makkelijk, en die laat ik er dan meestal ook permanent opstaan. Maar kijk nou eerst eens (zeker als je een wat kleinere schijf hebt waar je niet zomaar een gieg op kan missen) of je niet toevallig een usb-bootdisk kan maken: dan kan je (1) pc leeggooien, (2) CD-bootflop erindoen, (3) installeren.

Werkt dat niet (omdat de XP installer geen usb lust), dan splits je stap (3) op in (3a) alle bestanden naar een aparte dir kopieren en (3b) installeren.

En die bootfloppen kun je dus vinden op www.bootdisk.com. Ik zeg het geen drie keer, overigens :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rataplan schreef op 17 December 2002 @ 18:54:
Hier zijn we het natuurlijk niet over eens, dit is volgens mij paniekzaaien. Die laptop blijft heus wel werken - in noodgevallen kan je er altijd een (zip?)drive via je parallelle poort aanhangen, of over het netwerk installeren, of... of...
Nee hoor, een verkeerde bios en/of mislukte biosflash voor je laptop is een vet probleem. Hotswappen is meestal zo goed als onmogelijk, vaak als je al dezelfde laptop vind, zit de eeprom soms vastgesloteerd. Vaak is het lastig om al de moederbord fabrikant te achterhalen.

Dus het flashen van de bios op een laptop vind ik riskanter dan op een normaal moederbord. De kosten zijn ook veel hoger. Help je een moederbord naar de klote van je pc (door verkeerde flash/mislukte hotswap), heb je voor 100 a 200 euro een nieuwe, probeer dat maar eens bij een laptop.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

DOS USB drivers zijn er wel.. staan in norton GHOST.. :)

mischien kan je zo`n bootdisksetje maken en strippen tot basic ?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
XP installeren vanuit dos is mij nog nooit gelukt.

Je kunt op de site van Microsoft bootdisks downloaden voor XP gewoon bij de search (engelse site) in vullen Bootdisk XP. Het bestand is zo'n 4,5 MB groot en heeft 6 diskettes nodig (vraag me niet waarom maar het moet).

Handige tip hierbij gebruik goede (liefst nieuwe) diskettes bij een fout melding bij het laden diskettes en je kunt weer overnieuw beginnen (totale tijd duurt 15 min dan pas pakt hij cd).

Moet er wel bij zeggen dat ik niet weet of ook jouw usb cd speler wordt gepakt maar je kan het teminste proberen.

:Z

Alles is terug te redeneren naar 4

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Cyberpope schreef op 17 december 2002 @ 20:39:
Nee hoor, een verkeerde bios en/of mislukte biosflash voor je laptop is een vet probleem.
Ik was zo druk bezig met het verwijderen van windows-directories en het installeren van boot- en os-partities, en zo overtuigd van het feit dat (zoals Hiro Shima ook al betwijfelde) een biosflash zou kunnen helpen, dat ik je post verkeerd gelezen heb :)

Ik denk nog steeds dat een biosflash niet helpt. Ik denk ook dat je volkomen (maar dan ook volkomen) gelijk hebt als je zegt dat een fucked up flash op een aldi-pc een tamelijk heftig probleem is. Tamelijk >:)

Verwijderd

http://www.bootdisk.com/usb.htm

Daar staat alles over het werkend maken van usb poorten in DOS

edit: Oeps. ik had niet door dat dit een twee jaar oud topic betreft. Mijn excuses.
Ik ben nu namelijk hiermee druk bezig met mijn kapotte laptop.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 12:18 ]

• Mentalist
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Ik mag hopen dat LordDickerd de Windows XP installatie zo langzamerhand wel voltooid heeft :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.