[HD] Beschadigde Clusters repareren??

Pagina: 1
Acties:
  • 785 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-03 15:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Beste luitjes,

Kzit met een 80 Gig Maxtor Harde schijfje, hierop zijn flink wat BAD SECTORS aangetroffen na een crash van de computer. Of het om een "head crash" gaat weet ik niet. Het gebeurde een paar keer achter elkaar....en op diezelfde manier had ie 7* kb aan BS...vervolgens 1mb...toem 2mb....dit binnen 2 dagen 8)7

Het schijfje is net 3 maanden oud. Hele pc (garantie :)) teruggebr8.
Nu, paar dagen later kan ik em op komen halen....want hij is gerepareerd :?

Nu mijn vra(a)gen: Valt een HD met een paar MB ( ! ) aan bad clusters nog goed te repareren, of is het logischer dat de harde schijf vervangen wordt. Mij lijkt het laatste omdat em pas 3 maanden heb...en nu al dit voorval.

En ten 2e...hoe gaat het repareren in zijn werk? SVP geen antwoord zoals met powermax want dat snap ik ook wel....graag het mechanische verhaal: "in de harde schijf word"...oid

---
edit: Het bestandssysteem is overigens FAT32...dit wil ik niet veranderen omdat meerdere mensen via netwerk toegang hebben tot die schijf :*)
---
Alvast bedankt mensen!

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 17-12-2002 18:16 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het schijfje is net 3 maanden oud. Hele pc (garantie ) teruggebr8.
Nu, paar dagen later kan ik em op komen halen....want hij is gerepareerd
een paar MB aan badclusters is niet te repareren. Hij kan opnieuw gepartitioneerd worden, maar als dat gebeurd dan worden de bad clusters overgeslagen, maar zitten nog wel op het systeem.
Ik zou controleren of er een nieuwe hdd in dat systeem zit, en zo niet teruggaan een een deugdelijke schijf vragen.
"in de harde schijf word"...
De hdd moet opengemaakt worden, de platters zullen dan waarschijnlijk vervangen worden en wordt weer dichtgemaakt.
Vaak is dit te kostbaar en zal de hdd worden weggegooid, en de klant zal een nieuwe krijgen.
in andere woorden, een kapotte hdd is moeilijk te repareren als de platters beschadigd zijn.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
in de firmware van die disk wordt dan gewoon de 'grown defect list' even aangepast, (in deze list staan de badblocks van de schijf), zodat deze niet meer kunnen worden gebruikt door de disk zelf, (en dus het OS)

zo lijkt het vervolgens of je geen badblocks meer hebt, maar toch zijn ze er nog.. .

A wise man's life is based around fuck you

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
En hoe zit het dan met de prestaties van de schijf??

Ik mag hopen dat deze er toch niet onder mogen lijden!?

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 17-12-2002 23:07 ]

• Zwelgje
Michael Knight schreef op 17 december 2002 @ 23:06:
En hoe zit het dan met de prestaties?? Ik mag hopen dat deze er toch niet onder morgen lijden!?
een heeeeel klein beetje, de koppen van de schijf moeten natuurlijk zo worden gedirigeerd dat ze die bad blocks niet meer gaan beschrijven

dat kost natuurlijk performance.... maar dat ga je denk ik niet zo 1/2/3 merken

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-03 06:24

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ben je nu niet bang dat ie weer crashed?? Omdat ie het natuurlijk al vaker heeft gedaan.?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Jah....hij heeft gewoon 3 keer een "fatale"crash gehad...hij ging in 3 keer crashen van 0 naar ruim 2 MB aan beschadigde clusters :(

Als dit nog es gebeurd....eis ik gewoon een nieuwe harde schijf. Mag ook wel dat ding koste toen bijna 200 pleuro :(

En daarbij...hij staat maar halve dagen aan ivm school etc... Overduty is niet het geval :(

[ Voor 18% gewijzigd door Michael Knight op 17-12-2002 23:16 ]

• Zwelgje
lever die schijf dan gelijk in bij de fabrikant en niet bij je 'computeronderdeleleverancier' (die kan overigens nevernooit binnen een paar dagen een disk repareren, dus das al heeeeel vaag)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Dat gaat moeilijk....deze pc heb ik hard nodig... Het is degen uit mun sig (hieronder)

En het is een hele pc.....als ik alleen die hd er bv uit haal vervalt de garantie al gedeeltelijk
(Dit houd reparatiekosten enzo in..niet de daadwerkelijke onderdelen)

BTW: Hoezo valt een schijf niet zo snel te repareren??? Vertel plzzzz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Michael Knight schreef op 17 December 2002 @ 23:25:
Dat gaat moeilijk....deze pc heb ik hard nodig... Het is degen uit mun sig (hieronder)

En het is een hele pc.....als ik alleen die hd er bv uit haal vervalt de garantie al gedeeltelijk
(Dit houd reparatiekosten enzo in..niet de daadwerkelijke onderdelen)

BTW: Hoezo valt een schijf niet zo snel te repareren??? Vertel plzzzz
als een schijf niet goed is moet die vervangen wordne, kan niet zo maar even gerepareerd worden. De bad sectors kunen wel genoteerd worden, maar verder zal de fout niet opgelost worden.
Ik zou een nieuwe eisen.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Ik kijk het even een paar dagen aan als ik de pc ophaal vandaag.....alst niet bevalt door wat dan ook.....eis ik gewoon een nieuwe.

Verder wilde ik ff bedanken voor de serieuze reacties...tnx mensen.

Verwijderd

Michael Knight schreef op 18 december 2002 @ 09:54:
Ik kijk het even een paar dagen aan als ik de pc ophaal vandaag.....alst niet bevalt door wat dan ook.....eis ik gewoon een nieuwe.

Verder wilde ik ff bedanken voor de serieuze reacties...tnx mensen.
Test anders de schijf zodra je je computer terug hebt, door middel van een HD burn-in.

Burn-in tests voor HDs zitten oa in 'Sisoft Sandra', maar ook in 'Powermax'. Je kan zelfs 'Drive Fitness Test' van IBM gebruiken als je wil.

Ik zou gewoon voor de test in Powermax gaan.

Als die na verloop van tijd fouten vindt, krijg je gelijk een errorcode. Als je dan met die errorcode naar je compu-boer gaat, zegt dat die is opgetreden tijdens een burn-in, dan heeft hij weinig keus dan de schijf terug te sturen.

Schrijf dan ook gelijk 't serienummer dat powermax geeft op, weet je gelijk zeker dat je niet bedonderd kan worden.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Dat heb ik dus gedaan O-) ....ik kreeg de errprcode UKOE2 nogwat..... erbij gegeven....ze zouden hem ff nachecken zeiden ze....voor de zekerheid.

De harde schijf kwam geeneens door de quick test heen...kun je nagaan :'(

Maar aan de telefoon zei zo`n gast dat ze het gerepareerd hadden |:(

Mja....mocht het weer voorkomen eis ik iig nieuwe....zijn we van het gezeik af.

[ Voor 14% gewijzigd door Michael Knight op 18-12-2002 19:13 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Neejoh. Ze zijn niet goed wijs daarzo. Gelijk een vervangend exemplaar eisen, of anders een RMA formulier invullen van de fabrikant, met je foutmelding uitvoerig beschreven.
Lekkere zaak is dat, repareren ? Weetje wat ze gedaan hebbben, een low-level format. Da's de enige reparatie die ze kunnen op locatie. Een HDD mag zowiezo NOOIT open worden gemaakt, 1 pluisje kan nml. al als schuurpapier op je platters werken. Dat moet dus perse in een 99,999% stofvrije ruimte en het lijkt me stug dat dat zaakje zoiets heeft.

Gewoon een andere eisen, eventueel met backup van de fabrikant (bel ze maar es, zal je het horen).

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Kheb net ff dit tekstje van de site van maxtor afgehaald:

------
Answer:
When the PowerMax diagnostic is executed and encounters a failure condition
during testing, it will display a six or three digit alphanumeric diagnostic code. The six digit validation codes were added to the program for end-user warranty replacement purposes only.

Users with Six Digit Error Codes:
If you receive a six digit error code with an S57 at the end (xxxS57), it is recommended that you run the Write Disk Pack (Low-Level Format) option from the PowerMax utility.
Warning: The write disk pack option will erase all data on the drive, so please backup all your data before choosing this option.

Note: When running the 90-second quick test, we have found that the S57 error code may display even if there is no actual failure within the drive. This is a problem with the PowerMax diagnostic software and is currently being investigated for a future fix. If the Write Disk Pack option (low-level format) is executed successfully, and the error code with S57 still appears after re-running PowerMax, then the code is valid and the drive should be replaced.

If you receive a six digit error code with an MX1 (xxxMX1) at the end, this means that either the drive is not supported by PowerMax or you should try testing the drive on another IDE/ATA bus.

:*) All other six digit error codes indicate that the drive should be replaced. _/-\o_ The PowerMax diagnostic will typically provide a short description regarding the test that failed.

However, there are no "user-serviceable" or field replaceable parts on the hard drive. Therefore all drives with a valid six digit code should be replaced :*)
------

Deze laatste zin houd dan toch in dat ze die schijf in de winkel niet "kunnen repareren" ? Nouja....kheb het ff uitgeprint en neem het mee als ik de pc afhaal })

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Nou, ik ben dus terug van de winkel, schijf was gerepareerd zoals ze zeiden |:(
Terwijl er met de 6-digit code van maxtor aangegeven word, dat ie vervangen moet worden |:(

Nouja....ff een officiele kl8 gestuurd naar die lui met nieuw verzoek tot vervanging van die HD.

Op de factuur staat overigens dat ie in 2x 15 minuten gefixt is, onmogelijk naar mijn weten. Windows had zelf ook nog wat gerapareerd...voor zover ik weet is er dan alleen een oppervlakte contrle uitgevoerd en is er data op goede delen van de harddisk gezet... En daar heb ik em niet voor teruggebr8 met die foutcode...

Want er kan dus zo weer zo`n vrage crash komen....de harde schijf maakt nu trouwens ook "extra" geluid....gewoon 2x zo hard in normale omstandigheden...

En veel programma`s draaien tering langzaam...

Ben beniewd wat er gaat volgen...

[ Voor 15% gewijzigd door Michael Knight op 19-12-2002 17:31 ]

Pagina: 1