Ik wil voor mijn website graag een formulier maken, waarmee bezoekers een email via een formulier naar mij kunnen sturen, hoe doe ik dit?Het mailto script
Met het mailto script biedt u bezoekers van uw homepage de mogelijkheid u een e-mail toe te sturen. U kunt in uw html-code een zogenaamde 'tag' opnemen, zodat mensen met een klik op een knop een e-mailscherm krijgen waarin ze alleen maar de tekst hoeven te typen.
Indien u gebruik wenst te maken van het script dient u de volgende veranderingen in uw homepage aan te brengen:
Start het programma op dat u gebruikt om webpagina's te maken. U gaat naar de plaats binnen de HTML-code waar u de tekst wilt hebben van waaruit mensen u een e-mail kunnen sturen. U voert de volgende regel in:
#
<FORM METHOD="POST" ACTION="/cgi-bin/mailto/~[user]/bedankt.html?[e-mailadres]">
Voor [user] vult u uw eigen loginnaam in. Voor [e-mailadres] vult u het e-mailadres in waar u het e-mailtje naar toegestuurd wilt hebben. U kunt ook ( net zoals in alle forms ) gegevens laten invullen en deze met het e-mailbericht laten meesturen. U voegt dan regels toe die er als volgt uitzien :
<INPUT NAME="Naam">
<INPUT NAME="Email">
<INPUT NAME="Adres">
Dit script zal voor alle toegevoegde velden een regel aan het e-mail bericht toevoegen die er als volgt uitziet :
NAAM = <Datgene dat ingevuld is>
Indien u wilt dat men bepaalde gegevens wel invult voordat men u een e-mail kan sturen, dan kunt u de volgende regel opnemen in uw HTML code :
<INPUT TYPE="hidden" NAME="required" VALUE="Naam Email">
Deze regel zorgt er voor dat er in velden 'Naam' en 'Email' iets ingevuld moet staan voordat het e-mailbericht verstuurd wordt. Indien u graag wilt dat elk e-mailbericht een standaard "subject" krijgt, kunt u de volgende regel toevoegen ( deze tekst is dan niet te lezen op uw homepage):
<INPUT TYPE="hidden" NAME="subject" VALUE="<subject>"><BR>
U vervangt hier <subject> door uw eigen tekst bijv. Email van mijn homepage.
U kunt nu uw eigen tekst en/of plaatje toevoegen. U sluit het "mailto" gedeelte af met : </FORM>
Wanneer het e-mailbericht goed verstuurd is, wordt een pagina weergegeven ter bevestiging van de e-mail. u dient hiervoor het volgende te doen, maak bedankt.html in de door u gebruikte publisher.
U bewaart nu uw homepage als 'index.html' op uw eigen machine. Daarna upload u uw homepage (index.html ) als de "bedankt" pagina (bedankt.html). Het moet nu mogelijk zijn om een e-mailbericht te versturen vanaf uw homepage.
Graag reactie!