[HDD] Hitachi Laptop HDD - Tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik heb hier een laptop (Compaq Evo n1000v) met een Hitachi DK23DA harddisk van 30 GB. Deze laptop is net een paar weken oud en functioneert erg goed. De schijf zelf doet het ook prima - razendsnel en erg stil bij lezen/schrijven.

Echter: als de schijf niets of weinig te doen heeft, gaat het zo nu en dan een tikkend geluid maken: twee klikjes met een halve seconde ertussen. En dat gevolgd door het oplichten van het hdd-lampje van een halve seconde.

Het vertraagt het systeem niet, het is ook geen schijfactie van een applicatie die draait. Processorgebruik vertoont geen pieken bij een klik.

Het is best irritant omdat het vrij veel geluid maakt in verhouding tot de stilte van de rest van de laptop. En vooral als er niets gebeurt maakt hij dat geluid. Dus JUIST als je wil dat ie stil is ;). Als ik dus iets ga kopieren via het netwerk is is wel perfect stil..

Iemand enig idee? Gaat deze schijf binnenkort kapot? Is het bekend bij Hitachi schijven?

[ Voor 10% gewijzigd door Burat op 17-12-2002 13:52 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 20:17
Is normaal :) Dat doet mijn DK237A-32 ook :) (3.2 GB)

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Heb al iets gevonden op de HP forums. Alle Hitachi's schijnen het te doen (Ook in Dell, IBM en HP laptops). Mogelijke oplossing is IAA (Intel Application Accelerator) installeren. Maar de nieuwste versie ondersteunt geen mobile chipsets meer en ik heb geen idee of het stabiel is.. Ook mogelijk is update van bios/firmware van de schijf. Heb nog geen firmware gevonden helaas..

Voor een ieder die hier in de toekomst kijkt: Het is het parken/unparken van de heads als de disk langer dan x seconden idle is.

[ Voor 15% gewijzigd door Burat op 17-12-2002 14:17 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Firmware Update is niet te vinden bij Hitachi zelf of bij Compaq/HP. Zowel IBM als Dell hebben wel iets op de website staan.

Voor sommigen helpt ook:
- IAA installeren (zie boven)
- Harddisk Shutdown bij Power Settings op "never" zetten

Wat in het uiterste geval nog zou kunnen werken is het volgende: een programma dat elke x seconden je harddisk benadert.

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Bij mij werkten beide bios update niet, ik heb maar voor de laatste oplossing gekozen. Ik gebruik deze oplossing: http://www.stevemurfin.com/stuff/silentdrive.zip. Een progje dat elke x milliseconde 1 random sector leest. Werkt tot nu toe prima :D.

Gebruikt wel 1.3 MB geheugen.. als iemand zich geroepen voelt om een netter/kleiner/effectiever iets te schrijven - let me know ;)