Maxtor HD - wel in BIOS, niet in Windows

Pagina: 1
Acties:

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-03 15:49
Ik, of beter gezegd het 'thuisfront', heeft op de HCC-dagen een nieuwe harddisk (Maxtor 6Y060L0) gekocht; deze heeft het even gedaan, daarna niet meer; ik ernaar kijken dus.

Op de computer waar hij in hoort te zitten geeft het BIOS een harde schijf van 0 MB aan; doorstarten naar het overzichtsschermpje (nog voor Windows) leert dat het echter een 60GB-HD is, dus daar ziet-ie al wat meer. Windows kan hem echter niet vinden in de verkenner en het computer management ('Disk Management'). In de device manager staat de HD wel!

Op de compu waar ik nu achter zit, heb ik ook deze HD eraan gehangen, als sec. master (op mb, dus niet op IDE-kaart; geen sec. slave). Hier geeft het BIOS al wat meer info: hij ziet de juiste harde schijf. Windows echter nog steeds niets: Verkenner niet, Disk Mgt niet, Device Manager weer wel: 'this devide is working properly'.

Het enige dat me opvalt is de mededeling in de 'properties' van deze hd in de device manager 'Location 0 (0)'. Dit is echter ook zo met mijn andere HD (ook Maxtor, 30 GB, ouwetje dus ;-)), maar weer NIET met mijn nieuwere HD (Maxtor, 80 GB); daar staat bij 'Location' 'Bus Number 0, Target ID 2, LUN 0'.

Weet niet of dit ermee te maken kan hebben (zoals al uit mijn woorden blijkt denk ik van niet), maar deze informatie is meer om compleet te zijn.

Master- en slave-settings staan goed (gezien het feit dat het BIOS de schijf wel vindt), kabels zijn ook goed (zat eerst een DVD-ROM op, die het deed, en die ik tijdelijk losgekoppeld heb).

Is al het bovenstaande een indicatie van een kapotte harddisk, of is er wat anders aan de hand? Ik heb namelijk eerder topics voorbij zien komen over deze harddisk, maar dat had te maken met master/slave-settings of het niet goed aangedrukt zijn van de soundcard, en dat is hier niet het geval.

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 18:39
- Doe in je BIOS een autodetect op je HD's (eerst alle oude weg gooien)
- Kijk of er in windows (ik neem aan 2000) wel een schijfletter aan een schijf zit (In de Diskmanager)

Ik denk dat of je bios settings niet helemaal goed zijn of dat er geen schijfletter aan de schijf hangt.

Suc6

• sjroorda
Autodetect in BIOS levert op de 'originele' compu een 0-MB-HD op, in mijn computer netjes de 6Y060L0-Maxtor

In Windows (inderdaad 2k, thuiscompu = XP) zit er geen schijfletter aan (was het maar zo...); in de diskmanager zie ik geheel geen derde harddisk (zitten er al 2 in). Deze hoor je normaal gesproken, of hij nou wel of niet gepartitioneerd is, te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door sjroorda op 17-12-2002 14:16 ]

• KoeKk
sjroorda schreef op 17 December 2002 @ 14:02:
Autodetect in BIOS levert op de 'originele' compu een 0-MB-HD op, in mijn computer netjes de 6Y060L0-Maxtor

In Windows (inderdaad 2k) zit er geen schijfletter aan (was het maar zo...); in de diskmanager zie ik geheel geen derde harddisk (zitten er al 2 in). Deze hoor je normaal gesproken, of hij nou wel of niet gepartitioneerd is, te zien.
Okee, probeer voor de originele pc een bios update te regelen, mischien dat dit helpt (ook als is 60GB geen 'Bios grens').

Werk de update niet dan zou je handmatig de Cylinders Heads & sectors in kunnen voeren in je BIOS. Deze gegevens staan op de sticker op je schijf.

• sjroorda
Hmmm... zou wellicht kunnen: is een moederbord van 4 jaar oud, ATA-66, Maxtor = AT-133...

Maar aan de andere kant: mijn moederbord is een half jaartje oud (ATA weet ik even niet, maar dat zal wel goed zitten), en daar gaat het ook mis...

Het vreemde is ook dat de schijf het tijdelijk wel gedaan heeft: m'n broertje heeft er Windows op geinstalleerd en er nogal wat mee zitten werken...

Moeilijk... toch maar eens zoeken naar de Maxtor-utilities waarmee je een HD kan checken... stom dat ik daar nu pas aan denk ;)

• mauriceb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-03 22:18
Misschien een stomme opmerking maar heb je al eens geprobeert met een Windows 98/95 bootflop de disk in te delen met fdisk?

Je kunt later nog altijd converteren naar NTFS...

• KoeKk
sjroorda schreef op 17 december 2002 @ 14:14:
Hmmm... zou wellicht kunnen: is een moederbord van 4 jaar oud, ATA-66, Maxtor = AT-133...
ATA is backwards compatible, dus dat zou gewoon moeten werken :)
Maar aan de andere kant: mijn moederbord is een half jaartje oud (ATA weet ik even niet, maar dat zal wel goed zitten), en daar gaat het ook mis...

Het vreemde is ook dat de schijf het tijdelijk wel gedaan heeft: m'n broertje heeft er Windows op geinstalleerd en er nogal wat mee zitten werken...

Moeilijk... toch maar eens zoeken naar de Maxtor-utilities waarmee je een HD kan checken... stom dat ik daar nu pas aan denk ;)
Hmmm, inderdaad, testze :)

• sjroorda
mauriceb schreef op 17 December 2002 @ 14:21:
Misschien een stomme opmerking maar heb je al eens geprobeert met een Windows 98/95 bootflop de disk in te delen met fdisk?

Je kunt later nog altijd converteren naar NTFS...
Ik denk persoonlijk dat de Disk Manager minstens even goed werkt als FDisk... daarbij het probleem dat ik 1) geen Win98 bootdisk heb, 2) deze ook niet vanuit 2k kan maken, en 3) (iets belangrijker :P) mijn diskettestation het niet doet... Ook maar eens gaan halen ergens, zag net dat PowerMax per se op een diskette moet...
Pagina: 1