Toon posts:

Super Audio CD of DVD-Audio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welk van de twee is nu eigenlijk beter, SACD of DVD-audio. Heeft iemand ervaring met een van beide of beide?

Ik geloof dat sacd meer titels heeft dan dvd-audio. Weet iemand overigens een site waar een overzicht staat van alle beschikbare dvd-audio titels.

Verwijderd

SACD is technisch beter, maar DVD-A spreekt een breder publiek aan, vooral dankzij 'DVD'....

Ik heb alleen pas een korte demo gehoord, niet genoeg om goed te kunnen oordelen over de 'kwaliteiten' van beide systemen.

Misschien koop ik binnenkort een SACD/DVD-A speler.... als er wat meer leuke software op de markt komt die binnen mijn muzieksmaak valt :)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
het nadeel van alletwee is dat je voor sacd en dvd-a ook andere speakers + versterker moet hebben.
je moet speakers hebben van boven de 20.000hz en een receiver die die hoge frequentie kan uitzenden.
heb ik dus niet :X

[ Voor 6% gewijzigd door Dnc1n op 17-12-2002 15:39 ]

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het aantal sacd's en dvd-audio's valt zwaar tegen. Ook wat erop uitkomt is niet echt geweldig, veel oudere muziek.
Hopelijk heb ik volgende week m'n nieuwe dvd speler die ook sacd en dvd-audio kan spelen, maar ik denk niet dat ik ook binnenkort een dvd-audio of sacd erbij koop. (ik koop die nieuwe speler voornamelijk voor z'n dvd kwaliteiten, toevallig kan ie die andere formaten ook).
Bij play.com hebben ze wel een aantal sacd's en dvd-audio's te koop.
Op de website van sacd zelf (superaudiocd.org ofzo) staat wel een lijst van wat er allemaal op uit is (voornamelijk van het sony label).

duncan:
Mijn speakers gaan tot 42 kHz en mijn reciever gaat tot 100 kHz :)
Maar je toch boven 20 kHz niet meer horen?

[ Voor 13% gewijzigd door Scarp op 17-12-2002 15:43 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:37
het nadeel van alletwee is dat je voor sacd en dvd-a ook andere speakers + versterker moet hebben.
je moet speakers hebben van boven de 20.000hz en een receiver die die hoge frequentie kan uitzenden.
Kan je nog wel SACD en DVD-A afspelen... of je het verschil hoort...?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• masaman
  • Niet online
Reagerend op de voorgaande posts:
- Er zijn momenteel zo'n 900 SACD titels te koop !
- Naast 'oud werk' komt er ook steeds meer nieuw werk uit op SACD.
- Op de site van BOL kun je veel SACD's bestellen, ook de FRS heeft ze volgens mij.
- Op een behoorlijke set kun je het verschil inderdaad mooi horen,
op 'mini' boxjes lukt dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar ik overzicht van DVD-AUDIO titels kan vinden?? Ik vind enkel SACD titels

• Dnc1n
Scarp schreef op 17 December 2002 @ 15:41:
Het aantal sacd's en dvd-audio's valt zwaar tegen. Ook wat erop uitkomt is niet echt geweldig, veel oudere muziek.
Hopelijk heb ik volgende week m'n nieuwe dvd speler die ook sacd en dvd-audio kan spelen, maar ik denk niet dat ik ook binnenkort een dvd-audio of sacd erbij koop. (ik koop die nieuwe speler voornamelijk voor z'n dvd kwaliteiten, toevallig kan ie die andere formaten ook).
Bij play.com hebben ze wel een aantal sacd's en dvd-audio's te koop.
Op de website van sacd zelf (superaudiocd.org ofzo) staat wel een lijst van wat er allemaal op uit is (voornamelijk van het sony label).

duncan:
Mijn speakers gaan tot 42 kHz en mijn reciever gaat tot 100 kHz :)
Maar je toch boven 20 kHz niet meer horen?
nee, dat hoor je volgenmij niet.
maar je kunt het wel voelen.
b.v een viool klinkt boven de 20khz.

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Ik ben bang dat de SACD's (en DVD-audio?? Durf ik niet te zeggen) dezelfde weg gaan bewandelen als de voorbespeelde MD's een paar jaar terug :| ...

Even proberen ze het te laten doorbreken, maar dan doet alleen Sony het met hun eigen label en na een tijdje als niemand ze meer in de gaten houd: *flop* >:) ;(

[ Voor 10% gewijzigd door Swop1200 op 17-12-2002 16:25 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:47
Waarom heeft het eigenlijk wel invloed dat SACD alles wat boven je gehoord ligt opneemt?

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik dacht dat van sacd het grote voordeel was dat het backwards compatible is, dat die sacd schijfjes ook een layer bevatten waar de gewone ouderwetse cd-speler van kan lezen

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:18

EXX

EXtended eXchange

pianoman schreef op 17 december 2002 @ 16:49:
Ik dacht dat van sacd het grote voordeel was dat het backwards compatible is, dat die sacd schijfjes ook een layer bevatten waar de gewone ouderwetse cd-speler van kan lezen
Precies, en daarom denk ik dat je straks alleen nog maar SACD hebt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

CD was in het begin ook niet razend populair ofzo hoor... dat ging ook eerst met de eagles die weer uitgebracht werden op cd, pink floyd en michael jackson backcatalog die helemaal overgezet wordt op het nieuwe formaat.. de rest komt daarna... het is logisch dat bv het sony label meer aan te bieden eheft dan andere, maar ook andere labels bieden het idd wel aan..
Ik geloof dat SACD beter klinkt, wat ik ervan gehoord heb in ieder geval... maar tblijft lastig..
en een mens kan opzich niet hoger horen dan 20k en het om nou hogere frequenties te voelen, dat zou neerkomen op een soort irritante jeuk ofzo :)
(ga maar is met je fiets ofzo over 20.000 richels per seconde, dat begint te jeuken of te irriteren...)
dus voelen, mwah.. het enige wat je hebt is dat bij de huidige pcm technologie en de 44.1khz samplerate je geen hogere frequenties gebruiken dan 22.500 khz, en daar komt bij dat je vanwege de nyquist spiegeling een filter nodig hebt en die begint vaak al iets eerder dan de gehoorsgrens... en zo zijn er nog wel meer componenten en dingen die invloed hebben op de kwaliteit....
bovendien is bij sacd de gebruikte dsd techniek iets anders en is het dus 24bits wat opzich ook wel lekker is...
maar wat het zal winnen... ik weet het niet.. ik moet zeggen dat ik in audio kringen weinig hoor over dvd-audio
dus ja
en de dvd spelers die beide formaten aankunnen die zijn natuurlijk ideaal :)

daar komt trouwens nog eventueel sub-harmonischen die een instrument kan maken van bv een toon boven de 20k weer wél in ons bereik vallen... dus die kan je wel meenemen met een hogere samplerate..

[ Voor 7% gewijzigd door djazete op 17-12-2002 17:48 ]

• Dnc1n
zou ik met mijn receiver marantz sr4200 24 bit kunnen verwerken/spelen?

[ Voor 17% gewijzigd door Dnc1n op 17-12-2002 17:59 ]

Verwijderd

DVD-audio is een cd met 4,7GB aan muziekdata. Hoe zit het me SACD?

• Scarp
  • Niet online
Niet alle sacd's hebben ook een gewone audio laag.
Sommige hebben alleen de sacd laag, dus niet 100% compatible met gewoon cd.

• Azrael
  • Laatst online: 27-02 13:07
pianoman schreef op 17 December 2002 @ 16:49:
dat is alleen met hybride sacd's, dus niet met alle.
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 17:57:
DVD-audio is een cd met 4,7GB aan muziekdata. Hoe zit het me SACD?
Hetzelfde.

Scarp je icon staat op z'n kant, irri ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Azrael op 17-12-2002 18:10 ]

• Scarp
  • Niet online
Op z'n kant?

Trouwens... k-otic in multi-channel hybrid sacd .... *woei* altijd al willen hebben :)

[ Voor 82% gewijzigd door Scarp op 17-12-2002 18:16 ]

Verwijderd

Dnc1n schreef op 17 December 2002 @ 16:19:
[...]

nee, dat hoor je volgenmij niet.
maar je kunt het wel voelen.
b.v een viool klinkt boven de 20khz.
Je kan de freq >1000 hz niet voelen (raar middenrif heb jij). De tonen < 20kHz hebben wel boventonen die boven de >20kHz liggen dus met andere woorden: toch invloed hebben op de tonen <20kHz. Ook al hoor je niet meer dan 20 kHz (denk dat veel mensen @ dit forum dat al niet eens halen) toch heeft het invloed op de weergave. En je hebt helemaal geen andere versterker/speakers nodig, alleen indien je er alles wil uithalen, echter de prestaties onder <20kHz is vaak ook al beter door de verhoogde resolutie e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Swop1200 schreef op 17 december 2002 @ 16:23:
Ik ben bang dat de SACD's (en DVD-audio?? Durf ik niet te zeggen) dezelfde weg gaan bewandelen als de voorbespeelde MD's een paar jaar terug :| ...

Even proberen ze het te laten doorbreken, maar dan doet alleen Sony het met hun eigen label en na een tijdje als niemand ze meer in de gaten houd: *flop* >:) ;(
Maar het is natuurlijk wel zo dat SACD een voordeel heeft ten opzichte van cd. De geluidskwaliteit is immers beter.
Bij MD was dit niet het geval en alleen handig als portable speler ivm met kleine formaat. Meeste mensen kochten een cd en maakte daar dan een MD van voor hun portable speler.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:47
djazete schreef op 17 december 2002 @ 17:46:
CD was in het begin ook niet razend populair ofzo hoor... dat ging ook eerst met de eagles die weer uitgebracht werden op cd, pink floyd en michael jackson backcatalog die helemaal overgezet wordt op het nieuwe formaat.. de rest komt daarna... het is logisch dat bv het sony label meer aan te bieden eheft dan andere, maar ook andere labels bieden het idd wel aan..
Ik geloof dat SACD beter klinkt, wat ik ervan gehoord heb in ieder geval... maar tblijft lastig..
en een mens kan opzich niet hoger horen dan 20k en het om nou hogere frequenties te voelen, dat zou neerkomen op een soort irritante jeuk ofzo :)
(ga maar is met je fiets ofzo over 20.000 richels per seconde, dat begint te jeuken of te irriteren...)
dus voelen, mwah.. het enige wat je hebt is dat bij de huidige pcm technologie en de 44.1khz samplerate je geen hogere frequenties gebruiken dan 22.500 khz, en daar komt bij dat je vanwege de nyquist spiegeling een filter nodig hebt en die begint vaak al iets eerder dan de gehoorsgrens... en zo zijn er nog wel meer componenten en dingen die invloed hebben op de kwaliteit....
bovendien is bij sacd de gebruikte dsd techniek iets anders en is het dus 24bits wat opzich ook wel lekker is...
maar wat het zal winnen... ik weet het niet.. ik moet zeggen dat ik in audio kringen weinig hoor over dvd-audio
dus ja
en de dvd spelers die beide formaten aankunnen die zijn natuurlijk ideaal :)

daar komt trouwens nog eventueel sub-harmonischen die een instrument kan maken van bv een toon boven de 20k weer wél in ons bereik vallen... dus die kan je wel meenemen met een hogere samplerate..
Om een lang verhaal kort te maken: SACD is er om je huisdieren te irriteren

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 15:25
Iedereen is hier wel bezig over 't fantastisch backwards compatible van sacd, maar dat geld alleen voor de hybride schijfjes (meeste zijn volgens mij niet hybride)
dvd-adio daarintegen werkt altijd op een dvd-speler. dr staat namelijk altijd een dolby digital track op of dts track.

Ga dr trouwens maar vanuit dat dvd-audio en sacd kwa geluidskwaliteit gelijk zijn. Dat verschil hoor je écht niet, ook niet op een high-end systeem. Het verschil met cd hoor je wel!

• Azrael
Flint123 schreef op 17 December 2002 @ 22:16:

dvd-adio daarintegen werkt altijd op een dvd-speler. dr staat namelijk altijd een dolby digital track op of dts track.
ahum :? Waar heb je dan nog een aparte dvd-a speler voor nodig? :D

• Scarp
  • Niet online
Azrael schreef op 17 december 2002 @ 22:28:
[...]

ahum :? Waar heb je dan nog een aparte dvd-a speler voor nodig? :D
quote van amazon.com:
Any DVD player will play DVD-Audio discs. This is because, in addition to the uncompressed DVD-A channel, most DVD-Audio discs also contain both a Dolby Digital 5.1 channel and an "Advanced Resolution" stereo channel--so you can still enjoy the compressed 5.1 surround mix through your current home entertainment system, or listen in high-quality (uncompressed) stereo. You will, however, need a new hybrid machine capable of reproducing the DVD-A channel to take full advantage of the format.
Oftewel, om gebruik te maken van de 192 kHz sampling frequentie heb je andere hardware nodig. Meeste dvd spelers kunnen alleen 92 kHz aan.

Dus wat dat betreft. Hybrid SACD kan je op een gewone cd speler spelen. DVD-Audio kan je op een dvd speler spelen. Echter niet alle SACD's zijn hybrid, maar blijkbaar moet elke dvd-audio wel een dolby digital track hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Scarp op 17-12-2002 22:49 ]

• Azrael
Scarp schreef op 17 December 2002 @ 22:47:
[...]

quote van amazon.com:

[...]

Oftewel, om gebruik te maken van de 192 kHz sampling frequentie heb je andere hardware nodig. Meeste dvd spelers kunnen alleen 92 kHz aan.

Dus wat dat betreft. Hybrid SACD kan je op een gewone cd speler spelen. DVD-Audio kan je op een dvd speler spelen. Echter niet alle SACD's zijn hybrid, maar blijkbaar moet elke dvd-audio wel een dolby digital track hebben.
Okee, dan heb je dr ook niet zo veel aan, de meeste muziek wil je toch niet in 5.1 horen :) Je hebt dan dus ook vrij weinig aan een audio dvd als je er geen speciale speler voor hebt.

• djazete

djazete

steel

ik denk dat 5.1 uiteindelijk wel gaat winnen, ook voor muziek...
muziek en beeld wordt zowieso meer gebruikt straks denk ik, als het dvd audio wordt tenminste.
Voordeel van sacd is dat ie 5 kanalen aan kan zonder compressie, dus geen ac3 zoals op dvd (als ik het goed begrepen heb tenminste)
en dan heeft sacd óok nog een stereo versie aanboord..
dus en multichannel, en stereo én een cd versie, als je tenminste de meest complete sacd hebt (hybrid + multilayer)

voor klassiek loont 5(.1) zeker, als er goede opnames gemaakt zijn, en ik denk dat het voor pop ook die kant op gaat...
wordt het alleen tijd dat de mens thuis een andere set gaat kopen voor surround :)

• Dnc1n
moah een dvd van de eagles is ook muziek.
maar dit klinkt wel erg mooi 5.1 :)
zit een DTS track op :)

Verwijderd

Dnc1n schreef op 17 december 2002 @ 15:38:
heb ik dus niet :X
ben ik het niet mee eens.. na mijn inzien.. misschien theoretisch niet.. maar gehoor wel

nieuwe versterker zal je aleen nodig hebben als je op multichannel wilt draaien.

maar de zoveel duizend KHz is ten eerste samplerate en dat is behoorlijk anders dan de KHzen die het oor hoort. De invloeden van boven en ondertonen kunnen dan wel iets verder, maar het is waardeloos als extra, omdat het niet zoveel meer zal toevoegen.

wel is het detail en dynamiek uitermate beter.

qua versterker zal hij rechtlijnig moeten zijn.. hij heeft (+/-) 20.000 echt niet als beperking, het is echter alleen dat ze zo garandderen dat het frequentie spectrum gelijk blijft.
een versterker (die analoog is) zou geen beperking moeten hebben tot het frequentie bereik (theoretisch gezien)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 23:54:
[...]

ben ik het niet mee eens.. na mijn inzien.. misschien theoretisch niet.. maar gehoor wel
Klopt, jammergenoeg zijn er altijd weer fabrikanten die beweren dat je wel speciale sacd tweeters nodig hebt :X Ach, moet ook weer nieuw spul verkocht worden hè :)
Naar mijn inzien doet een cd het niet onder een sacd/dvd-a. De nieuwe schijfjes zijn natuurlijk prachtig in theorie, maar de praktijk is triest. De titels op sacd spreken mij al helemaal niet aan en zijn bovendien erg duur. Evenals de cd op dit moment.
Dvd-audio spreekt me het meest aan, vooral omdat de schijfjes betaalbaar zijn in vergelijking met audio cd's en er al aardig wat leuke muziek op te verkrijgen is inclusief goede labels. We zullen zien :)

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11-2025

jjkewl

Computer problems?!

Echt wel, 16bit 44khz tov 24bit 192Khz, kom op zeg! Weet je nog de tijd dat we mp3 fantastisch vonden klinken? Niet van het origineel te onderscheiden? Was voor mij maar van korte duur.

Ik ken al diverse 'grote' producers die hun master op dit formaat leveren terwijl ze een jaar gelee alles op tape leverden omdat de resolutie van cd echt te kort kwam. Ik vond in het begin ook een beetje overtrokken maar moet toch de tape/LP aanhangers gelijk geven, als je de grens legt op de meetbare grens van ons gehoor verlies je altijd. Analoge apparatuur trekt veel verder dan we zouden kunnen horen, wat onze hersenen ervaren is namelijk totaal iets anders. Digitaal is helaas 'tot hier en niet verder'. Digitaal zal dan ook altijd analoog BENADEREN en nooit evenaren. (Zal jullie het wiskundige bewijs besparen ;) )

Onderzoek heeft bijvoorbeeld ook uitgewezen dat we 100 fps in film/video veel overtuigender/realistischer vinden dan 3D beeld in 25 fps. Terwijl we volgens metingen maar 25 fps kunnen onderscheiden. Conclusie: je moet ook je hersenen 'bedonderen' en niet alleen je oren/ogen.

grt, jj

ps. ik doe alles digitaal maar jaag uiteindelijk m'n mixen altijd ff door een (dure) buizen compressor (soft knee, relaxte ratio en een klein beetje gain) en master naar 24bit/96KHz, wat de huidige professionele standaard is. 192KHz? Nog geen systeem onder handen gehad die dat ondersteunt. 24 sporen 24bit/96KHz (=7MB/sec) vreet al harddisk genoeg.

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

Verwijderd

jjkewl, over het benaderen is wel goed, maar je moet niet vergeten dat er meer analoog verloren gaat dan het digitaal.

En toevallig die 'diverse grote producers' zijn er nog echt niet zo veel.... Ik ken zat perfecte producers (onbekend voor jullie denk ik) die rustig gewoon op een sb live een perfecte mix kunnen opnemen.. Als je al niet kan masteren op 44.1KHz 16 bit, dan ben je slecht gewoon ;) haha

ps. veel mensen horen ook niet het verschil met mp3's tot 192Kbit :)

Over het masteren op hogere resoluties doe ik ook. Het 24 bits heeft wel een meerwaarde, maar de samplerate is wat minder van belang.

nog een ps. Als je echt mastert op 96KHz, en daarna op cd zet.. kan je beter masteren op 88.2 Dat maakt dan de berekening voor de pc(als je daarop mastert dan) makkelijker en heb je een stuk minder jittervorming. 88.2 / 2 = 44.1 :)

Verwijderd

Ga dr trouwens maar vanuit dat dvd-audio en sacd kwa geluidskwaliteit gelijk zijn. Dat verschil hoor je écht niet, ook niet op een high-end systeem. Het verschil met cd hoor je wel!
Volgens mij kan je over het eerste nog wel een discussie voeren B)

Verschil met cd lijkt me in principe vrij logisch, maar is dit ook aan de orde op de 'budget'setjes, bijvoorbeeld dav800 van Sony (niet dat ik die heb of ga kopen 8)7 , maar er zit wel SACD-ondersteuning op en is dat dan wel de 'moeite' ..... het lijkt me in zo'n geval meer marketing dan dat je werkelijk grote hoorbare verbeteringen 'krijgt')

• djazete

djazete

steel

jullie kennen hier allemaal wel grote producers enzo... terwijl de wereld maar een hand vol grote goede producers kent....

bijzonder hoor..
ik vraag me af over wie jullie het allemaal wel niet hebben....
(kortom, het klinkt stoer maar het neigt naar praatjes..)
trouwens bij het downsamplen komt er nog wel emer dan alleen jitter dat fout kan gaan. Het is mijns inziens beter om, als je toch voor CD bezig bent, het allemaal op 44.1khz op te nemen... scheelt je later weer een conversie die toch noodzakelijk is.. qua dynamiek scheelt 24bit opzich wel, maar dan moet je wel bij iedere stap die je doet goed opletten of er geen dither toegevoegd wordt op bv de 16e bit terwijl je vrolijk op 24 verder fietst ofzo... dan wordt het weer zo ranzig...

• Flint
djazete schreef op 17 December 2002 @ 22:58:
Voordeel van sacd is dat ie 5 kanalen aan kan zonder compressie, dus geen ac3 zoals op dvd (als ik het goed begrepen heb tenminste)
en dan heeft sacd óok nog een stereo versie aanboord..
dus en multichannel, en stereo én een cd versie, als je tenminste de meest complete sacd hebt (hybrid + multilayer)
Dat voordeel heeft dvd-audio ook...
dvd-audio heeft naast de dd/dts track ook altijd een MLP track, die kan stereo 192/24 zijn en 96/24 in 5.1 (meestal staat er stereo en 5.1 samen op)
Een MLP track heeft géén compressie.

Verwijderd

buiten dat.. laten we eerlijk zijn.. wil je hoger bitrate en samplerate opnemen..

welke lul gaat er 20x meer betalen voor sacd apparatuur en filters terwijl de dvd-a spullen voor een krats te krijgen zijn.

• Azrael
Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 12:19:
buiten dat.. laten we eerlijk zijn.. wil je hoger bitrate en samplerate opnemen..

welke lul gaat er 20x meer betalen voor sacd apparatuur en filters terwijl de dvd-a spullen voor een krats te krijgen zijn.
Ow? Je betaalt toch op z'n minst 300 euro voor een dvd-a speler en dan heb je waarschijnlijk nog geen fatsoenlijke.

Verwijderd

Azrael schreef op 18 december 2002 @ 13:09:
[...]

Ow? Je betaalt toch op z'n minst 300 euro voor een dvd-a speler en dan heb je waarschijnlijk nog geen fatsoenlijke.
ik had et over opname apparatuur

en et is maar net wat je fatsoenlijk vind... er zit meer verschil in een versterker dat een paar honderd euro scheelt dan een digitale bron. Er worden namelijk niet echt hele scechte dingen meer gemaakt. Zelfs goedkope sony apparatuur is nog echt niet slecht, maar high end is anders ;)

en het is ook maar net wat de brond doet icm de rest van je set

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 14:22 ]

Verwijderd

+

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 17:11 . Reden: dvd-a rules ;) ]

Verwijderd

-deleted-

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 17:10 ]

• Azrael
Hoi Jordy :+

Verwijderd

:{

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:42

-Stef-

Slainthe!

Ach er komen steeds leukere dingen uit op DVD-A. Zie bijvoorbeeld eens Metallica - Metallica.

De reden trouwens waarom ik mijn Pioneer DV 656-A gekocht heb is omdat in maart dan eindelijk op DVD-A uitkomt:

*trommelgeroffel*

Pink Floyd: Dark Side Of The Moon (Capitol/EMI)

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Apestaartje
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Er schijnen testen te zijn geweest in Japan, waar men 40.000hz kon waarnemen. (8>

Ja in Japan is veel mogelijk.. ;)

Maar de harmonischen boven de 20.000hz dragen wel bij aan de totale klankkleur.

Dus voor mij ook liever spul wat nog even doorgaat boven de 20.000hz.

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

• Scarp
  • Niet online
Die Queen dvd-audio schijnt ook erg goed te zijn. 'k heb 'm maar besteld, samen met een sacd van korn. Kan ik straks beide luisteren op m'n nieuwe speler :)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Scarp schreef op 18 december 2002 @ 21:46:
Die Queen dvd-audio schijnt ook erg goed te zijn. 'k heb 'm maar besteld, samen met een sacd van korn. Kan ik straks beide luisteren op m'n nieuwe speler :)
Welke Queen is dat en vooral waar?

• mbr
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-03 19:08

mbr

Het lijkt er nu op dat SACD het gaat winnen van DVD-A in Nederland; In audiowinkels zie je voornamelijk DVD/SACD spelers en geen DVD-A; Twee kennissen van mij hebben allebei een DVD/SACD speler.

Een leuke bijkomstigheid voor de platenindustrie is dat het niet mogelijk is om kopieën of mp3'tjes te maken van SACD of DVD-A schijfjes (voor eigen gebruik natuurlijk).

Tot op heden kan de inhoud van een SACD of DVD-A niet extract worden naar je PC omdat die schrijven niet leesbaar zijn op een PC.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Ik heb zelf een DVD/SACD speler van Sony gekocht maar dan eigenlijk meer voor de hoge kwaliteit DVD. Ik heb een Sample SACD aangevraagd bij Sony (en ook daadwerkelijk gekregen :)) en 1 SACD gekocht. Ik heb DVD-A nooit gehoord dus daar kan ik de vergelijking niet bij maken en mijn boxen zijn zeker niet een van de duurste types, maar ondanks dit kan ik wel zeggen dat SACD over het algemeen warmer klinkt en dat acoustische muziek echt merkbaar mooier is dan een gewoon CD-tje. Toch vind ik het verschil bij mij dan niet zo aanwezig dat ik volop SACD's zal gaan aanschaffen en dan ook omdat het aanbod iets summier in de winkels is en de prijs aan de hoge kant ligt. Da's mijn mening :).

System specs

• blue eyes
  • Laatst online: 11:42
Ik heb zelf ook een DVD-A speler, de Denon DVD3800. Ben er erg tevreden over, maar een ding moet je goed in de gaten houden: Het is al moeilijk om een goede stereo cd te mixen, kan je nagaan hoe moeilijk het is om een 5.1 te mixen op zo een manier dat het natuurlijk klinkt. Op de DVD-A van The Corrs bijv. kan je horen dat het slecht is gemixed, terwijl het afgezien van de foutieve mixing wel een gave DVD-A is. Deze luister ik dan ook in stereo ;)

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• EXX

EXX

EXtended eXchange

mbr schreef op 18 December 2002 @ 23:09:
Het lijkt er nu op dat SACD het gaat winnen van DVD-A in Nederland; In audiowinkels zie je voornamelijk DVD/SACD spelers en geen DVD-A; Twee kennissen van mij hebben allebei een DVD/SACD speler.

Een leuke bijkomstigheid voor de platenindustrie is dat het niet mogelijk is om kopieën of mp3'tjes te maken van SACD of DVD-A schijfjes (voor eigen gebruik natuurlijk).

Tot op heden kan de inhoud van een SACD of DVD-A niet extract worden naar je PC omdat die schrijven niet leesbaar zijn op een PC.
Dat is zo opgelost: de digitale uitgang vd DVD/SACD speler aan de digitale ingang van je geluidkaart/PC en gaan met die banaan. En als het digitaal niet kan, kun je nog altijd analoog proberen. Omdat het toch naar mp3 moet, maakt het weinig uit.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Scarp
  • Niet online
Nee, sacd geeft geen output aan je digitale uitgang, dus kan je alleen analoog copieren. DVD-A geeft geen digitale output op 192 KHz, maar altijd downsampled naar 96 KHz. Multi-channel gaat dvd-a en sacd allebei via de analoge 5.1 uitgangen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Analoog copieren om er mp3 van te maken is overigens meer dan voldoende. Bovendien kun je een SACD ook met je gewone audio CD speler afspelen en die digitaal koppelen aan je PC. Het is dan weer 16 bits/44.1 kHz, maar ook dat is meer als voldoende voor mp3.

• Scarp
  • Niet online
Mocht die sacd een hybrid sacd zijn wel, maar een heel aantal hebben alleen de sacd laag en dus niet de audio cd laag.
Tuurlijk kan je altijd analoog luisteren. Je kan zelfs een microfoon op je meest ideale zitpositie zetten en je geluid over de speakers opnemen. Ze ken ik er nog wel een aantal. Voor mp3'tjes is altijd wel een weg te vinden, echter voor hoge kwaliteit copieen (lees digitaal) is sacd en dvd-a redelijk beveiligt.

• djazete

djazete

steel

digitaal kan een kopie nog crappier zijn dan een goede analoge, hoewel digitaal doorgaans onder normale omstandigheden welliswaar beter is, hoeft dat niet zo te zijn....

• Scarp
  • Niet online
Wat je uiteraard wil is een 1 op 1 copie, net zoals je met cd's en dvd's nu kan maken. Ik denk dat voor SACD dat heel moeilijk word (geen spelers in de computer). Dvd-audio weet ik eigenlijk ook niet. Als er gewoon vob's opstaan als bij een gewone dvd dan kan je die dus makkelijk copieren.

• Flint
-Stef- schreef op 18 december 2002 @ 22:39:
[...]

Welke Queen is dat en vooral waar?
Queen - A Night At The Opera

Tekoop: bij de speciaalzaak. Maar ik heb 'm ook al zien liggen bij de v&d, dus niet moeilijk te vinden.

dvd-a bevat naast de MLP track tevens een DTS96/24 track :9~ (die is backwards compatible, gewoon DTS)

• Flint
Scarp schreef op 19 december 2002 @ 09:53:
Nee, sacd geeft geen output aan je digitale uitgang, dus kan je alleen analoog copieren. DVD-A geeft geen digitale output op 192 KHz, maar altijd downsampled naar 96 KHz. Multi-channel gaat dvd-a en sacd allebei via de analoge 5.1 uitgangen.
dvd-a geeft 't óók niet op 96KHz op de digitale uitgang.
Alleen 48/16 dus.

• Scarp
  • Niet online
Flint123 schreef op 19 December 2002 @ 17:43:
[...]
dvd-a geeft 't óók niet op 96KHz op de digitale uitgang.
Alleen 48/16 dus.
Jawel ! Doet ie wel. Staat in de handleiding van mijn aanstaande dvd/sacd/dvda speler.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Scarp schreef op 19 december 2002 @ 09:53:
Dus als je een losse SACD speler hebt kun je geen digitale versterker gebruiken?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mbr schreef op 18 December 2002 @ 23:09:
Waarom is DVD-A niet te lezen dan? Is toch gewoon DVD?

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

OlafvdSpek schreef op 19 december 2002 @ 22:07:
[...]

Waarom is DVD-A niet te lezen dan? Is toch gewoon DVD?
Niet gewoon DVD maar DVD-audio dus. Niet alle DVD-A's zijn in DVD-spelers te lezen.
All DVD-Audio releases from the Warner/Elektra/Atlantic family of labels are DVD Video-compatible because they contain a Dolby Digital surround sound mix.
(bron)

[ Voor 3% gewijzigd door -Stef- op 19-12-2002 22:30 ]

• Scarp
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op 19 december 2002 @ 22:05:
[...]

Dus als je een losse SACD speler hebt kun je geen digitale versterker gebruiken?
Jawel, maar het heeft geen zin om een digitale verbinding te hebben.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

jjkewl schreef op 18 December 2002 @ 02:21:
Echt wel, 16bit 44khz tov 24bit 192Khz, kom op zeg! Weet je nog de tijd dat we mp3 fantastisch vonden klinken? Niet van het origineel te onderscheiden? Was voor mij maar van korte duur.
Volgens die redenatie zou je ook het verschil moeten horen tussen een 228 kbit/sec MP3 en een CD, waar een bitrate is van iets van 1000kbit/sec...
Echter in geen enkele test is ooit bewezen dat de grootste audiofielen verschil kunnen horen tussen mp3 en cd. In de duitse CT is het door een ontzettend grote groep getest met ongelofelijk goede apparatuur.

Voordat ik geloof dat er verschil is tussen stereo CD en stereo DVD-A en SACD wil ik eerst een grote onafhankelijke test zien.

Ik heb ergens gelezen dat de grootste winst bij SACD veroorzaakt wordt doordat het signaal op een andere manier omgezet wordt naar digitaal. Doordat dat verbeterd is klinkt het allemaal beter, ook als ze dat signaal op een gewone CD zetten.
Er moet dus een vergelijk komen tussen DVD-A, SACD en de beide signalen omgezet naar CD-kwaliteit, dus vanaf de bron(in dit geval DVD-A en SACD) en dan blind testen.
Als iemand mij een dergelijke eerlijk (of een nog eerlijker :p)e test kan laten zien, dan pas ben ik overtuigd dat DVD-A en SACD een echte vooruitgang zijn, buiten het feit dat e natuurlijk meer kanaals geluid aankunnen.

• Flint
Scarp schreef op 19 december 2002 @ 18:10:
[...]

Jawel ! Doet ie wel. Staat in de handleiding van mijn aanstaande dvd/sacd/dvda speler.
Hmm, dan ga ik natuurlijk twijfelen....

Ik ben het dus ff gaan testen op m'n set. (gebruik normaal gewoon analoog voor dvd-a)

Ik moet downsamplen activeren bij de dvd-speler, anders krijg ik écht geen geluid hoor :)
Hij maakt van stereo 96/24 -> 48/16

Getest op: Denon dvd-3800 & Denon avc-a11sr, dvd "the corrs - in blue"

Verwijderd

het licht aan de connecties..
coax / spdif en opties (toslink) kunnen tot 16 bit 48KHz
AES/EBU kunnen tot 96KHz dacht ik (of hoger, maar daar kan ik me in vergissen)

misschien staat in deze threat er nog wat leuks over in :
http://synthforum.system-...read.php?s=&threadid=1116
aub :Y)

• Scarp
  • Niet online
Flint123 schreef op 20 december 2002 @ 00:45:
[...]
Hmm, dan ga ik natuurlijk twijfelen....

Ik ben het dus ff gaan testen op m'n set. (gebruik normaal gewoon analoog voor dvd-a)

Ik moet downsamplen activeren bij de dvd-speler, anders krijg ik écht geen geluid hoor :)
Hij maakt van stereo 96/24 -> 48/16

Getest op: Denon dvd-3800 & Denon avc-a11sr, dvd "the corrs - in blue"
Als ik mijn dvd-a speler heb (en een dvd'tje) dan vertel ik het result nog wel op een Onkyo TX-NR900e en een Onkyo DV-SP800 :) Volgens de handleiding moet de dvd-a gedownsampled worden naar 96/24 (pcm) en mijn versterker moet dat aankunnen.

• Flint
Scarp schreef op 20 december 2002 @ 08:30:
[...]

Als ik mijn dvd-a speler heb (en een dvd'tje) dan vertel ik het result nog wel op een Onkyo TX-NR900e en een Onkyo DV-SP800 :) Volgens de handleiding moet de dvd-a gedownsampled worden naar 96/24 (pcm) en mijn versterker moet dat aankunnen.
Dat ga ik navragen, ik ken iemand met een Onkyo SP800.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Scarp, hoe bevalt de Onkyo 900?
Werkt het Net-tune een beetje? Kun je me vertellen waar ik zo'n apparaat kan beluisteren en hoeveel hij ongeveer zou moeten kosten?

Houdoe

• Scarp
  • Niet online
Witte: zie Onkyo TX-NR900e leuk ding? voor een mini review.
Officiele Onkyo prijs is zo'n 2100 euro in nederland. Echter in duitsland (of via eurohopper in nederland) is ie zo'n 1700 a 1800. Een goede winkel wil ook nog wel korting geven (had ik ook bij de winkel waar ik hem heb gekocht, ik noemde de "duitse" prijs en toen ging ie wel overstag :)).
Waar je 'm werkend kan beluisteren weet ik niet. Als een dealer 'm in huis heeft, dan wil ie vast wel een beetje moeite doen om 'm aan te sluiten. Bij Audio Home Hifi Studio's waar ik 'm heb gekocht hadden ze er 2 weken terug maar 1 op voorraad (en die heb ik nu). Onkyo levert blijkbaar mondjes maat uit.

Voor verdere vragen/opmerkingen misschien beter om dat in dat andere topic te doen :)
Pagina: 1