CD was in het begin ook niet razend populair ofzo hoor... dat ging ook eerst met de eagles die weer uitgebracht werden op cd, pink floyd en michael jackson backcatalog die helemaal overgezet wordt op het nieuwe formaat.. de rest komt daarna... het is logisch dat bv het sony label meer aan te bieden eheft dan andere, maar ook andere labels bieden het idd wel aan..
Ik geloof dat SACD beter klinkt, wat ik ervan gehoord heb in ieder geval... maar tblijft lastig..
en een mens kan opzich niet hoger horen dan 20k en het om nou hogere frequenties te voelen, dat zou neerkomen op een soort irritante jeuk ofzo

(ga maar is met je fiets ofzo over 20.000 richels per seconde, dat begint te jeuken of te irriteren...)
dus voelen, mwah.. het enige wat je hebt is dat bij de huidige pcm technologie en de 44.1khz samplerate je geen hogere frequenties gebruiken dan 22.500 khz, en daar komt bij dat je vanwege de nyquist spiegeling een filter nodig hebt en die begint vaak al iets eerder dan de gehoorsgrens... en zo zijn er nog wel meer componenten en dingen die invloed hebben op de kwaliteit....
bovendien is bij sacd de gebruikte dsd techniek iets anders en is het dus 24bits wat opzich ook wel lekker is...
maar wat het zal winnen... ik weet het niet.. ik moet zeggen dat ik in audio kringen weinig hoor over dvd-audio
dus ja
en de dvd spelers die beide formaten aankunnen die zijn natuurlijk ideaal
daar komt trouwens nog eventueel sub-harmonischen die een instrument kan maken van bv een toon boven de 20k weer wél in ons bereik vallen... dus die kan je wel meenemen met een hogere samplerate..
[
Voor 7% gewijzigd door
djazete op 17-12-2002 17:48
]