Voeding CPU koeler valt uit.

Pagina: 1
Acties:

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb ook een pc met een Epox 7-kxa voorzien van een Athlon 600 Mhz classic Slot-A. Een tijdje geleden ging de pc vreemd doen, en ik kwam erachter dat de dubbele koeler van de processor was uitgevallen. Ik sloot de stekker toen aan de op de chassisfan koeler en toen draaide hij weer volop. Nu, na een paar maanden is de koeling weer uitgevallen. Het moederbord geeft geen spanning meer aan de koeler. De processor overleeft dit allemaal prima, maar wordt wel een beetje warm... Er zijn nu geen aansluitingen meer om de koeler te voeden. Hoe los ik dit op?

Verwijderd

Misschien als je ten einde raad bent een molex stekkertje modden, zodat je daar je koeler op kan aansluiten? maar waarschijnlijk is er wel een makkelijkere oplossing (waar ik niet op kan komen)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou alvast sparen voor een nieuw mobo. Het lijkt er namelijk op dat jouw moederbord bijna haar beste tijd heeft gehad.

Zie verder Thadeez voor een workaround :)

• Rocketman
  • Nu online
BalusC schreef op 17 December 2002 @ 12:37:
Ik zou alvast sparen voor een nieuw mobo. Het lijkt er namelijk op dat jouw moederbord bijna haar beste tijd heeft gehad.

Zie verder Thadeez voor een workaround :)
Ik vraag me toch af of dit een normaal verschijnsel is...

• Rocketman
  • Nu online
Inmiddels heb ik op het moederbord de zg. powerfan aansluiting gevonden. Hierop draait de koeler weer als een tierelier, gaat deze voeding binnenkort ook uitvallen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is inderdaad een min of meer 'normaal' verschijnsel bij stervende mobo's. Doe eens een search op Abit KA7 enzo (uit dezelfde tijd als jouw Epox). Ik zou in ieder geval de condensatoren op de mobo checken op lekkages.

Verwijderd

Rocketman schreef op 17 december 2002 @ 12:47:
Inmiddels heb ik op het moederbord de zg. powerfan aansluiting gevonden. Hierop draait de koeler weer als een tierelier, gaat deze voeding binnenkort ook uitvallen?
ik denk dat het een beetje afhangt van je mobo.. als er ergens een kortsluiting is, zou het kunnen dat deze ook na een tijdje uitvalt. maar aangezien ik niet weert hoe alle circuits lopen op welk moederbord dan ook, en zelfs als ik het voor me zie, nog niet weet... denk ik dathet maar even afwachten is.. misschien zowieso een beter idee om het direct aan je voeding te hangen?

• Rocketman
  • Nu online
[quote]Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 12:53:
[...]

ik denk dat het een beetje afhangt van je mobo.. als er ergens een kortsluiting is, zou het kunnen dat deze ook na een tijdje uitvalt. maar aangezien ik niet weert hoe alle circuits lopen op welk moederbord dan ook, en zelfs als ik het voor me zie, nog niet weet... denk ik dathet maar even afwachten is.. misschien zowieso een beter idee om het direct aan je voeding te hangen?[/quote

Misschien is een dubbele koeler te zwaar voor dit moederbord, ik ga eens kijken hoe ik hem direct aan de voeding hang.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Koop een klein verloopstukie (zit meestal bij casefans) waarmee je zon molexstekker kan gebruiken om de fanstekkertjes op aan te sluiten. Dan doet je fan het iig nog.

• Rocketman
  • Nu online
Goede tip, ik heb er nog eentje liggen, bedankt.

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
BalusC schreef op 17 December 2002 @ 12:49:
Dit is inderdaad een min of meer 'normaal' verschijnsel bij stervende mobo's. Doe eens een search op Abit KA7 enzo (uit dezelfde tijd als jouw Epox). Ik zou in ieder geval de condensatoren op de mobo checken op lekkages.
Lekken die dingen tegenwoordig ook al :? tìs niet zo dat ik er diesel in doe ofzo maar ik heb nog nooit gehoord dat condensators kunnen lekken :?

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jawel, ze kunnen lekken :)

Zie ook de Omega Search.
Een vd searchresultaten: [rml][ MOD]Mobo gerepareerd met foto's en klein probleem[/rml]

Verwijderd

Lekken die dingen tegenwoordig ook al :? tìs niet zo dat ik er diesel in doe ofzo maar ik heb nog nooit gehoord dat condensators kunnen lekken :?
Lekkende condensatoren is een algemeen verschijnsel van overbelasting, warmte en uitdroging. Kun je herkennen aan een bolle kop of kont van de condensator. (tonnetjes met 2 pennen, vooral bij je CPU socket + fanconnectors - in electrische lijn van je voltageregelaar).

Ik zou de condensators gewoon vervangen voor een hoger voltage - echter zelfde microfarad waarde, wellicht dat de fanaansluiting dan weer werkt. Echter het zou ook kunnen zijn dat je gewoon te zwaar die fanaansluiting belast, dan is de molex-workaround een goede, meer permanente oplossing.

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 22:22

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Misschien een beetje een simpele oplossing: Is je koeler niet gewoon helemaal vol van het stof ? Het lijkt me dat als deze niet op volle toeren kan draaien, het niet goed is voor de aansluitingen op het moederbord (nouja, de aansluiting zelf merkt er niets van, maar meer de weerstanden en stuff die ervoor zorgen dat de 7 volt word bereikt)

Just my 2 cents....

Meh!

• Rocketman
  • Nu online
Nee, de koeler is in orde en schoon, de voeding op het mobo is gewoon uitgevallen.

Verwijderd

Wat voor voeding zit er aan? (ik kan eroverheen gelezen hebben..) of zou dat verder niet uimaken? wat gebeurt er als je alleen videokaart, en memory eraan hangt? en dan gewoon de fan op 1 van de fan aansluitingen aansluit?

• Rocketman
  • Nu online
Er hangt een goedkope voeding in en alles werkt nu voorlopig prima nu ik de koeler rechtstreeks heb aangesloten. Btw, de condensatoren zien er volkomen normaal uit.

Verwijderd

Even ter verduidelijking:

Hoeveel mA trekken die fans eigenlijk? (Wattage is ook goed)

Beter nog, meet 't aantal mA eens met een multimeter.

Ik heb sterk 't idee dat je de fanheaders overbelast. en dat de Transitor of FET die de header aanstuurt door overbelasting is overleden.

Ik neem aan dat de 'dubbele processorkoeler' slechts over één 3-pins-stekker beschikt en dat beide fans zijn doorgelust?

Een gemiddelde 60-80mm fan (dus niet de medium-highpower helicoptoren enzo) trekt ná opstarten, draaiende zonder significante tegendruk, zo'n 150-190mA.

Bij opstarten vraagt een fan al gauw 't vier-dubbele.

ik neem als max voor één fanheader zo'n 350mA, liever iets minder (300mA), ik vermoedt dat jij daar heel dichtbij zit, zoniet over.

Vergeet ook niet dat als fan ouder worden, ze wegens slijtage, stroever gaan lopen, en zo meer stroom trekken. dat zou iig verklaren waarom ze 't voorheen wel deden zonder problemen.

• Rocketman
  • Nu online
Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 14:39:
Even ter verduidelijking:

Hoeveel mA trekken die fans eigenlijk? (Wattage is ook goed)

Beter nog, meet 't aantal mA eens met een multimeter.

Ik heb sterk 't idee dat je de fanheaders overbelast. en dat de Transitor of FET die de header aanstuurt door overbelasting is overleden.

Ik neem aan dat de 'dubbele processorkoeler' slechts over één 3-pins-stekker beschikt en dat beide fans zijn doorgelust?

Een gemiddelde 60-80mm fan (dus niet de medium-highpower helicoptoren enzo) trekt ná opstarten, draaiende zonder significante tegendruk, zo'n 150-190mA.

Bij opstarten vraagt een fan al gauw 't vier-dubbele.

ik neem als max voor één fanheader zo'n 350mA, liever iets minder (300mA), ik vermoedt dat jij daar heel dichtbij zit, zoniet over.

Vergeet ook niet dat als fan ouder worden, ze wegens slijtage, stroever gaan lopen, en zo meer stroom trekken. dat zou iig verklaren waarom ze 't voorheen wel deden zonder problemen.
De twee fans hebben ieder een stekkertje, dat overgaat in één stekkertje. Ik heb idd ook het vermoeden dat ze samen meer trekken dan het mobo aankan op één header. Het is bijna 3 jaar goed gegaan, eigenlijk is het verbazingwekkend dat de processor dit twee keer heeft overleefd. Nu, gekoeld, geeft MBM 30 graden aan, zonder koeling was dat 50 graden. Ik neem geen risico meer en voed de hele handel rechtstreeks vanuit de voeding.

Verwijderd

Toevallig zitten er op mijn Chaintech mobo 2 fan aansluitingen? misschien bij jou ook zo?

• Rocketman
  • Nu online
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 15:12:
Toevallig zitten er op mijn Chaintech mobo 2 fan aansluitingen? misschien bij jou ook zo?
Ik heb er 3 op zitten: cpu, power en chassis. 2 van de drie zijn nu dus kapot. Achteraf bezien had ik de 2 koelers moeten verdelen over 2 headers. Maar dat kan nu dus niet meer.....

Verwijderd

Jammer inderdaad.. laat ze maar gewoon op de voeding staan, werkt net zo goed. alleen heb je dan geen automatische fan control (zit meestal wel op het moederbord namelijk).
Pagina: 1