[debian] Welke mailserver componenten?

Pagina: 1
Acties:

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Na gisteravond weer een complete avond te hebben besteed aan het opzetten van een mailserver onder Debian begin ik mij af te vragen of ik wel de goede componenten gebruik.

Naar aanleiding van eerdere topics en google kwam ik op de volgenden "mix" van componenten uit:
  • Postfix; eenvoudige doch goede MTA
  • Cyrus IMAP; IMAP functionaliteit, stabiel, snel, schaalbaar
  • WebCyradm; PHP frontend om de MySQL database voor authenticatie en aliassen te beheren
  • Squirrelmail; PHP frontend voor IMAP mailservers
Vervolgens heb ik deze HOWTO gevonden, en ben ik aan de slag gegaan.

Na anderhalf uur compileren liep het spaak op het Postfix; hij kon mysql.h niet vinden. Ik had dus eigenlijk Mysql zelf moeten compileren. Daarvoor had ik ook al een nieuwe install van m'n server gedaan omdat er problemen waren met Berkeley DB.

Nu begin ik mij af te vragen of er geen eenvoudige manier is om een flexibele mailserver op te zetten onder Linux.
Misschien ben ik een newbie, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je eerst Mysql, dan Berkeley DB3, Cyrus SASL, Cyrus IMAP, Postfix en pam_mysql moet compileren voordat 't enigzins werkt?

Wat mijn wensen zijn: via een webinterface kunnen aanmaken van nieuwe mail-gebruikers (geen linux systeem-gebruikers) en aliassen. Het lijkt me handig om MySQL als database back-end te gebruiken. Verder: POP3 en IMAP toegang, eventueel SSL SMTP verificatie, en toegang voor de gebruikers via een web interface (Squirrelmail of IMP/Horde). Alvast dank. :)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51

Arno

PF5A

Persoonlijk zweer ik op Exim, een fijne goed te configgen MTA. Pop doe ik met qpopper en voor imap heb ik de standaard imapd van Debian, de naam is me even ontschoten.

Ik weet alleen niet uit min hoofd of er een webinterface is voor Exim.

[ Voor 19% gewijzigd door Arno op 17-12-2002 12:06 ]

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

MetHod schreef op 17 December 2002 @ 12:04:
...

Na anderhalf uur compileren liep het spaak op het Postfix; hij kon mysql.h niet vinden. Ik had dus eigenlijk Mysql zelf moeten compileren. Daarvoor had ik ook al een nieuwe install van m'n server gedaan omdat er problemen waren met Berkeley DB.

Nu begin ik mij af te vragen of er geen eenvoudige manier is om een flexibele mailserver op te zetten onder Linux.
Misschien ben ik een newbie, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je eerst Mysql, dan Berkeley DB3, Cyrus SASL, Cyrus IMAP, Postfix en pam_mysql moet compileren voordat 't enigzins werkt?

...
Eerst en vooral ... Waarom zelf compileren onder Debian ?? Heb je geen inet access of zo want het apt-get systeem is toch wel iets waar je van begint te houden als debian-user vind ik :)

En een flexibele mailserver ? Zoals je zelf zegt, ik draai momenteel postfix, maar als ik db-support wil moet ik mysql draaien en de mysql support voor postfix installeren. Als ik IMAP wil dan ga ik voor Courier-IMAP (ook met mysql support). Wat pam_mysql komt doen bij een mailserver volg ik niet, maar hoe meer je wil, hoe meer je moet installeren. Er bestaat niet echt zo'n allesbevattende simpele oplossing ... gelukkig :)

• Arnout
Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 12:14:
[...]

Eerst en vooral ... Waarom zelf compileren onder Debian ?? Heb je geen inet access of zo want het apt-get systeem is toch wel iets waar je van begint te houden als debian-user vind ik :)
Ik heb wel degelijk inet access, het apt-get systeem is erg eenvoudig en goed opgezet (dselect). Echter de Cyrus die via het package systeem beschikbaar is kent geen MySQL support/authenticatie (SASL2 is ook niet beschikbaar als package dus die zul je sowieso moeten compileren).

Traag> Voor zover ik weet werken de web interfaces met de Imapd daemon, voor Exim heb ik nog niets gezien.

Verwijderd

Dan heb je aan deze packages misschien wat :)

courier-authmysql - MySQL Authentication for Courier Mail Server
courier-imap - IMAP daemon with PAM and Maildir support
courier-imap-ssl - IMAP daemon with SSL, PAM and Maildir support
postfix - A high-performance mail transport agent
postfix-mysql - MYSQL map support for Postfix

Imap> Je kan exim in samenwerking met een imap server draaien volgens mij. Zon server is niet MTA afhankelijk ;)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Net als webmail frontendjes, het interesseert die krengen niet echt wat voor SMTP of IMAP server eronder hangt.
Maar idd, als je debian hebt, waarom compilen? En als je dan compilet (en daarmee optimizet etc.), compile dan naar een .deb package ofzo, dan heb je the best of both worlds.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Arnout
Dat compilen had ik uit die howto begrepen.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Oh dat kan ook wel hoor... maar is vaak wel een heel stuk ingewikkelder :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1