UDMA66 schijf op LX mobo

Pagina: 1
Acties:

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Ik heb gisteren geprobeerd een 20Gb Western Digital schijf (UDMA66, 7200rpm) in een syteem te bouwen met een LX moederbord(merk onbekend, ik denk Epox of Aopen), 6.4Gb disk als primary, en een Asus CDROM en Panasonic CD-R (IDE)

Echter, de controller waar de HD op aangesloten wordt, geeft een conflict in Windows (98 Second Edition). Op de 'Hard disk controller' staat een uitroeptekentje, en ik kan de driver niet updaten, want de nieuwste is al geinstalleerd.
Ik heb alle mogelijke configuraties al geprobeerd, en mijn enige gedachte is dat een LX controller geen UDMA-66 schijf aankan. Heeft iemand hier een idee over?

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Staat er ook bij wat precies het probleem is? Als het een IRQ conflict is kun je misschien het IRQ wijzigen (van de controller of een ander apparaat).

ik heb een P1 met een ata66 schijf en dat gaat ook zonder problemen. Ligt dus denk ik niet aan de schijf.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Ja en nee...hij geeft aan dat de driver voor de IDE controller niet goed geinstalleerd is. Wil ik deze echter updaten, dan gaat ie de driver opnieuw installen, en na een reboot(verplicht), dan is het probleem weer terug.

Ook vertraagd ie het systeem enorm... en het andere apparaat waar ie samen mee op de 2e controller hangt wordt niet herkend.

Ook staan er geen schijven geinstalleerd bij 'Harde Schijf stations', terwijl ie toch alle schijven gewoon aan kan sturen... :(

Had al een keer in safe mode de drivers weggemikt, maar dat werkte dus ook niet :(

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-08 09:19
ATA66 is backwards compatible me ATA33 en PIO4. Als je de harddisk aansluit met een 40-pins kabel, dan draait je schijf automagisch nog maar op ATA-33. Zou kwa harddisk dus eigenlijk geen problemen mogen geven....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan misschien wijzen op een gare controller. Zoek iig naar een BIOS update, overweeg een controller kaart (kun je gelijk ATA-66 benutten en evt. RAID)

Oslik blyat! Oslik!

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Eh.. het zaakje wel goed geinstalleerd ?

* Beide EIDE poorten ingesteld ?
* Master/Slave goed ingesteld ?
* Connectors goed aangesloten ?
etc. etc.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Probeer in je registry de controler op naam terug te vinden en verwijder de gevonden mappen en herstart windows, hij zal ze opnieuw detecteren en mogelijk goed installeren. Betreffende de UDMA, bij de fabrikant van de harde schijf kan je een tooltje downloaden om de HDD in de juiste mode te forceren.

Verwijderd

Heb ook van dat soort vage troubles gehad met een oude 1gb hd op mijn abit bh6, ik kreeg ook een uitroeptekentje, stopte ik een andere hd in mijn pc was het ok, doe ik de 1gb hd inmijn andere pc (BH 6) dan is er niets aan de hand....

andere hd werkt deze niet, maar werkt wel in andere pc......

Verwijderd

Ik zou de twee harde schijven samen op 1 controller gooien en de CD-ROM en de fikker op de andere.....

6,4Gb primary master
20Gb primary slave
CD-ROM secondary master
Fikker secondary slave

Verwijderd

Bijna vergeten: als je die 20 gig alleen voor opslag gebruikt, geen primaire partitie aanmaken!
Pagina: 1