Toon posts:

Hoge resolution schadelijk/slecht voor monikever

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kheb een Philips Brilliance 201 tweede hands op de kop getikt voor een aardig prijsje. Prima ding nix mis mee.
Volgens Philips is max. resolutie 1600x1200. Hij loopt echter ook veel hoger
>>> 2048x1536

Ik heb hem op 1920x1440 @ 75Hz @32bpp...

Mooi beeld, rustig. geen probleem, alleen...??...

Kan dit kwaad?? is ie niet over een maandje stuk omdat ie hoger draait dan geadverteerde resolutie..??..>>

Mensen met Kennis/Ervaring...??

Ps. ik heb een 5x bnc erbij

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

Arno

PF5A

Monikever :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Kever, tor, allemaal kleine beestjes, get it? :P
Ik heb een monilieveheersbeestje 8)7

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

of een monitor }:O

om ff terug te komen op je vraag...ik denk niet dat t schadelijk is, maar kweet t niet zeker :/

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
caspergt schreef op 17 december 2002 @ 12:40:
ik heb een monibreedbekkever :P
en ik een moniplatbekkever :P

ontopic, als het meer hz is dan @ 1600x1200 is aanbevolen : Ja.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 11:41

EMP

Krulloos!

Voel ff hoe warm hij word... wanneer ik mijn (verschrikkelijk oude, goedkope, merkloze en brakke) 17" op hoger dan 1024x768 draai wordt hij erg warm...

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 17-12-2002 13:10 . Reden: typen is een kunst ;) ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47
nee kan geen kwaad 1600x1200 is aanbevolen resolutie maar dat wil niet zeggen dat dat de maximale resolutie van de monitor is
ik heb een 21 inch dell en kan dezelfde reso aan (2048x1536)

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 11:59:
Kheb een Philips Brilliance 201 tweede hands op de kop getikt voor een aardig prijsje. Prima ding nix mis mee.
Volgens Philips is max. resolutie 1600x1200. Hij loopt echter ook veel hoger
>>> 2048x1536

Ik heb hem op 1920x1440 @ 75Hz @32bpp...

Mooi beeld, rustig. geen probleem, alleen...??...

Kan dit kwaad?? is ie niet over een maandje stuk omdat ie hoger draait dan geadverteerde resolutie..??..>>

Mensen met Kennis/Ervaring...??

Ps. ik heb een 5x bnc erbij
even een offtopic vraagje, maar heo stel je dat ding in ?
hij heeft geen osd toch ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Kosh66
  • Laatst online: 15-08 00:27
Wat is de maximale scanfrequentie van die monitor?
(zoek eens even op bij Philips-website)

Als ie groter is dan 110 kHz dan kan ie officieel ook resoluties groter aan dan
1600x1200x32@85Hz.

Verwijderd

Wat is de maximale scanfrequentie van die monitor?

Als ie groter is dan 110 kHz dan kan ie officieel ook resoluties groter aan dan
1600x1200x32@85Hz.
H Frequency : 31.5-107 Khz
V Frequency : 50-170 Hz
Video Bandwidth: 220 Mhz

Maximum Resolution
Maximum : Up to 1600x1280, 80 Hz
Macintosh : 1280x1024, 75 Hz
Flicker free : 1600x1280, 80 Hz

http://www.griffintechnol...ive/monitors/Phili19.html

---

H Freq/ V Freq: 31.5-107 Khz / 50-170 Hz

http://www.si87.com/Monit...ips/201brilliance201.html

NB: Oudere monitoren kunnen slechter tegen "overklokken" omdat door ouderdom/warmte de condensators en de koelpasta op de transistoren verdrogen. O.a om die reden doen fabrikanten een behoorlijke marge nemen, vooral bij producten waar garantie veel kosten zal innemen....

• Kosh66
  • Laatst online: 15-08 00:27
Dan zou ik hem niet op resoluties van 1900 en hoger zetten...., maar op de maximale resolutie van 1600x1280.

Ik bedoel als ie niet hoger kan volgens de specs en je zet hem dan wel hoger, dan is het uiteindelijk eigen schuld, net zoals met OC-en.

Verwijderd

Eizo geeft op hun site aan dat hoe hoger de horizontale frequentie (oftewel refreshrate x horiz beeldresolutie), hoe korter de levensduur van de monitor.

Hoe lang die monitor het volhoud is moeilijk te zeggen natuurlijk.

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Kan geen kwaad denk ik, ik draai winxp, en die gaat net zo hoog als je monitor kan (ander windowsversies ook geloof ik) Hoger wil die niet, ik heb laatst een oude gratis 15' die 192*1440 kon, alleen een beetje brak. Als ie het wil kan het tog ook geen kwaad?

(ik heb een monimug)

Grolsch Royce!

Verwijderd

Ik ben niet zeker, maar ik denk niet dat je monitor resolutie helemaal niet hoger kan dan aangegeven bij het toestel - het zijn immers toch nog steeds fysische pixels op je scherm :s

Verwijderd

eh. het kan zijn dat je huidige drivers 3dkaart /monitor. niet zo super zijn
ik heb eens een Philips 105s 15ich gehad en met oudere drivers kon ik soms wel tot 1280*768 gaan terwijl hij met wat degelijke drivers maar tot 1024*768 en dat was ook eigelijk de maximale refrech rate. maar soms als ik hem hoger zette . flitse het beeld naar het midden. iets met de refresh. het kan wel zijn dat je je beeldscherm aan het overklocken bent. maar overklokken gaat dan maar to bijv. .. 85hz naar 95 en dan valt het beeld weg als je hoger gaat. daarom was mijn 16inch ook gesneuvelt. rook en stank er kwam een mooie vlam uit een of andere transistor.

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 03:04
Is het een 201P btw?

Ik heb hier een 107P en die kan ook zulke resoluties aan (kijkt alleen niet zo lekker :P), dus zal bij die van jou zeker moeten kunnen.

De aanbevolen resolutie houdt gewoon in dat dat volgens Philips het prettigste is om naar te kijken. 1600*1200 is zowiezo de aanbevolen reso voor 19" monitoren, net als 1024*768 dat is voor 17". Maar het is uiteraard geen verplichting. Bovendien geeft windows (als je dat gebruikt althans) ook geen reso's of Hz frequenties aan bij je beeldschermeigenschappen als de monitor dat volgens de specificaties niet aan kan.

Om kort te blijven, nee het kan geen kwaad :)

Mijn fotografie en videografie

Verwijderd

kuch kuch allemaal boelshit kuch kuch maakt geen reet uit ik speel tegen woordig op 2048 voorheen op 1600 en maakt geen moer uit dat ding gaat eeuwen mee

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:46
Je kan natuurlijk altijd geluk hebben dat is met oc'en ook zo. Maar feit blijft dat de monitor buiten specificaties gaat draaien en dus waarschijnlijk meer te lijden heeft dan wanneer je richtlijnen van fabrikant volgt.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03
Gman schreef op 17 december 2002 @ 16:05:
Heb ik iets gemist? monikever? monimug?
*zucht*
Niveau daalt met de dag hier.
Gelukkig ben jij er nog om met je enorm intelligente super ontopic opmerkingen het nivo wat op te trekken :?

Maar goed.. Ik vermoed, dat wanneer je de standaart monitor drivers installeerd, deze zelf wel een grens zullen trekken tot waar je monitor mag gaan. Immers, het is de standaart software, waar de fabrikant dus ook verantwoordelijk voor is. Ga je met allerlei rare proggie's kunstmatig je monitor boven die grens zetten bestaat de kans dat'ie vroegtijdig overlijd :)

* FragFrog heeft een monigeelgebektebreedbekhamster :+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

denk niet dat dat schadelijk is als het goed is moet dat gewoon kunnen hoor!

dus lekker zo laten staan op deze resolutie!

Verwijderd

1600*1200 is zowiezo de aanbevolen reso voor 19" monitoren, net als 1024*768 dat is voor 17".
Volgens mij is 19" aanbevolen resolutie eerder 1280 * 1024 (960) en voor een 21/22" 1600 * 1200.

Als je boven de specs van je monitor gaat werken... tja, het werkt wel, maar dan 'slijt' het wel sneller... ik zou het persoonlijk niet doen en terugvallen op 1600 * 1200, waarbij je nog een acceptabele refreshrate haalt :7

[edit]quote gefixt B)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 10:47 ]

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
FragFrog schreef op 17 december 2002 @ 22:59:
[...]

* FragFrog heeft een monigeelgebektebreedbekhamster :+
Die ga ik ooit ook nog is halen :P, monimuggen zijn uit :(.

Maar ff ontopic: Het kan niet eens schadelijk zijn als je hem op die res. krijgt :P

Grolsch Royce!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

SuperPaddo schreef op 18 December 2002 @ 16:11:
[...]

Die ga ik ooit ook nog is halen :P, monimuggen zijn uit :(.

Maar ff ontopic: Het kan niet eens schadelijk zijn als je hem op die res. krijgt :P
dat is onzin, met powerstrip kun je eigenlijk altijd meer dan de max van je monitor halen, sterker nog, als de meeste monitoren niet als otie hadden dat ze zichzelf uitschakelen als er een te grote reso op wordt afgevuurd, dan had je elke monitor zo gemold. Het lijkt me dus logisch te concluderen dat als een monitor een bep. reso aankan, dat hij daar in principe gewoon tegen kan, al slij hij er misschien sneller door.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En nu is er wel weer genoeg over torren/kevers/lieveheersbeestjes etc gepraat. Aantal complete offtopic posts verwijderd en hierbij ook het dringende verzoek verder alleen ontopic te reageren.

• aapelite
  • Laatst online: 13:37

aapelite

Do the kirby!

mijn montor blockt gewoon vanzelf als het te hoog is, en is zelfs een highscreen van 3 jaar of meer oud.... dus ik denk dat er meestal wel beveiliging inzit

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 10:53
Euhm, wat jij over het hoofd ziet, is dat via die BNC kabels de monitor ZELF geen identificatie van zichzelf door geeft aan je OS, terwijl als je via D-SUB aansluit, windows meestal in 1x de monitor herkent qua merk en type, dan ook nog eens de Hz + resolutie aangeeft die deze aan kan.
Daarom moet je bij een monitor met BNC ook altijd de eigen drivers instaleren, want anders heb je grote kans dat je m te hoog instelt en schade veroorzaakt...

dus ik zou m lekker terug clocken als je er nog lang van wil genieten...

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Verwijderd

Yonni schreef op 18 December 2002 @ 21:56:
Euhm, wat jij over het hoofd ziet, is dat via die BNC kabels de monitor ZELF geen identificatie van zichzelf door geeft aan je OS, terwijl als je via D-SUB aansluit, windows meestal in 1x de monitor herkent qua merk en type, dan ook nog eens de Hz + resolutie aangeeft die deze aan kan.
Daarom moet je bij een monitor met BNC ook altijd de eigen drivers instaleren, want anders heb je grote kans dat je m te hoog instelt en schade veroorzaakt...

dus ik zou m lekker terug clocken als je er nog lang van wil genieten...
Dat ligt gedeeltelijk aan de monitor.
Mijn Eizo/Huyndai/Nec/Adi/Compaq monitoren hebben allemaal een "scanrange-check" (de Eizo/Huyndai/Nec zijn monitoren met BNC+D-Sub inputs, de andere monitoren met alleen D-Sub hebben naast scanrange-check ook PnP/DDC). Bij resoluties die hij niet aankan schakeld hij de monitor standby. (prachtig om monitoren te testen icm de drivermogelijkheden van m'n Matrox G450LX).

Maar niet alle monitoren hebben die beveiliging - ik heb alleen maar monitoren in gebruik die beveiligd zijn - onbeveiligd is vaak oud, lage kwaliteit, rommel en vage merken -> kortom, alles wat ik niet wil gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 02:54 ]

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 10:53
Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 02:51:
[...]

Dat ligt gedeeltelijk aan de monitor.
Mijn Eizo/Huyndai/Nec/Adi/Compaq monitoren hebben allemaal een "scanrange-check" (de Eizo/Huyndai/Nec zijn monitoren met BNC+D-Sub inputs, de andere monitoren met alleen D-Sub hebben naast scanrange-check ook PnP/DDC). Bij resoluties die hij niet aankan schakeld hij de monitor standby. (prachtig om monitoren te testen icm de drivermogelijkheden van m'n Matrox G450LX).

Maar niet alle monitoren hebben die beveiliging - ik heb alleen maar monitoren in gebruik die beveiligd zijn - onbeveiligd is vaak oud, lage kwaliteit, rommel en vage merken -> kortom, alles wat ik niet wil gebruiken.
dat scanrange check hebben mijn 2 17"ers ook en mn 21" heb ik het nooit mee geprobeerd, ik vind 1600x1200 al best @ 85hz :>

maar als die philips dat dus niet heeft, is het nog gevaarlijker dus, ik zou zeggen, ga voor safe, ga gewoon terug clocken. (is het wel clocken 8)7 )
ik bedoel dus, zet m op zn max van fabriek :)

[ Voor 6% gewijzigd door Yonni op 19-12-2002 16:02 ]

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Pagina: 1